|   15:07:40
עיתונאי   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
ראש עיריית ניו-יורק מייקל בלומברג 'הזמין' את הפעילים להישאר במאהלים [צילום: AP]

יש להם רוטשילד, אין להם דפני

מחאת האוהלים הצוברת תאוצה בוול סטריט וברחבי ארצות הברית התחילה ביוזמה של ארגון רדיקלי, הקפידה לדבר אל לבו של הבורגני המצוי, וסחפה אחריה בעלי אינטרס מכל הסוגים. אבל בדבר אחד גדול היא שונה מהמחאה התל אביבית, לפחות באופן מוצהר: אין לה הנהגה
09/10/2011  |     |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
את הניצוץ הדליקה דווקא עמותה המנוהלת בקנדה, ושמה אד-בּאסטרז ('מכסחי הפרסומות'). ארגון זה אחראי לקמפיין 'יום ללא קניות', המצוין מדי שנה בתחילת עונת הקניות בארצות הברית. בחודש יולי השנה הופיע במגזין הדיגטלי של אד-באסטרז קמפיין חדש שכותרתו "אוקיופיי וול סטריט"

"או שאתם מורדים, או שאתם עבדים", מכריז עיתון המחאה החדש של וול סטריט. אבל נכון לעכשיו, הצד המורד הוא דווקא השולט; השולט ברחוב, לפחות. תנועת המחאה 'אוקיופיי וול סטריט' ('התיישבו בוול סטריט', וגם 'כבשו את וול סטריט') זוכה לתמיכה נרחבת, ומוציאה אנשים מכל הסוגים והגילים אל רחובות ניו-יורק, בוסטון, פילדלפיה, שיקגו ושאר מרכזי הערים כמעט בכל מדינות בארצות הברית. שם הם מתמקמים במעין קמפינג עד להודעה חדשה.

מאורעות כיכר א-תחריר בקהיר, כיכר פוארטה דל-סול במדריד ושדרות רוטשילד בתל אביב הצליחו לעורר את אזרחי ארצות הברית, שכבר עשור מחפשים דרך. דרך כלכלית, פוליטית וחברתית להתמודדות עם שורה של אתגרים שצצו בעשור הקודם וממשיכים לגדול לממדים שטרם נראו בעולם החופשי. ואז נולדה בהם תובנה: העולם שהם חיים בו אינו כה חופשי כפי שנדמה. פעולות ההצלה הממשלתיות של הבנקים והתאגידים הגדולים השאירו טעם רע בחברה האמריקנית. התחושה הרווחת היא ששחיתות פוליטית ועסקית היא נורמה, ושיוזמות שמטרתן הגדלת רווחים על חשבון העובדים, הצרכנים והאזרחים, הן מהלך שיטתי ומתוכנן.

אבל את הניצוץ הדליקה דווקא עמותה המנוהלת בקנדה, ושמה אד-בּאסטרז ('מכסחי הפרסומות'). היא קמה בשנת 1999 כדי לעודד מודעות לשקרי הפרסום ולעורר התנגדות לתאגידים הגדולים, וזאת באותן שיטות שנוקט עולם הפרסום עצמו: מגזין מעוצב היטב וקמפיינים המשתמשים במודעות ויזואליות ויצירתיות. אתר של העמותה מאגד כיום כ-92 אלף פעילים, בהם אנשי מקצוע מכל העולם בתחומי הפרסום, המיתוג ויחסי ציבור, ולצדם אמנים ויוצרים. כל אלה תורמים מכישוריהם להעברת המסרים. ארגון זה אחראי לקמפיין 'יום ללא קניות', המצוין מדי שנה בתחילת עונת הקניות בארצות הברית, בסוף נובמבר.

בחודש יולי השנה, בצל המחאות החברתיות באירופה ובמזרח התיכון, הופיע במגזין הדיגטלי של אד-באסטרז קמפיין חדש שכותרתו "אוקיופיי וול סטריט", שקרא ל"רגע תחריר משלנו: האם אתם מוכנים?" נקבע תאריך, 17 בספטמבר, שבו יצעדו כ-20 אלף איש לעבר וול סטריט, מרכז הפיננסים והגלובליזציה האמריקני שבדרום מנהטן, ושם יקימו מאהל. המטרה, על-פי פעיל מרכזי בקמפיין, איש שיווק מספרד: "חזרה למסלול האנטי-גלובליזציה שצבר תאוצה בחודשים האחרונים". הקריאה מצאה אוזניים קשובות. תחת אותה כותרת, "להתיישב בוול סטריט", בחרו המארגנים להקים עמותה ואתר ולהפגין נוכחות ברחבי המדיה החברתית, כדי להתחיל ולהתארגן.

בשם 99 אחוז

המאהל פועל על פי לוח זמנים יומי שבמרכזו, מדי יום, "הכינוס הכללי". שם מתקבלות, בהצבעת רוב ובעזרת תנועות ידיים מוסכמות, החלטות בנוגע להמשך המאבק. השיטה עצמה מעבירה מסר של אמינות ושקיפות, שני ערכים שבאמריקה גוברת התחושה שהם חסרים בפוליטיקה ובמערכת הכלכלית

"לא נחזור על שיטות המאה ה-20, של מנהיג עם פעילים שהלכו אחריו כמו עדר זאבים", כתב הפעיל הספרדי. "זו תקופה חדשה עם שיטה חדשה. כעת אנו ציבור שלם המאורגן ופועל כציבור לאורך כל הדרך". השיטות ה"ישנות" אותן הם מבקשים לזנוח הן למשל אלו שנהגו בהפגנות פעילי האנטי-גלובליזציה בכינוסי הג'י-8: ניפוץ חלונות ראווה, פריצה למסעדות בעלות סממנים גלובליים ומאבק אלים עם כוחות משטרה. כל אלה היו הפעם מחוץ לתחום. הכיוון הפעם היה התארגנות רגועה ושקטה, עם כוונה להתיישב פיזית במרכזים פיננסיים ולעורר את "99 האחוזים" שאינם בעלי הון או אנשי שלטון.

אבל השינוי המשמעותי יותר הוא אכן ההחלטה המודעת שלא להקים מנהיגות סביב המאבק. למאבק הזה אין דפני ליף או סתיו שפיר. למעשה, זה האתגר הגדול ביותר הניצב בפני כוחות המשטרה בארצות הברית: לאתר היכן מתחילות ההתארגנויות. "המאבק כולו, על יוזמותיו השונות, אינו בשליטת יחיד כזה או אחר או אפילו מטֶה", נכתב באתר המאבק. "הכול מנוהל בידי הציבור בכללותו". ובכל זאת, בלי ניהול כלשהו של העניינים אי-אפשר, וכדי לאגד את יוזמות ההתיישבות/כיבוש ברחבי ארצות הברית הוקם אתר אינטרנט ושמו 'להתיישב ביחד'.

המאבק הרשמי החל במועד המתוכנן. בצעדה השתתפו פחות מ-20 האלף המקֻווים, אך התוכנית להתמקם ולהתיישב יצאה לפועל, ומאהל הוקם בפארק פתוח ברובע הפיננסי שסביב וול סטריט. המאהל פועל על-פי לוח זמנים יומי שבמרכזו, מדי יום, "הכינוס הכללי". שם מתקבלות, בהצבעת רוב, החלטות בנוגע לסדר היום, לפעילויות יום המחרת, לנושאי מאבק, למסרים ולדרכי פעולה. לצורך כך משתמשים בארבע תנועות הידיים, פרי יצירתם של ארגוני מחאה אירופיים, המאפשרות לבטא "כן", "לא", "רעיון חדש" או "להוריד מסדר היום" - כפי שניתן היה לראות גם במאהל בתל אביב. כל הדעות והרעיונות מקבלים הזדמנות לביטוי. הסברים על הכינוס הכללי ועל דרכים להציע יוזמות מועברים במדיה החברתית באינטרנט ובעלונים המחולקים לציבור המבקרים.

השיטה עצמה מעבירה מסר של אמינות ושקיפות, שני ערכים שבאמריקה גוברת התחושה שהם חסרים בפוליטיקה ובמערכת הכלכלית. והמסרים שיצאו מהכינוסים הכלליים במתחם וול סטריט הצליחו לפרוט על הנימים הרגשיים הנכונים בקרב מיליוני אמריקנים שעד כה לא ידעו לבטא את מקור התסכול שלהם. המסר השכיח הוא שאחוז אחד באוכלוסיה, בעלי ההון ואנשי השלטון, מנצלים את 99 האחוזים האחרים. בתוך שבוע צצו מאהלים בערים נוספות.

באתר הקמפיין פורסמו כללים לשימוש נכון במדיה החברתית: המלצות לתיוג הארגונים בטוויטר בצורה נכונה, שימוש בדפי פייסבוק, וגישה למאגר עצום של מסרים גרפיים, מודעות ושלטים לשימוש בצעדות או מחוץ למאהלים. בעזרת פייסבוק ושאר אבזרי המדיה החברתית החלו המאהלים להישטף בהצעות עזרה מרחוק. מה שהחל כהיענות לבקשה לכיבוד קל ולשתייה במאהלים, גדל למאגר עצום של שמיכות, בגדים חמים, אוכל טרי ממסעדות באזור, אוהלים, ציוד אלקטרוניקה, הצעות לשירותי כביסה וייבוש ושירותים משפטיים חינם לעצורים ולמפגינים. באתר המרכזי מבקשים מתומכים לשלוח חבילות או מכתבים לכתובת הקרובה ביותר למאהל – סניף חברת המשלוחים UPS הנמצא, למרבה הנוחות, בפינת הפארק. הנמען: "מתיישבי וול סטריט".

גם שירותי דפוס הוצעו להם חינם, וכך הוחל בתחילת השבוע בהוצאת ה'אוקיופיי וול סטריט ג'ורנל', העיתון הרשמי של המאבק החברתי הטרי, ובחלוקתו ב-50 אלף עותקים. גם הוצאת העיתון החלה משימוש בפלטפורמה חברתית ברשת, 'קיקסטארטר', המאפשרת לפרסם מיזמים אמנותיים כדי למשוך השקעות ותמיכה. שני עיתונאים ניו-יורקים מתומכי המאבק הציגו שם את העיתון המתוכנן כביטאון אמנותי, ובתוך שמונה שעות קיבלו תרומות בסך 12 אלף דולר. העיתון מאפשר להפיץ את בשורת הקמפיין, כמו גם פרטים על מאהלים חדשים ויוזמות מחאה מתוכננות, להולכי הרגל בכרך.

תומכים וטרמפיסטים
[צילום: AP]

וכמו במאבק בישראל, גם כאן אפשר למצוא במאהלים, לצד התומכים הנלהבים של המאבק, המגיעים מהימין ומהשמאל כאחד, גם טרמפיסטים עם מטרות צרות יותר ואינטרסים נפרדים. בסיבוב במאהל אפשר לשמוע למשל מסרים מטעם 'גרינפיס' והירוקים, קולות מחאה של מובטלים ושל פועלים, מאבקים צרכניים, ומפגינים נגד בנקאים, נגד שופטים, נגד עורכי דין, נגד עליית מחירי הדלק ונגד חברות הנפט. ישנן גם הצרות המקומיות: כל עיר והצרות של תושביה, יחד עם המסר הכללי.

השבוע הצטרפו למאבק באופן רשמי איגודי עובדים גדולים. חלקם איגודי עובדים מקומיים: מקומיים אמנם, אך כאלה המונים כ-40 אלף עובדים האחד. איגוד התחבורה הלאומי שהצטרף אף הוא הכריז שהוא "מצדיע בפני האומץ הנדרש מפעילי המאהל בוול סטריט לתבוע את מה שגם אנו תובעים ... לעובדים ולאזרחים מן השורה נמאסה ההקרבה היומיומית ונמאסו אנשי הפיננסים שבשעה שבלגנו את הכלכלה שלנו הגדילו את הבונוסים שלהם".

ראש עיריית ניו-יורק מייקל בלומברג "הזמין" את הפעילים להישאר במאהלים כל עוד הם לא עוברים על החוק ומבטאים את מחאתם באופן מסודר – אך כשהמאבק התרחב האלימות לא איחרה לבוא. בשבוע שעבר, בזמן צעדה מאורגנת, החליטו הפעילים להשתלט על גשר ברוקלין – מעורקי התנועה הראשיים בעיר, המחבר בין ברוקלין ומנהטן. החסימה מנוגדת כמובן לחוק. מי התחיל באלימות, השוטרים או הפעילים – על כך יש מלחמת גרסאות. מה שבטוח – כ-700 מפגינים מצאו עצמם בלילה מאחורי סורג ובריח, חלקם פצועים ממאבק אלים עם שוטרים או סובלים משאיפת גז מדמיע.

שיא המחאה השבוע היה ביום רביעי, כאשר איגוד עובדי התחבורה המקומית בניו-יורק צירף את עובדיו לתהלוכת ענק מבניין העירייה לוול סטריט. לצעדה הצטרפו אלפי סטודנטים מאוניברסיטת ניו-יורק שמָחו על מה שמצטייר כעתידם העגום. פרופ' אנדרו רוס מאוניברסיטת ניו-יורק עודד את תלמידיו לצאת מהשיעור אל הרחובות. "מדובר בחבר'ה צעירים ללא עבודה", הוא מסביר, "עם כמות אדירה של חובות המצטברים להם כעת מהלוואות הסטודנטים שלקחו, ללא אופק של עלייה חיובית בשוק העבודה".

באירוע אחר, בתחילת השבוע, צבעו פעילים את פניהם בלבן וצעדו תחת הכותרת "תהלוכת הזומבים התאגידיים" של וול סטריט, תוך לעיסת שטרות של משחק מונופול. "אנחנו רוצים להציג לראווה את בעלי ההון תאבי הבצע", אמר אחד מדוברי הקבוצה, פטריק ברונר. "אומרים עלינו שאנחנו אנטי-קפיטליסטים, אבל בסופו של דבר אנו מבינים שכדי לעבוד צריך חברות ענק. אנחנו רק נגד ההשפעה שיש לחברות הללו על הממשל ומסדרונות השלטון".

גל המחאה בארצות הברית נכנס כעת לשבוע הרביעי שלו, וצובר תאוצה ככל שמתקדמים לעבר נובמבר – תחילת עונת בחירות 2012. יש לתנועת המחאה הזו קווי דמיון ארגוניים ורעיוניים לתנועת 'מסיבת התה' הימנית, ומנגד שורשיה בשמאל – כך שפרשני בחירות צופים ששתי המפלגות הגדולות גם יחד יעשו שימוש ציני במסרים שהמאבק משדר, ובאופן ציני אף יותר יפגינו תמיכה בפעילים. קולות כגון זה של ראש העיר ובעל ההון בלומברג שאמר שגם בנקאים בוול סטריט נאבקים לגמור את החודש, או מצד רבים אחרים המשווים את הפעילים להיפים משנות ה-60, ממחישים את הכיוונים המסתמנים. עד הבחירות, או עד שיבוא שינוי, יש למבקרים בניו-יורק אטרקציה תיירותית חדשה לבקר בה: פארק ליברטי, רוטשילד של ניו-יורק.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/10/2011   |   עודכן:  09/10/2011
נתי כץ, ניו-יורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש להם רוטשילד, אין להם דפני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עודד ז
9/10/11 20:58
2
אז מה, אין להם מש
10/10/11 01:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעצרו של אילן גרפל, האזרח האמריקני-ישראלי, התקבל בהפתעה רבה בישראל. היחס הראשוני למעצר התאפיין בחוסר רצינות, שלא לומר זלזול. הדיווחים על מרגל ישראלי שנתפס במצרים, שהוצמדו לתמונות של גרפל "אוסף מודיעין במקומות סודיים" כמו הפירמידות בגיזה, פסלו של רעמסס וכיכר א-תחריר בקהיר, נשמעו כמו עוד פרשייה שתיגמר בטוב תוך ימים מועטים.
08/10/2011  |  אסף גבור  |   כתבות
בדרך החוצה, כבר ליד הדלת, שאלתי אותו באיזו צורה הוא זוכר את הדברים. "יש לך זיכרון חי של האירועים, או שאתה זוכר כבר דברים כמו שהם כתובים, כמו שהתפרסמו?"
08/10/2011  |  אמנון לורד  |   כתבות
רק בעשור השישי לחייו קיבל חנן פורת סמיכה פומבית לרבנות. עד אז הוא היה רב בהשכלתו, סתם "חנן" בקרב צאן מרעיתו. תוארי רבנות לא נדבקו לו בגלל פניו החפות מזקן, ובעיקר מפני שלא נזקק לכיבודים. אגדה כפר-עציונית עתיקה מספרת שבגיל צעיר מאוד הוא דחה בנימוס הצעת סמיכה מהרב גורן. בסוף הוסמך בידי דור הנכדים שנבוך לפנות אליו בשמו הפרטי.
08/10/2011  |  חגי סגל  |   כתבות
אין לך שעה קשה יותר מערב יום כיפור. בימים כתיקונם, גיליוטינת ה'חשיפות' עובדת אצלך שעות נוספות ואתה לא עוצר להביט לאחור אל הגולגולות הרצוצות ושלוליות הדם שהותרת אחריך. כעיתונאי תחקירים להוט אינך מפנה זמן לשקול את המחירים הנפשיים והאישיים של מלחמת העט. אבל כשהיום הגדול קרב אתה יודע שהטקסטים העתיקים במחזור יכריחו אותך הפעם להסב את הראש. להביט אל האש ואל הגפרית ולהתחלחל כמו אשת לוט, לקפוא, להפוך לרגע לנציב מלח. לאסונך, בקשת הסליחה כמעט אינה רלוונטית כאן. זה הרי ברור, עמוק בתוכך אתה יודע שבתחום העיסוק המורכב הזה הלבנת הפנים אינה מעידה, אלא היא המקצוע.
07/10/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
מאיה מחזיקה בידיה את מחזור התפילה של יום הכיפורים, עוברת בריכוז על סדר הווידוי ומנידה בראשה. איפשהו בין "אלוה סליחות" אחד למשנהו היא נשברת וסוגרת את הספר בטריקה. "לא מדבר אליי", היא פוסקת.
ולא לזנב  /  עדי ארבל
הותקף אנטישמית, ותרם כספי הפיצוי למשפחת פוגל  /  צביקה קליין
אובמה לוחץ על נתניהו לעצור יוזמות חקיקה בקונגרס  /  אריאל כהנא
הדתל"שים החדשים  /  איתמר ברתור
פותח הדלתות  /  אורי אליצור
חלום ליל כיפור  /  צור ארליך
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il