|   15:07:40
דלג
  אורן קאשי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
האלטלנה עולה באש מול חופי תל אביב [צילום: הנס פין/לע"מ]

מדוע הורה בן-גוריון להשמיד את "אלטלנה"?

ביוני 1948 התרחש אסון בחופי תל אביב, לא לפני הסתה והתרת דמם של אנשי אצ"ל, תחילתה ב"סזון" חמש שנים קודם לכן בן-גוריון ביקש להשפיל את בגין אחת ולתמיד שני גורמים הצילו את האומה מאסון המלחמה הפנימית, חרת בגין בספרו "המרד" – אהבת אחים ואמת פוליטית 63 שנים ל"תותח הקדוש"
20/06/2011  |   אורן קאשי   |   כתבות   |   תגובות
אש נפתחת על ספינת האלטלנה [1948]
יפעת גדות
אוניית האצ"ל אלטלנה, עמוסה ב-800 מהגרים ובנשק, מגיעה לחופי תל אביב * האצ"ל מבקש לשמור 20% מהנשק לצרכי הגנת ירושלים, בן-גוריון מסרב ומצווה לפתוח עליה באש עד לטביעתה
לרשימה המלאה

"כאשר הייתי במחתרת כתבתי מאמר שכותרתו "מלחמת אחים – לעולם לא". אחרי מותי אני מקווה שאזכר מעל לכול כמי שמנע מלחמת אחים – זה חשוב בעיני יותר מהפיקוד על המחתרת, מראשות הממשלה, מחוזה השלום ומחוק רמת הגולן" (מנחם בגין בישיבת ממשלה בפברואר 19821).

בגין לא התכוון לסיפור "אלטלנה" הידוע. בגין התכוון דווקא ל"סזון" (עונת הציד בצרפתית) – ניסיון של היישוב העברי לדכא את "המרד" של האצ"ל בבריטים. בגין האמין בכל ליבו שהוא נלחם למען אחיו שנטבחו בשואה, אך בן-גוריון חשב אחרת והורה לכלוא ולהסגיר יהודים לבריטים. ב"אלטלנה" הוא כבר הורה לירות – על-אף הדגל הלבן שהרים קפטן האונייה. 16 לוחמי אצ"ל ו-3 חיילי צה"ל נהרגו. בגין ניצל בנס. בגין כינה לא אחת את בן-גוריון "האיש שניסה לרצוח אותי".

במאי 1948 הודיע בגין להגנה כי אונייה עמוסת נשק עומדת להגיע לישראל. בגין התכוון לשלוח את הנשק לחברי האצ"ל בירושלים – שעל-פי תוכנית החלוקה של האו"ם לא הייתה חלק מישראל, שם היו כוחות עצמאיים של ה'ארגון' (האצ"ל).

בן-גוריון הודיע כי "אם בגין לא יושפל אחת ולתמיד, הוא ייצור בישראל שני צבאות [...] או שתתנו לבגין את הממשלה, או שתגידו שאם לא יפסיק את הפעולות הללו – אנחנו נירה!2".

בן-גוריון טעה בשני דברים. בגין לא ביקש את השלטון ולא ביקש לשנוא. אלה שני הגורמים שהצילו את האומה מאסון פנימי, לדבריו3. הוא ביקש לעזור לחבריו באצ"ל אבל בן-גוריון השליך את גישת השמאל על היריב הפוליטי שבהזדמנות אחרת אמר "באנו לשרת ולא לרשת". מאוחר יותר הסתבר כי אכן המערך של השמאל היה מבוסס על ירושות פוליטיות, תרתי משמע, ועל שנאה. בן-גוריון חשב כי בגין מסוגל לבצע הפיכה – וטעה. "מהפכה איננה הפיכה", כתב בגין ב"המרד": תיתכן פרישה4 בלי מהפכה, אבל לא תיתכן מהפכה בלי פרישה".

"אל תדאג. יהודים לא יורים על יהודים!"
שרידי האונייה המופגזת [צילום: לע"מ]

ב-20 ביוני 1948 הגיעו בגין ואנשיו לחוף כפר ויתקין כדי לקבל את האונייה. בגין ניצב בפני אולטימטום בו התבקש "להיכנע ולהעביר את המטען בתוך עשר דקות". בשלב זה בגין לא העריך כי הצבא יירה ולכן הורה להמשיך בפריקה. בן-גוריון דרש כניעה, אך בגין הודיע כי לא ישוב ללב ים. פתאום אש נורתה לעבר האונייה, ו"אלטלנה" עזבה את ויתקין והפליגה אל חופי תל אביב. זמן קצר קודם לכן נשאל בגין "מה יהיה"? בגין ענה: אל תדאג. יהיה בסדר. יהודים לא יורים על יהודים!5".

"אלטלנה" הפליגה אל חופי תל אביב. בגין הודיע ברמקול: "אל תפתחו באש! הבאנו נשק בשבילנו ובשבילכם! [...] לא נרים יד באחים!...". בגין הבחין שיורים בו. מפקד "אלטלנה" פקד על אנשי הצוות להשיב אש, אך בגין הורה לחדול. מונרו פיין, מפקד "אלטלנה", הניף דגל לבן. "פגזים, פגזים, כתב בגין בספרו 'המרד'6, "אנו קוראים שוב למפק"ד הפלמ"ח: הרי התחייבת להפסקת אש, למה מפגיזים אותנו? [...] אש פורצת [...] בבית החולים יוצאת נשמתו של אברהם סטבסקי, אשר הודות לפעלו ניצלו אלפי יהודים מכבשני הנאצים והובאו לישראל".

עלולה הייתה לפרוץ מלחמה פנימית, מלחמת נקם – אבל בגין לא התבלבל מי האויב: "האויב החיצוני עמד בשער ואנחנו אמרנו: 'בשום תנאים לא להפעיל נשק'".

"מקומו של התותח הקדוש בבית המקדש"
דוד בן-גוריון [צילום: אתר הכנסת]

איך יכול היה בן-גוריון לומר מילים שכאלו? בן-גוריון הפך את זוועת הדמים לקדושה. מילים כאלו, הן מילים של שנאה. מילים של מי שאוהב לשנוא. מילים של מי שסירב להעלות את עצמות זאב ז'בוטינסקי כי "העלאת מתים אינה נחוצה לנו". אלו מילים שיכולות לבקוע רק מבטן גדולה של מפלגת השנאה לדורותיה – מפלגת העבודה, המפלגה שהייתה לה מדינה. התותח הזה אכן נרשם בהיסטוריה כ"תותח הקדוש". בן-גוריון האמין שהציל את מדינת ישראל בפעולה הזו, אך בעצם מי שהציל את המדינה מאסון גדול עוד יותר – הוא מנחם בגין השנוא, שהמשיך לאהוב את עם ישראל, למרות "הניסיון לרצוח אותו".

בדיון בכנסת שנערך ב-12 בינואר 1959 פנה בגין לבן-גוריון באופן אישי9: "אמרת בכנסת בצניעות שכזו: איך נגמר העניין, אתם יודעים. אך במועצת המדינה לא היית צנוע כל כך. אז התפארת, והתהללת והעללת, בעוד המתים מוטלים לפנינו; ואמרת כי התותח אשר בו ציווית - ללא כל אזהרה מוקדמת - להפגיז אנייה מוקפת מכל עבר, תותח קדוש הוא ומקומו בבית-המקדש שייבנה. ועל חילול שם שכזה, שלא היה כמוהו מיום היות ישראל לעם, השיב לך אדם אשר אתה מכבד אותו מאד וקורא לו ידיד. ב-28 ביולי 1948 אמר הרב פישמן-מימון באסיפה פומבית: 'אפשר היה למנוע את שפך הדמים, אילמלא עקשנותו של בן-גוריון. ידע נא בן-גוריון כי כששופכים דמים, אין בונים בית-מקדש'".

בן-גוריון, אל תתייהר, דמי נקיים שפכת

"אנו נוסיף לאהוב את עם ישראל, ואנו נוסיף להילחם למען עם ישראל", נאם בגין ארוכות דקות לאחר האסון ב-22 ביוני 1948, "כי עם ישראל איננו בן-גוריון, איננו מפא"י, עם ישראל הוא הקאפיטן שלנו"

בגין סיים את נאומו בעצה לראש הממשלה: "משום כך עצה לי אליך. שנינו נמנים על הדור אשר בקרוב ירד מן הבמה וימסור לבאים אחריו את אשר השיג ולא השיג. בתור אחד מבני הדור הזה, הריני מייעץ לך כאדם, כיהודי: אל תתייהר עוד במה שעשית ל'אלטלנה', למתנדביה ולנשקה. את המתים לא נחייה. אך אל תחלל עוד את שמה. באחד הימים לך אל פרשת הדרכים, התבודד עם עצמך, בקש רחמים על נפשך כי את הנורא במעשים עשית - דמי נקיים שפכת".

"אנו נוסיף לאהוב את עם ישראל, ואנו נוסיף להילחם למען עם ישראל", נאם10 בגין ארוכות דקות לאחר האסון ב-22 ביוני 1948, "כי עם ישראל איננו בן-גוריון, איננו מפא"י, עם ישראל הוא הקאפיטן שלנו, הוא המפקד בנימין [...] החיילים הפשוטים הנותנים הכול למען האומה. עם ישראל הוא הטוב שבעמים, אם הצליח לאחר אלפי שנות גלות, אפילו בהנהגה שכזו, להגיע עד הלום. אנו נוסיף לאהוב את עם ישראל. את הטובים ואת הלא-טובים, את התועים והשוגים".

"אחי ואחיותי", סיים בגין, "למען עמנו ולמען ארצנו – קדימה! יחי עם ישראל! תחי המולדת העברית! יהיו חיילי ישראל – חיילי ישראל, לעדי עד". מפקד האצ"ל בפרשת "אלטלנה" וראש הממשלה השישי – סלח. אך האם ההיסטוריה סלחה?

אצל השמאל בישראל הכל קדוש: התותח (של "אלטלנה"), השלום (של אוסלו), השנאה (של היריב הפוליטי). הכול קדוש, פרט לאהבת העם. לא במקרה הקריאה "דרושה 'אלטלנה' שנייה" נשלפה משמאל, על-ידי עמי איילון, לפני תוכנית ההינתקות ובעקבות אירועי חוות גלעד11.

הערות

1. מנחם בגין – דיוקנו של מנהיג, גרוזברג עפר, ע"מ 88.
2. שם, עמ' 103.
3. שם, עמ' 105.
4. "הפורשים": כך כונו הארגונים שכפרו במרות הנהגת היישוב ויצאו למרד בבריטים.
5. שם, עמ' 104.
6. "המרד", מנחם בגין, עמ' 251.
7. שם, עמ' 189.
8. מורי זאב ז'בוטינסקי, "אהבת השנאה", עמ' 165.
9. דברי הכנסת, כרך 25, עמ' 828-8, אתר "דעת" (daat).
10. שודר ביום ג', ט"ו בסיוון התש"ח, 22.6.1948, מכון ז'בוטינסקי.
11. "ויקיפדיה", "אלטלנה".
12. מכון ז'בוטינסקי בישראל, אתר האינטרנט, 17.5.11.

לא שנאת אחים ולא שאיפת שלטון
מנחם בגין [צילום: אתר הכנסת]

בגין: "כל פעם שראינו את גילויי השנאה אלינו – נדהמנו. התיתכן שנאת אחים כזו?... לא העלינו על הדעת כי נאמר שאין אנו אחים... לא ייפלא, אפוא, כי בבוא היום לא היסס צד אחד לירות בנו ולירות אפילו בפצועינו"

לדעתו של בגין שני גורמים הצילו את האומה מאסון. האצ"ל לא חונך לשנוא את היריב, "אף על-פי שיריבינו חינכו את חבריהם לשנוא אותנו"7. שנאה חד-צדדית היא איום לשלמות האומה; שנאה הדדית מביאה למלחמת-אחים, כתב.

"אנחנו לא שנאנו. כל פעם שראינו את גילויי השנאה אלינו – נדהמנו. התיתכן שנאת אחים כזו? [...] לא העלינו על הדעת כי נאמר שאין אנו אחים [...] לא ייפלא, אפוא, כי בבוא היום לא היסס צד אחד לירות בנו ולירות אפילו בפצועינו".

במקום אחר (1964) כתב בגין מאמר8 קשה בשם "אהבת השנאה", בו ניסה להבין את גילויי השנאה העמוקים בהחלטתו של בן-גוריון לא להעלות את עצמות ז'בוטינסקי, ושאל: "ריבונו של עולם, איך אפשר ככה לשנוא?".

הגורם השני לדעתו של בגין היה שאיפת השלטון. המחתרת של בגין לא שאפה לשלטון, אך הנהגת היישוב לא האמינה. הם סברו כי "מלחמת הפורשים" אינה אלא "מלחמה לשלטון". "לא שאפנו לשלטון", כתב בגין; "זאת הייתה טעותם ההיסטורית היסודית".

מדוע הורה בן-גוריון להשמיד את "אלטלנה"?

"סיפר לי בסוד אדם, שהיה מקורב בזמנו לבן-גוריון, כי כאשר הגיעה הספינה לחופי הארץ, הוא לחש לאוזנו של בן-גוריון: 'אם תעבירו את הנשק ליחידות צה"ל, הדבר ייתן קולות למנחם בגין, ולכן אסור שהנשק יגיע לצה"ל'. בן-גוריון קיבל את העצה ובעקבות זאת יש לנו את 'התותח הקדוש'".

זה אחד הסודות המסופרים בספרו החדש ("ללמוד מהחיים") של יוסף דוריאל, שהוא מעין אוטוביוגרפיה שלו ושל המדינה, מאז עלה ארצה, דרך מלחמות ישראל ועבודתו-שליחותו בשירות המדינה והסברתה, קשור לפרשת ספינת הנשק של האצ"ל, "אלטלנה". דוריאל סירב לחשוף מי היה הלוחש לבן-גוריון, לחישה שבעקבותיה נמנעו מן הלוחמים בחזיתות הלחימה אלפי רובים ותחמושת רבה שהיו דרושים להם במלחמה נגד האויב הערבי12.

תאריך:  20/06/2011   |   עודכן:  21/06/2011
אורן קאשי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע הורה בן-גוריון להשמיד את "אלטלנה"?
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הבגידה היא מציאות
21/06/11 11:11
2
קורןנאוה טבריה
21/06/11 13:36
 
אשר תל אביב
12/09/19 18:39
3
קורןנאוה טבריה
21/06/11 13:55
4
חנה שרה-
21/06/11 13:59
5
yafitd
21/06/11 16:11
6
פועה
29/06/11 20:28
7
תרצה
19/07/15 07:36
8
bob
20/08/17 07:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

20/06/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
התעשיות הישראליות ינסו להשתלב בפיתוח מטוסי הנוסעים העתידיים. החברות, ובראשן התעשיה האוירית, בוחנות את ההצעות של היצרניות האמריקניות והן תקבענה באלו תחומים יש להן יתרון שיכול להביא חוזים.
20/06/2011  |  אריה אגוזי  |   כתבות
שושנה בן-עדי לבית לבלוביץ, נולדה בבוקרשט בירת רומניה ועלתה ארצה הישר למעברת תלפיות בירושלים בשנות ה- 50. שושנה בן-עדי, חיה בירושלים עם מרדכי בעלה. שני בניה: ניב, האדריכל והצייר וצח, הווטרינר - מתגוררים בארה"ב עם משפחותיהם. שנים רבות ניהלה שושנה בן-עדי את בית הסופר ברובע היהודי בעיר העתיקה. היא מציירת ומפסלת, חברה באיגודי יוצרים ואמנים.
20/06/2011  |  אדלינה קליין  |   כתבות
שלוש האחיות, בנות לגנרל שנפטר שנה קודם לכן, שגדלו במוסקבה, חולמות למכור את אחוזתן בכפר, ולחזור למוסקבה המעטירה.מוסקבה היא מושא חלומותיהן, וכפי שבחיים היומיומיים החלומות נשארים חלומות, והמציאות תישאר תמיד אפורה ונטולת רגש, כך גם כל יופין, השכלתן וחמודותיהן של הבנות, לא הצליחו לשבור את הסטיגמה.
20/06/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אוסקר ווילד כתב ב-1895 את המחזה "הבעל האידיאלי" שמאוחר יותר הפך גם לסרט מצליח מאוד. כמקובל בתקופתנו סופרים עכשויים משתמשים ביצירות מפורסמות כדי לכתוב על פיהם מחזות כאשר הם מעבירים את העלילה לארץ,מכניסים למחזה במידת האפשר אירועים אקטואליים,התנהגות או דמיון לאנשים מפורסמים. כך עשה יהושע סובול שכתב בהשראת המחזה של אוסקר ווילד את "בעל למופת" המוצג כעת בתיאטרון הקאמרי.
19/06/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il