|   15:07:40
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"לבטן אין חלון"

אדלינה קליין משוחחת עם שושנה בן-עדי על יצירותיה ועל ספר הפרוזה הראשון שלה את תהליך כתיבת הספר היא מתארת כהריון שנמשך תשעה חודשים. "הדברים שכנו בבטני הרבה מאד שנים - מאז הילדות. ברגע שהתיישבתי לכתוב, הדברים זרמו כמו גלים המתנפצים על הנייר"
20/06/2011  |   אדלינה קליין   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: ציור עטיפה: ניב בן-עדי]

'לידה'

פסל 'מנוחה'

פסל 'כח העמידה'

שושנה בן-עדי לבית לבלוביץ, נולדה בבוקרשט בירת רומניה ועלתה ארצה הישר למעברת תלפיות בירושלים בשנות ה- 50. שושנה בן-עדי, חיה בירושלים עם מרדכי בעלה. שני בניה: ניב, האדריכל והצייר וצח, הווטרינר - מתגוררים בארה"ב עם משפחותיהם. שנים רבות ניהלה שושנה בן-עדי את בית הסופר ברובע היהודי בעיר העתיקה. היא מציירת ומפסלת, חברה באיגודי יוצרים ואמנים.

שיריה זכו להכרה והתפרסמו בבמות רבות. "לבטן אין חלון" הוא ספר הפרוזה הראשון שלה. ראו אור מספרי שירתה:
"אנשי הבקבוקים", - "שלם" 1985 (זכה בקרן עמוס);
"בית הערבה 15"- "אלקנה", 1989;
"שתי קריעות וצעקה" - "כרמל", 1992;
"אחוזת מלח" - "ירון גולן" 1996(זכה בפרס ינקלוביץ);
"בתוך הרטוב" - "צור אות", 2002;
"נולד עירום דרך הפשפש" - "צור אות", 2009

מה ההליך שעובר משורר, או יוצר בכלל, עד שהוא מגבש עצמו לכתיבה מחייבת של מסע לנבכי הנפש?

הריון נמשך תשעה חודשים כך גם "לבטן אין חלון". שכן הדברים שכנו בבטני הרבה מאד שנים - מאז הילדות. ברגע שהתיישבתי לכתוב, הדברים פשוט זרמו כמו גלים המתנפצים על הנייר, הולכים ובאים בגבהים שונים - 'גאות ושפל', כמעט לא הייתה לי שליטה עליהם. 'הדברים' שלטו בי'.

את מרבה להשתמש במומנטים נשיים ומיניים בשמות ספריך: 'שתי קריעות וצעקה'; 'נולד עירום דרך הפשפש'; 'בתוך הרטוב'... האם לעובדה כי: 'לבטן אין חלון' מורה על כֹח הרצון 'להחזיק בשיניים ולסבול'? או שעניין זה עבר זמנו והיום האישה 'פורקת כבליה'?

"לבטן אין חלון" מדבר גם על 'הישרדות'. לא כל מה שאדם רואה, זה מה שיש. אדם חי עם רבדים בתוכו ואפילו היו חייו נראים טובים ונעימים, לעולם אין לדעת מה 'הציפיות' שלו, ולכן אין לדעת מה 'האכזבות'. אלא אם כן הוא נפתח לסביבה. ולזה יש מחיר שלא כל אחד מוכן לשלם. אני זוכרת שאימא שלי אשר הייתה תופרת, תפרה לי שמלה והיא הייתה מונחת עלי, לא מי יודע מה. התלוננתי. כאן צר, כאן רחב. רציתי שתהיה טיפ-טופ. ואמי שתמיד התלוננה שהיא תופרת לי בחינם ובזמן הזה יכלה להרוויח כסף, אמרה לי: "כולם רואים מעט, מבינים מה שהם רואים".

ובאשר לשמות הספרים, בשנים האחרונות ואולי עוד קודם העסיק אותי עניין הלידה והמוות, שהם רגעים קצרים אבל העיקר מה שניהם. מה עושים עם זה? ומה נותר אחרי? כי החיים שלפעמים הם נראים קצרים, במרחב הזמן הם בני חלוף. והצל שליווה כל החיים, נעלם עם האדם כמו הזיכרון שהולך ומשתבש.

האם ספרך הינו ספר אוטוביוגרפי?

כן. בחלקו. הספורים "לבלוביץ ורוזיקה" הם מעין אוטוביוגרפיה. הרומן של "מריציקה וקדם" , בחלקו אוטוביוגרפי, בחלקו מבוסס על ספורים אמיתיים והשאר 'כיד הדמיון'...

המומנטים הפיסוליים המלווים את ספרך מאד חשובים לאיזון המתקיים בין לידה למוות. ובואי נדבר על הפיסול: 'לידה' (בע' 39). האישה כבולה לגופה וכל שביכולתה זה לזעוק. האם זאת: זעקה של מלחמה וגבורה?; של נשיות המביעה עמדה לפרי ביטנה?; או שיש דבר מה נוסף של חוסר וודאות ואי צדק?!

הפיסול 'לידה', יש לשים לב, האישה יולדת אבן. ואפשר שהיולדת, וכמו שאנחנו יודעים, 'מי שזורע מלפפונים לא יקבל עגבניות'. כך שאם יולדים אבן, זה מרמז על 'האֵם'. יש צעקה של 'כאב'. ויש צעקה של 'שמחה', אנחנו מפרשים את 'הצעקה' בהתאם למצב שרואים בעיניים.

הליך כתיבה אינטימי, הוא הליך מתיש. האם יש דילוגים או הנחות בספרך?

הליך אינטימי הוא אכן הליך מתיש. כל כולי נמצאת בכתוב. רוב הדברים שרציתי לומר, אמרתי. אבל אף פעם אי-אפשר להגיד הכֹל. הייתי צריכה לבחור ולסנן בהתאם לתהליך הספור. המלחמה שלי (אני חיה על מלחמות), הייתה לא להעמיס יותר מדי. לא לכתוב (כמו בשירה). אחרי מיומנות של 6 ספרים שהצמצום שלט בהם, נלחמתי 'בצמצום'. ונלחמתי 'בעודף'. נראה כי מצאתי את המינון הנכון.

הפיסול 'כֹח העמידה' (ע' 49)- מסמל דמות של אישה שורדת. למה התכוונת ביצירתך התוכלי לפרט מעט

מטבע הדברים האישה היא חזקה ושרדנית. היא 'אֵם כל חי'. היו ימים בהם האישה הייתה רֹאשׁ השבט וגם היו לה כמה גברים. הדברים בשטח השתנו, אבל כוחה של האישה מועבר לדור הבא.

מהי תחושתך לגבי הספר? אנחת רווחה כי המשימה הושלמה?

כלום. ראיתי 'עבר' כתוב. מרפא? לא. פשוט כתוב. היום נשארת עם חבילה 'בבטן הקרועה'. וחבילה 'ביד'. רציתי להראות עד כמה תנאי הילדות מטווים את דרך החיים של האדם ולא עוזבים אותו עד המוות.

בסל פיסוליך נמצא (בע' 121) פיסול שכותרתו: 'מנוחה'. האם באמת 'האישה' נחה אי פעם?! או שזאת 'מנוחת הלוחמת'?

האישה 'נחה' על-מנת לחשוב ולשוב למלחמה היומיומית. זה לא שיר הלל לאישה, זה שיר הלל 'להישרדות'.

ובאותו ההקשר, לאיזה דמות נשית מהסיפורים המובאים בספרך את מתחברת יותר ומדוע?

הדמות הנשית היא מריצקה, שצריכה כפי שהיא רואה את החיים, להמשיך ולרפד את חייה.

באלו נושאים עוסקים הסיפורים?

זהו סיפור מסע של הגוף והנפש, מארץ לארץ, משפה לשפה, מתרבות לתרבות. מאז מלחמת העולם הראשונה 1917 בטרנסילבניה, ועד 1956 אחרי מספר שנים בירושלים.

האם יש שיר או שירים בספריך אשר למרות כתיבתם המינימליסטית, זהים לאחד מהסיפורים שבספרך הנוכחי, או שיש להם קשר ישיר או עקיף אליו?

בספרי הקודמים כבר כתבתי על מצוקתו של האדם, על הסניליות: "בית הערבה 15" (עמ' י"ג):

אני ההר
זֹאת,שֶׁבְּאֵין יָמִים יָשְׁבָה בְּחַדְרָהּ וְהִגִּיעָה
לְעֶזְרַת הַנָּשִׁים לְאַחַר שֶׁשָּׁבְרָה יְרֵכָהּ
וְנִקְבַּע בָּה מַסְמֵר, וְשָׁכְבָה
שְׁלוֹשָׁה יְרָחִים הִמְשִׁיכָה לַאבֵּד מִזִּכְרוֹנָהּ
שֶׁכְּבָר הֵחֵלָּה לְאַבְּדוֹ, וַאֲנִי שֶׁהָיִיתִי עוֹמֶדֶת
לְיַד מִטָּתָה לְאַחַר שֶׁיָּצָאתִי.
בְּלַיְלָה לוֹהֵט וְהִיא עֵירֻמָּה כִּבְיוֹם הִוָּלְדָהּ
וּכְבָר אֵין בְּגָדֶיה עָלֶיהָ. וְיָצָאתִי לְחַפֵּשׂ עֶזְרָה.
וּבָאָה עֶזְרָה וְסִפְּרָה: הִלְבִּישׁוּהָ וְהִיא
מוֹרִידָה בְּגָדֶיהָ, בְּעַצְמָהּ מְחַפֶּשֶׂת
בִּגְדֵי הַשַּׁבָּת. וְאֵינָהּ יוֹדַעַת הֵיכָן הִיא וְגַם
הַחִתּוּל שֶׁעֲטָפוּהָ נִמְצָא מְפֹרָר.
וְשָׁכְבָה בֵּין שְׁנֵי הַסְּדִינִים הַלְּבָנִים וֵּבין פֵּרוּרֵי צֶמֶר הַגֶּפֶן
שֶׁטָּרְחָה לְמוֹלֵל בְּיָדֶיהָ לְהָפְכָם לְבָצֵק. וּכְשֶׁרָאִיתִי אוֹתָהּ בָּרִאשׁוֹנָה
שַׂמְתִּי עֵינַי בְּנוֹצוֹת הַפּוּךְ הַנוֹדֵד בַּחֶדֶר, וְהִיא יְשׁוּבָה
שָׁדֶיהָ לְפָנֶיהָ וְיָדֶיהָ כְּלַפֵּי מַעְלָה מִתְחַנֶּנֶת בְּקוֹלָהּ
הַצּוֹעֵק: "שֹׁד וָשֶׁבֶר! הִפְשִׁיטוּנִי לָקְחוּ בְּגָדַי.
הַלִיסְטִים רוֹצִים לְהוֹצִיא רַחְמִי וּבְנִי יְחִידִי
הַיָחִיד שֶׁלֹּא יִתֵּן לִי לָבוֹא אֶל בֵּיתִי
שֶׁאוֹתוֹ הוּא בוֹנֶה בִּלְבֵנִים שֶׁחָצַב מִן הָהָר
וַאֲנִי הָהָר".

ועוד שירים. על זיכרונות הילדות, על עצב, על מה שנשאר אחרי, וכמובן על הלידה: "נולד עירום דרך הפשפש". אבל פעם ראשונה כתבתי על מכת העלייה לישראל, - 'רוזיקה'.

האם מתגנבים אי אילו ספקות, חרטות - לגבי החמצת דברים שהיו צריכים להימצא בספרך, ולא באו לביטוי?

ת. לא החמצתי דבר. כל מה שרציתי לומר אמרתי. כל מה שרציתי לכתוב כתבתי בלי לעשות חשבון לאף אחד. כל החשבונות הם ביני לביני. בקטע הרומני, עד היום קוראים לי רוזיקה (אלה שנותרו) זה הולך ומצטמצם. בקטע הישראלי, אני שושנה ופני לכאן ולכאן.

האם בעקבות ספר הפרוזה הנוכחי, נראה ספרי פרוזה נוספים?

אולי. ימים יגידו.

לסיום, מהו 'האני מאמין שלך' לגבי החיים בכלל, הכתיבה, והפיסול?

אכן צריך לצאת מהרחם בכֹח. לעבור את מסלול החיים בכֹח. למות כשכבר אין כֹח. ובאשר לפסלים: הם ביטוי מוחשי לרגשות, מחשבות, תחושות. בקיצור: 'להחזיק את החיים בידיים'.

תאריך:  20/06/2011   |   עודכן:  28/06/2011
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לבטן אין חלון"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שושנה בן עדי
20/06/11 13:41
2
יונתן גורל
21/06/11 14:59
3
רבקה ירון
22/06/11 06:29
4
שושנה בן עדי
22/06/11 13:53
5
שושנה בן עדי
22/06/11 14:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלוש האחיות, בנות לגנרל שנפטר שנה קודם לכן, שגדלו במוסקבה, חולמות למכור את אחוזתן בכפר, ולחזור למוסקבה המעטירה.מוסקבה היא מושא חלומותיהן, וכפי שבחיים היומיומיים החלומות נשארים חלומות, והמציאות תישאר תמיד אפורה ונטולת רגש, כך גם כל יופין, השכלתן וחמודותיהן של הבנות, לא הצליחו לשבור את הסטיגמה.
20/06/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אוסקר ווילד כתב ב-1895 את המחזה "הבעל האידיאלי" שמאוחר יותר הפך גם לסרט מצליח מאוד. כמקובל בתקופתנו סופרים עכשויים משתמשים ביצירות מפורסמות כדי לכתוב על פיהם מחזות כאשר הם מעבירים את העלילה לארץ,מכניסים למחזה במידת האפשר אירועים אקטואליים,התנהגות או דמיון לאנשים מפורסמים. כך עשה יהושע סובול שכתב בהשראת המחזה של אוסקר ווילד את "בעל למופת" המוצג כעת בתיאטרון הקאמרי.
19/06/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
הלחם הוא ה"דלק" של מהפכות חברתיות בעולם. בלחם בישראל יש את אחד מהקרטלים הקשים שיש. קרטל הלחם בישראל צובר הון על גבם של החלשים והנזקקים.
הנטייה היא עולמית, בעיה של אלה המופקדים על נושא הביטחון הלאומי. אלה, כך מסתבר, בדרך-כלל נוטים להכין את הצבא למלחמות מהסוג שכבר היה. בישראל זה מגיע לרמות של אבסורד. פעם היו באירופה גייסות של אלפי טנקים מוכנים למלחמה. זה היה בתקופת ברית-המועצות. זו התפרקה והטנקים הפכו ללא כל-כך חשובים.
19/06/2011  |  אריה אגוזי  |   כתבות
"נסיונו של אמיר אורן להתערב במינויים בצה"ל תוך איום כי מי אשר לא ייכנע לאיומיו יזכה לכתיבה משתלחת בכתבות פרי עטו של אמיר אורן, יש בו משום ניצול לרעה של כוחו העיתונאי, הוא בבחינת עבירה אתית לכל הפחות, והוא מהווה הסגת רגל גסה של אמיר אורן בתחומים לא לו", כך טוען הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (ב(מיל.)) משה (בוגי) יעלון בתצהיר שהגיש השבוע לבית המשפט במסגרת תביעת הדיבה שהגיש עיתונאי הארץ אמיר אורן.
19/06/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il