|   15:07:40
דלג
  דוד מרחב  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אני לא מרואן

במקום להרוג יהודים אחד אחד, כמו ברגותי אחר, מצא עומר ברגותי דרך יעילה יותר לחסל את המדינה היהודית: הוא הרוח החיה שמאחורי קמפיין החרם והסנקציות העולמי נגדה, BDS. מה עושה מדינת ישראל נגד האיום המתעצם של ברגותי, הדוקטורנט מאוניברסיטת תל אביב? לא יותר ממה שחשבתם
29/06/2011  |   דוד מרחב   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
האוונגרד הפועל לחיסול המדינה היהודית. עומר ברגותי [צילום: יוטיוב]

"אם לא תקשור את הכלב המטורף הזה, הוא ינשך את כולם", הסביר ברגותי בלשון ציורית את פשר תמיכתו בהטלת סנקציות ובהחרמת ישראל. בהרצאה לרגל השקת ספרו השלישי, 'BDS: המאבק הגלובלי למען זכויות הפלשתינים', הכריז: "הרגע הדרום אפריקני שלנו הגיע!"

השם עומַר ברגותי עוד אינו מוכר לישראלים רבים. אין לו קשר למרואן מרגותי, ראש התנזים הכלוא בישראל, והוא גם איננו מעורב בפעילות חבלנית. כלומר, לא בפעילות חבלנית מהסוג המסורתי. עומר ברגותי בן ה-47, תושב רמאללה ודוקטורנט לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, עסוק בחבלה מסוג אחר, נפיץ במיוחד. הוא מוביל בשנים האחרונות במרץ את אחד הקמפיינים החמים ביותר בחו"ל נגד ישראל: קמפיין BDS, ראשי תיבות של Boycott, Divestment and Sanctions - חרם, משיכת השקעות וסנקציות.

בשנתיים האחרונות רושם הקמפיין הזה הישגים. ביולי 2009 קרא איגוד העובדים השני בגודלו בבריטניה - עם למעלה מ-1.3 מיליון עובדים רשומים - להחרים את חברת המים המינרליים 'מי עדן' הפועלת בבריטניה, היות שהמים מיוצרים ב"רמת הגולן הכבושה". ברגותי ראה בכך הצלחה גדולה. לא מכבר הצליח ברגותי לסכל את הופעתו בישראל של סולן להקת פינק פלויד, רוג'ר ווטרס. "נעניתי לפנייתו של ברגותי", סיפר ווטרס לרשת אל-ג'זירה.

הקמפיין שמנהלים ברגותי וחבריו הוא הרבה יותר מ'סתם' קריאה לחרם וניסיון לבודד את ישראל, מסוג אלה שפרחו לפני ארבע וחמש שנים בבריטניה. עומר ברגותי הוא האוונגרד הפועל לחיסול המדינה היהודית ולמימוש תביעת השיבה הפלשתינית.

ציטוטים ממאמר של נדיה חיג'אב, מנהלת ארגון 'רשת המדיניות הפלשתינית', המופיעים באתר הקמפיין, יכולים להעיד על כוונת ברגותי וחבריו: היא מתפעלת מקמפיין ה-BDS וסבורה שככל שישראל תמשיך לסרב להכיר ב"זכויות הפלשתינים", קרי מימוש תביעת השיבה, כך יתעצם הקמפיין עוד יותר. את מה שהיה אפשר לסגור בהסכם אוסלו, סבורה חיג'אב, דהיינו שיבה סמלית לגבולות ישראל כפתרון לבעיית הפליטים, כבר אי-אפשר לממש היום. הפלשתינים, היא מסבירה, יתנגדו ל"עסקה לא צודקת" כזו וימשיכו בהתנגדות לא-אלימה, כגון צעדות לגבולות ישראל. בשורה התחתונה, המטרה של ברגותי היא חיפה ולוד - ולא קריית-ארבע ואריאל.

בייקוט במקום בויקוט

דומה שאת המלחמה נגד הקמפיין מנהלים יותר יהודי התפוצות, ובפרט יהודי ארצות הברית, ופחות הממסד הישראלי. כך למשל כתב ראש הליגה נגד השמצה אברהם (אייב) פוקסמן, במאמר שפרסם בעיתון האינטרנט (המוכר דווקא כשמאלני) 'הפינגטון פוסט', שמטרת הקמפיין היא דה-לגיטימציה לישראל ותיוגה כמדינת אפרטהייד. ברגותי ענה לפוקסמן ופתח בפולמוס עז. ממשרד החוץ לא נשמע אלא קול ענות חלושה. בקושי.

בשנת 2009, התריע מנכ"ל איפא"ק בהווה, הווארד קור: "עלינו להכיר בכך שהקמפיין הזה הוא יותר מאשר סתם רטוריקה. זה קרב על הלבבות והמוחות בעולם. אם לא יקראו עליו תגר, הוא יצליח". לפי מאמר שפורסם בעיתון היהודי-אמריקני 'פורוורד', ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה השיק קמפיין נגדי בעלות של 6 מיליון דולר כדי להיאבק ב-BDS.

ולא רק דיבורים. ערן שישון מ'מכון ראות' סיפר בדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת על קמפיין נגדי שגיבשו יהודים בקנדה: קמפיין ה"בַּייקוט" (Buycott). לפי שישון, "בכל מקום שניסו להפעיל בו חרם – תופעת הבויקוט – באו הגופים הישראלים והקהילות היהודיות ועשו בייקוט: קנו יותר. התוצאה היא שחנויות התמלאו במוצרים ישראלים. ככל שגבר הרצון להחרים את המקומות הללו, ככה למעשה הם יותר הרוויחו כלכלית".

ד"ר יואל פישמן מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אומר כי "התנועה הזו פועלת ברוחו של פתרון מדיני שאינו כולל הכרה במדינת ישראל. אנשי BDS דומים במובן הזה לאמנת אש"ף: אין אצלם מקום לאומה או לעם יהודי. לשיטתם, ישראל נולדה בחטא והם דוחים את תהליך השלום. הפתרון שהם רוצים בו הוא חיסול המדינה היהודית.

"מדובר באנשים אינטליגנטים, צעירים; הם אינם מושחתים. הם מגייסים אנשים בעלי רצון טוב שרוצים להילחם בעד צדק בעולם, וחושבים שיש זהות בין תמיכה בפלשתינים לבין מושג הצדק העולמי. מה שיש לאנשי BDS הוא התמדה, ולכן ההשפעה המצטברת שלהם עלולה להיות משמעותית".

לפי פישמן, "ישראל הרשמית מודאגת מ-BDS כיוון שזה אתגר ללגיטימציה שלה. צריך לזכור שבאירופה מגדירים את עצם הקריאה לחרם כהסתה למעשי אפליה. מכון ראות טוען בצדק שאנחנו לא משקיעים מספיק משאבים למאבק בקמפיין. באמריקה ההתייחסות לקמפיין הזה רבה, כי היהודים האמריקנים חשים בסכנה. הם לא יכולים להרשות לעצמם לזנוח דברים כאלה, בפרט כאשר ממשל אובמה אדיש עד עוין למדינת ישראל ואינו פועל נגד הקמפיין הזה. מצדנו, בישראל, אנחנו משאירים חלל ולא מתמודדים עם האתגר".

טיהור אתני ביפו ובנגב

ברגותי, אינטלקטואל רהוט, צובר פופולריות בקרב צעירים ערבים בארץ ובעולם. קמפיין BDS עשוי בצלמו ובדמותו, והוא הרוח החיה מאחורי אתרי אינטרנט אנטי-ישראלים. מאמריו מתפרסמים בעיתונים, בכתבי עת ובאתרי אינטרנט בעלי תפוצה ניכרת.

הוא נולד בקטר וגדל במצרים. לאחר שקיבל תואר שני בהנדסת חשמל מאוניברסיטת קולומביה, החל בלימודים לתואר שלישי במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. לפני כשנתיים ניסו סטודנטים באוניברסיטת תל אביב לסלקו מלימודיו, בין היתר משום שהוא פועל גם להחרמת האוניברסיטה הזו עצמה, אולם היוזמה נתקלה בסירוב מוחלט מצד רשויות האוניברסיטה. הוא ייסד את 'הקמפיין הפלשתיני למען חרם אקדמי ותרבותי על ישראל' ומתגורר כיום ברמאללה.

"אם לא תקשור את הכלב המטורף הזה, הוא ינשך את כולם", הסביר בלשון ציורית את פשר תמיכתו בהטלת סנקציות ובהחרמת ישראל. בסדרת הרצאות שנשא לרגל השקת ספרו השלישי, 'BDS: המאבק הגלובלי למען זכויות הפלשתינים', הכריז ברגותי: "הרגע הדרום-אפריקני שלנו הגיע!"

ברגותי רואה את העניין הפלשתיני כעניינם של ערביי ארץ ישראל כולם. במאמריו הוא מקפיד להתייחס לא רק לעניין ה"כיבוש" אלא גם לנעשה בגבולות ישראל גופא. לפני שנה טען שבחוצות יפו וחברון, בירושלים ובנגב, מתרחש "טיהור אתני" הדרגתי. מבחינת ברגותי ואנשיו, המאבק איננו למען "קווי 67'"; הם אינם מנהלים כלל את השיח הזה. הוא עצמו טרח להדגיש לפני שנה כי "הליבה של שאלת פלשתין הייתה תמיד הקריאה של הפליטים שטוהרו אתנית במהלך הנכבה ... זהו מבחן הלקמוס למוסריות של כל מי שמציע פתרון צודק ומתמשך לסכסוך".

ברגותי איננו רואה עצמו חלק מהרשות הפלשתינית; הוא הקים קבוצה חדשה בשם 'האליטה האינטלקטואלית הפלשתינית', אשר לטענתו איננה ממומנת מכספי הרשות. ברם, לפני שנה חשף משרד החוץ בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת נתוניהם שלפיהם קמפיין החרמת הסחורות מההתנחלויות מתוקצב על-ידי הרשות הפלשתינית בכ-150 אלף דולר בחודש. גם אם קמפיין ספציפי זה אינו מעשה ידי ברגותי, רוחו של האיש היא המנשבת בו.

על כל פנים, דומה כי שורר נתק מסוים בין ראשי הרשות לבין ראשי קמפיין BDS. כך, בפברואר מנעו כוחות הביטחון הפלשתינים את קיומן של הפגנת סולידריות מול שגרירות מצרים ברמאללה והפגנה למען ההתקוממות בתוניסיה. עומר ברגותי, שנמנה עם מארגני ההפגנות, אמר אז כי "ההחלטה של הרשות הפלשתינית לדכא את חגיגת הסולידריות עם תוניסיה בשל הפלת הרודן בן-עלי, מראה למי היא נאמנה".

ברחוב הערבי קמו מתנגדים לברגותי. סמיר אל-יוסף, סופר ומבקר פלשתיני שנולד במחנה הפליטים ראשידייה בדרום לבנון וכיום מתגורר בבריטניה, טוען שמשמעות הנוסחה לשלום שהמציא ברגותי, 'שלום אמת המבוסס על צדק', היא ש"ישראל צריכה להיענש, לרדת על ברכיה, לפני שפלשתיני אחד יוכל לברך לשלום ישראלי ברחוב". אל-יוסף הוא ממתנגדי החרם, אולם קולו של ברגותי גובר על מתנגדיו בעולם הערבי.

כוח משימה של שני פקידים

בשיח הציבורי בישראל, קמפיין BDS תופס מקום שולי למדי. הקמפיין עצמו, שהושק ביולי 2005, תפס תאוצה רק בשנה האחרונה. מתנועה שולית שפועלים בה אנשי שמאל רדיקלי כמו פרופ' אילן פפה, לשעבר מרצה באוניברסיטת חיפה וכיום גולה באנגליה, הפכה התנועה לאחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני ישראל. למרות זאת, ישראל יושבת כמעט באפס מעשה.

במשרד החוץ יש אומנם אדם שממונה על המאבק במתקפת הדה-לגיטימציה על ישראל וצה"ל אף הקים מדור לאיסוף מידע על ארגונים זרים הפועלים לדה-לגיטימציה של ישראל, ובפרט אחר קמפיין BDS, אולם עדיין דומה שישראל הרשמית איננה יודעת איך להתמודד עם תנועות החרם נגד ישראל.

כך, בישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, שנערכה ב-1 בפברואר ועסקה בחרם אמנים מחו"ל על ישראל בעידודם של ארגונים ישראלים ופרו-פלשתינים, חשף ערן שישון מצוות ביטחון לאומי ב'מכון ראות' שרק שני פקידים במשרד החוץ מתמודדים עם קמפיין ה-BDS. האחראי לנושא הוא דיג'י שניוויס, מתאם נושא הדה-לגיטימציה במשרד החוץ. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), ניסה לסתור את דבריו של שישון. כך או כך, מקריאת פרוטוקול דיוני הוועדה עולה שהמודעות הישראלית לתנועת החרם היא קלושה ומלווה בבורות.

המפיק והאמרגן שוקי וייס, מקורבנות הקמפיין, שנפגע ממנו עם ביטול הופעת להקת הפיקסיז הפופולרית בישראל, סיפר לחברי הוועדה כי "כבר לפני שנתיים ושלוש נפגשתי עם שרים, ובדבר הזה אין שום תיקון מצד מדינת ישראל. מערך ההסברה במדינה לא קיים בנושא הזה, כי על תרבות נורא קל לוותר. הדבר כבר הפך להיות טרנד, והיום, כמו שישראל מוצגת, מנצחים פה במלחמה נגד התרבות הישראלית".

אולם התנועה איננה עוצרת רק בתחום התרבות: במחצית פברואר היא פעלה לביטול החלטת התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א לקיים את אליפות אירופה 2013 לנבחרות צעירות בישראל, ואף שלחה מכתב בנושא לנשיא הארגון, מישל פלטיני. בשבוע שעבר ארגנו אנשי הקמפיין הפגנה בהשתתפות 150 איש נגד משחק כדוריד בין ישראל לשוודיה שנערך בדרום המדינה. הם פועלים להחרמת מוצרי 'אהבה' מתוצרת ים המלח, הנמכרים בחנויות יוקרתיות ברחבי העולם. באחרונה אף זכו לתמיכה מצד הכומר דזמונד טוטו בן ה-80, ממנהיגי המאבק באפרטהייד וחתן פרס נובל לשלום משנת 1984.

בארץ מעטים הגופים המתעסקים בקמפיין באופן מקצועי ומאורגן. לצד 'העמותה לאחריות ארגונים לא ממשלתיים', NGO Monitor, העוקבת אחר פעילותם האנטי ישראלית של ארגונים לא ממשלתיים, הגוף העיקרי המקדיש משאבי מחקר לתופעה הוא 'מכון ראות', שייסדו קבוצת אקדמאים, אנשי עסקים ומנהלים בארץ. בדוח שפרסם המכון לפני שנה נכתב: "מאז מבצע עופרת יצוקה בינואר 2009, התרבו בזירה הבינלאומית מאמצים של ארגונים לא-ממשלתיים לקדם חרמות, סנקציות ומניעת השקעות בישראל. מאחורי הניסיונות לבודד את ישראל עומדת תנועת BDS – ארגון גג רשתי אשר מורכב מארגונים לא ממשלתיים הקשורים ביניהם בקשרים רופפים".

לפי 'מכון ראות', הנזק שגורמת התנועה מתבטא "בקידום רעיון הדה-לגיטימציה לישראל על-ידי יצירת השוואה מפורשת או משתמעת בין ישראל לבין משטר האפרטהייד בדרום-אפריקה". לפיכך, טוענים במכון, יש לראות בתנועה "כלי למיתוג ישראל כמדינה מצורעת, שנועד לערער על הלגיטימיות של המבנה הפוליטי שלה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/06/2011   |   עודכן:  29/06/2011
דוד מרחב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אני לא מרואן
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לאה ירוחם
29/06/11 01:53
2
צנחן
29/06/11 08:20
 
רגלי
2/07/11 05:09
3
קבלות
1/07/11 18:38
4
רבנים אוהבי ישראל
1/07/11 19:26
 
הרואה כל
2/07/11 09:01
5
הפרקליטות שנרדמה?
1/07/11 20:34
6
הניה
1/07/11 22:19
7
נחום שחף
1/07/11 22:25
 
במשרד החוץ
2/07/11 00:36
8
יובל222
2/07/11 00:25
9
עודד ב
2/07/11 01:37
10
אונברסיטת תל אביב
2/07/11 09:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעיית עודף כולסטרול כבר מזה זמן רב איננה רק נחלת אנשים מבוגרים, בעיות עודף משקל או גנטיקה. יותר ויותר אנו עדים לתופעה, בעיקר בעולם המערבי, בה צעירים ואפילו ילדים סובלים מכולסטרול גבוה. התופעה התעצמה, בין היתר, בשל תרבות האכילה, ה"אוכל המהיר" ושילוב של חוסר בפעילות גופנית, אורח חיים אשר מוביל לבעיות בריאות והשמנה וגם לכולסטרול גבוה המקושר לתחלואה של כלי דם. תופעות בריאותיות שהיו פעם נחלת הגיל השלישי, פוגעות בצעירים וגם בילדים.
28/06/2011  |  אילת דבי  |   כתבות
מיכה אולמן בעל פרס ישראל לפיסול התחיל את הקריירה שלו כצייר-פסל עם התמחות בתחריטים. בהשפעת האמנות המושגית שהייתה נפוצה באירופה וארה"ב במאה הקודמת התחיל אולמן להתענין באמנות האדמה בנוסח ישראלי שהסימן ההיכר הבולט שלה היה חפירה של בורות באדמה. את אולמן מעניין היחס בין החומר והרוח.בור עשוי מחומר וחלל פנימי. לחפור בורות אפשר לומר הנה צורה מרכזית בעבודותיו.
28/06/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
עברו חלפו להם הימים בהם גברים הזניחו את עור הפנים ולא הייתה להם מודעות לאסתטיקה וטיפוח. בשנים האחרונות אנו רואים איך טיפול פנים הפך לחלק משגרת החיים של הגבר. מסתבר שגם גברים נהנים להראות טוב ומתענגים על עור פנים נעים למגע.
28/06/2011  |  הלגה רקנטי  |   כתבות
"כמו שלא ראוי למנף את צרכי הביטחון או את תחום החינוך לצרכים פוליטיים ואישיים - כך גם בתחום הכלכלי: אסור למנף את המערכת הכלכלית לקידום אינטרסים פוליטיים ואישיים. מי שעושה את זה, חייב להבין כי לצעד כזה יש מחיר" - כך אומר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלי יונס, בראיון מיוחד למגזין "בנקאות".
28/06/2011  |  מגזין 'בנקאות'  |   כתבות
מחלת הכבד השומני שאינה כתוצאה מאלכוהול (Nonalcoholic Fatty Liver Disease] (NAFLD] הוכרה בשנים האחרונות כנטל רפואי רב משקל. חשיבות המחלה נובעת הן משכיחותה הגבוהה באוכלוסיה הכללית והן מהיותה גורם סיכון משמעותי להתפתחות נזק כבדי, החל מדלקת Nonalcoholic Steatohepatitis) - NASH), ועד שחמת, אי-ספיקה כבדית וסרטן הכבד. יתרה מכך, ידוע כיום כי NAFLD הינו הביטוי הכבדי של הסינדרום המטבולי. סינדרום זה המשלב סוכרת, יתר-לחץ דם, השמנה והפרעה בשומני הדם, ונחשב לאחד מגורמי הסיכון המוקדמים למחלת לב איסכמית.
28/06/2011  |  ד"ר אורן שיבולת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il