|   15:07:40
דלג
  אורי גולדמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בעל חשבון בנק בשוויץ? כדאי שתשקול "גילוי מרצון"

עדיף למחזיקי חשבונות בנק בשווייץ לפנות לרשות המיסים מבעוד מועד ולהסדיר את נושא גילוי החשבון מבלי לטמון את הראש בחול ולהמתין שיום אחד הרשות תגיע אליהם, שכן יש משמעות רבה לשאלה "מי פנה קודם - הרשות או האזרח?"
13/09/2011  |   אורי גולדמן   |   כתבות   |   תגובות
בנק UBS השוויצרי [צילום: AP]

במשך שנים ועד לאחרונה היו הבנקים בשוויץ מבצר הסודיות של אנשי עסקים בעולם שיכולים היו להפקיד בהם כספים ולהיות בטוחים שפרטי חשבונם יישמרו בינם לבין הבנקאי ולא ייצאו משערי הבנק. אלא שרשויות המס ואיסור הלבנת הון בעולם ובישראל, ובראשם ארה"ב ומדינות אירופה, עמלים באינטנסיביות לקבל את פרטי חשבונות הבנק של אזרחיהן כדי לבחון האם הכספים שם מוחזקים כדין ומדווחים לרשויות של אותה מדינה. כמובן שאין כל איסור על אדם להחזיק חשבון בנק בשוויץ, אך בשל האופי של אותם חשבונות, נוטות הרשויות להאמין כי בדיקה החשבונות האמורים יביאו אותן לגלות כספים שחמקו מרשת המס של אותן מדינות.

אם לא די בנסיונות המשפטיים של הרשויות, שבינתיים נבלמים ע"י הבנקים, הרי שלאחרונה פירסמו חלק מהבנקים הגדולים בשוויץ, כגון HSBC ו- UBS, כי עובדים שלהם גנבו פרטי חשבונות שהיו מוחזקים בבנק ומוכרים אותם ל"מרבה במחיר".

אמנם ישנו היבט אתי לאופן שבו מדינה מוכנה לשלם לגנב על מידע שהשיג בגניבה, אך הרי שאין המקום כאן לדון בהיבט זה. במיוחד כאשר המדינות שמנסות להגיע לאותם גנבי מידע עושות לעצמן חשבון עלות-תועלת של תשלום ל"גנב קטן" בגין מידע על "גנבים גדולים". לפיכך ישנן מדינות שקונות את המידע מהגנבים. כך למשל ארה"ב במגעים, גרמניה כבר קיבלה חלק מהמידע ואף מקורות שונים פירסמו שהמידע הועבר לאיטליה ועוד.

בין חלק מהמדינות יש אמנות והסכמי העברת מידע, כך שלכאורה לא ברור היכן עוצר כדור השלג והאם מדינה אחת שקנתה את המידע תעביר אותה לאחרת ובאיזו מסגרת.

אלא שקיימים קשיים משפטיים וביורוקרטיים לא מעטים להעברת מידע בנקאי בין מדינות, לבטח כאשר המידע אינו ספציפי, אלא מהווה מידע כללי של פרטי חשבונות שהתנהלו בבנק מסוים.

גם באמנות הקיימות בין המדינות נקבע לרוב כי תחלופת המידע בין מדינות תתנהל בדרך מנהלית תקינה בהתאם למידע העומד לרשותן לפי דיני המסים שלהן. כך למשל הכוונה היא לקבלת מידע ספציפי בגין חשבון שבו יש מודיעין שנעברו עבירות מסויימות, כגון עבירות מס או עבירות איסור הלבנת הון, וגם במקרה כזה הדרך של הרשויות להגיע למידע היא קשה. כך שמבחינה משפטית לא תמיד יתאפשר למדינות להעביר בניהן את המידע.

אלא שבעידן האינטרנט יש פרצות נוספות של זליגת מידע , שכן לעיתים גנבי המידע עלולים להשתמש במידע, מסיבותיהם שלהם, כנקמה בבנקים הגדולים ולפרסם אותם באינטרנט באתרים כגון ויקיליקס (WikiLeaks) הידוע לשימצה, תחת האידיאולוגיה של "זכות הציבור לדעת".

מידע כזה שזולג מתוך הבנק, עלול למצוא את דרכו בדרכים שונות גם לרשות המיסים ולרשות לאיסור הלבנת הון בישראל.

בכפוף לייעוץ מתאים, ובכל מקרה לגופו, עדיף למחזיקי חשבונות בנק בשווייץ לפנות לרשות המיסים מבעוד מועד ולהסדיר את הנושא מבלי לטמון את הראש בחול ולהמתין שיום אחד הרשות תגיע אליהם.

יש משמעות רבה לשאלה - "מי פנה קודם- הרשות או האזרח ?". כאשר בפניה מתאימה ומוקדמת להליך שמכונה על-ידי הרשות "גילוי מרצון", מקבל למעשה בעל החשבון פטור מאחריות פלילית בגין אותו חשבון וזאת במקביל להסדרת חובותיו במס מול רשות המיסים. בדרך של גילוי מרצון, אם היא מנוהלת נכון, למעשה מקבל הכסף השחור "הכשר" של רשות המיסים ולא ניתן עוד להאשים את הנישום בעבירות מס בגינו.

באמצעות הליך הגילוי מרצון מעוניינת רשות המיסים, בתאום עם הפרקליטות, לעודד אנשים אשר עברו עבירות על חוקי המיסים לתקן את דיווחיהם ולדווח נתוני אמת ומוכנה להתחייב שלא יינקטו הליכים פליליים, נגד אדם שיבצע גילוי מרצון.

אלא שהרשות לא מוכנה לקבל כל דיווח גילוי כגילוי מרצון, כך למשל בנוהל גילוי מרצון של הרשות קיימת דרישה, כי מקורו של הגילוי מרצון, יהיה בפניה כנה, ולא בעקבות חקירה או בדיקה המתבצעת ע"י רשות המיסים ו/או רשות שלטונית אחרת. כמו-כן, הגילוי צריך להיות מלא ונאות, והחסינות מהליך פלילי, תחול רק לגבי המידע שנמסר לרשות ועל סכום המס אותו שילם במסגרת הליך הגילוי מרצון.

אם הופר תנאי מתנאי הגילוי מרצון ע"י נישום, בטלה ההסכמה לחסינות והרשות תוכל להשתמש בנתונים שמסר כראיה באישום פלילי כנגדו. עם זאת, כאשר לא אושרה הבקשה ע"י הרשות לא תעשה רשות המיסים שימוש במידע שבבקשה בהליך פלילי, למעט במקרים שבהם היה לרשות מידע מוקדם על אותו אדם, כגון בשל חקירה שהחלה (דבר שקשה עוד יותר להוכחה כאשר הרשות טוענת שבזמן הגילוי התנהלה חקירה סמויה). כמו-כן, אין מניעה להשתמש במידע שהתקבל בהליך אזרחי.

הבעייתיות מתחילה במקרים בהם פונה הנישום בהליך של גילוי מרצון והרשות אינה מוכנה לאשר את אותו הליך, למשל במקרים בהם הרשות תטען שיש לה כבר מידע קודם על מה שנמסר לה, או שמתקיימת נגדו חקירה סמויה. גם אם המידע מפורסם במסגרת הליך משפטי או באמצעי התקשורת, הוא יחשב כאילו הוא מצוי בידי רשות המיסים ולעניין זה יש פרשנות רחבה.

לרו"ח אין חסינות

מכיוון שהליך הגילוי מרצון הוא כל כך שברירי, יש לעשותו בצורה נכונה, כי יש לאנשים רבים נטיה לחשוב שהגורם הנכון להגשת גילוי מרצון הינו רואה החשבון שלהם, אלא שלרואי החשבון אין חיסיון מוחלט כמו שיש לעורכי דין ובמקרה כזה, אם וכל שההליך מסתבך או לא מאושר, הרי שרואה החשבון עלול למצוא את עצמו ממשרדי החקירות נותן עדות כנגד הלקוח שפנה אליו ונתן לו את כל המידע ובכך יוצאים כל הצדדים מופסדים. במקרה כזה אף לא עומדת לרואה החשבון זכות השתיקה, שכן הוא נותן עדות כנגד לקוחו ובנוסף יכולה הרשות לערוך אצלו חיפוש ולהגיע לכל המסמכים שהמציא הלקוח לרו"ח לצורך ההליך.

לפיכך מומלץ לנישומים לנהל את הליך הגילוי תחת "חומת החיסיון" של עורכי הדין.

לעיתים אין חיוב במס

על-אף המסגרת המפחידה לכאורה של גילוי מרצון, יתכנו מקרים בהם כלל לא יהיה חיוב במס בגין הגילוי, כך למשל, בגין חשבונות שהיו מוחזקים בחו"ל-רק משנת 2003 חל מס על הכנסות מריבית בחו"ל, כאשר הפרשי השער פטורים ממס ואנו אף סוברים כי גם אם הנישום הרויח במטבע זר, הרי שלאור שחיקת הדולר, לאחר המרה לשקלים- יתכן שהדיווח בישראל יהיה דיווח בהפסד. כך גם אם וככל שממציאים לרשות את האסמכתאות המתאימות, בתנאים מסויימים יוכרו הוצאות שונות שמפחיתות את תשלום המס.

חוק איסור הלבנת הון- תשלום מס אינו "מלבין" את מקור הכסף

חוק איסור הלבנת הון קובע גם הוא תמריצים למי שמדווח לרשות ובהתקיים התנאים כאמור בחוק, המדווח יכול ליהנות מפטור מאחריות פלילית, אך לא כאשר מדובר בעשיית פעולה ברכוש בידיעה שהוא "רכוש אסור". אם מקור הכסף הוא ב"עבירת מקור" עליה חל חוק איסור הלבנת הון, הרי שהוא מהווה "רכוש אסור".

ברשימת "עבירות המקור", אשר לכאורה היא "רשימה סגורה", לא נכללות "עבירות מס" (בניהן העלמת הכנסות), למעט עבירות ספציפיות של הוצאת חשבוניות פיקטיביות ועבירות מסויימות של מכס.

במקרה שמדובר ב"רכוש אסור", גם אחרי תשלום מס במסגרת הליך של גילוי מרצון, נשארים הכספים לכאורה תחת הסיווג של רכוש אסור והעובדה ששולם עליהם מס אינה "מלבינה" את מקורם, דהיינו היא לא הופכת את הכסף ל"כשר" מבחינת הרשות לאיסור הלבנת הון. לפיכך יכולה הרשות לנסות ולשים עליהם את ידה.

על-פי לשונו של חוק איסור הלבנת הון, שחוקק בשנת 2000, הרי שלכאורה בחוק איסור הלבנת הון אין התיישנות (!) והכספים נשארים רכוש אסור לנצח (וזאת בניגוד לעבירת המקור שיכולה להתיישן בינתיים).

לאור המפורט לעיל, על השוקל הליך של גילוי מרצון לעשות זאת דרך עורך דין שבקיא בתחום ומכיר ויודע את את כל המימשקים בין חוקי המיסים השונים והחקיקה הרלוונטית (כגון חוק איסור הלבנת הון) וטוב יעשה אם יקבל את החלטתו על ההליך מוקדם ככל האפשר בטרם רשות המיסים תגיע אליו.

תאריך:  13/09/2011   |   עודכן:  13/09/2011
קובי ואורי גולדמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בעל חשבון בנק בשוויץ? כדאי שתשקול "גילוי מרצון"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם_1
13/09/11 19:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרדית האבק, נמצאת בכל עונות השנה. גם כשלא נראה לנו שמלוכלך במיוחד, אך במיוחד בעונת האביב / קיץ. קרדית אבק הבית, הינו חרק בגודל 0.3 מ"מ אשר אינו נראה בעיני אדם, אלא תחת מיקרוסקופ בלבד. הקרדית הוא הגורם הראשון למחלות האלרגיה והוא גם הגורם למחלות אסטמה, נזלת, דלקות עיניים בעיות עור ועוד.
13/09/2011  |  גיא קוסובסקי  |   כתבות
כבר הרבה זמן שלא העברתי את הבוקר עם אחד מהזוגות הטלוויזיוניים שפותחים אותו בערוצי הטלוויזיה. הבוקר ואני לא חברים, וגם כשאנחנו נאלצים להתראות, אני מעדיף שמקלט הרדיו יתווך בינינו. אבל אני כנראה, די בודד במערכה. נתוני הרייטינג הגבוהים לשעת בוקר זו, מוכיחים אחרת. ממש לא מזמן, נמדד נתון של 10% צפייה לתוכנית "על הבוקר", עם אברי גלעד והילה קורח.
13/09/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
בכל פעם, שילדינו שואלים אותנו: "איך את ואבא נפגשתם בפעם הראשונה?", מייד עיניי מנצנצות מהתרגשות ועל שפתי בעלי עולה חיוך שובב... כמובן, שלסיפור יש שתי גרסאות, אבל זה כבר קשור לנושא אחר.
13/09/2011  |  דבורה צרויה  |   כתבות
לא רק נשים הבינו כי כדי להיראות קצת יותר צעירה, קצת יותר מושכת ואולי גם קצת יותר בטוחה, אפשר גם להתערב במעט במה שהטבע יצר. כיום, ניתוחים פלסטיים בנשים נפוצים כל-כך, עד שכמעט כל בחורה שנייה עוברת טיפול אסתטי או ניתוח במטרה לשפר את המראה - מגדילה את החזה, מישרת את האף, עוברת ניתוח להרמת צידי גבות או מעבה במעט את השפתיים.
13/09/2011  |  ד"ר אריק זרצקי  |   כתבות
השופט: שמואל (מוקי) לנדמן, בית משפט השלום, תל אביב
12/09/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il