|   15:07:40
  רון פלד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הסיפור הלא ידוע של מלחמת ששת הימים

מי מאיתנו לא גדל על המיתוס של הכניסה בשער האריות וכיבוש העיר העתיקה בידי הצנחנים ב-67' האם היו אלה באמת הצנחנים שנכנסו ראשונים אל העיר העתיקה? זהו, שלא ממש בטוח - לקרוא ולא ממש להאמין!
01/06/2011  |   רון פלד   |   כתבות   |   תגובות
מי הגיע ראשון? [צילום: רון פלד]

בכל מקום בו עברתי בחיי שמעתי רק על סיפורם של הצנחנים בירושלים, כמו גם במהלך שירותי הצבאי כמדריך בעיר העתיקה. מי מאיתנו לא שמע על הצנחנים בקרב גבעת התחמושת שזכה לתיאור בשיר האלמותי. רובנו גם מכירים היטב את הכניסה בשער האריות, ואת הקריאה בקשר "הר הבית בידינו" של המח"ט מוטה גור ז"ל. הוסיפו את הצילום המפורסם של הצנחנים בוכים בכותל ותקיעתו בשופר של הרב גורן ז"ל, והנה בבת אחת נשכחו כל הכוחות האחרים שלחמו על העיר.

לפני מספר שנים פגשתי במקרה בסיפור שלא ממש הצלחתי להבין וליתר דיוק סרבתי להאמין. "אנחנו נכנסנו לעיר העתיקה עוד לפני הצנחנים, רק שלא ממש היה לנו כל קשר עימם, לא לפני הכניסה ולא אחרי". יהיו שיגידו דברים תמוהים ואולי אפילו הזויים. באמת?

גנבו את ההצגה
טקס השבעת חיילים [צילום: רון פלד]

ואלה העוּבדוֹת שמצאנו - כידוע לנו, בשעה 10:00 בבוקר ה-7 ביוני, מיד אחרי כניסתו בשער האריות, הגיע מוטה גור אל הר הבית. ביומן החטיבה הירושלמית נמצא כי אפשר לראות שבמקביל, בשעה 10:22 דוּוח על שתי פלוגות מגדוד 163 של החטיבה שירדו מהר ציון וטיהרו את הגליקנטוס ואת שער האשפות. אחר כך בשעה 11:15 על-פי המסמכים, מבקשים להודיע למוטה גור שפותחים את שער האשפות אך לא נכנסים. ב-12:40 כוח של גדוד 163 מהחטיבה הירושלמית יורד לעבר שער האשפות ובשעה 12:41 מדווח ש-163 נמצאים בתוך שער האשפות ותוקפים את החלק התחתון של השכונה היהודית - הרובע היהודי.

אם כך הדברים הכיצד ייתכן כי קדר ראה את הר הבית ריק מצנחנים שנכנסו כשעתיים וחצי קודם? נראה על-פי יומן צה"ל שקדר טעה. אבל האם ייתכן כי היו מעשים וכוחות עליהם לא דווח, או דווח באיחור, כך שקדר נכנס כבר בסביבות השעה 10:00 ואחריו הגיעו כוחות אחרים? האם התחקיר ירד לעומק בעניין זה? האם היה למישהו אינטרס לא לחטט? כנראה שלעולם לא נדע והרי כך נוצרים מיתוסים, לא?

במהלך כתיבת תחקיר ומאמר בסוף שנות השמונים, נשאלו מפקדי צה"ל מאותה מלחמה את אותן שאלות. מוטה גור ענה "תדבר עם עוזי (נרקיס)". עוזי נרקיס אמר כי "אין ספק שצריך לריב את ריב שתי החטיבות, השריון (הראל) והירושלמית, שנשאו על עצמן במערכה עומס לא פחות מזה של הצנחנים, אבל ההיסטוריה עושה רק מה שהיא רוצה". מח"ט חטיבת ירושלים אליעזר אמיתי סרב לדבר, ואילו אורי בן ארי, מח"ט חטיבת הראל אמר "יש מי שפחות מוכשר. אף אחד לא ידאג להם (לחטיבה הירושלמית). בהיסטוריה הכול יישכח, מפני שהצנחנים כבשו את הר הבית וגנבו לכולם את ההצגה".

ייתכן שמי שנכנס ראשון אל העיר העתיקה אינו השאלה החשובה. מה שחשוב הוא הסיפור שלא סוּפּר והתהילה שלא ניתנה אלא רק לצנחנים. היו שהאשימו את נרקיס בכך והגדיל לעשות אחד מלוחמי החטיבה הירושלמית שסיכם את הנושא במשפט קצר וקולע "לא הגענו בזמן לצילומים"...

הפצצה כבדה בכל רחבי ירושלים
שער האריות [צילום: רון פלד]

כדי להבין על מה מדובר, כדאי שנבין קודם מה קרה בירושלים לפני ובמהלך מלחמת ששת הימים.

עד ליום הראשון של מלחמת ששת הימים, בבוקר החמישי ביוני 1967, הופקדה השמירה של הקו העירוני בירושלים ומבואותיהָ על כעשרת אלפים חיילים של החטיבה הירושלמית, שהתבססה על סטודנטים ועל ירושלמים מקומיים, וביניהם פלוגת טנקים סודית שישבה בסטף.

בבוקר ה-5 ביוני עת פרצה המלחמה בסיני, למרות אזהרתו של רוה"מ לוי אשכול בפני הירדנים לבל יצטרפו לקרבות, החלה הפצצה כבדה בשעה 11:00 בכל רחבי ירושלים. בצהריים אף כבשו הירדנים את ארמון הנציב שבדרום העיר מידי האו"ם.

אנקדוטה קטנה היא כי בסמוך לארמון, (טיילת ארמון הנציב כיום) ישבו בעמדה בודדת על הגבול שלושה חיילים שצפו במתרחש ולאחר שזעקו ברשת הקשר על המתרחש בארמון ועל חיילים ירדנים רבים בגזרה, נענו בתשובה בקשר "האם אתם יכולים לפתור את הבעיה לבד"? השלושה אכן פתרו את הבעיה וברחו מן המקום על נפשם, וכי מי יכול להאשימם.

בשלב זה קיבלה החטיבה הירושלמית, אשר בשעה זו הייתה היחידה באזור ירושלים, פקודה להיכנס לקרב. מפקד הגדוד אשר דריזן (דר) ומפקד סיירת החטיבה יוסי לנגוצקי (המוכר לנו כיום כגיאולוג שנתן את השם לקידוח "תמר" על שם נכדתו) הובילו את כיבוש הארמון כמו גם את מוצב הפעמון והנקניק דרומית ומזרחית לו בסמוך לקיבוץ רמת רחל.

מניעים אישיים
מוזאון רוקפלר [צילום: רון פלד]

ועכשיו הסיפור שלא ייאמן - במקום להמשיך ישר אל הכותל מרחק של מאה מטרים בלבד, פנו כוחותיו של קדר שמאלה אל הרובע היהודי. לימים יגיד קדר, בראיון מהשנים האחרונות, שעשה זאת כדי לעלות אל השטח השולט טופוגרפית. בספרו של משה נתן "המלחמה על ירושלים" נכתב כי עשה זאת ממניעים אישיים. קדר גר ברובע היהודי, נלחם בו במלחמת העצמאות, ועם נפילת הרובע בידי הלגיון אף יצא לשבי בירדן ולכן רץ להגיע אל בית נעוריו מרוב התרגשות. לדבריו של קדר, כשהביט אל הר הבית לא ראה חיילים (קרי צנחנים) וכי ההר היה שומם. אם כך הדברים, האם נכנסו כוחות החטיבה הירושלמית לפני הצנחנים, רחמנא ליצלן?

לקראת תום כיבוש העיר העתיקה נפגשו הצנחנים וחיילי החטיבה הירושלמית במגדל דוד. כששככה האש עלה קדר על ג'יפּ ירדני ונסע אל אביו שגר במושבה הגרמנית מאז שהרובע היהודי נפל במלחמת העצמאות, ולקח אותו אל הרובע היהודי, למעין סגירת מעגל.

לשם בדיקת העוּבדות והבנת התרחשויות אותו בוקר ירושלמי, נפגשתי השבוע עם דורון אורן, מדריך ותיק המתמחה בקרבות החטיבה הירושלמית. דורון מחזיק בצילום יומן המבצעים של החטיבה הירושלמית (חט' 16) הנמצא בארכיון צה"ל ובעצם מצאתי את עצמי מחטט עימו שעות במסמכים המרתקים.

מציאות או זכרון לאומי
מתחם האוניברסיטה בהר הצופים [צילום: רון פלד]

השינוי הדרמטי אירע בבוקר השבעה ביוני, תחילת היום השלישי לקרבות, כאשר השר בלי תיק הטרי, מנחם בגין, שמע בחדשות BBC כי מדברים על הפסקת אש קרובה והיה לו ברור כי עכשיו או לעולם לא (חברים, ההיסטוריה חוזרת, אותה דילמה במבצע עופרת יצוקה ובמלחמת לבנון השנייה - האם להתקדם מהר בטרם הפסקת אש תיכפה על הצדדים).

בשעה 08:00 מקבל מח"ט הצנחנים מוטה גור ז"ל אישור מאלוף הפיקוד עוזי נרקיס ז"ל שמקבל אישור מהרמטכ"ל רבין ז"ל שמקבל אישור משר הביטחון דיין ז"ל שמקבל את האישור הנכסף מראש הממשלה לוי אשכול ז"ל למה שיישנה את ההיסטוריה של המדינה לעולם.

וכאן מתחיל המיתוס ובעצם הכאוס הלא כל כך מוכר - לאחר מתן האישור מתחילים כוחות הצנחנים בהידוק כיתור העיר העתיקה. מוטה גור עלה על הר הזיתים כדי לתת את הפקודה. לימים יגיד כי המתין למתן פקודת הכניסה אל העיר העתיקה כדי שיעלה על הר הזיתים כי משם על-פי היהדות תגיע המשיחיות ובעצם בקונטקסט הזה של קוניוקטורה ראה את עצמו ואת צה"ל.

את הכניסה בשער האריות, וממנו ישירות משער השבטים שבצפון הר הבית אל הר הבית עצמו, וממנו הירידה את הכותל כבר שמענו אינספור פעמים. התמונה אולי הכי מפורסמת של דיין, רבין, אשכול ועוד "חייל", שבתמונה לא רואים את פניו כי הסתכל אחורה לכיוון שער האריות, הלוא הוא רחבעם זאבי ז"ל, נחקקה בזיכרון הלאומי של כולנו.

בדרום ירושלים הדברים התנהלו במקביל. מפקד פלוגה בחטיבה הירושלמית בשם אלי קדר, קיבל אישור לנוּע אל העיר העתיקה. כוחותיו יצאו מימין משה, עלו אל הר ציון שהיה בשטח ישראל ועל קו הגבול עם ירדן. הם חצו את הגבול עברו במורד הר ציון בכנסיית סנט פטרוס אין גליקנטו (מתחת לקבר דוד וקברו של אוסקר שינדלר כיום) וגלשו בסמוך לחומות עד לשער האשפות וּממנו שעטו ונכנסו אל העיר העתיקה.

קרב עקוב מדם
פסל עצי הזית [צילום: רון פלד]

אלוף פיקוד המרכז עוזי נרקיס הבין כי אם הירדנים פעלו כך בדרום העיר הרי שהר הצופים בצפונהּ הוא הבא בתור. אחרי הצהריים באותו יום של ה-5 ביוני הועלו לירושלים חיילי חטיבת הצנחנים בפיקודו של המח"ט מוטה גור, וכן חטיבת הראל המשוריינת בראשותו של אורי בן ארי ז"ל שהיה מ.פ. בגזרה במלחמת העצמאות ועכשיו חזר אליה כמח"ט.

המטרה - חבירה אל הכוחות היושבים בהר הצופים שהיה מובלעת ישראלית בירדן עד 1967. הצנחנים דרך גבעת התחמושת (בסמוך לבית הספר רנה קאסן כיום), וחטיבת השריון הראל דרך הרכסים הצפוניים אל עבר תל אל פול (גבעת שאול המקראית).

כבר למחרת ב-6 ביוני, הצליחו שתי החטיבות החדשות בגזרה לחבור עם כוחותיהם אל הר הצופים. על אחד מגגות מבני האוניברסיטה עמדו דיין ונרקיס וצפו אל העיר העתיקה. נרקיס שאל את דיין מה עם העיר העתיקה והאחרון ענה שנדרש אישור ממשלה. בשעות אחר-הצהריים של היום השני למלחמה, הצליחו חיילי החטיבה הירושלמית לכבוש את אבו תור מדרום לעיר העתיקה בקרב עקוּב מדם במהלכו נהרג המג"ד מיכאל פייקס ז"ל (שבנו נפל מאוחר יותר במלחמת יום כיפור).

כך קרה שתוך יום וחצי מתחילת המלחמה הגדולה, צה"ל מצא את עצמו מחזיק בדרום ובצפון ירושלים ובעצם מלבד הר הזיתים ממזרח, כיתר את העיר העתיקה שטרם אושרה הכניסה אליהָ. כבר באותו היום, ב-6 ביוני, פגש הרב הצבאי הרב גורן במוטה גור במוזיאון רוקפלר, ושאל אותו למה מחכים עם העיר העתיקה ונענה כי עדיין אין אישור ממשלה לכניסה אל העיר העתיקה!

לאתר המחבר
תאריך:  01/06/2011   |   עודכן:  01/06/2011
רון פלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסיפור הלא ידוע של מלחמת ששת הימים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
1/06/11 10:53
2
עמי ג.
1/06/11 11:39
3
רונן גולדשטיין
1/06/11 14:53
 
התעמולה
2/06/11 11:46
4
כנניהו המיסר
2/06/11 14:56
5
אלישמע חט' 16.
14/12/11 16:07
6
גינגחי רחובות
22/06/19 14:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטים: מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל, בית המשפט המחוזי, ירושלים
01/06/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
החלטתו של שר הביטחון אהוד ברק בסוף השבוע שעבר להדיח מתפקידו את מפקד גל"צ יצחק טוניק הגיעה שנתיים וחצי מאוחר מדי. זו בכל אופן דעתו האישית של שדר גל"צ לשעבר, דודו אלהרר. "מי שסותם פיות שמשמיעים דעות שאינן מקובלות עליו, דינו אחד - לעזוב את מקצוע העיתונות", אמר לנו אלהרר.
31/05/2011  |  דוד חרמץ  |   כתבות
באמצע הסיור בעיר העתיקה מצלצל הטלפון של אסף ברוכי. הוא עונה, ואז בהתרגשות בלתי מוסתרת נעלם מהשטח. כשעה אחר כך אנחנו מדביקים אותו, ונדבקים בהתלהבות שלו. מתברר שב'בית שכטר', אחד הבתים הגאולים ברובע המוסלמי, הוריד קבלן השיפוצים קיר בלוקים שנבנה בידי בעליו הערביים הקודמים של הבית, ומאחוריו נגלה פתח של דלת שבמשקוף האבן שלה חרות בבירור חריץ של מזוזה.
31/05/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
לפני חודש נסעתי לאזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, עם קרובת משפחה מבוגרת, אשה הומאנית שלא מעמידה פנים. למראה חבורות הפליטים האפריקנים שהתגודדו ברחוב הייתה תגובתה: "אוי ואבוי, כל כך מסוכן להסתובב כאן". אמרתי לה שאחוז תקיפות ישראלים בידי פליטים הוא קטן מאוד, אך היא התקשתה להאמין. מראה האנשים הכהים ברחוב עורר בה פחד. החשש וההתנגדות שלה פחתו, כשראתה ילדים קטנים משחקים ברחוב. "איזה מסכנים קטנים, מישהו דואג להם?" שאלה בצער אמיתי.
31/05/2011  |  תומר פרת  |   כתבות
ידיעות אחרונות מתייצב לימין משפחת עופר. הכפולה הפותחת של ידיעות אחרונות מהווה הישג יפה לאנשי יחסי הציבור של בני משפחת עופר. רובה ככולה תומכת בגרסת המשפחה מעריב מבליע פקפוק בגרסת ראש הממשלה הארץ חושף את טיוטת כתב האישום נגד ליברמן
31/05/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il