|   15:07:40
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

המבע הרענן של בן טובים

ולמה אני כותבת על רענן בן טובים, על בטוח זה בגלל הבחור הזה, שיודע לקרוא שירה בקול בפני קהל. עד כדי כך התרגשתי מקולו, מן הקצב ומן המצלול. האם די בכך? ממש לא. אני אוהבת את שירתו בשל הנועזות שבה, בשל האמירה החדה. וצריך לומר שרענן אינו נזהר בלשונו אלא מחדד אותה ומבקיע במילותיו עד לליבו של הקורא
20/04/2011  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
רענן בן-טובים. אינו נזהר בלשונו [צילום: אליזבת טונדובסקי ]

   שושנה ויג
בֵּין תִּקְשֹׁרֶת לְתִקְשׁוּר


מבע / רענן בן טובים

רַק אֶתְמוֹל נִפְגַשְׁנוּ, וְהִנֵּה
גּוֹרֵס אֲנִי אוֹתָךְ בְּעֵינַי,
אֵלּוּ הַחַקְרָנִיּוֹת,
מוֹצְצוֹת הַלְּשַׁד מֵהִתְרַגְּשׁוּת פְּשׁוּטָה
שֶׁל פְּגִישָׁה,
שֶׁאֵין עִמָּהּ דָּבָר מַכְרִיחַ לְחָרֵף תְּכוּנוֹת,
לְפַנְצֵט הִתְרַשְּׁמוּת,
לְהַדְלִיק אֶת הַבָּשָׂר הַחַי,
לְאַבְּסְצֵסוֹ,
וּבְכָל זֹאת: הִנֵּה אַתְּ
גְּרוּסָה וּמְפֻזֶּרֶת בְּכָל פִּנוֹת הַחֶדֶר, מְנֻתַּחַת
בְּמַבָּע חוֹדֵר, שְׁבוּרָה לִרְסִיסִים
מִתְלַקְּטִים לִתְמוּנָה מְנֻּפֶּצֶת,
שְׁמְּאַחָה עַכְשָׁו, כְּחַדְרָנִית מוֹתַחַת מַצָּעִים מְשֻּׁמָּשִׁים,
מִסְגֶּרֶת, מִתְרַקֶמֶת כִּסְבַךְ מִתְחַדֵּשׁ,
כּוֹלֵאת אוֹתָךְ
מְצֻלֶּקֶת,
וַאֲנִי
מְיַפֶּה בָּךְ אֶת כָּל הַשֵּׁדִים.


"על ספסל בטשרניחובסקי" עמ' 8

ברכת הפרופסור

לספרו של רענן בן טובים "על ספסל בטשרניחובסקי" קיימת הקדמה. כמה ספרי שירה ראיתם עם הקדמה מלומדה של פרופ'? לפעמים נמצא על גבו של הספר משפט קצר אותו הואיל לתרום חוקר מן האקדמיה לטובת הספרות. כאן בספר של המשורר רענן ההקדמה אינה של פרופ' לספרות. שלא תטעו.

ההקדמה היא של פרופ' שלמה גיורא שוהם. מרצה בכיר ביותר לקרימינולוגיה, חתן פרס ישראל ואיש רנסנס אמיתי, מאלה שלא מייצרים כדוגמתו היום. כלומר, גושפנקא רשמית הוענקה לספר, שתוכנה מעיד על התעמקותו של אוהב ידע אמיתי. האמת, הספר זוכה לחיבוק חם אוהב ואמיתי ממורהו של רענן הוא פרופ' שלמה גיורא שוהם:

"רענן מעלה במרבית שיריו את כאבי האהבה, את עוצמת התסכול מפער הציפיות שבין האוהב לנאהב, ואת האמת בשירו של זו'רז' ברסאנס ש"אין אהבות שמחות". ביד מאומנת ובמילים לוהטות וחושפות הוא מתאר את גופה של הנאהבת, את הניסיונות לגעת בו ואת הפתיחות למגע האהבה הסוחף. הוא בוכה בשל חוסר התיאום בינו לבין אהובתו, עם כמיהות נשמתו להיסחף בלהט האורגזמה שאינה ממהרת לבוא, ואת הכאב שאיננו מקבל מזור מציפיות מתסכלות ומתוסכלות מבן הזוג השואף לבלתי אפשרי".

כשקראתי זאת לראשונה לא ידעתי במה אני יכולה להוסיף על דבריו המלומדים של פרופ' שוהם, שעלה בדבריו על חוקרי ספרות. ולמה אני כותבת על רענן בן טובים, על בטוח זה בגלל הבחור הזה, שיודע לקרוא שירה בקול בפני קהל. עד כדי כך התרגשתי מקולו, מן הקצב ומן המצלול. האם די בכך? ממש לא. אני אוהבת את שירתו של רענן בן טובים בשל הנועזות שבה, בשל האמירה החדה. וצריך לומר שרענן אינו נזהר בלשונו אלא מחדד אותה ומבקיע במילותיו עד לליבו של הקורא.

כמובן, שלא אוכל לסקור את כל הספר, אבל רובו שירי אהבה. שירי זוגיות, שירים בהם מבטא הגבר בחושניות את אשר על לבו. ומה מיוחד בספרו של רענן בן טובים: הלשון, השימוש בשפה. ולכן השיר מבע כל כך יפה בעיני. השימוש בפועל "גורס" תוך הזרה. הסטה סמנטית מיוחדת ונועזת.

הרהורים לפני מופע

מה אני עושה עם רענן? התחלתי לדאוג, הוא יודע לחרוץ גזר דין שכן, הוא עורך דין. אני עלולה לעסוק בפלילים או במעשים מגונים על הבמה, ואולי עלי להיזהר בלשוני ולא לחרוץ לו לשון. אולי עלי להשתדל לא לקפח אותו. לא להעמיס עליו יתר על המידה, כיוון שיש לו תיקים לעייפה. וכן, כעת ערב החג, הוא כבר רואה מה יקרה אחרי החג, הזמן יטוס, יעברו ימי הזיכרון ויגיע האירוע המיוחד במדיה –טק נתניה, ומה אני מתכננת לו, רענן הרי משורר וגם עו"ד. מה יציל אותי מעונשו של זה.

ידעתי, שאם לא אתחיל להתעמק בספר שלו, הוא לא ימחק אותי מרשימת החברים, וגם לא יחסום אותי בפייסבוק. הוא פשוט יכול להגיש כנגדי תביעת נזיקין, או להגיש כנגדי תביעת גיטין. הוא יכול לבקש את רכושו, את ספרו היקר "על ספסל בטשרניחובסקי" עכשיו ומיד.

אני אוחזת את הספר ברטט, בתוך תוכי אני יודעת, אין לרענן מה לבנות עלי. אני רק כותבת ביקורות, לפעמים מתעייפת ולפעמים נשברת. השירים של רענן בן טובים אכן טובים, אלה הקסימו אותי לפני שהגעתי לספר. שמעתי אותו קורא באינטונציה תיאטרלית ממש דרמטית בבית הסופר. כל כולי רעדתי מרוב התרגשות, כששמעתי אותו קורא מעל בימת המשוררים חשקה נפשי בספרו. וכך הצעתי לו "החלפות" בתום הערב. איני יודעת, מה הוא חשב עלי באותו ערב. אבל אולי אחרי הכתבה הזאת, הוא יחשוב שאני יותר משוגעת.

אני חייבת להעביר לרענן מסר שאני נועזת יותר ממנו, ואם לא 'בא לו' להמשיך לקרוא הוא מוזמן לעזוב את העמוד ולעבור הלאה לעמוד אחר בפייסבוק, או באינטרנט, או בכלל להתעופף. כך בהרגשה הזו,אני פותחת את הספר ומה אני רואה. איזו חתימה!!! איזה קשקוש ענקי על העמוד הראשון בספר. והוא כותב כך. קודם מצד שמאל מתחת לתאריך. "שושנה ויג" והתאריך הוא 15 במרץ, כך שנאמר שלא התייחסתי לספר כחודש ימים וכעת, אחרי שלקחתי אוויר והשתוללתי בכל מיני מקומות הגיע הזמן לאחוז באמנות שלו.

לגלות גם אותו ואולי גם את עצמי בשיריו. ומה כתוב מתחת לזה? "שושנה, לקריאת שמע גדולה על המיטה!" את הביטוי "קריאת שמע על המיטה" נטל מספרי. ואחר מתחת, כאמור, החתימה ענקית של רענן בן טובים. כשפתחתי את הספר שלו זה מה שראיתי. ועכשיו אני מבינה הכל, רענן כבר אז, צעק עלי, "תראי אותי, תראי אותי, שושנה ויג, אני משורר!!!"כן, כן, שמתי לב...בעגלות של סופרמרקט במבצע שני בעשרה שקלים, כמו כולנו, המשוררים.

מתחילה עם רענן או הוא מתחיל עמי

קיבלתי כינוי חדש היום: "עפה בפייסבוק". הצמחתי כנפיים ואני טסה בפייסבוק בין קבוצות, בין חברים. מוחקים אותי, שונאים אותי וגם אוהבים אותי. קוראים אותי וגם מקטרים עלי, כותבים לי על הקיר ואני מתלוננת שמלכלכים לי סטאטוסים. העיקר, בין המראה להמראה לכד את תשומת לבי דווקא משורר שלא שייך למסגרות הקבועות שלי. הוא לא מופיע על הקיר שלי, לא הגיב, אך טרח לכתוב לי בהודעה אישית את הדברים הבאים:

גמרתי לקרוא את הקונטרס שלך לפני כמה ימים, את כותבת היטב ואהבתי אותו. במיוחד את קונטרס, כופרת, שודדת, שמע, וידוי לכומר, בין קודש לחול, זרעי מים, אדון לעצמך. 'שפחת האור' נראה לי לא גמור ואני מתרשם שלא באמת התחברת לסיטואציה כי היא הייתה מרוחקת (רגשית) ממך. תשלחי את המייל שלך ואשלח לך ברכה לחג. את לא מופיעה במיילים שלי.
יאללה כופרת שודדת
חג שמח

עד לרגעים אלה, כמעט ערב חג לא קיבלתי ברכה באיי מייל אף ששלחתי תשובה מסודרת כנדרש מאישה ישרה כמותי. התכתבנו קצת ובהמשך הוא כתב לי:

"כדאי שנעשה מיצג של כל המשוררים כמו עגלות הסופר ברחבת העירייה בכיכר מלכי ישראל, עכשיו רבין עד התהפוכה הבאה, ונניף כרזה "לתת". אולי אפילו נארגן את צביקה הדר...בכיף, נרים את האולם ואת שלושה וחצי שוחרי השירה שיהיו שם איך אמרה לי חברה שלי לשעבר, יאללה בלאגן." (רענן, בהודעה)


מן התשובה הזאת הבנתי, המשורר יודע, ששירה אינה נתפסת כמצרך יקר ערך בימינו. הוא מנסה לעודד את עצמו ויוצא שהוא נופל לתוך עגלת אשפה ולא עגלת קניות של סופרמרקט. מה יש ברענן בן-טובים שאין במשוררים אחרים, תהיתי ביני לביני. התחלתי לדאוג. אני צריכה לארח אותו באולם מקומי ב 25 במאי עם יוצרים נוספים, והספר של המשורר, רענן בן טובים "על ספסל בטשרניחובסקי" עדיין מונח לפני, ואיני מתעמקת בשיריו. אוי ואבוי, מה אני עומדת לעשות, כנראה, שרענן התחיל להרגיש, שגם לא יהיה קהל, וגם אם הערב יהיה מלא בכל טוב, לא יהיה בו סגנון מיוחד, כפי שהוא אוהב.

"מישהי שאלה אותי מה עושה שיר לטוב או ללא טוב. התשובה שלי הייתה שזה לא הניתוח או המשקל או המקצב או הרגליים הטרוכאיות או פוסט מורטום אחר, אלא המכלול. אם הקורא נשאב לשיר, מתחבר אליו ובסופו נשאר עם טעם של עוד או שנותר פעור פה או עם חיוך על השפתיים, אזי השיר עשה את העבודה. ועם כל זאת, העין המאומנת תדע להבחין בין טוב ללא טוב. אין כאן תפריט ומרשם בית מרקחת."(רענן, בהודעה)

סוף סוף ברכה מרענן

חולפות השעות והנה מגיעה הברכה מרענן בן טובים. והוא מצרף אל תמונתו אמירה עכשווית מאוד. אמירה הזועקת מתוכו. אמירה ארספואטית, לדעתי, וכך בין השורות אני קוראת קונפליקט של יוצר המתלבט בין הראציו לבין הרגש. קונפליקט כה אנושי. אמירה שהיא אוניברסאלית.

ומה שהופך את שירו למקורי היא דווקא הכותרת האירונית. "דעת מיעוט" ואולי היא כותרת אמיתית שאני לא ירדתי לסוף דעתו. וכשאני שואלת אותו עם מה מתכתב השיר הוא עונה לי במייל "נכון שיש לך הפרעת קשב? תקראי מה שכתבתי בברכה. מתכתב עם קפואה שבספר"

דעת מיעוט / רענן בן-טובים

הַזְּמַן זוֹעֵק עַכְשָׁו
לְוַתֵּר,
וַאֲנִי נַעֲנָה לוֹ
עִם כָּל הַכְּאֵב
הַזֶּה, שֶׁמְּחַבֵּל בְּהֵעָתְרוּת הַנֶּפֶשׁ וְהַגּוּף
לְצִוּוּיוֹ שֶׁל הַשֵּׂכֶל, עַל דַּעְתָּהּ
הַחוֹלֶקֶת
שֶׁל הַנְּשָׁמָה

התייחסותו של המשורר לטענה שהדיאלוג בין המינים דורש טוטאליות: "אני חושב שמדובר על דיאלוג הדורש טוטאליות הן משני הצדדים לקשר האהבה והן מהאינטראקציה הנוצרת ביניהם, שלה חיים משל עצמה. הקונפליקט הזה הוא, כמובן, בלתי אפשרי, ולכן, אם להשתמש במליצה נדרשת, מתגבהים השירים על כנפיים, שכח העילוי שלהן נובע מעוצמות הרגש הבלתי מתפשר, הנובע מפעולות פשוטות של יומיום."

הנה דוגמה אחת לכך:

(נכנסיוצא - ללא כותרת) / רענן בן טובים

נִכְנָסְיוֹצֵא מִבֵּין חֲדָרִים,
עוֹלֶה בִּפְרוֹזְדוֹרִים מִשְׁתַּחְלֵלִיבִּמְהִירוּת
עַל-פִּי דְּפוּסֵי פְּתִיחָהסְגִירָה שֶׁל דְּלָתוֹת
נֶחְבָּטלִדְפָנוֹת מִתְאוֹשֵׁשְׁוְשׁוּבְיוֹצֵא
יָמִינָהשְׂמֹאלָהלְמַעְלָהלְמַטָּה
וְחוֹזֵר חֲלִילָה, כְּעַכְבָּר מְסֻּמָּם וַעֲתוּק נְשִׁימָה
כְּאוֹגֵר נֶאֱבָק עַל חַיָּיו שֶׁבְּתוֹכְגַּלְגֶּלֶת
מְבַצֵּעַ
אִמּוּן אֵירוֹבִּי לְשְׁרִירֵי הָרֶגֶשׁ.

וְכּוּלָה נְשִׁיקָה.

שם, עמ' 12

שיריו כואבים. נדמה שנכתבו מנקודת מבט של כעס וגם של אהבה. שירים בהם נמצאת חתירה אל מגע שאינו מגיע לעולם לשלמות בין גבר לאישה. כל רצונו להשיג יותר ולא רק באופן פיזי, אלא להגיע לשיח אותנטי של "אני-אתה". אותו רגע שנדמה לך שהוא מגיע והוא החיבור. והנה בשירים מבקש הדובר להעניק לאהובתו את שלמות הקשר. לפעמים בהענקה מוחצנת. במבע הלשוני הוא מצליח לפעור את פיו של הקורא ולא רק את נפשו ככותב. שירתו מנהלת דיאלוג מאוד דרמטי.

האם כוונתו של רענן בן טובים למקסם את כתיבתו, או לזעזע אותנו. אני מאמינה שספרו של רענן בן טובים מכיל שירים המלווים את הקורא גם בשל הדמות המסתתרת מעבר להם.

במקום לאהוב / רענן בן טובים
בִּמְקוֹם לֶאֱהֹב אֲנַחְנוּ רָבִים.
זֶה גַּן, אַתְּ אוֹמֶרֶת:
פַּעַם מְטַפְּחִים, פַּעַם קוֹטְפִים.

בִּמְקוֹם לְחַבֵּק בְּחֹם אֲנַחְנוּ מְחַבְּקִים צִנָּה.
פַּעַם קַיִץ, פַּעַם חֹרֶף. גַּם גַּן חָשׂוּף
לְתַעֲלוּלֵי עוֹנָה.

בִּמְקוֹם לְדַבֵּר בְּרֹךְ אֲנַחְנוּ מְטִיחִים כְּעָסִים.
וְרוּחַ לֹא מְלַטֶּפֶת עָלִים? וְרוּחַ לֹא סוֹעֶרֶת עֲלֵיהֶם? פְּעָמִים מִתְהַפֶּכֶת,
פְּעָמִים בַּנְּעִימִים.

תִּרְאִי אוֹתָךְ – בִּקְצֵה הַחֶדֶר, תִּרְאִי
אוֹתִי בַּקָּצֶה הַשֵּׁנִי. הַגַּן שֶׁלָּנוּ גּוֹוֵעַ. בִּמְקוֹם לְטַפֵּחַ אֲנַחְנוּ קוֹטְפִים,
מִתְהַפְּכִים מֵחֹרֶף לְקַיִץ, צוֹרְבִים בְּמַגָּע, סוֹעֲרִים בְּמִלִּים. תִּרְאִי
אוֹתָנוּ,
כּוֹעֲסִים. קֹר נוֹשֵׁב מֵאִתָּנוּ. בִּמְקוֹם לֶאֱהֹב
אֲנַחְנוּ רָבִים. בִּמְקוֹם לֶאֱהֹב –
רָבִים.

אַתְּ לֹא אוֹמֶרֶת כְּלוּם, אֲבָל מֵעֵבֶר לִכְתֵפֵךְ, רְאִי:
כְּרוּבִים מְצַפִּים.

שם, עמ' 42

תאריך:  20/04/2011   |   עודכן:  20/04/2011
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבע הרענן של בן טובים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טל איפרגן
20/04/11 20:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בוקר יום א' של סוף חודש מארס. העולם הערבי רותח, אבל בעיתונים מקדישים כפולות צבעוניות למילון הסלנג של זוכה "האח הגדול" הטרי. בקשת חוגגים שיאי רייטינג, וב"ארץ נהדרת" מתכוננים לתוכנית ראשונה נטולת עלמה זק בטרנינג א-לה-ליהיא וטל פרידמן בטייפ קאסט לסבו-שיק של נהגת משאית. כמה עשרות קילומטרים משם, במבשרת ציון, יושבת "האופוזיציה" ל"ארץ נהדרת", או לכל הפחות אופוזיציה בעיני עצמה: מערכת לאטמה, אתר המערכונים הסאטיריים שמנסה לתת אלטרנטיבה שעוקפת מימין את מולי שגב עורך "ארץ נהדרת" וחבריו.
19/04/2011  |  עומר רבין  |   כתבות
10 שניות אחרי שהוא נפרד מהמאזינים, משאיר אותם עם מחשבה על האייטם האחרון בתוכנית שלו, שכלל ברבע לשתיים בצהריים דיון עם סקסולוגית על גודל איברי מין, "הקוף" כבר במעלית של "רדיו 102". את השעה וחצי הקרובות הוא מעדיף להעביר בשיחה בשמש, לנצל כל זמן אוויר פנוי כדי לעשן בשרשרת, לפני שהוא שוב נכנס לאולפן אחר, שם הוא מוכר לראשונה את קולו לדיבוב סרט מצויר של דיסני.
18/04/2011  |  טל וולק   |   כתבות
גם בספר שמות וגם במשנה תורה - התורה מדגישה שיציאת מצרים הייתה בחודש האביב, ומורה שיש להקפיד לחוג את חג המצות דווקא בחודש האביב. אינני רואה מה עניין האביב ליציאת מצרים מלבד הזכרתו האקראית במכת ברד (נשים לב! תרגומו של האביב בתורה אינו spring". האביב הוא השעורה הבשלה, כפי שנאמר: 'כי השעורה אביב'; 'אביב קלוי באש גרש כרמל תקריב את מנחת ביכוריך'). האביב מתקשר בתודעתנו דווקא לכניסה לארץ ולמנחת העומר מן השעורה הבשלה שיש להביא למחרת הפסח, בט"ז בניסן, ולספירת העומר שבעקבותיה. התורה טרחה אפוא להצמיד את חג הפסח וחג המצות לחג האביב ולמנחת האביב, לומר לנו שעלינו לשמור לדורות על הקשר בין יציאת מצרים לבין המנחה הראשונה מתבואת הארץ, שבה אנו חוגגים ומודים לה' על שנתן לנו את הארץ הטובה הזאת.
18/04/2011  |  יעקב מדן  |   כתבות
נהג המעוניין להימלט ממעבורת-הפקקים הידועה כמכונית (גם צמחונים כמוני לא נוסעים בריקשה אורגנית), ובאותה הזדמנות לעקוף את רולטת התאונות - מה יש לו בחייו? רק אוטובוס ורכבת. אלא שהאוטובוסים בארצנו צפופים כמו אזוב, ואילו הרכבת, כפי שחשפה השבוע תוכנית התחקירים '360', היא גוף מושחת ומופקר עוד יותר ממה שידענו. למעשה, מי שצפה בתחקיר של '360' התרשם שבטיחות הנוסעים איננה נר לרגליה של רכבת ישראל, ואף בקושי גחלילית לרגליה.
18/04/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
כבר שנים שר' (השם המלא שמור במערכת) עושה עסקים באפריקה. מלחמות מעולם לא הפחידו אותו. בשנות ה-90 הוא חרש את סיירה-לאון. בשנים האחרונות הוא מייבא ציוד כבד מאירופה לחוף-השנהב. החיידק האפריקני, אומרים החברים, דבק בו קשות. עד לאחרונה נראה היה שאין כוח בעולם שיוציא אותו משם. עד לא מזמן הייתה עדיין חוף-השנהב, למרות המלחמה, סוג של גן עדן אפריקני. אולם בתחילת השבוע חש ר' שהמלחמה סוגרת אפילו עליו. ברחובות אביג'אן התנהלו קרבות עקובים מדם בין תומכיו של הנשיא הנבחר, אלאסן וואטרה, לבין נאמניו של לורן גבאגבו, אשר מאז הבחירות בנובמבר האחרון סירב בעקשנות לעזוב את תפקידו.
18/04/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il