|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מופז - פיל בחנות החרסינה הרוסית

שאול מופז, ראש ועדת חוץ וביטחון, ביקר ברוסיה ודיבר על אוטובוס התלמידים שנפגע מטיל נגד טנקים שיוצר ברוסיה. "זה עִצבן פה לא מעט אנשים, שחששו ששוב תתפקשש פה עסקת נשק עם סוריה", מסביר הפרשן הצבאי פאבל פלגנהאור, "ולכן יומיים אחר כך נעצר הנספח הצבאי שלכם, ואדים ליידרמן"
03/06/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
שאול מופז [צילום: פלאש 90]

שוחחתי עם ידיד ותיק שלי במוסקבה, הפרשן הצבאי פאבל פלגנהאור, על פרשת הנספח הצבאי ואדים ליידרמן. "תגיד", שאלתי, "עד עכשיו לא הצלחתי להבין מה קרה. זו פרשת ריגול או תקרית דיפלומטית? ליידרמן ריגל עבורנו או שאתם ניסיתם לגייס אותו לשורותיכם? ובכלל, מה כל הדברת הזו? משתקנים סובייטים זעופים הפכתם למכונת יחסי ציבור. בכל רגע מגיעות עדויות או מסמכים חדשים באדיבות שירות הביון הפדראלי ומשרד החוץ הרוסי. ממש יצאתם מגדרכם לספק לתקשורת מידע. הלוואי עלינו בישראל דמוקרטיה כזו".

פלגנהאור חייך. האירוניה לא נעלמה ממנו. הוא לא רק פרשן צבאי מבריק, אלא גם מכיר היטב את היחסים הביטחוניים המורכבים בין ישראל לרוסיה. במלחמת לבנון השנייה הוא בילה ימים ארוכים בגבול הצפון, מספיק כדי להעיר שחלק מהטילים תוצרת רוסיה שֶירה החיזבאללה ב-2006, באדיבות הפטרון הסורי, יוכלו, בכל עימות עתידי, להפוך בקלות לטילים בעלי ראשים כימיים.

"ראי", השיב פלגנהאור, "הייתי מגדיר את פרשת ליידרמן בראש ובראשונה כבעיה אנטומית".
"אנטומית?", תהיתי.

"כן", השיב פלגנהאור, "כנראה דרכתם על יותר מדי אצבעות פה במוסקבה".

"ולמי שייכות האצבעות?", שאלתי.

"ובכן", השיב פלגנהאור, "התעופפו כל מיני שמועות בשבועיים האחרונים. אחת מהן הייתה כאילו ליידרמן היה מעורב בניסיונות לעשות לובי לחברות ישראליות מתחרות בעסקת המזל"טים מישראל לרוסיה, והעלה את חמתם של גורמים בממסד הביטחוני הרוסי, שכבר בחרו בתעשיה האווירית שלכם כפרטנר.

"עם כל הכבוד, מדובר בהסחת דעת. אני מכיר את ליידרמן. לא מזמן הייתי בקבלת פנים דיפלומטית שבה נכח גם נציג של 'רוסבארון אקספורט' - מונופול ייצוא הנשק הממשלתי הרוסי. הנציג של 'רוסבארון' ממש לחץ על ליידרמן בניסיון להשיג לעצמו קשרים עם חברות ישראליות העוסקות בייצור מזל"טים או רכיבים שלהם. וכמי שהפגיש בין השניים, אני יכול לומר שהיוזמה הייתה כולה מן הצד הרוסי. ואדים, מצדו, היה אדיב מאוד, והסכים לעזור למרות שזה בהחלט לא מתפקידו כנספח צבאי".

פלגנהאור יודע על מה הוא מדבר. בשלב שבו הגיע ליידרמן חזרה למולדת, היו לא מעט תהיות גם מן הצד הישראלי. עם שובו תוחקר ליידרמן על-ידי השב"כ במשך שלושה ימים. אחד החשדות שנבדקו היה שליידרמן גויס על-ידי גורם שלישי בתוך הזירה הביטחונית הרוסית, ערב סיום תפקידו כנספח. בדיקת הפוליגרף, כך פורסם, העלתה שליידרמן נמצא נקי מכל חשד.

אל תתערבו בקשרי רוסיה-סוריה

"או-קיי", אמרתי, "נניח את סיפורי המזל"טים בצד. מה הסיפור האמיתי?".

"אה", אמר פלגנהאור. "הסיפור האמיתי הוא עסקות הנשק שלנו עם סוריה. זהו מקור המתח בין ירושלים למוסקבה. מבחינתכם, הבעיה היא שכבר במלחמת לבנון זלג נשק רוסי שנמכר לסוריה לידי החיזבאללה. טילי הקורנט שלנו חדרו את הטנקים הישראלים שלכם, והיוו גורם מספר אחת להרוגים ופצועים בצה"ל. ואילו עכשיו, באפריל האחרון, טיל מסוג קורנט שנורה מעזה פגע באוטובוס התלמידים של קיבוץ נחל-עוז. אתם, מבחינתכם, עשיתם את הדבר הנכון – הבעתם את מחאתכם. העניין הוא שמ-2006 ועד היום אתם לוחצים למניעת מכירת מערכות נשק מתקדמות לסוריה. וזה עניין שמעצבן מאוד, אבל מאוד, אנשים חשובים בתוך הממסד הביטחוני הרוסי, שעושים הרבה מאוד כסף מהעסקים עם סוריה".

ומי בדיוק האנשים האלו?

פלגנהאור שב וחייך. "הרי את לא מצפה ממני שאנקוב בשמם. נאמר זאת כך: באופן מסורתי, האנשים שהיו מעורבים בעסקות נשק לסוריה בעבר היו שייכים ל-GRU – המודיעין הצבאי הרוסי. אולם מאז עליית פוטין לשלטון, השתנו פני הדברים. היום, עסקות הנשק עם סוריה הן טריטוריה של דרג הביניים בתוך ה-FSB – שירות הביון הפדראלי הרוסי ומחלקת יחסי הציבור שלו, שניתן לאפיינה כסוג של צאצא של ה-KGB. מדובר באנשים חזקים מאוד. מה שאולי לא כל כך מבינים אצלכם, זה שבעוד שעסקות הנשק עם סוריה תורמות הרבה מאוד לכיס של אותם אנשים, הן לא תורמות דבר לתקציב הרוסי, כיוון שממשלת רוסיה מוחקת, פעם אחר פעם, חובות לסוריה.

"לכן", מוסיף פלגנהאור, "כאשר הגיע ראש ועדת חוץ וביטחון שלכם, שאול מופז, לביקור רשמי במוסקבה בתחילת מאי, כבר הייתה עצבנות רבה לקראת ביקורו. העצבנות נבעה לא רק מזה שעסקות הנשק עם סוריה על הכוונת: הייתה עצבנות על כך שעסקה של 170 מיליון דולר עם האירנים ששולמה מראש התבטלה. הייתה עצבנות על הניסיון לעצור את עסקת טילי היאחונט לסוריה, עסקה שהתעכבה בגלל המלחמה בגאורגיה. היה צריך לייצר מערכות נשק חדשות, כי מה שהיה מיועד מלכתחילה לסוריה מגן כעת על הדאצ'ה של פוטין לחוף הים השחור. וכעת הסנקציות על לוב נכנסו לפועל וגרמו להפסדים, שלא לדבר על אביב העמים הערבי שעלול לגרום לחורף ארוך בתעשיית הנשק הרוסית.

"ועוד דבר: שר הביטחון שלנו עשה לאחרונה חשבון שרוסיה צפויה להפסיד עשרה מיליארד דולר בשל השינויים שמתרחשים כעת בעקבות קריסת המשטרים הערביים במזרח התיכון. וכאילו כל אלו אינם מספיקים, הנה מגיע שאול מופז שלכם, ובסגנונו המיוחד, מדבר כאן על הקורנט שלנו שהרג תלמידים שלכם שנסעו באוטובוס בית הספר. זה עצבן פה לא מעט אנשים, שחששו ששוב תתפקשש פה עסקת נשק עם סוריה. להערכתי, כבר בשלב של ערב ביקור מופז, היה ב-FSB מי שתכנן מראש את מעצרו של ליידרמן. התוצאה: יומיים אחרי ביקורו של מופז ליידרמן אכן נעצר. זה היה סימן ששלח דרג הביניים – 'תפסיקו להתערב לנו בעניינים עם סוריה'.

"וזו הסיבה שגם ממוסקבה וגם מתל אביב הגיעו איתותים שבצמרת איש אינו מעוניין לעשות מהומות מיותרות. אם יש עוינות בצד הרוסי כלפי ישראל, היא אינה נובעת מצרכים אסטרטגיים, אלא מאינטרסים אישיים. בשני הצדדים היה רצון לסגור את תיק ליידרמן מהר ככל האפשר".

אז הטענה שיש הוכחות כאילו ליידרמן ניסה להשיג מידע על עסקות נשק עם מדינות ערב אינה נכונה?

"מובן שזה נכון. טבעי שהוא ניסה להשיג את המידע הזה. נספחים צבאיים עושים את זה כל הזמן. אם כי לא הייתי קורא לכך ריגול. הוא לא פגע בבטחון המדינה הרוסי. הוא ניסה להשיג מידע, הוא דרך על אצבעות, ובמעשיו יצר תחושה של איום בביזנס של אנשי דרג הביניים ב-FSB"ֹ.

אבל היה דיווח שההחלטה על הגירוש התקבלה בידיעת הצמרת – פוטין ומדבדב.

"מובן שהם קיבלו דיווח, אך היוזמה הגיעה הרבה יותר מלמטה. אם לפוטין ומדבדב יש ביזנס, הוא אינו קשור לסוריה. אין להם עוינות לישראל. מבחינתם, הבעיה היא שהקרמלין הואשם בחולשה. החולשה הזו סומנה כגורם לאובדן עסקות ולעצירתן באירן, סוריה ולוב. וכיוון שבתרבות שלנו אין מקום להפגנת חולשה, הודיע מדבדב שיטיל וטו על כל ניסיון באו"ם להטיל סנקציות נשק על סוריה.

"מה שבאמת חשוב היום", אומר פלגנהאור, "הוא לא המקרה עם ליידרמן. זה יעבור. מה שחשוב זה המעבר שמנסים לעשות מהקליינטורה הערבית הוותיקה לייצור משותף ישראלי-רוסי. יש לזה עתיד. לכן, חשוב שישראל לא תיתפס כמי שתומכת באויבי פוטין, כמו למשל במלחמה בגאורגיה. ולא פחות חשוב להבין שגם אם יש הרבה 'סחר סוסים', אין בינינו קונפליקט ממשי".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/06/2011   |   עודכן:  03/06/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מופז - פיל בחנות החרסינה הרוסית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דקל
4/06/11 13:35
2
אין עיתונאי עצמאי
4/06/11 22:27
3
נשק תמורת שקלים
4/06/11 23:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדיון בוועדת החוץ והביטחון השבוע פרץ ויכוח בין אורית זוארץ מקדימה למיכאל בן-ארי מהאיחוד הלאומי. יש לפנות את כל ההתנחלויות בגדה המערבית, קבעה זוארץ. על פניו, עימות שגרתי בין ימין לשמאל שבו אף צד לא משמיע שום חידוש; עימות שלא היה שווה אזכור אלמלא מאמציה של יושבת-ראש קדימה ציפי לבני לפקוד למפלגתה את אנשי הקיבוצים ולהעביר את המחוז שפעם המליך מלכים במפלגת העבודה לבית פוליטי חדש.
03/06/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
שנת 2010 הסתיימה עם נתונים מרשימים ששמחו את משרד התיירות: עם הכנסות הנאמדות בכ-4.4 מיליארד דולרים (לעומת 3.3 מיליארד דולרים ב-2009 - על-פי נתוני 'התאחדות המלונות בישראל') נרשמה השנה האחרונה כאחת השנים הטובות ביותר שידע שוק התיירות הישראלי. כולנו יודעים את הפוטנציאל שטמון בענף התיירות הישראלי, ורואים בו מנוע צמיחה מרכזי של המשק, ולכן חשוב לבדוק את הסיבות שהקפיצו את מדדי התיירות בשנה האחרונה - כנתיב השקעה רווחי ועולה למשק הישראלי.
03/06/2011  |  חיים אלוש  |   כתבות
כוכב יופיטר נכנס בתאריך 4.6 למזל שור ויביא עימו שפע ושגשוג לאלה שהכינו את הבסיס לכך. מזלות אדמה (שור, בתולה וגדי) ומים (סרטן, עקרב ודגים) ייהנו מגלישתו של כוכב יופיטר במזל שור. בין הימים 9.6-4.6 מבנה הכוכבים המתפתח עוזר למצוא איזון בין הצד החומרי ובין מודעות למישור הרוחני. כוכב יופיטר במזל שור מבטיח פריחה והבנה שהסבלנות תעזור לאורך השנה הקרובה, בעיקר בכל דבר שמצפים שיתפתח בהדרגה. מי שיבין שמזל שור מעדיף את הצד הסולידי, ידע לקבל תמורה מהשקעתו לאורך זמן.
03/06/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
ארה"ב סוערת. מזג האוויר מתעתע. גשם בכל מקום וערפל. שיחת היום. הגעתי לווירג'יניה המערבית, עיירה מנומנמת בשם ווילינג היושבת לגדת נהר אוהיו. העיר הייתה פעם במאה ה-19 מרכז עירוני חשוב וכיום לא מונה יותר מ-30 אלף תושבים. ובכל זאת יש להם תזמורת סימפונית מפורסמת משלהם.
03/06/2011  |  דרור אידר  |   כתבות
לאחרונה קיימו ראשי הוועד הלאומי למלחמה בטרור מסיבת עיתונאים במוסקבה ובה הציגו פריטים מהשלל שהחרימו אנשי כוחות הביטחון של רוסיה במבצעים האחרונים נגד קבוצות טרור בקווקז. אחד מהפריטים היה ספר הכנסות מגביית דמי חסות (פרוטקשן). ראשי הוועד עדכנו כי בתקופה האחרונה הפכו מעשי שוד, גביית דמי חסות ושיטות פליליות אחרות למקור מימון מרכזי של קבוצות הטרור המקומיות יותר מאשר הסיוע שהם מקבלים מגורמי הג'יהאד העולמי. אחת הסיבות לכך היא ההצלחה הרוסית בחיסולם של דרגי טרור בכירים שהיו להם קשרים עם עמיתיהם בחוץ לארץ. עם חיסולם נמחקו גם ערוצי מימון זרים רבים. כמו-כן אל-קאעידה והאחים המוסלמים מנסים לנצל את המומנטום שנוצר בעקבות ההפיכות במזרח התיכון ומפנים כעת את מרב המשאבים למזרח התיכון ולא לקווקז.
02/06/2011  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il