|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הצעת חוק: לבטל כליל התיישנות על גילוי עריות

מי שנפגע מינית בילדותו בידי קרוב משפחה, יכול להתלונן במשטרה אך ורק עד גיל 28 פרק הזמן הזה בקושי מספיק להתאוששות נפשית (אם בכלל) מן הטראומה הכנסת מתמודדת באומץ עם הסוגייה
25/10/2010  |   ענבל בר-און   |   כתבות   |   זכויות אדם   |   תגובות
הפגיעה שלעולם אינה מתיישנת [AP]

הכנסת ה-18 - בסימן חקיקה מגדרית
ענבל בר-און
שורה ארוכה של הצעות חוק של הכנסת ה-18 מאמצות את תפישת העולם ועולם המושגים של הארגונים הפמיניסטים * תשומת לב מיוחדת הקדישה הכנסת הנוכחית לצרכיהן של קורבנות עבירות מין
לרשימה המלאה

על חסרונותיה העצומים של השיטה האדברסרית
ענבל בר-און
מה שנתפס בטעות בתקשורת כשיטת משפט גזענית אשר אוכפת חוקי גזע, התגלה כפרשה מחרידה של אונס כוחני * מה קרה לתקשורת ומי אשם בטשטוש האמת?
לרשימה המלאה

הצ"ח: להאריך ההתיישנות בתביעות בגין עבירות מין
ענבל בר-און
כיום, קורבן עבירת מין רשאית להגיש תביעה בחלוף 7 שנים מיום האירוע * פרק זמן זה בקושי מספיק לה בכדי 'לגבש כוחות נפש' * הצעת חוק חדשה מציעה להאריך את ההתיישנות האזרחית ל-10 שנים
לרשימה המלאה

ח"כ חוטובלי: "לבטל ההתיישנות על גילוי עריות"
עופר וולפסון
ורד לב, נפגעת גילוי עריות אשר שובתת למעלה מחודש מול הכנסת בדרישה להחרמת הענישה על עבירות גילוי עריות, השתתפה בדיון מקצועי בנושא בוועדה לקידום מעמד האישה * "לבטל חוק ההתיישנות על עבירות אלו, לקבוע פיצוי מינימלי ולהתאים בין הדין הפלילי לאזרחי"
לרשימה המלאה

חברי כנסת מכל סיעות הבית הניחו (ב', 25.10.10) על שולחן הכנסת הצעת חוק אשר קוראת לבטל למפרע - לחלוטין - את ההתיישנות על עבירות מין במשפחה, לרבות המשפחה המורחבת.

הכנסת ה-18 ממשיכה לפעול במלוא המרץ למען קורבנות עבירות מין, תחום אשר העסיק (ובצדק) רבות מושב זה של הכנסת.

בהצעת החוק אשר הוגשה על-ידי שורה ארוכה של חברי כנסת, וביניהם 'חברתיים'-ידועים, כמו אורלי לוי-אבקסיס או שלי יחימוביץ', ו'מגדריות'-ידועות, כמו ציפי חוטובלי, ואשר הצטרפו אליה חברי כנסת מכל סיעות הבית - מה שממחיש את חשיבות הנושא ואת יכולת הכנסת לאחד כוחות לעניינים של מהות, שלא לומר, דיני נפשות - מציעים הח"כים, באופן מרחיק לכת ביותר, כי ההתיישנות על עבירות מין במשפחה תבוטל, לחלוטין. צעד זה הוא צעד נועז של הכנסת, אשר בעבר האריכה מפעם לפעם את ההתיישנות בעבירות מין בתוך המשפחה, ו/או הציעה להאריך את ההתיישנות בעבירות מין בתוך המשפחה - במספר כזה או אחר של שנים. הייחוד של הצעת החוק הנוכחית הוא, שמדובר על ביטול מוחלט של התיישנות על עבירות מין בתוך המשפחה.

בשל חשיבות הצעת החוק מוטב להביא את דברי ההסבר לה, כמעט במלואם:

  • "עבירות של התעללות מינית בקטינים על-ידי בן משפחה יוצרות פגיעה אנושה, הנמשכת לרוב כל תקופת חייו של הקורבן ובאה לידי ביטוי בכל תחומי החיים. על-פי נתוני מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית הפועלים ברחבי הארץ ומקבלים אלפי פניות בשנה, תקופת ההתיישנות המורחבת שנקבעה אינה מספקת ויש צורך בביטול תקופת ההתיישנות לחלוטין. זאת, הן בשל חומרת העבירה והן בשל טיבה המיוחד שגובר על הראציונלים העומדים בבסיס דיני ההתיישנות.

    הכנסת הכירה בצורך מיוחד זה בעבר, כאשר האריכה את תקופת ההתיישנות בעבירות מין במשפחה מעבר לתקופת ההתיישנות הרגילה. התיקון המוצע נועד לבטא את ההכרה של המחוקק בקשיים האינהרנטיים והאובייקטיבים שבפניהם ניצבים הקורבנות בבואם לדווח, על-פי רוב בחלוף שנים רבות, על מעשי גילוי עריות שבוצעו בתוך המשפחה. קורבן עבירה של גילוי עריות מתמודד עם מנגנון הבשלה מורכב, בטרם יוכל לפנות להגשת תלונה. במקרים רבים הקורבן מצוי במצב של תלות גדולה בבן המשפחה הפוגע והתהליך עלול להימשך עשרות רבות של שנים".

הצעת חוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין במשפחה (תיקוני חקיקה), התשע"א–2010
הצעת חוק לביטול ההתיישנות בעבירות גילוי עריות.

"זריעת הרס חסרת תקנה"
הרס חסר תקנה [פלאש 90]

מציעי החוק מודעים לכך שההתיישנות, טעמיה עימה, ומסבירים מדוע שיקולים חברתיים חשובים יותר גוברים על שיקול ההתיישנות:

  • "...בבסיס ההצעה עומדת התפיסה כי האינטרס הציבורי בהעמדה לדין של בני משפחה שהתעללו מינית בילדים גדול יותר מאשר בעבירות אחרות, משום שקיימת בהן פגיעה בערכים המוגנים ביותר, תוך ניצול פערי הכוחות, האמון והתלות של מערכת היחסים הראשונית והבסיסית ביותר בחייו של כל אדם וזריעת הרס חסר תקנה".

"גם בעולם הרחב"
ח"כ ציפי חוטובלי [פלאש 90]

מציעי החוק מסבירים כי ביטול מוחלט, ולמפרע, של התיישנות בעבירות של גילוי עריות, נהוג גם במשפט המשווה:

  • "...בספרה של ד"ר לימור עציוני, "גילוי עריות" (תשס"ט) היא מציינת כי במדינות שונות בארצות הברית כדוגמת וואיומינג, דרום קרוליינה, מרילנד קנטאקי, אלבאמה וירג'יניה ואחרות, אין התיישנות על עבירות פליליות חמורות כדוגמת גילוי עריות.

    עוד מוצע להחיל את התיקון המוצע שעניינו ביטול ההתיישנות בעבירות מין במשפחה – למפרע. בארצות הברית נתנו את הדעת לכך ובשנת 2003 מדינת קליפורניה הרחיבה את תקופת ההתיישנות של עבירות מין בילדים וביטלה רטרואקטיבית התיישנות של עבירות מין שבוצעו בקטינים. במקביל חוקק הקונגרס האמריקני חוק להגנת קטינים, אשר בו נקבעו כלים ותרופות כנגד ניצול של ילדים. חוק זה הרחיב את האחריות הפלילית במקרים של עבירות שמועד ההתיישנות שלהן פג על-ידי ביטול רטרואקטיבי של תקופת ההתיישנות בעבירות מין בקטינים. במקרה STOGNER שהגיע לבית המשפט העליון בקליפורניה ודן בשאלת הרטרואקטיביות ועיקרון החוקיות קבע השופט קנדי כי ביטולה הרטרואקטיבי של ההתיישנות אינו בלתי הוגן משום התאמתו הספציפית והמכוונת לטראומה הנלווית לסוג זה של פשע, המתאפיין לעיתים תכופות בדיווח מאוחר. על כן לדידו של השופט קנדי ביטול רטרואקטיבי זה הוא אינטרס המדינה.

    מדינת ניו המפשיר בארצות הברית התמודדה עם בעיה דומה של שינוי תקופת ההתיישנות ובתוך כך פגיעה באיסור על רטרואקטיביות. כך גם בשורה ארוכה של מקרים שונים בעשורים האחרונים בארה"ב שבהם נדונה שאלת הרחבת מועד ההתיישנות של עבירות מין בקטינים. ובאופן עקבי קבעו בתי המשפט שהוראה אשר מרחיבה את מועד ההתיישנות של עבירות מין היא הוראה אשר אינה מפרה את עיקרון החוקיות. כמו-כן מחסום אי הרטרואקטיביות הקיים הינו מחסום שמפורש בצמצום בארה"ב (המידע לקוח מספרה של לימור עציוני, "גילוי עריות")".

הפגיעה שאין עליה התיישנות
הפגיעה הקשה ביותר [AP]

המשפט מציג טעמים רבים להתיישנותן של עבירות וביניהן מחילה לעבריין, אי-יכולת לזכור את מה שאירע לפני שנים רבות, אי-רצון חברתי להתעסק עם אירועים שחלף זמנם. ועם זאת, פגיעה מינית במשפחה, לא משנה מה יאמרו מחוקקים של מדינות שונות באשר להתיישנותה, אינה מתיישנת. אך ורק ראשית ההתמודדות עימה אורכת זמן כה רב, שבמהלכו חולפת תקופת ההתיישנות ה'רגילה' המצויה בחוק.

באתר 'מקום' (www.macom.org.il) מרוכזת רשימה של תופעות אשר קורבנות גילוי עריות סובלים מהן במשך כל חייהם, ובין היתר: סיוטי לילה, פחד להיות לבד, ניכור מהגוף ואי-דאגה לצרכיו, הפרעות במערכת העיכול, בעיות גיניקולוגיות, כאבי ראש, כאבי פרקים, הפרעות אכילה, התמכרויות, פגיעה עצמית, אובדנות או מחשבות אובדניות, שליטה נוקשה במחשבות, כעס תמידי, דיסוציאציה, חוסר יכולת ליתן אמון באחרים או לחילופין - אמון טוטאלי באחרים, פחד מאיבוד שליטה ולחילופין – נטילת סיכונים בלתי סבירים, התנהגות מינית קורבנית וחוסר תחושה של הכוח והיכולת להציב גבולות לזולת מבחינה מינית, קשיים באינטימיות, פלאשבקים חוזרים ונשנים, הכחשה, תחושה שאתה 'מסומן', 'משוגע', 'נושא סוד נוראי' ועוד. זוהי רשימה קצרה ולא ממצה של התופעות שקורבנות של גילוי עריות נאלצים להתמודד עימן כל חייהם; את הרשימה המלאה ניתן לראות בקישור זה: [קישור]. (מידע נוסף על התופעה ניתן למצוא כאן: [קישור]).

הסטטיסטיקות גורסות כי כל אישה שביעית ואחד לאחד-עשר גברים היו קורבנות להתעללות מינית בילדות. נשים שהיו קורבנות של גילוי עריות בילדותן נמצאות בסיכון לזנות ולקורבניות מינית חוזרת. אחוז ניכר מן הנערות במעונות כגון 'צופיה', ומן הנשים המרצות עונשן בכלא נווה תרצה, וכן מן הנשים שהידרדרו לזנות – עברו גילוי עריות בילדותן, מה שמעיד על עוצמתה של הפגיעה, על התמשכותה, על היקף הנזקים הטמונים בה, ועל חוסר-הצדק להתיישנות בעבירות מסוג זה.

ההתמודדות המשפטית עם גילוי עריות אינה פשוטה במובן נוסף: בשל עוצמתה של הטראומה, מרבית הקורבנות מדחיקים – לעיתים כליל – את הטראומה, ונזכרים בה, באופן מקוטע ובלתי רציף וקוהרנטי, אך ורק שנים רבות לאחר התרחש האירועים, לרוב בעקבות טריגר בבגרות, או טראומה חוזרת ונשנית.

תופעת ה'זכרונות המשוחזרים' היוותה נושא לדיונים ולוויכוחים בעולם האקדמיה, ויש המכנים אותם "זכרונות מושתלים" ומטילים ספק באמינותם. הקושי להתמודד עם זיכרון שאינו רציף, מקוטע ולא קוהרנטי, ואשר מותקף על-ידי מומחים מסוימים, ואשר עולה לרוב בבגרותו של אדם, ולעיתים משתחזר אך ורק בעקבות טיפול פסיכולוגי ממושך, מהווה משוכה נוספת, אשר קורבנות גילוי עריות מתמודדים עימה. למותר לציין כי תהליך ההיזכרות והשחזור אורך לעיתים שנים, לעיתים זמן רב לאחר חלוף ההתיישנות. רק לאחרונה הנושא עלה לדיון בבית המשפט העליון כאשר אב שהורשע בגילוי עריות בבית המשפט המחוזי זוכה בבית המשפט העליון, שכן הובאו עדויות מומחים המטילות ספק בזכרונות המשוחזרים של הבת, אשר נזכרה באירועים לאחר טראומה נוספת שעברה.

הקורבנות שלא ויתרו ל"חומת ההתיישנות"
מאבק חברתי וציבורי [יח"צ]

מפעם לפעם מתפרסם בתקשורת סיפורה של אישה אשר נאבקה בממסד בכדי להתגבר על מחסום ההתיישנות בגילוי עריות.

חלק מן הקורבנות אזרו אומץ ונחשפו באופן מלא בתקשורת, הכל בכדי לכונן צדק לקורבנות הבאים של השיטה החוסמת נפגע גילוי עריות למצות את עניינו הצודק עקב ההתיישנות (שהיא דיונית, אך רחוקה מאוד מן המציאות של הקורבן, הכל כאמור לעיל).

בסוף יוני שנת 2009 התפרסם סיפורה של אורלי פרוינד, שנאבקה בפרקליטות המדינה בכדי שזו תעמיד לדין את הדוד שפגע אנושות בה ובאחותה. המאבק של אורלי היה כפול: הן מאבק בהתיישנות והן מאבק במשוכה נוספת - הטראומה שהדוד הסב לה הייתה כה קשה עד שהיא לא הייתה מסוגלת להעיד מבלי 'לחזור' מנטלית לילדות, מה שהקשה על עדות קוהרנטית ורציפה. בסופו של יום היא העידה, עם כל הקשיים (של החזרות והפלאשבקים לעבר) והדוד הורשע ונדון למאסר.

בשנת 2001 לערך, אישה שנשאה את השם הבדוי 'איה', נחשפה בתקשורת (אומנם בטשטוש זהות, אך כך שקרוביה יוכלו לזהותה) כקורבן גילוי עריות: אביה הודה, בהיותה בשנות השלושים המאוחרות לחייה, בפני כל המשפחה כי ביצע בה עבירות מין משום שהיא "פיתתה אותו", אולם היא הייתה מנועה להתלונן נגדו במשטרה בגין התיישנות. היא יזמה עצומה אינטרנטית ומאבק חברתי להארכת תקופת ההתיישנות על עבירות מין, מאבק שנשא פרי והוביל להארכה חלקית של תקופת ההתיישנות לנפגעי גילוי עריות לפני כעשור. עצומה נוספת התפרסמה באינטרנט בינואר 2010, כי אין די בהארכת ההתיישנות שחוקקה בעבר.

בסוף יולי השנה שבתה נפגעת גילוי עריות, ורד לב, במשך חודש – מול הכנסת, שביתה שהולידה מחאה של אמנים וזמרים, דיונים בוועדת הכנסת, והצעת חוק דומה של ח"כ ציפי חוטובלי.

מסתבר כי נשים אמיצות אשר החליטו למנף את פגיעתן האישית לכדי שינוי חברתי, זרעו את זרעי התקווה, והגענו "לזמן הזה" אשר בו הכנסת לוקחת ברצינות הראויה את הסוגייה הקשה והבוערת הזו, אשר אינה מרפה מקורבנותיה שנים ועשורים לאחר התרחשות הפגיעה המקורית.

תאריך:  25/10/2010   |   עודכן:  26/10/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצעת חוק: לבטל כליל התיישנות על גילוי עריות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל_סטודנט למשפ
13/12/10 18:11
2
דורית - סטודנטית
1/03/14 19:41
3
קרן שלום
28/03/14 09:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עיתון וסטי, מקבוצת ידיעות אחרונות, ישלם 230 אלף שקל בגין הפרת זכויות יוצרים של תאגיד התקשורת הרוסי KOMMERSANT, כך פסק ביום חמישי האחרון סגן נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון, השופט יחזקאל קינר. העונש הוטל על העיתון ועל כמה מבכיריו. ארנון (נוני) מוזס וינון אנגל, שאף הם נתבעו על-ידי תאגיד התקשורת הרוסי מתוקף היותם דירקטורים בחברת וסטי 1992 בע"מ, נמצאו לא אחראים להפרת זכויות היוצרים ולא חויבו בתשלום.
25/10/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
HP השיקה השבוע את - Slate - מחשב הלוח החדש שלה, אשר צפוי להתחרות ראש בראש מול האייפד של אפל ומחשבי הלוח האחרים בשוק. המחשב הושק באיחור רב, ושיווקו מקבל כעת תפנית מפתיעה שלא רבים ציפו לה - הוא מיועד לשוק הארגוני, עבור אנשי עסקים, במקום למשתמשים פרטיים - קהל היעד המקורי שלו.
25/10/2010  |  מערכת PCאון  |   כתבות
ההתמודדות עם ההשמנה היא ללא ספק מתסכלת ורצופה עליות ומורדות.
25/10/2010  |  חורש דור-חיים  |   כתבות
גיאורג ביכנר (1837-1813) כתב את מחזהו "וויצק" על סמך אירוע אמיתי שקרה בגרמניה. המחזאי השתמש בדמות המיוסרת וחסרת התקווה של החייל שרצח את אהובתו בגלל בגידתה, כסמל למאבק המנוצלים כנגד המנצלים. היה כאן שימוש במציאות להמחשת עולמו הרוחני של המחבר המהפכן-טרם זמנו. חבל שנפטר מטיפוס בגיל 23, והותיר רק שני מחזות שקבעו את פני המחזאות המודרנית - "וויצק" ו"מות דנטון".
25/10/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מחקרים מדעיים שנערכו לאחרונה בארה"ב מצביעים על כך שאימונים בחורף יעזרו לכם להתגבר על מחלות החורף המוכרות כשפעת, הצטננות ושאר מחלות החורף. המחקר מראה כי אנשים המקפידים להמשיך בפעילות הגופנית בחורף יכולים להקטין את הסיכוי ללקות במחלות זיהומיות של דרכי הנשימה העליונות ב20%.
25/10/2010  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il