|   15:07:40
דלג
  נועם בדין  
פובליציסט מרכז תקשורת חברתית שדרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

צ'ילה מציגה: פליטים פלשתינים סוג א'

הידעת כי האוכלוסיה הגדולה ביותר של פליטים פלשתינים מחוץ למזה"ת היא בצ'ילה? ולא רק, פליטים אלו זוכים לכל הזכויות המגיעות לזרים במדינה זו וגם מתפרנסים בכבוד הגוף האחראי לשיקומם: UNHCR - נציבות האו"ם לפליטים חובה לשאול: מה אונר"א, הגוף האחראי לשיקום אזרחים ברצועת עזה, עושה למען...?
06/05/2011  |   נועם בדין   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
שיקום לחיקוי בצ'ילה [צילום: פלאש 90]

רבים סבורים שעיסוק בהסברה מחייב להיות פוליטי (לרוב לצד הימני), אך לא כך הדבר. ההגדרה הנכונה של הסברה היא התעסקות בחשיפת שורש הבעיה והאמת שבשטח, ולא במתן פתרונות (מעשיים או לא)

כיום חיים ברצועת עזה כ-1.5 מיליון תושבים לערך, כשרובם חיים במחנות הפליטים של אונר"א. אונר"א מנציחה את נושא הפליטים בעזה מעל 60 שנה, ללא תוכנית שיקום וללא תקווה לחיים נורמליים לתושבים. בשל כך, נגרם נזק מתמשך לתושבים משני צדי הגדר.

אחת הסיבות המרכזיות לירי הטילים לעבר שדרות והנגב המערבי בעשור האחרון, היא החינוך בבתי-הספר של אונר"א, בהם לומדים על זכות השיבה: ה"זכות" לחזור לאותם כפרים ערביים שנכבשו על-ידי ישראל, ביניהם: נג'יד (שדרות), אל מג'דל (אשקלון), אסדוד (אשדוד) ובאר סבע (באר שבע).

הדבר מפתיע כאשר מדובר באונר"א, ארגון אשר בהבנה של כולנו, הוא הומניטרי ושוחר-שלום, מה שמקשה על ישראל להסביר את מה שמתרחש באמת ברצועת עזה. מדוע אונר"א קיים? אפשר לקרוא בתחקיר שנכתב על-ידי התחקירן דוד בדין.

רבים סבורים שעיסוק בהסברה מחייב להיות פוליטי (לרוב לצד הימני), אך לא כך הדבר. ההגדרה הנכונה של הסברה היא התעסקות בחשיפת שורש הבעיה והאמת שבשטח, ולא במתן פתרונות (מעשיים או לא). הבנת המציאות כיום בשדרות ובעוטף עזה היא שלפנינו עוד שנים רבות של סכסוך עם חמאס, הגוף ששולט ברצועת עזה מאז יוני 2007, ומשתמש בתושבי הרצועה כבני ערובה במלחמתו נגד ישראל.

כיום, בעולם גלובלי, אנו חיים במציאות בה אנו מוקפים באנשים הבאים מתרבויות שונות, כשחלקם מוצאים עצמם במקום בו הלאום, החוקים והדת אינם מאפשרים להם חיים נורמליים ואמיתיים. לכן, על אונר"א, כגוף הומניטרי, החובה להתייחס לפלשתינים ברצועת עזה כעניין הומניטרי ולא פוליטי.

נשאלת השאלה - האם הדבר אפשרי? האם ניתן לסייע הומניטרית מבלי לקשור בכך את העניין הפוליטי? לשם כך הגענו - עדי רבינוביץ', תחקירנית הכתבה המתנדבת עם פליטים מאפריקה בישראל, ונועם בדין, מנהל "מרכז תקשורת חברתית שדרות", לצ'ילה, המדינה הראשונה אשר הסכימה לקלוט פליטים פלשתינים לתוכה ולשקם אותם. גילינו שהפלשתינים בצ'ילה קיבלו מעמד של "פליט", עם כל הזכויות הנלוות לכך.

קיים גוף העוזר לפליטים פלשתינים לעזוב את מחנות הפליטים ומסייע להם להתיישב בתנאים טובים והוגנים. הגוף נקרא UNHCR. במהלך ביקורנו בצ'ילה נפגשנו עם משפחות פליטים פלשתינים בקהילה אותה ייסד הארגון UNHCR, ועם נציג נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR), מר פביו ורולי.

אז למה הפליטים בעזה לא מצליחים להשתקם?
מצב לא אידיאלי בעזה [צילום: AP]

המצב כיום הוא שברוב העולם לא מודעים לכך שאונר"א הוא למעשה הגוף האחראי לשיקום האזרחים ברצועת עזה. מבלי להיכנס להשקפות פוליטיות, ברור שמצבם של הפליטים ברצועת עזה אינו אידיאלי. עצוב לראות שארגונים שנועדו לעזור לאוכלוסיה, משתפים פעולה עם משטר וארגונים שונים אשר גרמו למצב הזה מלכתחילה.

לכן, לאור ההצלחה שראינו בצ'ילה ולאור הכישלון המתמשך ברצועת עזה, לדעתנו יש מקום להציג את האלטרנטיבה לאונר"א בדמות ארגון ה-UNHCR. למען עתיד טוב יותר לתושבים משני צדי הגדר.

ובאופן אישי, כמי שמביעים עניין בפעילות הומניטרית, ברצוננו לסיים במסר של הרב קוק באשר לאהבת כל אדם, באשר הוא אדם: "אהבת הבריות צריכה להיות בלב ובנשמה, אהבת כל אדם בייחוד, אהבת כל העמים בחפץ עילויים ותקומתם הרוחנית והחומרית - זהו קוד ההתייחסות לכל הנברא בצלם".

חיי הפליטים הפלשתינים בצ'ילה

כשתוכנית הקליטה הסתיימה למעשה עבורם, עדיין יש להם כתובת לפנות אליה כשהם נתקלים בבעיה כלשהי, אך רובם אינם זקוקים לכך. בעקבות תוכנית השיקום, לרובם הגדול של הפליטים יש את היכולת להסתדר ולהתפרנס בכבוד

בעיר לה קלרה שבצ'ילה פגשנו את משפחת חמלם. המשפחה הגיעה לצ'ילה בשנת 2008, לאחר שהות במחנות הפליטים בגבול עירק-סוריה. על-אף שבני המשפחה נאלצו לעזוב את משפחתם, הם מרוצים מאוד בצ'ילה. ארבעת ילדיהם הולכים לבית הספר ולומדים בין השאר גם אנגלית וספרדית. ההורים עובדים במסעדת אוכל ערבי במרכז העיר. הם חיים בדירה נחמדה עם סלון, מטבח, פינת אוכל, טלוויזיה וכל מה שדרוש לחיים נורמליים. גם הילדים הקטנים העידו בפנינו שהם נהנים מאוד לחיות בצ'ילה, ועד כמה התושבים מתייחסים אליהם יפה.

גם כיום, כשתוכנית הקליטה הסתיימה למעשה עבורם, עדיין יש להם כתובת לפנות אליה כשהם נתקלים בבעיה כלשהי, אך רובם אינם זקוקים לכך. בעקבות תוכנית השיקום, לרובם הגדול של הפליטים יש את היכולת להסתדר ולהתפרנס בכבוד. הם מקבלים את כל הזכויות שמקבלים זרים במדינה, ורובם עובדים במגוון עבודות, בעיקר במסעדות, בסופר-מרקטים, בחנויות וכמורים בבתי-ספר מוסלמיים.

כשביקרנו במסעדה המשפחתית של משפחת חמלם, ראינו עד כמה היא מבטאת את חייהם כפלשתינים בביתם החדש: המאכלים הערביים, תמונות המסגדים וגם דגל פלשתין. כך, משפחת חמלם, כמו פליטים אחרים שהגיעו לצ'ילה, הצליחה לבנות חיים חדשים וטובים בצ'ילה.

לבני המשפחה יש זהות והם מחזיקים במסמך רשמי של הרפובליקה של צ'ילה ("CEDULA DE IDENTIDAD EXTRANJERO") אשר מכיר בהם. מסמך זה תקף לחמש שנים. בעוד כשנה הם אמורים לקבל תעודת פליט, ובעוד שלוש שנים (לאחר תקופה של שבע שנים במדינה) הם עתידים לקבל דרכון.

נציג נציבות האו"ם לפליטים (UNCHR), פביו ורולי, מוסיף: "צ'ילה הייתה המדינה הראשונה שהסכימה לקבל את הפליטים הפלשתינים, והיוותה דוגמה למדינות אחרות שבעבר לא קיבלו את הפליטים, ובעקבות צ'ילה כן אישרו קבלת פליטים לארצם. בנוסף לכך, פרויקט מוצלח זה הוא דוגמה טובה של שיתוף פעולה בין הממשלה הצ'יליאנית, UNHCR, והחברה האזרחית בצ'ילה".

מי הם הפליטים הפלשתינים החיים בצ'ילה?

משפחות הפליטים שפגשנו חיו בפלשתינה עד 1948, משם הם הגיעו לעירק. דווקא בזמן שלטונו של סדאם חוסיין זכו הפליטים לזכויות יתר, אך מאז הפלת משטרו הם סבלו מאיומים, מעינויים ומיחס בלתי אנושי. כתוצאה מכך רבים מהם הגיעו לגבול עירק-סוריה, שם שהו במחנות פליטים.

ממשלת צ'ילה שלחה נציגים לאזור והציעה לפלשתינים תוכנית שיקום בצ'ילה. כך, בשנת 2008, הגיעו אלפי פלשתינים בטיסה מאזור עירק לצ'ילה.

תוכנית שיקום הפליטים בצ'ילה
[צילום: נועם בדין]
בתמונה: עדי רבינוביץ' עם נציג ה-UNHCR, פביו ורולי
▪ ▪ ▪

תוכנית שיקום הפליטים הפלשתינים נבעה מהחלטה תקדימית של ממשלת צ'ילה, לאשר את הגעת הפליטים ולתת להם הזדמנות להשתקם ולבנות את חייהם בצ'ילה. הארגון שהוציא לפועל את החלטת הממשלה היה, כאמור, נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR), כאשר גם ארגון VIARICA השתתף בפרויקט.

חשוב לציין שהפרויקט זכה לתמיכה גם בקרב התושבים בצ'ילה. פביו ורולי, נציג הארגון, מספר על קבלת-פנים חמה וייחודית ועל סיקור תקשורתי נרחב. כחלק מתוכנית השיקום זכו הפליטים בין השאר לסבסוד דירה, לסיוע במציאת עבודה, ללמידת השפה המקומית וליצירת רשת חברתית.

כיום קהילה זו מכילה אלפי פליטים ששוקמו, והיא למעשה הקהילה הפלשתינית הגדולה בעולם, מחוץ לעולם הערבי.

נועם בדין הוא מנהל מרכז תקשורת חברתית שדרות, Sderot Media Center.
תאריך:  06/05/2011   |   עודכן:  06/05/2011
נועם בדין, עדי רבינוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צ'ילה מציגה: פליטים פלשתינים סוג א'
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורלי
6/05/11 22:23
 
יש הסתה נגד ישראל
6/05/11 23:16
2
נאוה123
7/05/11 22:32
3
שרון1233
7/05/11 23:50
4
רונית 76
8/05/11 12:09
5
נילי29
8/05/11 14:07
6
אילנה בן חיון
8/05/11 18:14
7
יוחנן בר נבון
9/05/11 10:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין ספק שהשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' הוא האדם האחרון שיכול היה להרשות לעצמו להכריז השבוע במסיבת עיתונאים לרגל כניסתו של המפכ"ל החדש רב-ניצב יוחנן דנינו לתפקידו, כי במסגרת ההיערכות החדשה של המשטרה יש כוונה לכווץ את יחידת העילית לחקירות להב 433 העוסקת בעיקר באישי ציבור רמי-דרג.
06/05/2011  |  אריה אבנרי  |   כתבות
השבוע הקרוב מביא איתו מבנה כוכבים נחמד לכולנו. בסביבות התאריך 9.5, שימרו לעצמכם את המחשבות האינטימיות שלכם, את הסודות שלכם, מאחר שבזמן הקרוב מילים מתפזרות לכל עבר ומהר מאוד תשמעו שדברים אישיים שלכם הפכו "נושא" לדיונים ורכילות בין החברים הטובים, וגם בין אלה שאתם לא רוצים שיטיילו בתוך נתיבי חייכם.
06/05/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
את משפט אייכמן ליוותה בראש ובראשונה האזנה - התמונות של הטיית אוזן דרוכה למקלטי הרדיו מתחרות כמדומה בתמונות הידועות האחרות מהאירוע ב'בית העם' הירושלמי. אך המשפט זכה גם לדיווח כתוב אינטנסיבי שכלל פרשנות והגות. הכתיבה שליוותה את המשפט תרמה את תרומתה המשמעותית להעלאתו למעמד של אירוע מכונן בתודעת האומה הנאבקת עם זיכרונותיה בשנת תשכ"א, ספק מגלה ספק מכסה.
06/05/2011  |  ישראל רוזנסון  |   כתבות
נולדנו סמוך ליום העצמאות, השמות הרצל ובלפור ושנת תש"ח תמיד הלכו איתנו לאורך כל הדרך. לקראת חג העצמאות - באנו לפרושׂ סיפורה של אותה כתונת ילדות, כתונת המזרח - ולשרטט נתיב של חיפוש אחר החלום, אחר השבר, אחר החיבור. נולדנו בארץ בבל, שסבא יצחק היה קורא לה 'אם הממלכות' וינקנו חלב אם בעיר בגדד, עיר שאימא נהגה לכנותה 'האימא של כל הערים' (סִית אִל בְּלאד).
05/05/2011  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
  • לשדרג את המזגנים הישנים למזגני אינוורטר מהדור החדש שהם מזגנים בעלי תפוקה משתנה. אלו מזגנים עם יעילות אנרגטית גבוהה המסוגלים למזג את הבית בנצילות אופטימאלית, את התוצאות נראה בחשבון החשמל - עד 50% חיסכון בצריכת החשמל בהשוואה למזגנים רגילים.
05/05/2011  |  מאור נבו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il