|   15:07:40
דלג
  יוסף עברון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

סיכול חטיפת הנציב העליון על-ידי האצ"ל

ניסיון התנקשות כושל, פחות ידוע ומפורסם, הוא הניסיון להתנקש בנציב העליון הבריטי דאז, סר הרולד מק-מייקל, ב-29 בנובמבר 1943. בניסיון ההתנקשות השתתף אליהו בית צורי - על כך סיפר עמיחי פאגלין, קצין המבצעים של האצ"ל לעתיד, המכונה גידי, בראיון מוקלט עם מחבר המאמר
06/04/2011  |   יוסף עברון   |   כתבות   |   תגובות
סר הרולד מק-מייקל. פרטי הפעולה הודלפו להגנה

אם אכן, היה צ'רצ'יל על הכוונת של הלח"י בשנת 1944 ע"י אליהו בית צורי, כפי שפורסם לאחרונה במסמכים של שירות הביון הבריטי - אין לכך שום הוכחה של ממש פרט לעדותו, כביכול, של אחד מאנשי הלח"י, כפי שנרשמה על-ידי חוקריו הבריטיים לאחר מעצרו.

כזכור, אליהו בית צורי יחד עם לוחם לח"י נוסף, אליהו חכים, השתתפו ב-6 בנובמבר 1944 בהתנקשות ששמה קץ לחייו של הלורד מוין, השר לענייני המזרח התיכון בממשלת בריטניה, נלכדו והוצאו להורג בקהיר ב-22 במרץ 1945).

מה שפחות ידוע ופורסם, ששנה לפני כן, ב-29 בנובמבר 1943, השתתף אליהו בית צורי בניסיון כושל להתנקש בנציב העליון הבריטי דאז, סר הרולד מק-מייקל. על כך סיפר עמיחי פאגלין, קצין המבצעים של האצ"ל לעתיד, המכונה גידי, בראיון מוקלט עם מחבר המאמר.

"הייתה זו תקופת הספר הלבן," סיפר עמיחי פאגלין, "ובמחלקה, שבה למדתי, בגימנסיה בלפור, התלקחו ויכוחים פוליטיים ערים וסוערים. בין התלמידים היה גם אליהו בית-צורי, שלא הסתיר את דעותיו הימניות הקיצוניות.לא פסחו על כמה מידידיי - ביניהם אליהו בית-צורי ודוד דנון, שיחדיו היינו מעין שלישייה, שלא נפרדה מאז הלימודים בגימנסיה.

באחד מאותם הימים של אביב 1942, בעוד אנו יושבים על מרפסת ביתנו ברחוב מקוה-ישראל פינת 'הרכבת' - שמענו לפתע המולה מכיוון בניין הדואר ברחוב אלנבי הסמוך. קפצנו כאיש אחד לעבר מקור הרעש: הייתה זו הפגנת בני-נוער של ה'הגנה' נגד מדיניות 'הספר הלבן'. הצעירים נשאו דגל לאומי וקראו סיסמאות בגנות הבריטים ובעד פתיחת שערי הארץ. הדבר אירע ימים אחדים לאחר טיבועה של ספינת המעפילים "סטרומה", והרוחות היו לוהטות.

זמן מה ניצבנו בשקט על המדרכה, צופים על ה'הפגנה', בלי ליטול בה חלק. לפתע, זינק קצין משטרה בריטי לעבר נושא הדגל, תלש אותו מידיו ומעך אותו בגסות. למראה הזה נתקף אליהו בית-צורי בחמת זעם, החל רועד בכל גופו, פניו האדימו, ולפני שהספקנו לעצור בעדו - זינק לעבר אותו קצין, חבט בו בראשו, חטף את הדגל, ונמלט. הקצין ושומר ראשו דלקו אחריו באקדחים שלופים ולא היה חסר הרבה, שיפתחו באש. בקושי נחלץ מידיהם, חומק בזריזות לרחובות צדדיים, ואנו אחריו.

כעבור חצי שעה מצאנו עצמנו על מדרגות בית המלאכה של אבי, ברחוב מקוה-ישראל 4, דנים על האירוע ומנתחים את משמעויותיו. המסקנה הייתה מזעזעת: לא היה חסר הרבה ואליהו היה נהרג... אני רתחתי. 'איזו רוח נכנסה בך?' גערתי בו: 'עוד מעט והיו יורים בך - ועל מה?!' 'הוא חטף את הדגל ...' הצטדק. 'אז מה ?!' נתתי עליו בקולי: 'אם היית נהרג - במה היה הדבר מועיל לעניין הלאומי?!' אט-אט נרגענו, והשיחה שוב קלחה במסלולה הרגיל. בתום דיון ארוך וממצה, הגענו למסקנה, שרק זעזוע פוליטי של ממש יאלץ את הבריטים לשנות את מדיניותם. ומה יכול לזעזע יותר את הממשל מפגיעה באישיות הסמכותית העליונה - בנציב-העליון?.

וכך, בערבו של יום קיץ סוער, על מדרגות הבית ברחוב מקוה-ישראל 4 בתל אביב, נולד לראשונה הרעיון הנועז להתנקש בנציב העליון דאז , סר הרולד מק-מייקל.

"התוכנית הראשונה הייתה פשוטה בתכלית, הנציב נהג להפגין נוכחות באירועים חברתיים ומדיניים, כול שעלינו לעשות הוא לפרוץ באקדחים שלופים לאחד מהם, ולרוקן בו מקרוב כמה מחסניות. אלא שהגורל רצה אחרת: עקב המתיחות שהשתררה בארץ -חדל הנציב-העליון להשתתף בקבלות פנים ובהנחות אבני פינה בתל אביב.

עיבדנו, אפוא, תוכנית חיסול אלטרנטיבית, מצאנו, שהוד-מעלתו עדיין מוסיף לבקר לעתים קרובות ביפו. גמרנו אומר להטמין מוקש חשמלי בסביבת מקוה-ישראל, פיתחנו מוקש, שניתן להפעילו באמצעות חוטי טלפון, ולא נותר לנו אלא להמתין לשיירת הנציב. אלא שהשיירה המיוחלת לא הגיעה. הנציב חדל לבקר באזור השפלה.

את חומר-הנפץ להכנת המוקשים סיפק לנו אליהו בית-צורי. הוא הצליח 'להסתנן' למחלקת העבודות-הציבוריות בתל אביב, וכך עלה בידיו 'לסחוב' מהמחסן את כמות החומר שנזקקנו לה. אליהו גם קיבל על עצמו לאסוף מידע על תנאי מגוריו ומנהגיו של הנציב. לשם כך, ביקש מהממונים עליו העברה לירושלים. כך נודע לנו, שהארמון מוקף בגן ענק בן עשרות דונמים והשמירה על כל השטח העצום מופקדת בידם של שלושה שוטרים בלבד...

בעיצומן של ההכנות, הציע לנו אליהו להצטרף לארגון-הצבאי-הלאומי. הוא, עצמו, כבר נמנה על שורותיו במרוצת הזמן צרפנו אלינו חבר רביעי, ממפקדי האצ"ל, יהודה בורוכוב. עוד בטרם תמו ימי ההדרכה והאימונים - החלטנו לערוך סיור באזור הפעולה.

הגענו אל ארמון הנציב מצדו הדרומי. הסתתרנו בין האילנות ליד הגדר. כשחלף המשמר מעל פנינו - קפצתי פנימה וזחלתי לעבר הארמון. לתדהמתי, דמותו של הנציב השתקפה מולי בריחוק של מטרים ספורים מחלון חדר השירותים; לא האמנתי למראה עיניי. כל שעליי לעשות הוא לטפס על הצינור עד לקומה השנייה - ואני בפנים. תוך דקות הייתי מסוגל לבצע את המשימה ואף לסגת בשלום. זחלתי חזרה אל חבריי וסיפרתי בהתרגשות על הגילוי. התברר, שאין צורך בחומר-נפץ ואף לא בשותפים נוספים; אדם אחד יכול לטפס על הצינור, להתגנב עד לחדר המיטות שלו, לנעוץ בו פגיון ולהסתלק - בלי שמישהו יחשוד בדבר עד לבוקר המחרת.

שבנו והתכנסנו - אליהו בית-צורי, דוד דנון ואנוכי - והחלטנו, שהגיעה העת להוציא לפועל את ההתנקשות. הודענו על כך לחברנו הרביעי, לבורוכוב. הוא קצת הופתע, אולם לא הביע התנגדות, רק ביקש רשות ליידע את מפקד הארגון, 'בגלל ההשפעות החמורות, שיהיו למעשה על כל מהלך החיים בארץ, כולל ארגוני המחתרת'.

נקבעה לנו פגישה עם מפקד האצ"ל דאז, יעקב מרידור. הגענו לשם שלושתנו, ובלי הרבה גינונים סיפרתי לו על מהות הפעולה, שאנו עומדים לבצע.

תשובתו של מרידור עדיין מהדהדת באוזניי: 'שום גוף, ובוודאי לא הארגון הצבאי הלאומי - לא יוכל ליטול על עצמו את האחריות למעשה, שתוצאותיו עלולות להיות בעלות השלכות כה קיצוניות מבחינה היסטורית.

מאידך-גיסא' - הוסיף - 'אם אתם, כפרטים, הולכים לבצע פעולה על דעת עצמכם ובאחריותכם האישית - וכבר היו דברים מעולם בתולדות העמים - אינני רואה מקום להתערב בכך, או להפריע לכם. הנכם חופשיים לפעול כטוב בעיניכם.'דבריו האחרונים הפיחו בי איזו תקווה, שאולי ניתן יהיה להיעזר בו, מבחינה טכנית או חומרית, כגון סיוע בהשגת חומרי-נפץ, על כך השיב, שינדב לנו ברצון שק של חומר-נפץ, אם נפנה אליו ימים אחדים לפני הפעולה.

הקמת מסגרת מאוחדת של "עם לוחם"

כעבור שבוע שלחתי את יהודה לקבל ממנו את החומר. זה חזר (בלי החומר),ובנשימה עצורה בישר לי, שיש למרידור חדשות מפתיעות עבורי, והוא מבקש לראותני, ללא דיחוי. הבשורה, אכן, הייתה גדולה ומרעישה: 'לא שק של חומר-נפץ אלא גיבוי מלא לפעולתנו'.

'בימים האחרונים', סיפר לי מרידור, לא במעט גאווה, 'קיימתי מגעים עם חוגים מסוימים ב'הגנה' והוחלט להקים מסגרת מאוחדת של עם-לוחם שתכלול את כל ארגוני המחתרת למאבק משותף נגד הבריטים, וכצעד ראשון הוחלט לאמץ את פעולתנו בשינוי קל: במקום להרוג את הנציב - יש לחטפו ולהעמידו לדין, כאחראי לגירוש פליטי השואה.

תוכנית 'עם-לוחם' התבססה על הצעתנו המקורית, אולם תוך ריכוז כמאה לוחמים בירושלים, שיתקפו בו-זמנית את כל תחנות המשטרה בבירה, כפעולת הסחה, והנציב יועבר לבונקר באזור פתח תקוה, במכונית סגורה ובדרכים עקלקלות.

מרידור ביקשני לטפל בהכשרת הבונקר לאכסונו של הנציב בתנאים נוחים, כולל 'בית שימוש עם ניאגרה'. זוכרני, שסעיף אחרון זה הכניס קצת בידור לאווירה המתוחה, שבה היינו שרויים: כשהתמקחתי עם בעל חנות האינסטלציה ברחוב הרצל על מחירו של קרש המושב בנוחיות, בטענה, שאינו מהוקצע כהלכה - השיב הלה בכעס: 'מה כל ההקפדה הזו - הנציב-העליון לא ישב על זה!' נדהמתי כל כך עד שלרגע נעתקו המילים מפי.

לאחר התלבטויות נקבע הביצוע לערב ה-29 בנובמבר 1943. התכנסנו בירושלים המתנו שעות על גבי שעות באיזה מרתף במרכז העיר. בשתיים אחר חצות הודיעונו, שהפעולה נדחית. התברר, שפרטים על הפעולה דלפו בטרם עת אל ה'הגנה', ובשיתוף פעולה עם כמה ממפקדי האצ"ל בירושלים - סוכל כל המבצע: במשך כל השעות הארוכות, שהמתנו במרתף, התנהל משא-ומתן קדחתני בין מרידור לבין יוניצ'מן (מראשי הצ"ח), אך לשווא.

כשהגענו לתל אביב הייתה כבר השעה ארבע לפנות בוקר. מרידור, שחש אי-נוחות בעטיה של הפרשה - כינס אותנו בבית-ספר 'קלישר' ברחוב התבור, כדי להסביר את אשר אירע.

חשנוי עצמנו מרומים ופגועים. הלקח היה ברור: אסור היה לנו לערב, מלכתחילה, גורמים חיצוניים בתוכנית הפעולה שיזמנו...". כך סוכלה אחת הפעולות הנועזות והמסוכנות ביותר של האצ"ל כחודשיים ימים לפני הכרזת "המרד" של מנחם בגין.

תאריך:  06/04/2011   |   עודכן:  07/04/2011
יוסף עברון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיכול חטיפת הנציב העליון על-ידי האצ"ל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורח
6/04/11 16:33
2
ירון זכאי
6/04/11 23:24
3
אחת העם
9/04/11 13:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרסום מטעה על מבצע הוא עבירה על חוק הגנת הצרכן
06/04/2011  |  עו"ד תמר פינקוס   |   כתבות
ידיעות אחרונות לא סומך על יכולת הבנת הרמזים של קוראיו שי ניב לא קונה את גרסת הרופאים בן כספית מבקר בחריפות במעריב את אלי ישי על שהתקשר לשופט גולדסטון והזמין אותו לישראל על דעת עצמו "גלובס" ממתין להרשעת אורי בלאו
06/04/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
כמעט כל אחד מהתיאטרונים המיקצועיים מקיים הצגות לילדים, לפעמים הצגות אלו נערכות מפעם לפעם בלבד, לפעמים במסגרת סדרת מינויים לילדים, לפעמים רק בחגים וחופשות. תיאטרון החאן הירושלמי התחיל להציג הצגות לילדים לפני כ-3 שנים וכעת הוא מעלה שתי הצגות במקביל. ראיתי השבוע את הצגתו החדשה "אישקטן והדרקון" המיועדת לגילאי 4+ ככתוב. התיאטרון מתכונן להריצה תקופה ארוכה.
06/04/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
תביעה בסך 200 אלף שקלים, שהוגשה לפני שלוש שנים לבית משפט השלום בתל אביב - יפו נגד הבלוגרית ענת פרי, הגיעה בשבוע שעבר לסיומה. השופטת חנה ינון קבעה כי פרי תפצה בסך של 7,500 שקלים את יעקב בורכדט, רופא גרמני שהיה בין מגישי התביעה. תביעתה של התובעת הנוספת בתיק, איריס חפץ-בורכדט, אשתו של הרופא ומי שמשמשת בהתנדבות כעורכת אתר "קדמה", נדחתה.
06/04/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
זמן לא רב לפני שנרצח, הביע השחקן ג'וליאנו מר חשש שכדורים פלשתינים ישיגו אותו. אתמול, גדעו כדורי המתנקשים האיסלאמיסטים את חייו. אחד השחקנים הצבעוניים והפרובוקטיביים ביותר של התיאטרון והקולנוע הישראלי, שלחם נגד "הכיבוש", מת מכדורי בני העם אשר למענו נאבק ואשר עבורו הקדיש את שנותיו האחרונות. מר, שציפה לתאומות מאשתו ההרה, נרצח על שביקש ליטול חלק בהקמת פלשתין חילונית ותרבותית בעיר שהייתה מעוז האינתיפאדה השנייה. מושל ג'נין, קדורה מוסא, רמז בראיון לרדיו א-שמס כי ידי זרים היו מעורבות ברצח.
05/04/2011  |  דוד מרחב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il