|   15:07:40
  ענת פרסמן  
אשת יחסי ציבור פרומו - מקבוצת קומליין אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הגמר הגדול - CRM או ERP?

מהי מערכת CRM (ניהול קשרי לקוחות) והאם היא מתאימה לבעלי עסק קטן-בינוני או עסק גדול? מה ההבדל בינה לבין מערכת ERP (תכנון משאבי ארגון)?, האם היא מתאימה לכל הארגונים, והאם היא מהווה מערכת חלופית ל-CRM?
26/01/2011  |   ענת פרסמן   |   כתבות   |   תגובות
לנהל נכון את העסקת בעזרת התוכנות [צילום: הדמיה]

עד שלמדת להסתדר עם האקסל והכנסת נהלי עבודה מסודרים לעסק, אתה מוצא את עצמך מוצף במסרים של "קח CRM" או "קח ERP" כי "לא תבין איך הסתדרת בלעדיהם".

אם אתה בעל עסק קטן או בינוני, הטמעה של מערכת חדשה בעסק עלולה להוות כאב ראש לא קטן והשקעת שעות עבודה, שאולי אין לך להקצות. יתכן גם שיש לך מגבלות תקציביות, שיש להתייחס אליהן.

כדי להתחיל להתמצא בתחום המורכב-לכאורה הזה, הנה מורה נבוכים:

מערכת CRM (Customer Relations Management) - או בעברית "ניהול קשרי לקוחות". הכוונה למערכת ממוחשבת שבה מרוכזים נתונים על כל הלקוחות של העסק. המערכת יוצאת מנקודת הנחה עסקית עיקרית, לפיה מאגרי מידע שווים המון כסף, ולכן חשוב לנהל אותם כהלכה.

ב-CRM לכל לקוח יש את הכרטיסייה שלו, ובה רושמים את כל מה שקרה איתו: מתי דיברו איתו, מי דיבר איתו, מה נאמר, מה הוחלט, מה הפעולה הבאה לביצוע, מתי היא אמורה להתקיים, על-ידי מי וכן הלאה. המערכת יודעת לא רק לאגור את הנתונים אלא גם לנהל אותם בצורה אוטומטית לפי תרחישים קבועים מראש.

התפיסה העומדת מאחורי המערכת שמה את הלקוח במרכז ומקיימת זיכרון ארגוני מתועד. מטבע הדברים בכל ארגון, עובדים מתחלפים, אבל תיעוד הנתונים נשאר לעד. המערכת מאפשרת לארגון להוציא לפועל הנחת עבודה נוספת - באופן פוטנציאלי לכל לקוח יכול להתאים סוג מסוים של שירות או מוצר, באיזושהי נקודת זמן. ניתן לחזור ללקוח שכבר נוצר איתו קשר בעבר, עם הצעות חדשות - משהו עשוי להתאים לו יום אחד. מערכת ה-CRM מאפשרת את זה ומונעת מצב שבו קשר שכבר נוצר עם לקוח הולך לאיבוד.

מנגד ניצבת מערכת ה-Resource Planning) ERP (Enterprise- או בעברית "תכנון משאבי הארגון". ניתן לטעות ולחשוב שזו מערכת מתקדמת יותר או חלופית ל-CRM, אך לא כך הדבר. למעשה, מדובר בתוכנה שמאחדת את כל תשתיות המחשוב הארגוניות השונות לתוכנה אחת, שפה אחת, ולמאגר נתונים אחד. התוכנה נועדה במקור לתאגידים גדולים ולארגונים המורכבים ממחלקות רבות ומפעילויות מורכבות.

למה ERP? ובכן, קצת היסטוריה... עם המעבר לניהול ארגונים באמצעות תוכנות, לפני מספר עשורים, מקובל היה לכתוב תוכנה מיוחדת לכל מחלקה בנפרד - "תוכנה לפי מידה". כך למשל, הייתה תוכנה מיוחדת למחלקת חשבונות, תוכנה אחרת למחלקת משאבי אנוש, תוכנה שלישית למחלקת רכש, וכן הלאה. תוכנות אלה לא ידעו "לדבר" אחת עם השנייה, כך שאם מחלקת רכש רצתה להעביר נתונים למחלקת הנהלת חשבונות זה נעשה על-ידי תוכנות אופיס או ניירת שהכבידו מאוד על העברת מידע ותיאום המידע בארגון. זה גם יצר כמובן בזבוז עצום של זמן וחוסר יעילות בחברות הגדולות.

הצורך שכל המחלקות "ידברו" בשפה אחת הוליד את מערכת ה-ERP. במערכת יש מודולים (רכיבים) שונים כמו: מודול פיננסים, מודול ניהול רכש, ספקים וכדומה, וכך נעשה איחוד במאגרי הנתונים של הארגון - לא עוד חוסר התאמות ונתונים שנופלים בין הכיסאות. עם ERP כולם משתמשים באותו מאגר נתונים. התוכנה מיועדת לארגונים גדולים וכך נותרו עסקים קטנים-בינוניים בלי פתרון ועם שיטות עבודה מסורבלות - הרבה פתקים, גיליונות אקסל וטבלאות אינסופיות.

מה עדיף?

למעשה, עסק זקוק לשתי המערכות, תלוי במצב. אנשי מכירות או נציגי שירות לקוחות, לדוגמא, זקוקים למערכת CRM מקצועית כמו אוויר לנשימה. הם באמת לא יבינו איך הם הסתדרו עד היום, כאשר הם יתחילו להטמיע את המערכות החכמות. אנשי רכש ומלאי לא מתארים לעצמם את הסדר והארגון שמערכת ERP טובה יכולה להעניק להם. מנכ"ל זקוק לשתי המערכות ולעקוב בשקיפות מלאה אחרי כל הפעילויות ברחבי העסק שלו, גם אם מדובר בחמישה עובדים בלבד.

נשאלת השאלה, האם משתלם לרכוש את המערכות הללו לכמות קטנה של עובדים? והתשובה המתבקשת היא כמובן שלא. הפתרון העכשווי הוא לקחת את השירות במודל מחשוב עננים, שנקרא גם "תוכנה כשירות". כל עובד מקבל את המערכת המתאימה עבורו והמנכ"ל שולט בתמונה המלאה.

כיום יש פתרונות CRM ו-ERP מתקדמים, שמותאמים אפילו לעסקים קטנים. במודל תשלום חודשי, קל ונוח מתמיד להתמודד עם התוספת לתקציב ההוצאות - והרווחיות מתחילה לבוא לידי ביטוי תוך שבועות בודדים של הטמעה. גם תהליכי ההטמעה קלים וזולים היום מכפי שהיו בעבר.

אביב אינהורן, מנכ"ל RVM מערכות בע"מ, התחיל להשתמש במערכת ERP לעסקים קטנים ובינוניים כבר ב-2003. מערכת SBO (SAP Business One, לשעבר תוכנת "מנהל') מאפשרת לדבריו גמישות והתייעלות מקסימאליים: עד 2003, העסק נהג להוציא הצעות מחיר ב-Word, לבצע מעקב גבייה באקסל, לרשום פרטי לקוחות באאוטלוק ולהוציא חשבוניות בתוכנת הנהלת חשבונות בסיסית. כפתרון היקפי נבחרה תוכנת ה-SBO. תהליך הלימוד ארך מספר שבועות ובא לידי ביטוי בירידה מסוימת בתפוקה לפרק זמן קצר, אבל כעבור מספר שבועות, כאשר גרף התפוקה החל לעלות, הבין כל הצוות שעד להטמעת ה-SBO הם עבדו בצורה מיושנת ובזבזנית.

עתה עובדי החברה יכולים לעבוד עם הנתונים מכל מקום במהירות, הצוות יעיל עוד יותר ומגיב ללקוחות עם שירות מהיר ואיכותי. כל הצעת מחיר נשלחת ללקוח על-ידי לחיצת כפתור במייל או בפקס. האישור מהלקוח מתקבל בחזרה למערכת, ואז ניתן להפוך את הצעת המחיר לחשבונית, שוב, בלחיצת כפתור אחת פשוטה. עוד לחיצת כפתור - והחשבונית משוגרת ללקוח הישר מתוך המערכת. ועל-ידי לחיצת כפתור נוספת, ניתן לקבל דוח גבייה מלא המאפשר למנהל שליטה מלאה.

הכותבת היא אשת יחסי ציבור בפרומו, חברה לניהול פרויקטים בשיווק, מקבוצת קומליין.
תאריך:  26/01/2011   |   עודכן:  26/01/2011
ענת פרסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגמר הגדול - CRM או ERP?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד.
26/01/11 22:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת הבעיות הקשות שעִמן מתמודדים הדיינים בבתי הדין הרבניים והשופטים בבתי המשפט לענייני משפחה היא מירוץ הסמכויות שבין הערכאות. מדובר בערכאות שעוסקות בתחומים חופפים אך מתנהלות על בסיס תפיסות עולם שונות לחלוטין. במחקר מרתק, חקר עו"ד אורי צפת את ההבדלים שבין סדר הדין הפרוצדורלי של בית הדין לזה של בית המשפט, ואת השפעת ההבדל על התוצאה המשפטית. המסקנה המפתיעה היא שלאמת סיכוי רב יותר לצאת לאור בבית הדין הרבני מאשר בבית המשפט החילוני.
26/01/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל דלי
26/01/2011  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
היזם / היזמית, במקרה שלנו - היא אותה דמות שהוגה רעיון חדש או שמתחילה עסק חדש. היזמית היא זו שמארגנת את העסק, דוחפת אותו קדימה, ולוקחת על עצמה את מלוא האחריות (וגם את הסיכונים). היכולת הזו היא כל כך חשובה שאפשר לומר בוודאות שבלעדיה לא ניתן לקיים עולם עסקי בכלל. בלי הרוח המיוחדת הזו אף אחת לא הייתה הופכת רעיון לעסק.
26/01/2011  |  אסנת פלאוט  |   כתבות
אתמול (ג', 25.1.11) שוחרר "סינגל חדש" של אמיר דדון, תגלית השנה של אקו"ם, לשיר "נגד הרוח". לא ממש סינגל חדש אבל מזכיר שכולם רוצים שירים פשוטים. או לפחות כאלה שהם כבר מכירים. זה עובד לא רק בנוסחא שהעתיקה גלגל"צ מתחנות להיטים אחרות בעולם, אלא גם בטלוויזיה. פס הקול שמלווה תוכנית או סרט, קובע את הקצב, הדינמיקה, הרגש ולפעמים גם את התוכן עצמו. ליווי מוזיקלי מדהים יכול לשדרג או להרוס תוכנית או סדרת טלוויזיה. על השקעה במוזיקה מקורית לטלוויזיה כמעט ואין על מה לדבר בישראל. אבל בישראל מצאו קונץ חדש, וכמו תמיד בישראל, כשמגיע קונץ חדש שעובד - כולם רוכבים עליו.
26/01/2011  |  סער גמזו  |   כתבות
דבר השר (דאז), בנימין בן-אליעזר:
26/01/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il