הצבע, התאורה, הרצפה, המוזיקה, הריח, המידוף והעיצוב הם חלק בלתי נפרד מהמוצרים ומהתפיסה הקמעונאית הכוללת. כיצד אנו נעזרים בצבע, להעביר את המסרים שלנו לצרכן?, האם התחושה שלנו לצבע היא מקומית או גלובלית?
משמעות הצבעים והשימוש בהם בקמעונאות
1) לבן - מסמל ניקיון וטוהר - מתאים למידוף בתי מרקחת, מזון וכללי.
2) שחור - מידוף ואו רקע שחור מבליט את המוצרים, משדר מקצועיות.
3) אפור - משדר תכליתיות, ישירות ומשימתיות.
4) אפור עכבר - מקצועיות, בעיקר טכנולוגית.
5) כתום - משדר מקום ומחיר זול.
6) ירוק - משדר טריות, רעננות, טבע, בריאות.
7) חום - משדר חמימות, בית, טבע, יציבות.
8) חום דמוי קרטון - משדר דיל טוב, זה הרגע הגיע והוצא מהקרטון.
9) אדום - משדר חיוניות, אנרגיה, כוח עוצמה, מנהיגות ומובילות.
10) כחול - התחדשות, רעננות, מים וזרימה.
11) וורוד/סגול/פסטל - שמחה, ילדותיות.
12) שימוש בצבעי הדגל האמריקני - רצון החברה להראות על
עכשוויות, טרנדיות, מערביות "אמריקניזציה".
כמובן שהצבע הוא חלק מהתפאורה ומהאווירה הכללית, המוזכרת לעיל, אך אין ספק שהוא משמעותי הן בלוגו של החברה והן באביזרים הנלווים למכירה שהם: אביזרי המידוף והתצוגה, שילוט, מדי העובדים, צבע הקופה ועמדות התשלום, שקיות המוצרים ואפילו סלי ועגלות המוצרים.
אפיון הצבע לרוב הוא אוניברסאלי למרות שבעמים מסוימים, בעיקר מהמזרח ישנה רגישות מיוחדת לצבעים, למשל לגוונים מסוימים של ירוק ואו צהוב, בהם ימעיטו להשתמש.
מספר דוגמאות מהארץ ומהעולם:
1) הרשת למוצרי "עשה זאת בעצמך" הגדולה בעולם - הום דיפו - הלוגו שלה בצבע כתום, קורות המדפים בצבע כתום, מקומות שרוצים לתת להם מראה טבעי יהיה שימוש בעץ, מראה מקצועי מתכת כהה ובאזור מוצרי האמבטיה, יהיה שימוש ברקע כחול-תכלת (מים). גם לרשת OBI הרשת הגרמנית המובילה בתחום אחזקת הבית,הלוגו ומידוף הקורות הם כתומים.
2)
הום סנטר, אייס, אופיס דיפו - הלוגו וכן חלק מאמצעי המידוף - אדום.
3) רשתות הפארם - משדרות ניקיון - מרבות להשתמש בצבע הלבן.
4) מגה - מגה בעיר שימוש נרחב בצבע ירוק, לוגו וכן מדי העובדים, על-מנת לשדר טריות ורעננות (Fresh) ומנגד מגה בול - נראה את עובדי הבול בחולצות בצבע כתום, על-מנת להעביר את מסר המחיר הזול.
הידעתם?
1) הצבע אשר הוצע על-ידי חברת היועצים אינטר ברנד לשופרסל, בעת תהליך איחוד המותגים שהחל לפני כ-8 שנים, לשופרסל דיל היה צהוב, אך בלחצו של הבעלים,
נוחי דנקנר, שונה הצבע של הלוגו וכן הפסים על הרצפה לצידי המדפים - לצבע כתום.
2) לרוב בעת שינוי של לוגו קיים/"מתיחה", השינוי בצבע יהיה הדבר אחרון, מאחר שהצבע נחרט יותר במוחנו יותר מצורת הלוגו.
3) בלוגו המורכב מכמה צבעים, בדרך כלל יזכרו הצרכנים צבע אחד, לדוגמה - לוגו של מגה בול - מורכב מכתום,כחול וירוק - ובדרך כלל נזכור את הכתום. לוגו שופרסל דיל - מורכב מכתום, אדום ולבן - גם כאן הכתום הוא הצבע אותו נזכור.