|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
נתניהו ובלייר [צילום: עמוס בן-גרשום/לע"מ]

מי מרוויח משדה הגז הפלשתיני?

ביום שישי לפני שבועיים, בשקט יחסי, הכריזו ראש הממשלה נתניהו וטוני בלייר על פיתוח שדה הגז בחופי עזה ועל הקמת תחנת כוח פלשתינית חדשה. במשרדי 'בריטיש גז' נרשמו חיוכים גדולים: כבר עשר שנים מנהלת החברה מו"מ מתיש עם ישראל על פיתוח השדה. היו עוד כמה שחייכו
19/02/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   תגובות
המסר היה מבלבל. מצד אחד הודיע נתניהו כי הוא פועל להסיר את האחריות הישראלית מעזה, אך באותה נשימה ממש הודיע נתניהו כי במגמה לגוון את מקורות אספקת הגז לישראל תפעל הממשלה לפיתוח שדה הגז הפלשתיני ושדה הגז הישראלי הצמוד לו. "זה טוב לצמיחה, זה טוב ליציבות, זה טוב לשלום", המתיק ראש הממשלה. ואפשר להוסיף: טוב לכיסאו המתנדנד של אבו-מאזן

טוני בלייר לא מתייאש. לא כשמדובר בישראל ובפלשתינים, ודאי לא כשמדובר בפיתוח שדה הגז הפלשתיני לחופי עזה. התמדתו מעוררת השתאות. הוא עבר את שרון, דילג מעל אולמרט, וכעת כשליח הקוורטט למזרח התיכון, הוא שב ומנהל רומן עם נתניהו. ביום שישי שעבר נפגשו השניים בירושלים, ובסיומה של הפגישה התבשר עם ישראל על שורה ארוכה של מחוות לפלשתינים ובראשן חידוש השיחות על פיתוח שדה הגז הפלשתיני לחופי עזה, המכונה "גזה מרין".

אלא שהמסר היה מבלבל. מצד אחד הודיע נתניהו כי הוא פועל להסיר את האחריות הישראלית מעזה באמצעות קידום שורת פרויקטים בינלאומיים בתחומי הביוב, המים והחשמל - כך שישראל לא תהיה אחראית על אספקת השירותים הללו לעזה. אך באותה נשימה ממש הודיע נתניהו כי במגמה לגוון את מקורות אספקת הגז הטבעי לישראל, תפעל הממשלה לפיתוח שדה הגז הפלשתיני ושדה הגז הישראלי הצמוד לו. "זה טוב לצמיחה, זה טוב ליציבות, זה טוב לשלום", המתיק ראש הממשלה.

אכן טוב, גם לטוני בלייר וגם לחברת 'בריטיש גז', בעלת הזיכיון הבכירה בשדה הגז הפלשתיני. 'בריטיש גז' מנהלת כבר למעלה מעשור משא-ומתן ארוך ומתיש עם ממשלת ישראל על פיתוח השדה ועל מכירת הגז לישראל. כה מתיש היה המשא-ומתן המתמשך עד ש'בריטיש גז' התייאשה, עזבה את ישראל וחתמה על חוזה למכירת הגז לממשלת מצרים. רק בזכות מאמציו של בלייר בוטל ההסכם עם המצרים, ולא מזמן, בשקט בשקט, שבה החברה לישראל.

אולם המחותנת האמיתית היא חברת CCC, בבעלות משפחת חורי הפלשתינית. על-פי ההבנות החדשות, במקביל לפיתוח שדה הגז תוקם בעזה תחנת כוח חדשה, שתופעל באמצעות גז טבעי שיגיע ישירות מן השדה בחוף עזה. מי שצפוי לבנות את תחנת הכוח החדשה, ללא צורך במכרז בינלאומי או בתהליך מעיק אחר, היא חברת CCC - בעליה הנוכחיים של תחנת החשמל המקרטעת של עזה, המחזיקה גם בזיכיון חלקי על שדה הגז הפלשתיני לצד השותפה הבכירה - חברת 'בריטיש גז'.

החברים של טוני

CCC, או בשמה המלא: Consolidated Contractors Company, היא חברת ענק בינלאומית המנהלת פרויקטים הנדסיים מורכבים ברחבי העולם, ממצרים ועד וושינגטון. היא בונה עבור הצבא האמריקני ומעורבת בפרויקטים בעירק, בכורדיסטאן, ברחבי המזרח התיכון, באמירויות ובמזרח הרחוק. הפרויקט המפורסם ביותר של CCC הוא כלא אבו-גרייב בעירק. בשנה שעברה נאמדו הכנסותיה ב-4.2 מיליארד דולר.

CCC מחזיקה שורה ארוכה של לוביסטים ברחבי העולם, מוושינגטון ועד רבת-עמון. שמות הלוביסטים מופיעים בדוח החברה. וכפי שאפשר ללמוד מן הדוח, בכל הקשור בעזה לא חוסכת CCC במימון ובהפעלה של לוביסטים בריטים, שרי ממשלה לשעבר וחברי פרלמנט. כך למשל, ברשימת מקבלי המשכורות של CCC בלונדון מוזכר שמו של וייקאונט ויברלי, חבר בית הלורדים. בשנה שעברה ביקש ויברלי מממשלת הוד מלכותה להעלות באיחוד האירופי את הבקשה לממן את משלוחי הדלק ואת צריכת החשמל של תחנת הכוח בעזה, ש-42 אחוזים ממנה שייכים לחברת CCC.

אולם שני השמות היותר מעניינים שלהם משלמת CCC הם שמות של מקורבים לבלייר. השם הראשון הוא סטיבן ביירס, חבר קרוב של טוני בלייר המייעץ ל-CCC מאז 2005. שמו של ביירס עלה באחרונה, כמו גם שמו של בלייר, בהקשר לעסקת שחרור המחבל הלובי שביצע את הפיגוע מעל לוקרבי בתמורה להבטחת חוזי נפט בלוב לחברת 'בריטיש פטרוליום'. בלייר תואר על-ידי בנו של שליט לוב קדאפי כ"יועץ משפחתי".

לא פחות מעניין הוא השם השני, הברונית אליזבת סימונס, ששירתה בממשלתו של בלייר כ"שרה לענייני המזרח התיכון במשרד החוץ". סימונס, אגב, מכהנת גם כיועצת במזרח התיכון לחברת "DLA PIPER" האמריקנית. עד לאחרונה, אגב, עמד בראשה השליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל.

נחזור ל-CCC ולרשות הפלשתינית. השבוע, בעיתוי מעט סוריאליסטי, כיכבה CCC בעיתוני בריטניה לאחר שהואשמה בביזיון בית המשפט הלונדוני. זאת לאחר שבניגוד לפסיקתו, לא שילמה CCC למיליונר הפלשתיני מוניב מסרי את חלקו בסך 40 מיליון דולר מרווחי שדה הנפט מאסילה בדרום תימן. "אני חושבת שזו חרפה שגוף נזיל ובעל נכסים כמו CCC מפר את הוראות בית המשפט", אמרה השופטת גלוסטר, וציוותה על הקפאת נכסי החברה.

הקרב על נועה

מוניב מסרי מוכר בישראל כמיליונר שבנה את הווילה בסגנון הרנסאנס, המתנשאת בהר גריזים מעל שכם. מסרי, לדברי כלכלן פלשתיני, נמצא על סכינים עם אבו-מאזן. "הראשות מפולגת", הוא אומר, "בין אש"ף לחמאס, ובין אש"ף הישן לבין המנהיגות הנוכחית ברשות. וכך זה נמשך בקרב על המונופולים. בשיחות הנוכחיות על שדה הגז לא עלתה בכלל השאלה לגבי עמדת חמאס, וזאת ככל הנראה בגלל שכל עוד חמאס שולט בעזה, אין לו התנגדות שתיבנה תחנת כוח חדשה שתזרים לרצועה דלק וכסף. מבחינתו, חמאס לא זז.

"חמאס", מעריך המקור הפלשתיני, "רק מרוויח. להחלטה על הקמת תחנת כוח חדשה בעזה יש משמעות ברורה. תם המצור על עזה. גם הרעיון המחוכם כביכול של נתניהו, שלפיו שדות הגז הישראלי והפלשתיני יפותחו במקביל, הוא מבחינת חמאס הזדמנות לבנאם את הסכסוך על הגז". השדה הישראלי, המכונה 'נועה' – מסביר הכלכלן הפלשתיני – צמוד לשדה הפלשתיני. שמעתם פעם בישראל על 'נועה', הוא שואל, ומיד עונה: ברור שלא. כשאצלכם בבורסה השמות 'תמר' ו'לוויתן' הרעידו מיתרים בלבם של אלפי משקיעים, נותר 'נועה' שדה גז קטן ושכוח שאיש לא שמע עליו. מיקומו בסמוך לגבולות עזה, שלא לדבר על תכולתו הזניחה, הפכו מבחינתכם את פיתוחו להרפתקה בלתי משתלמת. בעלי הזיכיון, קבוצת 'דלק' ו'נובל אנרג'י', לא גילו עניין בפיתוחו.

אולם לפני שבועיים הכול השתנה, מסביר הפלשתיני. למרות שהשם 'נועה' לא נהגה אפילו פעם אחת במפגש הפסגה בין נתניהו לטוני בלייר, מעתה 'נועה' אינו עוד שדה גז זניח אלא מכשיר פוליטי ממדרגה ראשונה. 'נועה', מדגיש הפלשתיני, הוא סוג של פיתוי שנועד להביא לשולחן המו"מ את אבו-מאזן.

אולם לפיתוי יש מחיר, מדגיש הפלשתיני, בדיוק כמו שחמאס בלבנון הזדעק שישראל גונבת את הגז הטבעי מול חופי לבנון, כך חמאס צפוי לטעון כי מדובר במזימה לגנוב את הגז הטבעי ששייך לפלשתינים. יש לכך אפילו הסבר גיאולוגי משכנע. קוראים לו 'קידוח סלנט' – קידוח אלכסוני החודר לתחום הפלשתיני ושואב את יתרות הגז. מבחינת הפלשתינים, עדיף אפוא שקודם יבנו תחנה חדשה בעזה – אבו-מאזן יהנה, בחמאס יהנו והבריטים יהנו גם הם. הכסף ירפד כמה כיסים ברשות ואולי גם מחוץ לה, והגז? לזה אולי יגיעו בהמשך.

התרגיל של ביבי

פרשנים למיניהם העריכו כי סדרת התמריצים הכלכליים שהוצגו על-ידי נתניהו בפגישה עם בלייר הם הכנה לקראת סבב שיחות עם הקוורטט בחודש הבא בבריסל. התמריצים נועדו לרכך את הביקורת הצפויה כלפי ישראל. אולם הנכונות הישראלית לשוב לשיחות על פיתוח שדה הגז הפלשתיני היא יותר מתמריץ. מבחינת אבו-מאזן מדובר בהשקעה שתייצב את כיסאו ותעלה סומק בלחייה החיוורות של הרשות, שרק לפני שבועיים הייתה למשל ולשנינה ברחבי העולם הערבי בעקבות פרסום מסמכי אל-ג'זירה.

כדי להצדיק מבחינתה של ישראל את הנכונות להשתמש בתמריץ הכלכלי הפלשתיני המשמעותי ביותר, יצר ראש הממשלה בנימין נתניהו משוואה חדשה. מין וריאציה מחוכמת על "ייתנו – יקבלו". כך, התנאי לפיתוחו של שדה הגז הפלשתיני הוא פיתוח מקביל של השדה הישראלי הצמוד אליו המכונה 'נועה'.

ויש גם רציונל כלכלי, שנועד לסבר את אוזנו של מי שעד היום חשב שמדובר בשדה קטן וזניח שאין היגיון כלכלי בפיתוחו. לשיטתו של נתניהו, נמצאנו למדים כי "קידום פרויקט הגז נועד לגוון את מקורות הגז של ישראל". נתניהו מעריך כי בעוד עשור ישראל כבר תוכל להישען על הגז שיופק משדות הגז 'תמר' ו'לוויתן', אולם "חשוב לנו בטווח הביניים לפתח מקורות גז נוספים". השאלה היא, כמובן, מדוע קבוצת 'דלק' וחברת 'נובל אנרג'י', שעד כה לא הראו עניין בפיתוחו של השדה, יתרצו דווקא עכשיו.

מי, מה וכמה
התפקיד לשעבר, הרווחים בהווה
▪ ▪ ▪

טוני בלייר

שליח הקוורטט למזרח התיכון וראש ממשלת בריטניה לשעבר. ידיד קרוב של הנשיא ג'ורג' בוש ותומך נלהב בכיבוש עירק – מה שעלה לו בכינוי "הפודל של בוש" ובאובדן כיסאו לטובת גורדון בראון.

מאז עשה בלייר חיל. הוא הקים את Tony Blair Associates ומשמש כיועץ לחברת JP MORGAN. הכנסתו השנתית מוערכת ב-7 מיליון לירות שטרלינג והונו הכולל נאמד ב-60 מיליון ליש"ט. סייף אל-אסלם, בנו של שליט לוב מועמר קדאפי, תיאר את בלייר כ"יועץ המשפחתי" – אך הדבר הוכחש על-ידי בלייר.

בשנים האחרונות הספיק בלייר להמיר את דתו מאנגליקני לקתולי ולפרסם את זיכרונותיו. קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, נזפה בבלייר לאחר כניסתה לתפקיד, על שאינו מקדיש די זמן לתפקידו כשליח הקוורטט למזרח התיכון.

סטיבן ביירס

חבר פרלמנט מטעם הלייבור וחבר קרוב של טוני בלייר. הוא כיהן בתפקידים שונים בממשלה הבריטית, ביניהם שר התעשיה והמסחר ושר התחבורה. לפני שנתיים דיווח 'הטלגרף' הבריטי כי ביירס דרש החזר הוצאות עבור דירה שבה התגורר בלונדון, אולם בדיעבד הודה כי הדירה הייתה שייכת לשותפו והוא התגורר בה ללא תשלום שכר דירה. במארס 2010 הותקל ביירס על-ידי עיתונאי של 'הסנדיי טיימס' שהתחזה ללוביסט של חברה בינלאומית. בשיחה עם העיתונאי תיאר עצמו ביירס כ"מונית להשכרה" ואמר כי יהיה מוכן לקדם את ענייניה של כל חברה או גוף שנדרש לכך תמורת שכר הנע בין שלושת אלפים לחמשת אלפים ליש"ט ליום.

הברונית אליזבת סימונס

כיהנה במגוון תפקידים בממשלת הלייבור, ובין השאר שימשה שרה לענייני המזרח התיכון במשרד החוץ. מאז פרישתה מהממשלה מכהנת כיועצת ודירקטורית בחברות ובגופים שונים, ביניהם 'בריטיש איירוייז' ו-DLA Piper. ב-2006 פרסם 'הגארדיאן' הבריטי מאמר שלפיו העניקה סימונס "יחס מיוחד" לבעלה של שרת התרבות בממשלת בלייר, במטרה להקל את אמברגו הסחר על אירן.

ב-2009 פרסם 'הדיילי מייל' מאמר על מדיניות "הדלת המסתובבת" בבריטניה, המאפשרת לשרים לשעבר לקבל משרות הכרוכות בניגוד עניינים עם פעילותם הקודמת בממשלה. בין השאר נזכרה הצטרפותה של סימונס למועצת מנהלים של בנק מרצ'נט ברידג', שעשה מיליונים בתהליך ההפרטה בעירק. העיתון העריך אז כי סימונס הרוויחה מייעוץ לחברות שונות כמאה אלף ליש"ט בשנה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  19/02/2011   |   עודכן:  20/02/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי מרוויח משדה הגז הפלשתיני?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מול חופי אשקלון
20/02/11 00:41
 
ברק זו סתם גרורה
20/02/11 08:03
2
יוני 22
20/02/11 01:27
3
פלא יועץ
22/02/11 00:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מעולם בתולדות מדינת ישראל לא קרה שראש ממשלה מתערב באופן כזה במינוי שגריר לאו"ם או קונסול לניו-יורק". את הקביעה הנחרצת הזו הטיח אביגדור ליברמן ביום שני השבוע, בעקבות החלטתו של נתניהו למנות את עוזי ארד לשגריר בלונדון ואת רון פרושאור לשגריר באו"ם. הטענה של שר החוץ לא ממש מדויקת; נכון שעל-פי המסורת, לראש הממשלה נתונה הפררוגטיבה רק לגבי מינוי השגריר הישראלי בוושינגטון. בפועל, במסגרת הפנקסנות סביב מינויי דיפלומטים, קיבלו ראשי הממשלות מאז ומתמיד נתח או שניים.
19/02/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
כלל ידוע הוא שאקדח שתלוי על הקיר בתחילת ההצגה יורה לקראת סופה. עקרונית, הוא יכול לירות גם באמצע.
19/02/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
אפילו כלבי, שבדרך כלל מנמנם כשאני רואה טלוויזיה (מה שנקרא: נרדם במילוי תפקידי), זקף עין משתאה מול המסך, שבו ריקדו בעלי חיים מסוג בלתי מוכר לו: יצורים בעלי נוצות ססגוניות, נוצצות וארוכות - אך קירחים לגמרי באזור החזה. "זה הקרנבל בברזיל", הסברתי לכלב המשתומם. "אימא לא תיקח אותך לשם, כי די לה באקלים הטרופי של הולי-כנען".
19/02/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
מ'
18/02/2011  |  אריה אבנרי  |   כתבות
השבוע (17.2.11) היה, לכאורה, יום חג לגרגורי מוצקין, מהנדס הבניין הוותיק בן ה-76: הוא עמד בפתח המבואה המהודרת של "מגדל היהלום", במרכז גבעתיים, וקיבל פני עשרות אורחים וחברים, שבאו לברכו לרגל השלמת הבנין. זהו, ללא ספק, מגדל המגורים היפה ביותר בגבעתיים: 22 קומות, 49 דירות יוקרה באיכות גבוהה, והוא בולט בסביבה לא רק בגובהו, אלא גם בהיותו עגול, אחד הבנינים הבודדים מסוג זה בישראל.
18/02/2011  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il