|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
סוסיא [צילום: פלאש 90]

"אלפי דונמים של חקלאות יהודית בסכנה"

בצעד נדיר, עתרה פרקליטות המדינה נגד המנהל האזרחי - זרוע ביצועית של המדינה - בבקשה לבטל את הנוהג שלפיו קרקע ביו"ש נחשבת בחזקתו של החקלאי אם עיבד אותה במשך עשר שנים מבלי שמישהו ערער על כך. אורית סטרוק: "אנו עומדים בפתחה של קטסטרופה. זו עתירה פוליטית של הדרג הפקידותי המבקש להדיר את רגלי היהודים מאדמותיהם"
18/04/2011  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
משה דויטש, סוסיא:
"עקירת הכרם היא אסון ממש. אי-אפשר לתאר את המשמעות של זה עבור חקלאי. אמרתי לשופטים: 'בואו תראו את ערימות האבנים שסיקלנו מהשטח, ותבינו שלפני כן לא היה שם כלום'. נוער סוסיא נטע את הכרם הזה במו ידיו. זו מכה קשה עבורם"

בשבת שעברה נדהמו תושבי סוסיא לגלות כי הם נתונים במעין מצור. צו 'שטח צבאי סגור' תחם בעיגול שחור שסומן על המפה את גבולות היישוב, וכל יציאה מחוצה לו נחשבה באופן עקרוני כהפרת צו פלילית.

הסגר הזה היה הקש שנחת על גב כמה ימים לא פשוטים שעברו על היישוב שבדרום הר-חברון. ביום רביעי בשבוע שעבר, לפנות בוקר, עקרו דחפורים של המִנהל האזרחי אלפי שתילי גפן שנטע משה דויטש, תושב היישוב. "באותו יום", מספר הרב אליעזר אלטשולר, רב היישוב סוסיא ודוברו, "הוצא צו אלוף המורה להגביל כניסת יהודים לתוך שטח רחב מאוד הסמוך ליישוב, על-מנת להחזיר לשם משפחה של רוצחים.

"זה שטח מרעה, שבתוכו עובר ואדי. בעשר השנים האחרונות הוואדי נזרע בידי העובדים של דליה הר-סיני מחוות הר-סיני. המשפחה הפלשתינית שטענה לזכות מגורים שם היא משפחתו של הרוצח של יאיר הר-סיני הי"ד, בעלה של דליה. בשבוע שעבר אלוף פיקוד מרכז החליט להחזיר אותם אל הוואדי, אל מרכז אדמות המרעה שלנו. להם יש גישה חופשית, וליהודים הכניסה אסורה".

יומיים אחר כך, כאמור, התרחב הצו לכל סביבות היישוב. הרב אלטשולר: "בשבת בבוקר הגיעו אנרכיסטים ופעילי שמאל לשטחים הסמוכים ליישוב, וכשתושבים עלו לשם הם קיבלו צו של המח"ט שבעצם מגביל את יציאתם מתחומי היישוב לכל כיוון שהוא. מצור על ישוב יהודי. אני לא שמעתי על דבר כזה מעולם".

אבידן אופיר מנהל את חוות הר-סיני. ביום ראשון בערב הוא השתתף בישיבת חירום שעסקה ב"הידרדרות של המצב". "הפקעת השטח מידי אנשי החווה", הוא אומר, "נחתה כרעם ביום בהיר על רוב האנשים. ידעתי שיש מהלך שפעילי שמאל ניסו להוביל להחזיר לכאן את משפחת מור, המשפחה שממנה יצאו הרוצחים, אך עד עכשיו למיטב ידיעתי הצבא התנגד לכך. עכשיו ניתן צו מבלי לתת לנו שום אפשרות להגיב משפטית. אני כבר קיבלתי איומים ממשפחת מור. הרצח הבא כאן הוא רק עניין של זמן".

הטענות הפלשתיניות מתקבלות אוטומטית

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אמר כי הוא "מודאג מאוד" מהעתירה הזו ומהאפשרות התקדימית הטמונה בה. "זה יפתח פתח. אני מנסה לעשות כל מה שתלוי בי כדי לעצור זאת"

ההפקעה בסוסיא, מכעיסה ככל שתהיה, היא כנראה רק קצה קרחון. "סוסיא היא משל", אומר צביקי בר-חי, ראש מועצת הר-חברון. "ברשות הפלשתינית יש רצון לייצר מצב שבו השטחים הפתוחים עוברים לחזקתם. בנוסף לפעילות הפלשתינית, יש פעילות של ארגוני שמאל, ארגונים כמו 'רבנים למען זכויות אדם' ו'תעאיוש', שנוקטים כל מיני צעדים משפטיים כנגד החזקת הקרקעות של תושבי סוסיא, ובכלל".

מלבד זאת, יש ענן נוסף המרחף מעל ראשם של החקלאים הישראלים ביו"ש, המגיע דווקא מכיוון המדינה – עתירה בעלת חשיבות מכרעת שזכתה לכינוי 'עיבוד וחזקה'.

מדובר בעתירה נדירה, שבה עתרה המדינה כנגד אחד ממוסדותיה היא – ועדת העררים הצבאית של המנהל האזרחי. העתירה עוסקת בזכות על קרקע חקלאית ביו"ש, הנקנית כתוצאה מעיבוד שלה במשך עשר שנים לפחות מבלי שמישהו תבע עליה בעלות במשך התקופה. החקלאים המעבדים זכאים לאחר עשר שנים לחזקה ללא צורך בהוכחת בעלות נוספת.

מציאות זו מבוססת על החוק העות'מאני, וזכתה לאישור במספר פסיקות של בתי משפט ישראלים, ביניהם בית המשפט העליון. העתירה הנוכחית מבקשת עתה לשנות זאת, ולקבוע כי העיבוד הממושך בלבד אינו מהווה הוכחת בעלות מספקת.

"יש כאן עניין עקרוני מאוד. המדינה מערבת את בג"ץ ומנסה לשנות סדרי עולם", אומר עו"ד דורון ניר-צבי, המייצג את 'הקרן שליד מדרשת ארץ ישראל'. המקרה הספציפי שנדון השבוע בבג"ץ נוגע לחלקות שהיא ביקשה לרשום על שמה על בסיס עיבוד.

אם תתקבל העתירה, הכרם של דויטש עלול להיות רק יריית הפתיחה. אלפי דונמים של מטעי זיתים וגפנים ביו"ש, שמהם מיוצרים שמנים ויינות משובחים הנמכרים בארץ ובעולם, עלולים להיות בסכנת עקירה והפקעה.

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אמר ל'מקור ראשון' כי הוא "מודאג מאוד" מהעתירה הזו ומהאפשרות התקדימית הטמונה בה. "זה יפתח פתח. אני מנסה לעשות כל מה שתלוי בי כדי לעצור זאת", אומר אלקין.

"אנו עומדים בפתחה של קטסטרופה", אומרת אורית סטרוק מארגון זכויות האדם ביש"ע. "המשמעות בפועל יכולה להיות אובדן של אדמות חקלאיות בהיקף של אלפי דונמים, ועקירת מאות דונמים של עצי פרי, כל אלה בלב-לִבה של ההתיישבות ביהודה ושומרון. הגישה המדינית-פוליטית העומדת בבסיס העתירה, ושאותה העתירה מבקשת לקבע, היא שמדינת ישראל היא 'כובש' באזורי יהודה ושומרון, ולכן לאזרחיה אין זכות לרכוש ולרשום קרקע באזורים אלה. מובן שגישה זו סותרת לחלוטין את עמדת ממשלות ישראל לדורותיהן, ובוודאי שאת עמדת הממשלה הנוכחית. העתירה היא הקצנה חמורה של שיטת דוח טליה ששון, אשר היום ידוע לכול שהוא צבוע בצבעים פוליטיים שאינם תואמים את עמדת הממשלה הנוכחית. הדרג הפקידותי, בנחישותו להדיר את רגלי החקלאים היהודים מאדמותיהם, מנסה לייצר חקיקה רטרואקטיבית שתמנע את רישום הבעלות על הקרקע אפילו במקום שבו היא מוחזקת שנים רבות אחורה ללא עוררין".

סטרוק מוסיפה כי יש כאן גם אפליה: "בזמן שטענות של פלשתינים בדבר בעלות על בסיס עיבוד וחזקה מתקבלות על-ידי הפרקליטות דבר יום-ביומו, למשל בנוגע לבית אלירז פרץ הי"ד בשכונת היובל בעלי, טענה דומה של חקלאים יהודים אינה מתקבלת".

הכסף הוא לא העניין

בשטח, בכל מקרה, זה נראה עצוב מאוד.

"אני מעבד את הקרקע כבר 15 שנים", אומר משה דויטש, בעל הכרם שנעקר. "לפני כן לא היה שם כלום. בקצה השטח נטענו עצי גודגדן כבר לפני תשע שנים". דויטש ידע כי על השטח הוצא צו 'מפריעים בקרקע', וכי בעקבות עתירה לבג"ץ של תנועת השמאל 'שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם', שתהתה מדוע הצו אינו ממומש, התחייבה המדינה לעקור את מעשה ידיו עד לתחילת חודש מאי.

"לא היה שום ריב על השטח. אף אחד שטען שזה שלו. ברגע ששתלתי את הכרם הגיעו פעילי שמאל וערבים והתחילו לעשות בעיות", הוא אומר. "אין להם בעלות על השטח. הם טוענים שיש להם 'מאלייה'- (זכות עיבוד על-פי רישומי תשלום מיסים לפי החוק העות'מאני, הכ"ח), אבל גם המאלייה שהראו מדברת על שטח שנמצא מעבר לכביש".

מעבר לכאב הלב, מדובר גם בהפסד כספי לא מבוטל. "בענף היין מעריכים הקמה של דונם בשנים-עשר אלף שקלים, וכאן מדובר על 15 דונם. יש גם תחשיב של יבול עתידי שלא יהיה", מפרט דויטש, אך מוסיף מיד שלא הכסף הוא העניין כאן. "עשיתי את זה בשביל גאולת הקרקע, לא בשביל הרווח הכספי", הוא אומר.

"זה אסון ממש. אי-אפשר לתאר מה המשמעות של זה עבור חקלאי. אמרתי לשופטים: 'בואו תראו את ערימות האבנים שסיקלנו מהשטח, ותבינו שלפני כן לא היה שם כלום'. נוער סוסיא נטע את הכרם הזה במו ידיו. זו מכה קשה עבורם", אומר דויטש.

ראש המועצה בר-חי מוסיף: "ברוב הקרקעות שלגביהן קיים סכסוך, אנחנו מחזיקים ומעבדים כבר 15 או 25 שנה. במערכה על הכרם של דויטש הפסדנו.

"אנחנו מתחילים לייצר מערכה במספר תחומים כדי לעצור את הסחף. אנחנו הולכים ליזום מהלכים משפטיים, לדוגמה, כנגד הבתים של הערבים שגרים בצורה לא חוקית בשטח. אי-אפשר שיטפלו בדרישות שלהם לגבי הקרקעות, ולא יטפלו בבתים הבלתי חוקיים שלהם. הייתה מציאות של 25 שנה שבה כל הזמן התקדמנו, ועכשיו שינו את כללי המשחק. מי ששינה את המצב הם ארגוני השמאל שפועלים עם הפלשתינים, ומערכת המשפט שנותנת להם גב".


תגובת דובר צה"ל: "הטענות שבכתבה נוגעות למקרקעין הנמצאים באזור המכונה טוומאין, דרומית ליישוב סוסיא. ביום ה-23 במרס הוכרזו מקרקעין אלו על-ידי מפקד פיקוד המרכז כשטח צבאי סגור שאליו אסורה כניסת ישראלים. זאת בתום בחינה שנערכה, שממנה עלה כי מדובר בשטח פרטי המצוי בבעלות מספר משפחות פלשתיניות הגרות במרחב. החלטת מפקד פיקוד המרכז התקבלה לאחר שנשקלו כלל השיקולים הביטחוניים הרלוונטיים. צה"ל מחויב לשמירה על ביטחונם של תושבי היישוב סוסיא ועושה כמיטב יכולתו להגנת היישוב ותושביו".

שינוי מדיניות מהותי

יש לציין כי גם במצב הקיים, הליכי רכישה ורישום של קרקעות בלתי-מוסדרות ביו"ש בידי ישראלים הם עניין ביורוקרטי סבוך ומייגע. מבקש הרישום צריך בין היתר להוכיח את זכויותיו על הקרקע בפני גוף המכונה 'הוועדה לרישום ראשון'. בשל שלל בעיות בתחום, מינה המנהל האזרחי בשנת 2003 ועדה בראשות פרופ' אייל זמיר לבחינת הליכי רישום הקרקעות ביו"ש. אחת ההחלטות המשמעותיות שקיבלה הוועדה הייתה כי במסגרת הליכי 'רישום ראשון' יש להביא מקור חוקי נוסף המוכיח בעלות על הקרקע, מלבד הזכות הנובעת מהעיבוד במשך השנים.

במכתב ששלחו לפני כשנתיים עורכי הדין משה גליק ודורון ניר-צבי לשר המשפטים יעקב נאמן, הם מתארים את ההחלטות הסותרות שקיבלו בנוגע לשני מקרים, שבהם מחד-גיסא נדרשה בעקבות ועדת זמיר הוכחה נוספת לבעלות, אך מאידך-גיסא ערר שהוגש לוועדת העררים ביטל זאת. "בהחלטה מנומקת ומפורטת היטב (המשתרעת על פני 25 עמודים) קיבלה ועדת העררים פה אחד את הערר, הפכה את החלטת הוועדה לרישום ראשון וקבעה כי על-פי הדין החל אין צורך בהוכחת מקור חוקי כאשר מדובר בהליך רישום ראשון המבוסס על הוראות סעיף 78 לחוק הקרקעות העות'מאני, וכי בכל מקרה לא ניתן לבצע שינוי כה מהותי באופן רטרואקטיבי", כותב ניר-צבי לשר, ומתאר כי בעקבות ההחלטה, הוגשה העתירה הנוכחית לבג"ץ:

"שישה חודשים לאחר מתן ההחלטה הגישה פרקליטות המדינה, במהלך חריג ונדיר, עתירה לבג"ץ כנגד ההחלטה. במסגרת העתירה טוענת הפרקליטות טענות שונות כשביניהן משולבות גם טענות פוליטיות ומדיניות בקשר ליכולתם של ישראלים לרכוש בכלל קרקעות בתחום איו"ש בהיות האזור שטח כבוש", ממשיך ניר-צבי. "טענות הפרקליטות בבג"ץ מהוות שינוי מדיניות מהותי ביותר, ובעקבותיהן גם נטען לצורך בשינוי משפטי, וזאת כאשר שום גורם ממשלתי או מדיני לא היה מעורב בשינוי האמור והוא כל כולו פרי יוזמה של גורמים משפטיים מסוימים שספק רב אם הדבר היה בסמכותם".

ואכן, מעיון בעתירה שהגישה כאמור המדינה עצמה עולים ציטוטים שנדמה כי הם חורגים מהתחום המשפטי גרידא. בעתירה מפורט כי עלול להיפתח כאן "ערוץ של שימוש לרעה בהליכי רישום ראשון לשם השתלטות על קרקעות וגזילתן מבעלי הזכויות בהן".

בעתירה מוסבר כי "בעקבות מלחמת ששת הימים עזבו תושבים פלשתינים רבים את האזור, והם עתה נפקדים... נפקדים אלה אינם יכולים להתגונן מפלישות וגזל", ולכן, על-פי העתירה, על המדינה לשמור על זכויותיהם של הפלשתינים שעזבו ב-67', כמו גם על אלו של פלשתינים שמסיבות ביטחוניות הגישה אל שטחים מסוימים נמנעה מהם בשנים האחרונות.

בנוסף, מביאים העותרים את עמדת המשפט הבינלאומי. "המקור לסמכותו ולכוחו של המפקד הצבאי באזור (יו"ש) מצוי בכללי המשפט הבינלאומי הפומבי. סמכויותיו של המפקד הצבאי הן זמניות בלבד... עליו להביא בחשבון כי שהותו בשטח היא זמנית", נטען בעתירת המדינה.

מלבד העתירה העקרונית, בשנים האחרונות נוצרו ביו"ש כלים משפטיים המאפשרים למנהל האזרחי לפעול כנגד מי שמשתמש בקרקע פרטית לכאורה גם בהעדר תלונה של מי שטוען לבעלות עליה. כזה הוא צו 1586 - 'צו איסור שימוש מפריעים בקרקע', שבמסגרתו יכולה המדינה לפנות חקלאים מקרקע במקום להתייחס לעניין כאל סכסוך אדמות שאמור להתברר בבית משפט, ובו יציג כל אחד מהצדדים את טענותיו. אגב, הצו המקורי קבע כי אם האדם מעבד מזה שלוש שנים את הקרקע אין להפעילו לגביו, אך הדרישה שונתה לוותק של חמש שנים – שינוי קריטי לגבי הכרם שנעקר בסוסיא – כרם שנשתל לפני ארבע שנים. כלי נוסף שבו משתמש המנהל הוא 'צו איסור כניסת ישראלים', שבאמצעותו ניתן למנוע כניסת חקלאים יהודים לחלקות מריבה, כפי שקרה כעת בסוסיא.

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  18/04/2011   |   עודכן:  18/04/2011
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אלפי דונמים של חקלאות יהודית בסכנה"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רייש לקיש
18/04/11 07:54
2
הניה
19/04/11 11:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה דרעי יקה. קבענו להיפגש בעשר בבוקר במשרדו בקטמון. בעשר בדיוק דרעי פתח את הדלת. היה שם לבדו. לא מזכירה, לא שליח ולא שרף. עוד לפני הפתיחה הרשמית של הראיון הוא הקפיד להזכיר לי את הכללים שסוכמו במשא-ומתן מוקדם והפכפך בין שני הצדדים ובאי-כוחם: מדברים יותר על אידיאולוגיה מאשר על פוליטיקה.
17/04/2011  |  חגי סגל  |   כתבות
ספרו המקסים של דויד שליט "אולם שכולו טוב" בהוצאת פרדס ירגש כל ישראלי ותיק, שחי בארץ החל משנות ה-30 ואילך ובילדותו המוקדמת והמאוחרת חווה את בתי הקולנוע עם הסרטים של פעם.
17/04/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
המרכז פליציה בלומנטל מקיים זו השנה ה-12 פסטיבל המאגד בתוכו מוזיקה קאמרית, תזמורתית, עממית ועוד. מארגני הפסטיבל מביאים בכל שנה דברים מעניינים, לפעמים חריגים במקצת, על רמה, הזוכים לקהל רב והערכה רבה.
17/04/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
תערוכת צילומי ליאוניד פדרול במוזיאון לאמנות רוסית ברמת גן, (שליד תיאטרון הספריה ותיאטרון רמת גן), מהווה אנטי תזה לצילומים התיעודיים שהשתלטו על מרחב התערוכות, וכן לשימוש בצילום יחד עם מדיות אחרות, כמו קולאז'ים ועוד. ייחודה של אמנותו של פדרול היא בצילומי נופים מהפנטים, הן בנושא שלהם, אך, ובמיוחד - בבחירת הפריים, שעות וזמן הצילום, הצבעוניות והחומריות שלהם. הוא פשוט מחזיר אותנו כמו בציור הטוב, לעידן המאה התשע עשרה, בערכים ובאיכות של צילומיו.
17/04/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
באחד הסרטים ביו-טיוב נראה פואד בתפילה, כיפה לראשו ומעליו מונחת ידו של שמואל חאייק. חאייק, קבליסט הטוען כי הוא קורא את האנשים שלפניו באמצעות ספר הזוהר, הוא דמות מוכרת בצפון. הוא מתגורר במושב חוסן בגליל המערבי, וקופץ מדי פעם להגיש תוכנית במלון אסיינדה במעלות, שם נמצאים אולפני רדיו צפון ללא הפסקה.
16/04/2011  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il