|   15:07:40
  איילת פדה-גולדשטיין  
מנכ"ל פ.ד.ה - יעוץ ארגוני והדרכה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חזרה ללימודים במינימום נזקים

כמו שבניהול, ניתן למקסם משאבים - לעשות יותר עם מה שיש (ובתקופות מאתגרות אף לעשות יותר עם פחות), כך גם בהורות, ניתן למקסם את הקניות במינימום הוצאות ולהתחיל את השנה ברגל ימין
08/08/2011  |   איילת פדה-גולדשטיין   |   כתבות   |   תגובות
אל תקבלו החלטות כלכליות מהבטן
[צילום: פלאש 90]

רשתות השיווק השונות מסתערות עלינו עם מיטב המותגים והמבצעים לקראת פתיחת השנה, וילדינו הנתונים בקלות להשפעה - מעמידים בפנינו אתגר מנהיגותי חינוכי לא קל - אך חשוב.

ילקוט, קלמר, יומן, כלי כתיבה, מחברות, ספרים ואפילו מחשב, צהרון, חוגים ועוד אינספור הוצאות שלא תמיד בשליטתנו, כל אלו עומדים על סדר היום. כאילו שלא די בתום מלחמת ההתשה של החופש הגדול, האתגר הבא בדרך לחזרה לשגרה המיוחלת, הינו עלויות החזרה לספסל הלימודים (שנעה בין מאות ועד אלפי שקלים).

הילד עולה לכיתה א', ההורים מחסירים פעימה ומזילים דמעה, התרגשות גדולה. בפרט כאשר מדובר לילד ראשון לזוג הורים הנרגשים, לא פחות מהילד, המתחיל את שנת הלימודים. הצפה זו ברגשות שמחה, עשויה להוביל לקבל החלטות כלכליות מהבטן ולהגדיל את המינוס בבנק.

טיפים ללימוד סדרי עדיפויות

לאור הטבע האנושי, היכולות הכלכליות, ובפרט לאור חשיבות החינוך - שלא נכון לרצות את הילדים כל הזמן, אלא ללמדם סדרי עדיפויות, להלן 10 טיפים ישומיים לצליחת המשימה (למנהלים רבים טיפים אלה יישימים בניהול תקציב ושיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות):

  • לקנות בלי רשימה, זה כמו ללכת רעבים לסופר: רכזו מראש רשימת ציוד נדרש ודבקו ברשימה - ואל תתנו למבצעים השונים להתקיף אתכם, ולגרום לכם לקנות הרבה דברים שלא בהכרח צריכים;

  • הכינו תקציב מראש: ערכו השוואת מחירים, כך שתוכלו לקבל תמונה אמיתית לגבי ההוצאות הצפויות (ציוד לבית-הספר, חוגים ואביזרים נלווים, כגון חליפת ג'ודו, בגדי בלט או אפילו מכשיר נייד אם ברצונכם לצייד את הילד בכזה). קחו בחשבון כי עשויות להיות חריגות של עד 20%. מי שלא רוצה לחרוג - רצוי לדבוק ברשימה / להזמין באתרי קניות (כך ניתן גם לקבל הנחה של כ-5% נוספים);

  • מחזרו את הקיים בבית ובבתי המשפחה המורחבת והחברים: הורידו מהרשימה ציוד בר מחזור. זו הזדמנות מצוינת לעשות סדר ולהקנות ערכים סביבתיים. ברור שילדים יעדיפו מוצר חדש, אך כאן המקום לחינוך והסברה - ואם תתאגדו עם הורים ומורים במסרים אלה, יקל עליכם להטמיעם. זה הזמן למקסם קשרים ולתרום לאחרים. טוב לכיס וגם לשימור הסביבה;

  • בדקו אופציות נוספות להצטיידות: למשל - ספרים משומשים, אתרים לקנייה מיד שנייה, למסירה ולהחלפה. דעו - רכישת ספרים משומשים חוסכת כ-50% מהעלויות שנעות בין 300 שקלים לספרים לכיתה א' ועד 800 שקלים לספרים בכיתה יב' (בשל הפיקוח של משרד החינוך אין מבצעים על ספרים חדשים). אפשר גם להיות יצירתיים ולעטוף מחברות משנה שעברה, בעטיפות של המותג החדש, או לקחת תיק פשוט ולתפור עליו דמות אהובה. חשוב לשתף את הילד גם בהליך היצירה ולהרוויח זמן איכות משותף, פיתוח מיומנויות וחינוך של השקעה לקראת קצירת הפירות - מותג שעלה הרבה פחות;

  • שתפו את הילד בתהליך התכנון והקנייה: הרבה הורים מעדיפים להימנע מקונפליקטים עם הילדים וללכת לקנות לבד. אבל אז מתפספס שיעור חינוכי חשוב. כמו בניהול, אנו מלמדים שהשותפים לתכנון יהיו שותפים לביצוע. אם אתם רוצים למנוע התנגדויות וקשיים בחנות עצמה - שאלו את הילד מראש, לרצונותיו ולציפיותיו, ביחס לתקציב הקיים. תיאום ציפיות, תוך הצבת גבולות ברורים, מונע מריבות. למשל, הכינו אותו מראש כי אין צורך בילקוט חדש אם זה נראה לכם מיותר, והיו גמישים לגבי רצונותיו לגבי חלק מהמוצרים והמותגים. ביחד ערכו סדר עדיפויות ברשימה שהכנתם - מה חייבים לקנות ומה לא. וכפי שהמלצנו קודם, תנו לו גם ליהנות מפירות החיסכון (% מסוים מהסכום שייחסך יועבר אליו);

  • אל תתפתו לקנות בירידים זמינים ומזמינים: בדקו היכן כדאי לקנות את מרכולתכם בזול. שימו לב כי חנויות בקניונים פעמים רבות מעלות מחירים לא רק לקראת השנה החדשה, אלא גם בגלל השכירות הגבוהה שהם נדרשים לשלם. ירידים יעודיים כחודש לפני שנת הלימודים, אולי זמינים ומזמינים, אך המחירים בהם נוסקים מעלה בתקופה זו ולעיתים בצורה לא מוצדקת. העדיפו נקודות מכירה זולות ונגישות, אל תתביישו להשוות. למשל, מומלץ לרכוש ציוד בפריפריה מחוץ לערים היקרות, תיווכחו למצוא פערים של מאות אחוזים במחירים. ואם תשלבו עם חופשה באילת - תחסכו גם את המע"מ. ארגונים מנחים לערוך השוואה משלושה ספקים - אין סיבה שלא לנהוג כך גם בכיסכם הפרטי;

  • אל תקנו הכל מראש: רק מה שהכרחי כעת. את הסטוק הדרוש למשך השנה (מחברות, קלסרים, כלי כתיבה וכדומה), מומלץ לקנות כשבועיים אחרי תחילת הלימודים. אז, המחירים צונחים משמעותית;

  • לחליפין - רכשו במרוכז: התארגנו עם חברים לרכישה, פריט במארז גדול עולה פחות. התארגנו בעבודה - מנהלי משאבי אנוש, זו הזדמנות למנהיגות וערך מוסף משמעותי לעובדים (20% הנחה+);

  • מותגים - לא בכל מחיר: כגון תיק, יומן, כלי כתיבה וכדומה, שמחירם יקר משמעותית - הגבילו את הילד לבחור פריט אחד גדול או שניים שלושה קטנים. מוצרים אלו מגדילים משמעותית את עלות סל הקניות. חשוב גם לדעת, למניעת עוגמת נפש - בסדרי העדיפויות של בחירת המותגים, לא לפוצץ את הקלמר של הילד בכמויות של פריטים ממותגים, אלו נוטים לאבוד ולהיגנב;

  • קחו יוזמה: מכרו את הספרים המשומשים של הילד (בירידים או באתרי יד שניה), או ערכו "שוק קח ותן" בו ילדים יכולים להחליף אחד עם השני חפצים, ובכך גם להתאמן במיומנויות משא-ומתן. זה הזמן להקנות לילד ערכים של מחזור ושימור סביבתי, הכינו אותו גם השנה, אם הוא רושם בספרי הלימוד - לעשות זאת בעפרון בלבד. מכרו ציוד שלא מתאים או החליפו - זמן לרענן ולחדש הארונות.

לסיכום - תהליך תכנון ושיתוף עם הילדים, גם חוסך וגם מחנך למיומנויות עסקיות חשובות כגון - השוואת מחירים, חסכון, השקעה, יצירתיות ויוזמה ומשא-ומתן. לכן, גם מי שיכול להרשות לעצמו, רצוי שלא יתן הכל - גם כדי לא לחסוך מילדיו את ההזדמנות הנפלאה הזו לפיתוח מיומנויות כה חשובות, וגם כי מה שבא בקלות לא מוערך. וזה מתחיל בקניות, ממשיך בהכנת השיעורים עבור הילדים ומסתיים בשיר הידוע - "הילד בן 30 - להורים יש חום גבוה..."

קבלת החלטות

בשנת 2002 הוענק לדניאל כהנמן פרס נובל לכלכלה על מחקרו המשותף עם עמוס טברסקי. השניים חקרו דפוסי קבלת החלטות כלכליות. במחקרם הם מצאו, כי לבני האדם נטייה לקבל החלטות כלכליות ממקום רגשי, ולאו-דווקא ממקום רציונלי כמו שנהוג היה לחשוב, או כפי שכדאי לנהוג.

ואכן מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, "הורים רבים מציינים שהמצב הכלכלי כמעט לא ישפיע על רכישת המותגים האופנתיים החביבים על הילדים, היות שמדובר בקנייה חד-פעמית שנתית ולא בהוצאה חודשית קבועה. אלו הן רכישות אמוציונליות, בלתי מתוכננות, ללא התייחסות למחיר, שמונעות בעיקר מהרצון לרצות את הילדים המעוניינים להזדהות עם טרנדים, מותגים ולהיטים חמים".

בכדי לסבר את האוזן, ההפרשים שבין מוצר איכותי ממותג למוצר איכותי שאינו ממותג, נע בין פי 2 עד פי 6. כך למשל, מחק איכותי עולה 2 שקלים ומקבילתו הממותגת עולה 12 שקלים. תיק איכותי ניתן לרכוש ב-85 שקלים ומקבילתו הממותגת ב-185 שקלים, יומן פונקציונלי ונעים לעיין 16 שקלים ומקבילתו הממותגת 50 שקלים.

אז כפי שאנו אומרים ב -פ.ד.ה יעוץ והדרכה, בהנחיית צוותי שירות - במתן שירות איכותי, המטרה היא לא לרצות את הלקוח, אלה שהלקוח יצא מרוצה. כך גם עם ילדים, לרצות אותם, לא מכין אותם לבית-הספר האמיתי לחיים וגם עשוי לעלות ביוקר.

קיימות דרכים להביא לשביעות רצון תוך שיעור לחיים. ללמד את הילד שמיתוג לא בהכרח שווה איכות, וודאי ובוודאי שלא תמיד שווה את ההשקעה. לכן, תנו לילד לבחור פריט אחד ממותג בלבד, הסבירו לו כמה הוא חוסך ביתר המוצרים, ואפשרו לו ליהנות מחלק מהחסכון (כדמי כיס או כחסכון לקראת רכישה נחשקת אחרת כגון אופניים או חוג יוקרתי).

רציונאליזציה

טברסקי וכהנמן מצאו במחקרם, כי לאחר קבלת החלטה, אנו נוטים למצוא לה צידוקים רציונליים. תהליך זה נקרא רציונאליזציה. "אמנם קניתי לילד את התיק הכי יקר בחנות, אבל יש לי סיבה טובה לכך, הוא יחזיק מעמד, יש אחריות, חברה אמינה, הילד שמח..." - שכנוע עצמי כי קיבלנו החלטה נכונה למניעת דיסוננס (רגש שלילי) שאנו עשויים לחוש לאחר הקנייה.

כשאנו מלווים בפ.ד.ה אנשי מכירות, בתהליכי מכירה איכותיים, אנו מלמדים כיצד לסייע לקונה, להתמודד עם הדיסוננס שלאחר הקנייה - כדי שלא יתחרט, ובכדי לאפשר לו איזון רגשי קוגנטיבי. כך גם חשוב שהורים ידעו, שתהליך זה עובר גם על הילדים. כלומר, אם הילד היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות ובחר פריט אחד ממותג, הוא עלול להתחרט לאחר הקנייה ולכן חשוב לחזקו עליה, ולא לטעות לחשוב שהתהליך החינוכי הסתיים לאחר קבלת ההחלטה.

הכותבות הן איילת פדה-גולדשטיין ותמר תאט-עדרי, מצוות פדה - יעוץ ארגוני והדרכה
תאריך:  08/08/2011   |   עודכן:  08/08/2011
א. פדה-גולדשטיין, ת. תאט-עדרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חזרה ללימודים במינימום נזקים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אספי
10/08/11 12:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמעט כל צפייה משותפת ברמזור מסתיימת במריבה איכותית עם בן הזוג. זה מתחיל בדרך-כלל בהזדהות נשית עמוקה עם טלי (ליאת הר לב) וקריזותיה אל מול אותו רפיון אישיותי שתוקף את אמיר (אדיר מילר) חדשות לבקרים, ממשיך בתגובות אמוציונליות בכל פעם שמופיעים קווי דימיון כואבים לחיים הזוגיים ומסתיים בשתי תגובות אפשריות מטעם הצד הגברי: "תני כבר לראות בשקט" או "לפעמים זה מרגיש כאילו את שילוב של שתי הנשים בסדרה".
08/08/2011  |  יעל רייף  |   כתבות
הדרמה המתרחשת בין כתלי בית סוהר ישראלי, אינה מתמקדת במאבק בין שני מנהיגי קבוצות הפשע הכלואים בתא אחד, על שלטון יחיד. מאבק הכרוך באלימות, אונס, הלשנות, ומסתיים במוות. בהפקת סמינר הקיבוצים בולטים דווקא הטיפוסים השוליים, עם סיפוריהם האישיים, בעיותיהם, ומאבקם לשרידות בתוך הקלחת ומאבקי-העל שבתאם. לצעירים כאן חסר התחקיר שעשו בזמנו השחקנים בתוך כתלי הסוהר, עם הטיפוסים המקוריים עליהם נכתב המחזה. דבר שהשפיע עליהם עמוקות.
08/08/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
על-פי סקרים שונים, 95%-65% מהנשים ההרות, נוטלות בנוסף לתוספי מזון וצמחי רפואה שונים, גם תרופה אחת או יותר במהלך ההריון. לדברי חוקרים אמריקנים, קרוב למחצית מהנשים ההרות מקבלות מרשמים לתרופות שלגביהן אין שום עדות קלינית לבטיחותן לשימוש במהלך ההריון. עם זאת, קיימות מספר תרופות ששימוש מושכל בהן הוא בטוח. בכל מקרה, היוועצות עם הרופא המטפל מומלצת בהחלט ואף הכרחית.
08/08/2011  |  ד"ר דורית וולף  |   כתבות
אחד מדרי האוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב התפרץ אתמול אל עמדות השידור של ערוץ 2 וערוץ 10 תוך כדי שהכתבים במקום העבירו דיווחים חיים על ההתפתחויות האחרונות בתנועת המחאה. אירוע זה יכול לסמל את העמדה הדואלי של כמה מן המפגינים כלפי תפקידה של התקשורת במהלך שחוללו. אסף לוי, אחד ממארגני המחאה ועיתונאי לשעבר ב"כלכליסט" ו"7 ימים", אומר כי היחס הכפול אל התקשורת החל כבר ביום הראשון.
08/08/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
חכים עוואד, תושב הכפר עוורתא, הורשע בבית המשפט הצבאי שומרון ביום שלישי (2.8.11) ברצח בני משפחת פוגל בישוב איתמר הסמוך לכפר מגוריו. חכים, יחד עם קרוב משפחתו אמג'ד עוואד, חדרו ב-11 במרס 2011 לישוב איתמר ורצחו בדקירות סכין את בני הזוג אודי ורות פוגל וילדיהם יואב, אלעד והתינוקת הדס. שני הרוצחים מזוהים עם ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלשתין. משפטו של אמג'ד עוואד טרם הסתיים. ההנחה הסבירה היא שהשניים ידונו לתקופת מאסר עולם.
08/08/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il