|   15:07:40
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
פלשתיני מוכר קפה לנהגי מוניות בצומת חוסאן [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

ערבים זה לזה

ערבי-ישראלי מנצרת שעובד בשומרון, ביקש לשכור דירה באחד הכפרים הסמוכים למקום עבודתו, אך נדחה בידי אחיו הערבים משום שהוא עובד אצל יהודים. דווקא אצל היהודים באריאל הוא הצליח למצוא דירה בקלות
24/12/2010  |   אסף גבור   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
פניו של הקבלן מנצרת יוסוף היו נפולות. "נכנסתי לכמה כפרים פלשתינים", סיפר, "הם קיבלו את פניי יפה. נתנו לי קפה, גלגלנו שיחה על סיגריה, אבל הם לא היו מוכנים להשכיר לי דירה אצלם. הם אמרו לי שהם מוכנים לקבל אותי כאורח, אבל לישון בכפר שלהם - זה אני לא יכול. הם אמרו שהם לא מוכנים לעזור למי שבונה בהתנחלויות של יהודים"

יוסוף יושב מתחת לגג הבטון שמגן עליו מהגשם, ולבו מר. הוא מוזג לי קפה שחור חזק שהרתיח על גזייה קטנה. סביבנו לבֵנים, קרשים ומסמרים. הרוחות הקרות שמנשבות בחוץ שורקות בעוז, כאילו מבקשות להשמיע קול אחר, לקבל מעט מתשומת הלב הנתונה כולה לממטרים.

"במקום לקבל אותי יפה, הם רואים בי מצורע. לא מוכנים להשכיר לי דירה, בעלי הבית. אפילו לא חדר קטן", הוא אומר. "הם לא מוכנים לקבל את הכסף שלי, הם חושבים שאני משתף פעולה עם האויב". "איזה גזענים", אני מסנן בשקט, מקווה שיוסוף לא ישמע. "אני ממש לא מבין איך הם יכולים להתנהג ככה", הוא מוסיף, "הרי הכנסת אורחים זה אל"ף-בי"ת - כך לימדו אותנו מילדות".

יוסוף (השם המלא שמור במערכת), תושב נצרת, הוא קבלן בנייה. במשך שנים ארוכות עבד במקומות רבים בישראל, בהם הרצליה, נתניה וכפר-שמריהו. "וילות מפוארות בבנייה איכותית ומפוארת, אפילו למפורסמים", הוא מתגאה. אחר כך החל לעבוד גם בשומרון, ביישובים קדומים, נופים, רבבה ואחרים. השעות הרבות שהוא מבלה בנסיעות על כביש 6, מהצפון למרכז ובחזרה, התישו אותו. בזבוז זמן, בזבוז כסף, עייפות מצטברת. "זה נזק כספי גדול כי אני צריך למלא הרבה דלק. בוא נגיד שהדלק נשפך כמו מים". הפתרון שעליו חשב הוא שכירת דירה באזור השומרון שבו הוא עובד כעת, כדי ללון בה בימי החול. בשבתות יחזור לביתו שבנצרת.

חיפוש מהיר באינטרנט הוביל את יוסוף לכמה דירות להשכרה בעיר אריאל. כמובן, הוא לא יהיה הערבי-הישראלי היחיד שלן באריאל: מאות סטודנטים ערבים-ישראלים, תושבי כפר-קאסם, טייבה וקלנסווה, לומדים במרכז האוניברסיטאי אריאל וישנים במעונות הסטודנטים. יוסוף סייר בין הדירות שפורסמו כמיועדות להשכרה. הן מצאו חן בעיניו, והוא פנה אל בעליהן. "לבעלי הבתים לא הייתה בעיה עם זה שאני ערבי", הוא מספר, "הבעיה הייתה שהם רצו 2,300 שקל בחודש. הדירות באמת היו בסדר גמור, אבל מחיר כזה לא משתלם לי".

מחיר הדירות שהאמיר ביישובים היהודים בשומרון הובילו את יוסוף לפתרון אחר, והוא יצא לערוך סקרי שוק בכפרים סלפית, חארס וכיפל-חארס הסמוכים, בהנחה שכעת כל מה שנותר לו הוא לבחור את הדירה הנוחה ביותר בעיניו.

"נכנסתי לכמה כפרים", הוא מספר, "הם קיבלו את פניי יפה. נתנו לי קפה, גלגלנו שיחה על סיגריה, אבל כשהגענו לתכל'ס, הם לא היו מוכנים להשכיר לי דירה אצלם. הם אמרו לי שהם מוכנים לקבל אותי כאורח, ככה כמו שבאתי, אבל לישון בכפר שלהם - זה אני לא יכול. הם אמרו שהם לא מוכנים לעזור למי שבונה בהתנחלויות של יהודים".

ח"כ צרצור: תופעה שולית
ח"כ צרצור [צילום: תמר מצפי]

האם מי שאמורים לייצג את יוסוף בכנסת אינם מודעים למציאות הזאת, או שהם מתעלמים ממנה במכוּון? הצגנו את סיפורו של יוסוף לחבר הכנסת איברהים עבדאללה צרצור, ראש התנועה האיסלאמית בישראל וחבר כנסת מטעם סיעת רע"ם-תע"ל. "יש צורך להפריד בין רכישת סחורות המיוצרות בהתנחלויות לבין עבודה בהתנחלויות", השיב חבר הכנסת.

"לגבי סחורות שמיוצרות בהתנחלויות, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל כבר קיבלה החלטה ברורה שיש צורך להחרים אותן. וזה דבר לגיטימי. לגבי עבודה בהתנחלויות, הדבר עדיין לא נקבע. הרי מדובר בצורך של אזרח ערבי-ישראלי לפרנס את עצמו, גם אם מדובר במקומות שלגביהם יש מחלוקת. אנחנו מדברים גם על חברות קבלניות שפועלות בהתנחלויות וגם על פועלים פלשתינים שבונים שכונות חדשות בהתנחלויות.

"העמדה האישית שלי", ממשיך צרצור, "היא שאם הפלשתיני יכול להתנתק מהעשייה הזאת ולמצוא פרנסה חלופית - ככה יותר טוב, וכך הוא ימלא את צו מצפונו בצורה הכי נכונה שיש. אבל אנשים שאינם יכולים למצוא מקומות פרנסה ואין להם אפשרות אחרת אלא לעבוד בהתנחלויות, לא צריך לבוא אליהם בטענות.

"אני מקווה מאוד שההתנחלויות הנבנות היום יהיו חלק מהמדינה הפלשתינית, שהשכונות והערים היפות שנבנות היום בהתנחלויות יהיו הפיצוי של הפלשתינים על עינוי הדין שלו היו חשופים כל השנים", הוא מפליג אל מחוזות הדמיון. "ההתנחלויות יהפכו לערים פלשתיניות כשהמתנחלים יעזבו את המקום".

ביקשתי מח"כ צרצור להתייחס באופן ספציפי לסיפורו של הערבי-הישראלי יוסוף, שנדחה על-ידי אחיו הערבים. ח"כ צרצור ביטל מיד את הדברים: "אני, באופן אישי, לא שמעתי על מקרים שכאלה. בהנחה שיש סיפורים כאלו, אני מניח שמדובר בתופעה שולית מאוד. העם הפלשתיני יודע להתייחס לערבים אזרחי מדינת ישראל. הוא מודע לעובדה שהם נאלצים לעבוד בשטחים, ואני בטוח שהם ימצאו את הדרך הנכונה לגשר בין הצורך להחרים את ההתנחלויות לבין הצורך לארח את ערביי ישראל. אני לא חושב שמדובר בתופעה".

בסיום דבריו, חבר הכנסת מבקש לייעץ לרשות הפלשתינית לנקוט עמדה ברורה. "הרשות הפלשתינית היא זו שנושאת באשמה למצב הקיים. אם היא תחליט באופן ברור וסופי שיש צורך להחרים את המוצרים מההתנחלויות ולמנוע מהפועלים הפלשתינים לעבוד בהתנחלויות, כל העם הפלשתיני ייענה לדרישה הזאת ויממש אותה, כולל הערבים תושבי מדינת ישראל.

"כל עוד הרשות הפלשתינית לא קיבלה החלטה, השטח נשאר אפור ונתון לשיקול הדעת האובייקטיבי של כל אדם ואדם בהתאם לצרכים הכלכליים שלו, ובהתאם לפרנסה שהוא צריך. הרשות צריכה להכריע בסוגיה הזאת".

המושל החדש של סלפית שבשומרון, עיסאם אבו-באכר, דווקא לא מופתע מסיפורו של יוסוף: "באופן טבעי, האנשים בכפרים אינם אוהבים את ההתנחלויות ולא רוצים לעזור למי שעוזר למתנחלים לבנות ולפתח אותן. המתנחלים יושבים על האדמה שלנו, לכן קשה לנו לקבל אדם שעוזר למתנחל שיושב על אדמת הפלשתיני".

אבו-באכר מפרט את עמדת בעלי הבתים הערבים: "העמדה הכללית של הרשות הפלשתינית וההוראה שלה הן שאסור לעזור להתנחלויות. גם העמדה המדינית של הפלשתינים מדברת על כך שכל עוד הבנייה בהתנחלויות ממשיכה, אי-אפשר לקיים משא-ומתן. בפועל, התושבים שהם נגד המתנחלים חיים איתם ועובדים איתם מתוך הכרח.

"מה אפשר להגיד לאזרח שרוצה לעזור למתנחלים? החוק לא ברור. האנשים, באופן טבעי, אינם רוצים לעזור למי שעוזר למתנחלים".

טיבי מאשים באנטישמיות
ח"כ טיבי [צילום: פלאש 90]

גילוי הדעת הקורא שלא למכור ולא להשכיר בתים ודירות למי שאינם יהודים, שעליו חתמו חמישים רבני ערים ורבני שכונות, עורר סערה גדולה השבוע. חברי הכנסת הערבים מיהרו לכנות את הרבנים "גזענים המסיתים לגזענות".

ח"כ אחמד טיבי מסיעת רע"ם-תע"ל אמר שמדובר ב"עבירה המונית של חבורת רבנים גזענים שמומלץ להעביר אותם קורס מזורז בהיסטוריה יהודית". ח"כ טיבי קבע עוד: "הדבר מחייב, אחת ולתמיד, להעמיד אותם לדין על הסתה לגזענות". לדבריו, "לאחרונה אנשי דת מוסלמים מועמדים לדין או מפוטרים מעבודתם על דברים פעוטים מזה, אך הרבנים ממשיכים להשתולל ללא חשש שיועמדו לדין".

בדיון שהתקיים במליאת הכנסת הוסיף טיבי להתקיף את הרבנים החתומים על גילוי הדעת: "כיוון שהערבים הם עם שמי, זו אנטישמיות. מדובר ברבנים גלוחי ראש הפועלים נגד הערבים. ח"כ טאלב א-סאנע (רע"ם-תע"ל) אף כינה את הרבנים "חלאות המין האנושי".

מעניין כיצד יכנו הח"כים הללו את אלו שאינם מוכנים להשכיר דירה לערבי-ישראלי, בן עמם.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  24/12/2010   |   עודכן:  24/12/2010
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערבים זה לזה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החרדי החכם
24/12/10 15:27
2
פלא יועץ
24/12/10 15:49
3
ירון זכאי
24/12/10 15:50
4
יהודים בישראל.
24/12/10 16:33
5
בעעעעעעע
24/12/10 16:41
6
אור.............
24/12/10 19:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו בתקופה בה יש מעט כוכבים במזלות אוויר, כלומר - פחות דיבורים, יותר מעשים, והלב מנחה כיצד לפעול. אחרי ליקוי הלבנה שהתרחש בתאריך 21.12, יש מוכנות, שאופייה יותר אינטנסיבי, להיכנס לפרק הבא, שמתאפיין עם מעברם הצפוי של הכוכבים למזלות החדשים, אורנוס ויופיטר עוברים למזל טלה, ופלוטו כבר נמצא במזל גדי. משמעות הדבר, שלא נשארים במקום שבו שהינו לאחרונה, אנו מתחילים להבין לאן אנו רוצים ללכת וגם אם אין עדיין תמונה מושלמת וברורה, ההחלטות מושפעות מהאיתותים המתרחשים עתה, מושפעים מהתקוות, מהחלומות ומהאהבות שלנו. הקשיבו ללחישות שמשמיע לכם ליבכם. מילים ששמעתם או שקראתם, עוזרות להבנה חדשה.
24/12/2010  |  טובה ספרא  |   כתבות
באגף צדדי של מזנון הכנסת שלף מישהו פנקס. "רשום לפניך", אמר לו שותפו לשיחה. "בחירות ייערכו עד פברואר 2012". החבר רשם. הדובר חתם. בעוד שנה ושלושה חודשים ייתן דין וחשבון. מה שבטוח, הערכת המצב שלו אינה מופרכת. היא אומנם שייכת למגרש הפוליטי, אך קשורה בקשר הדוק לזה המדיני. או שמא להפך. לחצים פוליטיים פנימיים מטלטלים את הקו המדיני של ממשלת נתניהו ימינה ושמאלה, ובלבד שתשמור על שלמות.
24/12/2010  |  אריאל כהנא  |   כתבות
על הסטודנטים למשחק הישראלים לעבור הכשר דרך התנסות במחזאות קלאסית, מודרנית וישראלית. כך הצופים חוזרים ורואים את אותם המחזות בגירסאות שונות. חידושים של העלאות יצירות שלא עלו עד עתה - הם משהו נדיר.
23/12/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
החורף היא עונה בה השימוש בתרופות, בעיקר תרופות להורדת חום ושיכוך כאבים בילדים, מאוד נפוץ. עם זאת, ידוע שפעמים רבות מתן התרופה לילד אינו תהליך פשוט.
23/12/2010  |  ד"ר אהרון גרומן  |   כתבות
המופע המשותף של הזמרת והצ'לנית הסקוטית איזובל קמבל והזמר מארק לאנגן, המכונה "אליל האלטרנטיב", במועדון בארבי בתל אביב, היה פושר ומעורר אי נוחות מסוימת, למרות השירים הנעימים והמרגשים, לעתים, מול קהל מעריצים שגדש בעמידה את המועדון. נראה שהאזנה שלווה ושקטה לביצועים של השניים על גבי תקליטור בחדר השינה היא הרבה יותר מעניינת ויפה.
23/12/2010  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il