|   15:07:40
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

"אלו ערגות" - בעיקר שירי אהבה

עצם 'החיווי', אינו מרומז ביצירות שלפנינו. לפיכך, הכתיבה בהירה והשפה הפיוטית קולעת למטרה ואינה נדרשת להיאבק לצורכי קיום. ואולם, לא אחת נחזה בקולמוסו של המחבר את הנטייה להוליך יצירותיו עד בואן אל 'הסף' ותלויות על בלימה. יתכן גם שנחזה בתפניות חדות של תרחישים המשולבות בתכתיבי הגורל. ולמעלה מזה, נגישותו אל הליך 'הזמן' שאינו עוצר מהלכיו - הינו קריטי בסיטואציה בה המחדל גרם כבר לנזק בלתי הפיך
07/06/2011  |   אדלינה קליין   |   כתבות   |   תגובות
הפיכת הבלתי ניתן להביע לרגעי התעלות של נבכי הנפש

"רוֹצֶה אֲנִי אֶת תּוֹךְ נַפְשֵׁךְ/רוֹצֶה כִּי תִּרְצִי בִּי" כותב המשורר יוסף כהן-אלרן באחד משיריו (ע' 11). 'הרצייה' הנה תחושה הנגזרת 'מהרגש' ולא פעם אנו חוצים את הגבול, מתוך כמיהת הנפש. שירתו הלירית של המשורר זכה ונוגעת בכולנו ובעיקר אינה מתכחשת אל 'האני'.

בין השורות מסתתרת 'ערגה' בראשיתית שאינה מרפה לאורך כל שירי הקובץ. לדוגמה (ע' 60): "בְּלַחַשׁ רוּחַ אֵלַי תָּשׁוּבִי/עַל כְּנַף גַּחְלִילִית עַל סֶדֶק אוֹר//לִשְׁמֹעַ אִם עוֹד הוֹמֶה הַלֵב/שֶׁמָּא אֶפְשָׁר בְּנַפְשִׁי לִנְבֹּר/אוּלַי מִתְגַּחֲלוֹת בִּי הַשּׁוּרוֹת"...

באם נתעמק בדפים הבאים נגלה ביצירה (שבע' 12-13) את המשפט הבא: "וַחֲלוֹמוֹת אֵיךְ עִתִּים מִתְגַּשְּׁמִים/וְחַיִּים שֶׁל סְתָם/אֵיךְ נִדְמִים כַּחֲלוִם"... שם גם נכיר היטב את פשר: 'החלום ושברו' - בסוגיית 'הריק' השואף 'למליאות'. ואולם, רחוקים מאד לדידו של המחבר - "חיים של סתם". 'החיים' מבחינתו האישית הם מאבק מתמיד: הן בזרימתן הטבעית, אשר לעיתים - מרגשת וסוחפת עד איבוד חושים. והן, בהליכתן בתלם, אך בסופו - מגיעות למבוי סתום.

עצם 'החיווי', אינו מרומז ביצירות שלפנינו. לפיכך, הכתיבה בהירה והשפה הפיוטית קולעת למטרה ואינה נדרשת להיאבק לצורכי קיום. ואולם, לא אחת נחזה בקולמוסו של המחבר את הנטייה להוליך יצירותיו עד בואן אל 'הסף' ותלויות על בלימה. (ממש כמו תהליכים הנוצרים בספרי פרוזה). יתכן גם שנחזה בתפניות חדות של תרחישים המשולבות בתכתיבי הגורל. ולמעלה מזה, נגישותו אל הליך 'הזמן' שאינו עוצר מהלכיו - הינו קריטי בסיטואציה בה המחדל גרם כבר לנזק בלתי הפיך.

בנקודה זאת הדרמה מתחוללת. ומכאן, נוצרות סיטואציות הנעות בין ייאוש לתקווה (ע' 45-46): ..."כִּי אִם נוֹפִיעַ פַּעַם וְנִפָּגֵשׁ כָּךְ בְּאַחַת/אֵיךְ תֵּדְעִי כִּי זֶה אֲנִי אֵיךְ אֵדַע כִּי אַתְּ"... ונוצר הרושם שיוסף כהן-אלרן נוטל אותנו לחוות את רגעי 'ההעצמה' של רומן-שירה שמככבים בו (כמו בכל רומן): גבר. אישה. עלילה. אשר מושתתת על אופני החיים הנערכים על-פי אמות מידה של: נאמנות/בגידה.

בנוסף בוערת הסקרנות לגבי המשך העלילה שנקטעת, בנסיבות עליו החליט המחבר (בדיעבד) כדי להגיע 'לחסך מקובל', כשהמטרה למשוך את הקורא אל מושב המשכי של חלק א' (אשר זה עתה הסתיים) ואומר לנו: כעת, צפו אל ההמשך בחלק ב'. ואכן, השיר (שהבאנו לעיל) ממשיך בהליך טבעי אל הבטה יותר שיתופית ומעורבת. יוסי כהן-אלרן - מעניק גיבוי מלא לאותה האישה 'האחת': ..."וְאוּלַי אֲנִי שׁוֹאֵל כִּי מִי אֲנִי/ וְאַתְּ לְמִי/וְאוּלַי אֵין בְּכוֹחִי לִהְיוֹת אֶת כָּל עַצְמִי"...

האהבה הבלתי אפשרית אשר מלבה יצרים, סופה אצל הגבר (החולם בהקיץ) בא לביטוי רק 'במחשבה על בגידה' (ע' 24-25): ..."זֶה אֲנִי הַכּוֹתֵב/הוֹזֶה חִיּוּכַיִךְ/כּוֹתֵב שׁוּרוֹתַיִךְ הָלוֹךְ וְכָתוֹב". ואילו אצל האישה (הכנועה/אך גם המעשית) סופו 'במעשה המוביל לפורקן יצרים' (ע' 26): "אַתָּה מְשׁוֹרֵר שֶׁל עֶרְגוֹתַי/כּוֹתֵב שְׁאֵרִית הַלֵּב/מֵיתְרֵי תְּהוֹם כְּמִיהוֹתַי/נוֹגְנִים עָמְקֵי הַכְּאֵב". על אותם פרקי ההתרחשויות ניתן כמעט לומר שהם עומדים על גבול 'אוטוביוגרפיה אותנטית' קרי: שואף - ואין. עושה - ויש.

עצם הכתיבה מקיפה וחובקת. נוצר מצב בו התפקידים בין הדמויות אישה-גבר משתנה ללא הרף. פעם תפקידו של: הגבר להיות 'נבגד' (ע' 14): ..."וְאָמַרְתִּי עֵינַיִךְ נֶעֱצָמוֹת לְלֵילוֹ/אַךְ נוֹתְרוּ לִי פָּנַיִךְ/הַדּוֹלְקִים אֶל יוֹמִי"... ופעם, תפקידה של האישה להיות: 'נבגדת'. ראה שורות השיר (ע' 22-23): ...אֶשְׂנָא אֶת הַלַּיְלָה הָאָפְל/שֶׁלּוֹקֶחַ אוֹתְךָ אֵלֶיהָ/אֶבְחַל גַּם בַּבֹּקֶר הַתָּפֵל/שֶׁבֹּו תָּקִיץ אֶל יָמֶיהָ"...

שלושה דמויות: בעל (אלים). מאהב (נסתר). ואישה חצויה: בין כניעה, חמלה, ואהבה. שלושת הדמויות מהלכות בין יום ללילה במושגים של מלחמת הקיום ראה (ע' 48-49): ..."אַךְ דּוֹמֶה יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר לְאָן תֵּלֵךְ/וְנִדְמֶה יֵשׁ מִי שֶאוֹמֵר לְאָן תָּבוֹא/כִּי יֵשׁ מִי שֶׁסּוֹפֵג דִּמְעוֹת הַלֵּב/וְדוֹלֶה מִן הָאָדָם אֶת כְּאֵבוֹ"...

יחד עם שירי הערגה והאהבה לבן/בת הזוג - שאינם יכולים להיות האחד ללא האחר ראה (ע' 50-52): ... "אֵיךְ זָכִינוּ אָנוּ שְׁנֵינוּ/לְבַל נִהְיֶה אֶחָד אֶחָד/עֲטֹף עָלַי אֲזַי בִּקַּשְׁתִּי/עֲשֵׂה לִי כָּךְ שֶׁלֹּא אֶחֱרַד"...
נמצא הרבה גם את 'שירת היחיד' (ע' 54): ..." אָדָם נוֹעָז אֲנִי גַּם אִישׁ גִּבּוֹר יָדִי בַּכֹּל//אַךְ אוֹר הַבֹּקֶר בָּא/הִצִּיב גְּדֵרוֹת שֶׁל תַּיִל/הִנֵּה אֲנִי עוֹמֵד בְּתוֹךְ הָאוֹר וְאֵינִי יָכוֹל"...

באותה עמקות (ללא פיתולים מיותרים), נחשפת 'שירת היחיד' של כהן-אלרן במסווה 'הטבע' (ע' 55-56): ..."רַק רוּחַ בִּנְתִיבָיו/שׁוֹרֶקֶת וְזוֹמֶמֶת/חוֹמֶדֶת אֶת מֵימָיו/אַךְ הָאָפִיק שׁוֹקֵעַ/אַדְמָתוֹ נִכְלֶמֶת/בּוֹכֶה הוּא אֶת יָמָיו"...//ובהמשך: ..."כִּי לָמָּה לִי לִזְרֹם/וְלִי הֵן רַק הָרוּחַ/יָבְשׁוּ מִכְּבָר מֵימֵי/הָהָר הֱיֵה שָׁלוֹם/הַעֲנֵק לִי אֶת הַכּוֹחַ/אָשׁוּב אֶל מַעֲמַקֵּי"...

אהבתי את שירתו של המשורר יוסף כהן-אלרן שבפשטות ההבעה ובעמקות המילה קיבץ ערכים שלמים של תחושות וערגות המשנות ומשתנות והופכות - את הבלתי ניתן כמעט להביע, לרגעי התעלות של נבכי הנפש.

תאריך:  07/06/2011   |   עודכן:  07/06/2011
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אלו ערגות" - בעיקר שירי אהבה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיה בנצל
8/06/11 18:50
2
הרצל חקק
9/06/11 13:11
3
סיידוף מזרחי רחל
9/06/11 18:56
4
חיים ספטי
9/06/11 22:24
5
אביגדור גונן
11/06/11 20:21
 
יוסף כהן אלרן
16/06/11 15:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלבון הוא אחד ממקורות המזון החשובים המרכיב את רקמות והליכי הגוף, הנמצא בעור, בעצמות, בשרירים בגידים וברצועות, במערכת הדם ובמערכת החיסונית המגנה עליו מפני מחלות.
07/06/2011  |  ד"ר יוני ירום  |   כתבות
העיתונים הארץ וידיעות אחרונות הגישו בחודש שעבר לבית המשפט המחוזי, מחוז מרכז, את כתבי ההגנה לתביעה שהגיש נגדם דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו. תביעתו של בניהו, בסך 2.5 מיליון שקל, הוגשה בעקבות הפרסום שהעניקו שני העיתונים למודעה אנונימית שבה נטען כי דובר צה"ל היה שותף לניסיון להכשיל את מינויו של אלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל.
07/06/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
המנהגים המאפיינים ביותר את חג שבועות הם אכילת מוצרי חלב ומשחקי מים. להלן מספר המלצות כיצד ליהנות ממאכלי חג השבועות, אך גם לעבור את החג ללא תוספת במשקל:
07/06/2011  |  דפנה זיו-בוסאני  |   כתבות
בחג השבועות נהוג להרבות באכילת מוצרי חלב וגבינות, אך מוצרים אלה יכולים גם לחולל נפלאות בעור הפנים, הגוף והשיער. ידוע כי כבר בימי קדם נתנו לחלב מקום של כבוד בכל מה שקשור לטיפוח הגוף. המפורסמת ביותר הינה קליאופטרה, מלכת מצריים, שנהגה לטבול את גופה באמבט חלב חמורים על-מנת לשמור על חיוניותו ויופיו של עורה.
07/06/2011  |  איריס שחר  |   כתבות
בשעות אחר-הצהריים של 7 ביוני 1981, ערב חג שבועות, הפציצו מטוסי קרב ישראלים את הכור האטומי העירקי והפכו אותו לעיי חורבות. מאז אין פעילות גרעינית בעירק. ב-8 ביוני הודיע רדיו רבת עמון כי "מטוסים ישראלים הפציצו יעדים חיוניים בעירק". "אפשר להבין שהם מתכוונים לכור"..., אמר ראש הממשלה מנחם בגין.
07/06/2011  |  אורן קאשי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il