|   15:07:40
דלג
  שבתי גרברציק  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
דנינו. רק הגיע [צילום: פלאש 90]

דנינו בשטח

יוחנן דנינו, המפכ"ל הבא של המשטרה, נושא נדוניה מרשימה של הצלחות במלחמה במשפחות הפשע, בפשיעה הכלכלית ובאלימות ברחובות. כשהשר אהרונוביץ' החליט לבחור בו למרות הלחצים הוא הוכיח שגם הוא, כמו דנינו, עושה מה שנכון ולא מה שקל
27/12/2010  |   שבתי גרברציק   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
תקופתו של דנינו ביאחב"ל, ובהמשך כראש המטה המבצעי במשרד לביטחון הפנים וכמפקד אגף החקירות, התאפיינה בלחימה בשחיתות הציבורית. ראשי ערים, אישי ציבור ופוליטיקאים נחקרו בחשד לביצוע עבירות פליליות, וברוב המקרים נמצאה תשתית ראייתית והוגשו כתבי אישום

"אימא, התפילות שלך התקבלו". בלשון זו הודיע יוחנן דנינו לאמו עליזה שנבחר לתפקיד המפכ"ל ה-19 של משטרת ישראל. ואכן, אף שהמינוי של דנינו היה מתבקש התפילות לא נראו מיותרות, שכן הבחירה עברה דרך חתחתים. כמקובל בשנים האחרונות בכל מינוי בכיר. יצר הטהרנות, שלא לומר יצר הרע, ינסו לטרפד כל דבר. בהתעקשותו למנות את דנינו התגלה השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' במלוא מקצועיותו ועמידותו ללחצים.

הפרשות שניסו להלביש על דנינו ערב בחירתו נבדקו בעבר, ונבדקות שוב על-ידי מבקר המדינה, ואין בכוחן להשפיע על ההחלטה. מדובר בשתי האשמות לפיהן בהיותו של דנינו ראש אגף החקירות והמודיעין שגה בשיקול דעת מקצועי. האחת, שהיה מעורב בטיוח חקירה על מחדלים בהפעלת סוכנים על-ידי מפקד מחוז המרכז באותו זמן והמפכ"ל היום דודי כהן, מחדלים שגרמו לכך ששני מקורות משטרתיים נחשפו ונרצחו בידי עבריינים. הטענה השנייה היא שדנינו התמהמה במעצר האחים לבית אברג'יל.

השר כבר הכיר את הסיפורים הללו, ופנה לסמכות הקובעת, היועץ המשפטי לממשלה. עם חוות דעת חיובית מווינשטיין החליט שמי שירוץ איתו במעלה ההר יהיה אחד שמבין אותו, רואה איתו עין בעין את אתגרי השנים הבאות, ומסוגל להגשים את הקו שהוא מוביל. לא יהיה קל לדנינו. הוא יצטרך הרבה תפילות להצלחה בתפקיד. לא רק מאימא שלו.

להכות בעסקי הפשע

ניצב יוחנן דנינו, בן 51 ואב לארבעה, מתגורר כיום במודיעין. "הוא היה ילד טוב מההתחלה", אמרה אימא עליזה ברדיו. המשפחה המסורתית שגדל בה והסביבה התומכת בישיבה התיכונית אור-עציון העבירו לו את המסר ש"לא בשמיים היא", וגם אם נולדת באשקלון ולא במדינת תל אביב אתה יכול להגיע לפסגה.

לאחר שירותו הצבאי בצנחנים למד משפטים באוניברסיטת תל אביב והתגייס למשטרה. את התואר השני שלו, במשפט אזרחי ופלילי, עשה תוך שירות מבצעי במשטרה. הנטייה המשפטית מורגשת היטב לאורך הקריירה המשטרתית שלו. דנינו מאמין כי "אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו"; שאכיפה משטרתית ומשפטית נוקשה היא מפתח לחברה שטוב יותר לחיות בה. זהו אחד המאפיינים העקביים של עבודתו, לצד הנטייה לרענן את עבודת המשטרה בעזרת רעיונות חדשים.

כך היה כאשר מונה דנינו בשנת 1995 לקצין חקירות במרחב שרון. כנופיות עבריינים השתוללו בתקופה ההיא מנתניה ועד טייבה, והאזור נחשב לאחד המסוכנים בארץ. דנינו ראה במלחמה בפשיעה החמורה אתגר, והצליח לצמצם את ממדיה. המפכ"ל דאז יהודה וילק ביקש ממנו, לקראת תפקידו הבא, לתת מענה לתופעת גניבות הרכב. דנינו חבר לתת-ניצב שלמה צלניק והקים את יחידת אתג"ר, שזה היה ייעודה. באמצעות פעילות אגרסיבית ומתוחכמת הצליחה היחידה, שדנינו שימש קצין החקירות שלה, להפחית את מספר גניבות הרכב, בעיקר ביישובים הסמוכים לאזורים מאוכלסים בערבים.

אולם זו הייתה רק ההקדמה לפעילותו של דנינו ביאחב"ל, היחידה הבינלאומית לפשיעה חמורה, משנת 2002 כסגן המפקד ומשנת 2003 עד קיץ 2004 כמפקד היחידה. שם התגלה הפלפל האמיתי שהסתתר בתוך השוטר החייכן. דנינו חש שמערכת החקירות הארצית מסורבלת מדי, ומשתרכת מאחורי תחכומן של משפחות הפשע. הללו משאירות בנתיב תנועתן שובל ארוך של דם של עבריינים מתחרים ושל אזרחים תמימים שנקלעו לזירות החיסולים שלהן. לצורך כך הוקמו כוחות משימה מיוחדים, שבהם שולבו נציגים מכל גופי האכיפה הרלוונטיים, כגון רשות המיסים.

תקופתו של דנינו ביאחב"ל, ובהמשך כראש המטה המבצעי במשרד לביטחון הפנים וכמפקד האגף לחקירות ולמודיעין, התאפיינה בלחימה בשחיתות הציבורית. ראשי ערים, אישי ציבור ופוליטיקאים נחקרו בחשד לביצוע עבירות פליליות, וברוב המקרים נמצאה תשתית ראייתית והוגשו כתבי אישום.

היאחב"ל בראשותו הצליחה להביא לפענוחן של פרשיות סבוכות. ביניהן – פרשת המעילה בבנק למסחר, שבה גנבה פקידת הבנק אתי אלון מפיקדונות הלקוחות ומהבנק עצמו יותר מרבע מיליארד שקל כדי לשלם את חובות אחיה המהמר עופר מקסימוב; פרשת שלי נרקיס, שבה מעורבים כספים רבים של השוק האפור; פרשת טננבוים; ופרשת האי היווני, שבה העסיק איש העסקים דודי אפל את גלעד שרון בשכר גבוה להפליא כיועץ לפרויקט התיירות שתכנן באי פטרוקלוס שביוון, על-פי החשד כשוחד עקיף לשר שרון שיסייע לאפל בענייני קרקעות. דנינו המליץ לבסוף ליועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה נגד אריאל וגלעד שרון, והיועץ מזוז אימץ את ההמלצה.

בעקבות זאת היה דנינו בין מקימי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית. לפני שלוש שנים בדיוק היא שולבה ביחידת העל למלחמה בשחיתות ובפשע מאורגן, 'להב 433', שהוקמה אז ביוזמתו של דנינו כראש אגף החקירות והמודיעין. גישתו של דנינו, שלא הייתה מובנת מאליה כלל עד לימיו, הייתה שכדי ללחום ביעילות בכרישי הפשיעה בארץ יש לפגוע בהם בכיסם. עד אז העבריינים היו נתפסים מדי פעם, אולם עסקיהם שמחוץ לחומות הכלא הוסיפו לפרוח, ולכן הענישה לא הייתה אפקטיבית. הלחימה הכלכלית בארגוני הפשיעה הוכיחה את עצמה לאורך זמן ומוטטה את ראשי הפשע המאורגן. כיום כמעט כל ראשי ארגוני הפשיעה בישראל יושבים בבתי הכלא.

מצלמות ברחוב וסיירת הורים

אלא שלא כל הפשיעה היא במשפחות הפשע. בעיית חוסר הביטחון האישי היא אחד מאתגרי המשטרה בשנים הקרובות. בשנתיים האחרונות, בתפקידו כמפקד המחוז הדרומי, מיישם דנינו בהשראת פרויקט 'עיר ללא אלימות' את התוכנית 'דרום ללא אלימות', המשלבת שני מרכיבים דגשים עיקריים: אכיפה ומניעה. סביר להניח שזו גם תהיה התשתית לכל תוכניותיו לשנים הקרובות כמפכ"ל.

מרכיב האכיפה בתוכנית כולל שלוש מטרות: תפיסה של מקסימום חשודים, העלאת מספר כתבי האישום, והחמרת הענישה על-ידי שיפור איכות התיקים המוגשים לבתי המשפט והקשחת עמדות לגבי הסדרי טיעון וטיעונים לעונש.

במקביל הכין את תוכנית המניעה, ובה כמה מרכיבים: פורום אכיפה עירוני, שבו נפגש דנינו לפחות אחת לחודש עם ראש העיר, מפקד התחנה המקומית ובעלי תפקידים ציבוריים בעיר כדי לתאם שיתוף פעולה באכיפת החוק בעיר; הצבת מצלמות במוקדי אלימות ופשיעה; פרויקטים עירוניים (בעלי שמות המשתנים מעיר לעיר, כגון 'חוויה' ו'משאלה') להשבת בני נוער בעלי תיק פלילי, שהם כיום מקור מרכזי לאלימות, למסלול חיים נורמטיבי, על-ידי גיבוש הנערים לקבוצה השומעת הרצאות ומבצעת פעילות התנדבותית מתקנת בקהילה – תוכנית מוצלחת במיוחד, שמאות בני נוער ניצלו באמצעותה; 'סיירות הורים' עירוניות; ו'שיטור משולב' בין הפיקוח העירוני לבין המשטרה. האלימות במחוז הדרום פחתה מאז בעשרות אחוזים.

גם באשר למגזר הערבי – הבדווי, במקרה של הנגב – הוכיח דנינו שאינו חושש מעימות. הוא ביצע הריסה של מסגד שנבנה שלא כחוק ברהט, ואת סדרת ההריסות של הכפר הבלתי חוקי אל-עראקיב.

בזירה הפנים משטרתית מחכות לדנינו בעיות אחרות. ראשית, שכר השוטרים העלוב – משכורת התחלתית של כ-5,000 שקל – הפוגע בדימוי העצמי של השוטרים, במוטיבציה שלהם וביכולת למשוך כוח אדם איכותי. ובקצה השני של הפירמידה – ייצוב צמרת המשטרה לאחר הזעזועים שגרמה פרשת אורלי אינס והניצבים, ובפרט בעיית השיבוץ של הסגל הבכיר. סבב מינויים במשטרה הוא עניין שגרתי למדי, אולם הפעם צפוי החריש להיות עמוק במיוחד. לפני כשנה ביקש המפכ"ל הנוכחי רב-ניצב דודי כהן מכמה ניצבים להישאר עוד בתפקידם, ובכך למעשה דחה את הקץ לחודש מאי הקרוב שבו ייכנס דנינו לתפקידו.

מדובר בסיום תפקידם של כתשעה מהמפקדים הבכירים. מי שעתידים לפרוש הם ראש אגף התנועה ניצב אבי בן-חמו, מפקד משמר הגבול ניצב ישראל יצחק, ראש אגף התכנון ניצב דוד קראוזה, מפקד מחוז תל אביב שהפסיד במרוץ למפכ"לות ניצב שחר איילון, מפקד מחוז הצפון ניצב שמעון קורן, ראש אגף משאבי אנוש ניצב עמיחי שי, סגן המפכ"ל ניצב אילן פרנקו שגם הוא הפסיד במרוץ לתפקיד השוטר מספר אחת, וכן מפקד מחוז ירושלים אהרן פרנקו, אלא אם ימונה לסמפכ"ל. ויש למצוא גם מחליף לדנינו במחוז הדרום. ברמת התת-ניצבים מדובר בעשרות תפקידים שמתפנים, שישפיעו על אופייה של המשטרה בשנים הקרובות. לא מן הנמנע שיוחנן דנינו יבקש מחלק מהניצבים הבכירים להישאר עוד כשנה בתפקידם, ויעדיף לשנות את הפיקוד בהדרגה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/12/2010   |   עודכן:  27/12/2010
שבתי גרברציק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דנינו בשטח
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חד העיין
28/12/10 15:31
2
צ'אוסקו
29/12/10 06:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלטת הממשלה שהתקבלה ביום ראשון שעבר בסוגיית האברכים מצטיירת כמורכבת ומסובכת לא פחות מחוק הגיור שאושר בכנסת בקריאה טרומית בשבוע שקדם.
27/12/2010  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
בית החולים 'ביקור חולים' הולך לסגור את שעריו לאחר 150 שנים. חברי הוועד המנהל של בית החולים התפטרו ביום רביעי האחרון במחאה על החלטת האוצר שלא להזרים תקציב החייאה בסך 30 מיליון ש"ח לבית החולים הגוסס.
27/12/2010  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
שלומי מוסקוביץ' כתב את המחזה "כוכב יאיר" לבטח מנתחי חיים שבסביבתו ואולי גם מתוכו. ביישוב שהוקם על שם מפקד הלח"י יאיר שטרן, שנרצח בידי הבריטים, מתגוררים קציני צה"ל. כמסתבר מהמחזה, יש שם עיסה חברתית מלאה במריבות, בעיות וכל מיני חולשות אנושיות כמו בכל מקום.
27/12/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הקיץ הארוך נמשך עמוק אל הסתיו ותחילת החורף והסתיים בסופת אש. החורף, שהגיע לפתע, בא אף הוא בסופה. ימי הגשם האחרונים, אירוע מבורך שבמקומות רבים השלים את ממוצע הגשם העונתי (או התקרב אליו), הביאו ברכה לאדמה הצמאה: אף שירדו כ-200 מ"מ גשם בלא מעט נקודות מדידה ברחבי הארץ, לא נוצרו שיטפונות, שכן האדמה קלטה אל קרבה את כמות המים הגדולה הזאת, שירדה באחת.
27/12/2010  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
1. המחזור החודשי משפיע על ההורמונים בגוף והמצב הקיצוני של תופעה זו מתרחש ממש לפני קבלת המחזור. דווקא בזמן המחזור יוצאים פצעים על עור הפנים, כאשר הסיבה העיקרית לכך היא שכמות ההורמונים גורמת לעור לייצר שומן. ניקוי עור הפנים עם תכשיר לניקוי פנים אנטי בקטריאלי מספר ימים לפני קבלת המחזור ובזמן המחזור, מביא לירידה משמעותית ברמת השומן בעור ואף עוזר למנוע את הברק השומני והפצעונים.
27/12/2010  |  שרון גוטליב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il