|   15:07:40
  ענת פרסמן  
אשת יחסי ציבור פרומו - מקבוצת קומליין אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מתי יש להזמין הובלה עם מנוף?
כתיבת המומחים
עו"ד דפנה שגל פודור - הסדרת מעמד בישראל לבני זוג זרים: כל מה שצריך לדעת

יחסי ציבור? לא תודה!

יחסי הציבור אינם נמצאים בסדר העדיפויות הגבוה בקרב בעלי העסקים, ויש לכך מגוון סיבות. על-מנת שבעל העסק יוכל לראות ולמדוד את התוצאות, מומלץ לנסח חוזה מפורט עם משרד יחסי הציבור שיכלול רשימה של כל הפעילויות שהמשרד מתחייב לבצע
29/12/2010  |   ענת פרסמן   |   כתבות   |   תגובות
לנסח חוזה ברור [צילום: AP]

מבין כל ערוצי השיווק, יחסי ציבור הוא אולי הערוץ הכי פחות פופולרי. הוא כמו "כבשה שחורה" במשפחה טובה. לא משנה עד כמה בעלי עסקים יכירו בעוצמה של יחסי ציבור, כאשר הם מבחינים בתוצאות החיוביות אצל עסקים אחרים, כשזה מגיע לעסק שלהם וכשזה מגיע לחלק את העוגה התקציבית הפרטית, סביר להניח שלא תמצאו יחסי ציבור בתמהיל שלהם.

זה יכול להיות כתוצאה מכמה סיבות:

1. יחסי ציבור הם פעולה שיווקית איטית ועקיפה.
2. הם מעוררים כמעט מיידית אסוציאציה של חדשות צהובות, כמו: מי נראה באיזה מקום, עם מי, ומה היה צבע החולצה... - אכן, לא רציני ולא חיוני לאנשי עסקים.

3. זה נראה כמו "עסקי אוויר" בלתי מוחשיים, לא ממשיים. חותמים על חוזה עם משרד יחסי ציבור, משלמים תשלום חודשי ולא בטוח מה מקבלים בתמורה. רק לשם השוואה, בתחום של קידום אתרים ללקוח מאוד קל למדוד את התוצאות, והן מאוד מוחשיות. אם לפני חודשיים העסק שלו היה מדורג במקום ה-100 בגוגל ועכשיו הוא במקום ה-40, זה ברור מה הוא קיבל כתוצאה מהשירות. אבל איך אפשר למדוד את התוצאות של יחסי ציבור?

4. קיים נוהג רווח בתחום יחסי הציבור, שעובדים על בסיס תשלום חודשי קבוע ולא מתחייבים לתוצאות - מתכון בטוח לאכזבות.

על-רקע כל זה אפשר להבין את התגובה הנרתעת של אנשים רבים: "יחסי ציבור? בשבילי? לא תודה!". רחלי נטע, מנכ"לית "פרומו" - חברה לניהול פרויקטים בשיווק: "נתקלתי בגישה שלילית כלפי יחסי ציבור, והתגובה אכן די אחידה - 'ללללללא!'. לפעמים קשה ללקוחות להסביר למה. הם רק יודעים שזה לא בא בחשבון. חבל, מפני שזה ויתור ענק על שירות שיכול לקדם את העסק ובגדול".

יתרונות יחסי הציבור

ליחסי ציבור יש יתרונות רבים: יש להם את הכוח להוציא עסק מאלמוניות, לקדם מכירות, להעמיק מסרים שיווקיים, לתת לעסקים יתרון תחרותי, לתמוך במיצוב ובידול, שלא לדבר על כך שפרסום תכנים של יחסי ציבור בערוצי התקשורת (כאשר זה נעשה היטב) נותן לעסק שטח פרסום משכנע יותר מכל מודעה פרסומית.

אם כך, זה היה יכול להיות ממש אידיאלי אם לקוחות היו יכולים לצפות מראש "מה יצא לי מזה?" ולדעת מה הפעולות שיבוצעו בשמם וגם למדוד תוצאות. הנה דרך לעשות את זה בצעד אחד פשוט - נסחו חוזה מפורט עם משרד יחסי הציבור. החוזה צריך לכלול רשימה של כל הפעילויות שמשרד יחסי הציבור מתחייב לבצע (ממש ברמה של פרטי פרטים). לדוגמה:

1. כדוגמה אחת לכך, משרד יחסי הציבור צריך לבצע סריקה קבועה של ידיעות באינטרנט.המשרד מחויב ליידע את הלקוח בין אם מדובר בפרסומים שליליים או חיוביים, ולגבש את הפעולה המתבקשת.

2. דוגמה נוספת תהיה התחייבות לייצר עבור הלקוח תכנים - דבר שמשרדי יח"צ רבים לא ששים להתחייב אליו. על-פי רוב הדרישה היא, שהלקוח יספק תכנים וזה מאט את כל קצב הפעילות, מפני שבמקרים רבים הלקוח פשוט אינו ערוך לכך (חסרות לו מיומנויות כתיבה או שעות עבודה פנויות). משרד יחסי הציבור עשוי לטעון, שאינו בקיא בתחומי ההתמחות של הלקוח כדרך להסביר מדוע הלקוח הוא זה שצריך לספק תכנים - אולם זוהי מכשלה, שקל להתגבר עליה ותהליך הלימוד של התחום החדש יוצר אמינות ואמון בין משרד יחסי הציבור לבין הלקוח המשלם. היות ויחסי ציבור הם שירות ארוך טווח, ניתן ומומלץ להגדיר את תהליך הלימוד כחלק מהתמורה הכספית.

3. החוזה צריך לכלול יעדים לפעולה. שניתן לעמוד בהם. דוגמה לכך תהיה "להוציא מדי חודש שתי ידיעות לעיתונות". זהו יעד מדיד, שהלקוח יכול לעקוב אחריו ולהעריך את ההשקעה שנעשתה.

בעוד שמספר הידיעות שנשלחו לעיתונות לא מהוות מדד אחיד וקבוע לכמות או איכות הידיעות שיתפרסמו בפועל, ההתמדה משתלמת. עדי פלאוט, מנכ"ל קבוצת קומליין, הקים מחלקת יחסי ציבור פנימית, שכל מטרתה להמשיך ולשגר ידיעות למדיה הרלוונטית. "ההתמדה והסבלנות משתלמים ובגדול. על כל כמות של ידיעות בעיתונות הכללית אנחנו מקבלים חשיפה בעיתונות המובילה. אני מחזיק בדעה שאילו לא היינו מוציאים כמות כזו גדולה של ידיעות, לא היינו מתברגים לעיתונות המובילה כלל".

רחלי נטע מסכמת: "לדעתי, ככל שמשרד יחסי הציבור מתנהל באופן עסקי יותר, כך הוא יהיה מוכן להתחייב בחוזה ליותר סעיפים שמפרטים יותר פעילויות ותוצאות. אם יש מדדים לפעילות, ואם יש הסכמה עם הלקוח לגבי מה יחשב להצלחה - זה אמור לפתור חלק גדול מההסתייגויות הנפוצות כלפי יחסי-ציבור".

הכותבת היא אשת יחסי ציבור ב"פרומו", חברה לניהול פרויקטים בשיווק, מקבוצת קומליין.
תאריך:  29/12/2010   |   עודכן:  29/12/2010
ענת פרסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחסי ציבור? לא תודה!
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יאיר כחל
29/12/10 12:34
2
גיל תווית
2/01/11 00:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לכל עסק יש סל מוצרים פחות או יותר קבוע, שהוא "הלחם והחמאה" - נתון יציב ומוכר שהעסק ממש מנוסה בו, שמוכר היטב ללקוחות ואף זוכה לשביעות רצון. יחד עם זאת, בגלל שינויים תמידיים בסביבה העסקית - טכנולוגיות חדשות מופיעות וישנות דועכות, נורמות צריכה משתנות, כניסת מתחרים חדשים לתחום, או מסיבות רבות אחרות, יש צורך לרענן מפעם לפעם את ההיצע ולהחדיר מוצר חדש לשוק. זה גם מבטיח צמיחה וגם שומר על הרלוונטיות של העסק מול תנאים דינאמיים.
29/12/2010  |  עדי פלאוט  |   כתבות
בתאריך ה- 02.12.2010 החלה שריפה בכרמל אשר כילתה מעל ל-50 אלף דונמים והביאה לנזק רב לבתים ביישובים שנפגעו מהשריפה, וזאת מבלי לתת את הדעת על חיי האדם היקרים אשר גבתה.
שוב אנו נחשפים לאסון. נהגי קטר, המתריעים במשך שנים ארוכות על חסרונם של כלים לזיהוי שריפה בקרונות רכבת. הנהלת הרכבת מתנהלת בעצלתיים, מתחילה את בדיקותיה, אך בפועל אינה מתקינה מערכות לגילוי עשן ברכבות, קל וחומר אינה מתקינה מערכת אוטומטית לכיבוי אש. ושוב תקום סערה ציבורית, ייכתבו דוחות בדיקה, ואולי אף יוגש דוח מבקר חמור. עד האסון הבא.
"הוא היה מגדולי העורכים שידעה התקשורת הישראלית", כך הגדיר אמש עיתונאי ידיעות אחרונות נחום ברנע את דב יודקובסקי, עורך ידיעות אחרונות לשעבר, שנפטר אתמול בגיל 87. ברנע הספיד את יודקובסקי בנאום שנשא במסגרת אירוע השקת אתר האינטרנט "עיתונות יהודית היסטורית", בספריה הלאומית בירושלים.
29/12/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
השופט: אשר גרוניס, ביהמ"ש העליון
28/12/2010  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
המספרה של "איציק הקטן" מת"א קטנה - כ-12 מ"ר או פחות, אך מעוצבת נחמד ורוחשת    היא מעין מרכז מידע לקרוב ולרחוק שהגיעו לסביבה וזקוקים לעזרה    איציק הספר ידוע כאדם נדיב, בעל ידע רב, דו...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק ההיסטוריונים יקבעו בעתיד - וגם אז תהיה מחלוקת - מה היה נכון ממה, אך הפור נפל ומבחינה רגשית הוא בוודאי עונה על ציפיותיי
רון בריימן
רון בריימן
תזכורת לבני גנץ: מצב החירום עדיין קיים, ואף מחמיר    מכתבי ההתפטרות של שרי המחנה הממלכתי צפויים להיכנס לתוקף רק למחרת חג השבועות    אם כך, עדיין לא מאוחר מדי לנתניהו ולגנץ - ולא רק ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il