|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הסקנדל של שגאל

הממשלה אישרה מינוי פוליטי של שר החוץ ליברמן לתפקיד השגריר בבלארוס, בשעה שלפתחו של כל שגריר שם מונחת חקירה נגד ליברמן והשגריר הקודם. ואגב, השגריר החדש יוסף שגאל הוא לא ממש דיפלומט מזהיר - ולא רק בגלל דעתו שהארמנים היו ראויים לשואה
04/11/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
יוסף שאגאל. מינוי פוליטי [צילום: יח"צ]

השגריר החדש במינסק מצוי, על פניו, בניגוד עניינים בין מחויבותו לליברמן ובין החקירה המתבצעת נגד ליברמן במינסק. יתרה מזו, השאלה היא מדוע בכלל נמנית בלארוס עם רשימת המדינות שבהן מותר למנות מינוי פוליטי

בשקט-בשקט, בחסות הדיון בדוח טרכטנברג, העבירה הממשלה את מינויו של יוסף שגאל לשגרירנו החדש בבלארוס. בכך מצטרף שגאל לסדרת מינויים פוליטיים של אנשי תקשורת רוסית בישראל, שממנה אביגדור ליברמן לתפקידי ייצוג דיפלומטי במדינות חבר העמים.

שגאל מי? אתם שואלים. ובכן, מדובר ביוסף שגאל, יליד באקו, בעבר עיתונאי ובעל תוכנית ראיונות בערוץ 9, המוכר בזכות סמלו המסחרי - שפם בסגנון סטליניסטי. בבחירות הקודמות הצטרף שגאל ברגע האחרון למפלגת ישראל ביתנו ונסק למקום הרביעי. כהונתו כח"כ, לעומת זאת, הייתה קצת פחות מבריקה. הישגו הידוע ביותר הוא החוק הקובע כי ילד מתחת לגיל עשר לא ישלם על כניסה לחופים מורשים.

את רוב זמנו בכנסת ה-17 בילה שגאל בנסיעות לבאקו במסגרת תפקידו כראש לשכת הידידות ישראל-אזרבייג'אן. אולם בכנסת הנוכחית, מצא עצמו שגאל מחוץ לרשימת ישראל ביתנו. לא זו בלבד, כאשר שגאל, כך לדברי מקורבים, ביקש מליברמן את תפקיד שגרירנו באזרבייג'אן, הוא קיבל נייט גדול. כעת הוצעה לו בלארוס כפרס ניחומים.

אולם, אומרים המקורבים, דרכו לתפקיד לא הייתה קלה. רק אחר שכל המועמדים שהגישו את מועמדותם לתפקיד השגריר בבלארוס לא נשאו חן בעיני ליברמן, אשר כידוע שמורה לו פינה חמה בלב למינסק המושלגת, החליט השר להקפיא את המכרז ולהכניס את משרת השגריר לרשימת המינויים הפוליטיים. ואז, רק אז, הוצעה לשגאל ברירת המחדל.

רגע, אתם אומרים: ליברמן, שגריר, מינסק. למה העניין הזה נשמע מוכר? מפני שרק לפני שנה וקצת החליטה משטרת ישראל , לאחר חקירה של היחידה הארצית לחקירות הונאה, להעביר לפרקליטות המלצה להעמיד לדין את שר החוץ אביגדור ליברמן ואת שגריר ישראל לשעבר בבלארוס זאב בן-אריה, בחשד לשיבוש הליכי חקירה וקבלת דבר במרמה.

הארמנים היו משת"פים

יוסף שגאל: "הארמנים היו אזרחים של טורקיה, אולם תמכו ברוסיה. קוראים לזה משת"פיות. מצב דומה התרחש עם לוחמי צד"ל. חיזבאללה חיסל אותם לא בגלל שהם נוצרים, אלא בגלל שהם משת"פים"

ואז באו הבחירות. בין ההצהרות שהפריח שגאל בבאקו ובין מינויו לח"כ היה אומנם רווח של כמה וכמה חודשים, אולם הרושם שהותירו הצהרותיו בבאקו היה כה עז, עד ששרת החוץ הטרייה דאז, ציפי לבני, החליטה לבטל ביקור רשמי בבאקו כדי שלא ליצור את הרושם כאילו מדינת ישראל תומכת בהצהרות ששחרר בן פורת יוסף שגאל. היה צריך לחכות שהאבק ישקע והנזק יתמתן, וזאת למרות שלישראל היו ועודם אינטרסים כבדים באזור, הן בתחום אספקת הנפט והגז והן ביחס למדיניות מול אירן.

תאמרו, מעידה חד-פעמית. לא ממש. ב-1 באפריל 2008 קיימה הכנסת דיון בנושא ההכרה בשואה הארמנית, נושא רגיש וטעון במיוחד בעל השלכות היסטוריות ואזוריות. במהלך הדיון התפתח ויכוח קשה בין שגאל לבין ח"כ זאב אלקין, שיזם את הדיון לקראת הכרה היסטורית ומוסרית בשואת הארמנים. שגאל תמך בעמדה הטורקית הרשמית, המתנגדת להכרה בשואת הארמנים.

לאחר הדיון בוועדת הכנסת אף הסביר שגאל לעיתונאים את העובדות ההיסטוריות של מה שהתרחש לדעתו ב-1915: "הארמנים היו אז אזרחים של טורקיה, אולם תמכו ברוסיה במלחמה בין טורקיה לרוסיה. יש להתנהגות הזו שם", הסביר אז הח"כ מישראל ביתנו, "קוראים לזה משת"פיות". ולמען הסר ספק הוא הביא גם אנלוגיה: "מצב דומה התרחש בעת מלחמת לבנון עם לוחמי צד"ל", הסביר שגאל. "חיזבאללה חיסל את לוחמי צד"ל שנותרו בלבנון בגלל תמיכתם בישראל. הם נרצחו לא בגלל שהם נוצרים, אלא בגלל שהם משת"פים".

אכן, ראייה אזורית רחבה ומעמיקה, במיוחד על-רקע יחסינו המידרדרים והולכים עם טורקיה. שלא לדבר על היחס לבני בריתה של ישראל בלבנון. והשאלה שעל הפרק היא: האם שגאל יֵצא למינסק המושלגת לפני שהוא יספיק להתנצל בפני לוחמי צד"ל, או שנציב שירות המדינה, שאמור לבחון את החלטת הממשלה בדבר מינויו, יחתוך בזמן.

המגיש פתח פה גדול
אביגדור ליברמן [צילום: AP]

השר ליברמן כבר מינה מינויים "מגוונים" במדינות חבר העמים, בהם מינוי דורית גולנדר, מנהלת רדיו רק"ע', לשגרירתנו במוסקבה. השאלה היא כיצד הוא מצדיק מינוי פוליטי בדיקטטורה האחרונה באירופה

אם נניח לרגע בצד את האיטיות המפליגה שבה פועל משרד המשפטים, עולה השאלה איך מאשרת הממשלה מינוי פוליטי של שגריר בבלארוס, בשעה שמונחת לפתחו חקירה קודמת במינסק. על פניו מציב המינוי את השגריר החדש בעמדה של ניגוד עניינים בין מחויבותו לשר שמינה אותו ובין החקירה שהתקיימה או ממשיכה להתקיים נגד השר במינסק.

יתרה מזו, השאלה היא מדוע בכלל נמנית בלארוס עם רשימת המדינות שבהן מותר למנות מינוי פוליטי. הקריטריונים למינוי פוליטי מושתתים על החלטות ממשלה הקובעות כי "רגישוּת ונסיבות מערכת היחסים המדיניים, או נסיבות הקשורות בגיוון הייצוג הישראלי בחו"ל, מצדיקות מינוי אדם מתאים אף אם אינו מבין הסגל הדיפלומטי והמקצועי הקבוע של משרד החוץ".

ובכן, ל"גיוון" כבר דאג השר ליברמן במינויים אחרים בחבר העמים, בהם מינוי דורית גולנדר, מנהלת רדיו רק"ע של 'קול ישראל' בשפה הרוסית לשגרירתנו במוסקבה. השאלה היא כיצד הוא מצדיק "רגישות ונסיבות מיוחדות" ביחסינו עם הדיקטטורה האחרונה באירופה. גם אם מן המפורסמות היא כי בלבו של השר ליברמן שמורה פינה חמה בלב למינסק - לשם נסע להתבודד לאחר הבחירות האחרונות - ספק אם יש בכך להצדיק את המינוי.

אבל בואו נניח את כל אלו לרגע בצד.

אולי כל השיקולים הללו בדבר שקיפות, יושרה ושלטון החוק מתגמדים מול כישוריו הדיפלומטיים המזהירים של יוסף שגאל לתפקיד שגרירנו במינסק? אולי ליברמן, שדווקא החליט להשאיר את שגאל להתייבש מחוץ לכנסת לאחר קדנציה אחת קצרה עד כאב, יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

לא מיניה ולא מקצתיה. אם לשפוט על-פי רקורד ההתבטאויות של שגאל, האיש קרוב יותר להיות פצצת זמן דיפלומטית מאשר כישרון עולה ביחסים בינלאומיים. עוד במאי 2005, לפני שנבחר להיות ח"כ, כבר הסתובב העיתונאי שגאל בבאקו והכריז הכרזות שגרמו לממשלה בבאקו ולתקשורת המקומית לחשוב שמדובר בדובר לא רשמי של מדינת ישראל.

כך למשל, הכריז אז שגאל כי ישראל תומכת בעמדתה ההוגנת של באקו בסכסוך בנגורנו קרבאך. קרבאך הוא אזור מריבה בין ארמניה לאזרבייג'אן, שעליו ניטשה מלחמה עקובה מדם בראשית שנות ה-90. שגאל צוטט אז בתקשורת כמי שהבטיח לאזרבייג'אן את תמיכתה של ישראל בקונגרס בוושינגטון, בהסרת אמברגו הנשק האמריקני שהוטל עליה. בבאקו, כמו גם ביירוואן בירת ארמניה, התייחסו אז להצהרותיו של העיתונאי שגאל ברצינות גמורה.

במשך כל אותו זמן, יש לומר, לא הייתה לשגאל שום עמדה רשמית במדינת ישראל. הוא היה מגיש בתוכנית בערוץ טלוויזיה ברוסית. זה הכול.

השגריר ביצע עבֵרה - וצ'ופר

עוד בהיותו עיתונאי, שגאל צוטט בתקשורת כמי שהבטיח לאזרבייג'אן את תמיכתה של ישראל בקונגרס בוושינגטון, בהסרת אמברגו הנשק האמריקני שהוטל עליה. בבאקו התייחסו אז להצהרותיו ברצינות גמורה

כן, רק לפני שנה וקצת עלה במשטרה החשד כי בקשה לחיקור דין שנשלחה על ידם לרשויות במינסק, הגיעה בדרך לא דרך לעיניו של נשוא החקירה, אביגדור ליברמן. החקירה הפכה "שקופה" לליברמן, אמרו אז במשטרה.

מהחקירה עלה כי במהלך ביקורו של השר ליברמן במינסק העביר לידיו השגריר דאז בבלארוס, זאב בן-אריה, פרטים חסויים מתוך הבקשה לחיקור דין ששלחה המשטרה לרשויות בלארוס. הבקשה הגיעה אז לשגריר מתוקף תפקידו, הטעימו החוקרים, ואסור היה לו למוסרה לליברמן או ליידע אותו בכל פרט הקשור בה. אולם בדיעבד, התברר כי השגריר דאז צילם את המסמך, והעביר אותו לליברמן במהלך ביקורו.

בהודעה שהוציאה המשטרה עם סיום החקירה נאמר כי "נמצאה תשתית ראייתית מספקת לעבֵרה של שיבוש הליכי משפט, הפרת הליכי אמונים וגילוי בהפרת חובה כלפי בן-אריה". לגבי ליברמן הודיעה המשטרה כי "נמצאה תשתית ראייתית מספקת לקיום עבֵרה של הפרת אמונים", תוך הדגשה ש"בשלב מאוחר יותר, אף מינה ליברמן את בן-אריה כיועץ בלשכת שר החוץ, למרות שהיה מודע להתנהלות הפסולה כשגריר שנועדה להיטיב עמו כשר הממונה".

פניתי למשרד המשפטים לברר באיזה שלב נמצאת החקירה בעניינם של ליברמן והשגריר לשעבר במינסק. "טרם התקבלה החלטה בתיק", הגיעה התשובה.

שיעור מולדת

במהלך מלחמת לבנון, ביקש שגאל מפוטין לעזור לעולים הרוסים בישראל לברוח חזרה הביתה. שוחחתי השבוע עם השגריר המיועד, יוסף שגאל.

מזל טוב. אפשר להחליף עמך כמה מילים על מינויך לשגרירנו במינסק?

"תודה", השיב שגאל, "אבל בשלב זה אסור לי לדבר על המינוי".

אולי רק שאלה אחת. גונב לאוזניי כי כבר לפני שש שנים, במהלך מלחמת לבנון השנייה, התפרצו אצלך ניצנים ראשונים של דיפלומטיה. שמעתי שבעיצומה של המלחמה שלחת מכתב נוקב לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

"ובכן", השיב שגאל בענווה, "בזמן מלחמת לבנון השנייה הופיעו כתבות בתקשורת ברוסיה על כמה מסכנים הילדים בלבנון, שסובלים מההפצצות הישראליות. החלטתי אז לכתוב מכתב לנשיא רוסיה ולומר שלא רק בלבנון סובלים. גם פה, בישראל, יש עשרות אלפי אזרחי רוסיה, כולל הווטרנים הזקנים, שלא מגיע להם לסבול מטילים. ואם רוסיה דואגת לאזרחיה בלבנון ומפנה אותם למולדת, מדוע לא לתת אותה עזרה לעולים חדשים, אזרחי רוסיה בישראל? בשעת סכנה המולדת צריכה לעזור. גם להם מגיע".

נו, וקיבלת תשובה?

"לא", מצטנע שגאל, "אבל אני לא בטוח שהיום, מבחינה דיפלומטית, לאחר שפוטין חוזר להיות נשיא, כדאי לפרסם".

מילא פוטין. אתה חושב שזה היה נכון לבקש מפוטין לעזור לעולים חדשים לחזור למולדת ברגע סכנה? רוסיה זו המולדת?

"נו טוב", משיב שגאל. "באמת היו תגובות לא טובות בעיתונות הרוסית פה בארץ. אבל היום זה כבר לא קשור".

ומה אמר אביגדור ליברמן על היוזמה שלך? הוא הרי פטריוט קשה.

"הוא לא אמר כלום. כולם חושבים שהוא דיקטטור, אבל הוא לא כזה".

אז ליברמן לא אמר כלום וגם דוברו האישי במשרד החוץ אומר שלא מוכרת להם התבטאות כזו של מר שגאל. ככה זה כשנוח לא להכיר. אולם מתברר שבשגרירות הרוסית דווקא מכירים היטב את המכתב של שגאל, וחלקים ממנו אף התפרסמו בעיתונות הרוסית בישראל. בכתבה של העיתונאי השנון, ישה שאוס ב"ווסטי", אוגוסט 2006, אף מובאים ממנו חלקים נבחרים. בכתבה ננזף ח"כ שגאל על כך שהוא חבר פרלמנט ופוליטיקאי העוסק בעניינים שאינו מבין בהם דבר וחצי דבר - והם בכלל עניינם של השגריר הרוסי ושל הקונסול. עושה רושם, כתבו העולים לשגאל, שאדוני חושב שאזרחות זה עניין סוציאלי. אבל אזרחות זה קודם כל אחריות וכבוד למולדת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/11/2011   |   עודכן:  04/11/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסקנדל של שגאל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף שאגל
4/11/11 01:26
2
ישראל בר-ניר
4/11/11 21:20
 
הקודם? חשוב לדעת.
5/11/11 11:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עד שנשא מחמוד עבאס את נאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם ב-23 בספטמבר 2011, היה מעט מסתורין בנוגע לפנייתה של המדינה הפלשתינית להתקבל כחברה בארגון. זאת מכיוון שעבאס לא הכריז על מדינה לפני פנייתו לאו"ם, ולא ברור כיצד מדינה שלא הוכרזה מבקשת להיות חברה בו. אלא שעבאס סיפק את התשובה לשאלה זו: המדינה הפלשתינית היא זו שעליה הכריז ערפאת באלג'יר ב-15 בנובמבר 1988.
03/11/2011  |  ד"ר עמנואל נבון  |   כתבות
תל אביב זרועה עשרות בתי קפה ומסעדות שצמחו להם בכל פינה, בכול שכונה, בכל סגנון. בתי קפה ומסעדות באווירה ביתית ישנה, בעיצוב פוסט מודרני עכשווי, בסגנון בנאלי ושגרתי עם אוסף של רהיטים יד שלישית, או עם הברקות עיצוביות משולבות בזכוכית, עץ, פלדה, פלסטיק. יש מקומות בהשראת טוסקנה, ירושלים, הישוב הישן, אקלקטי ומה לא. בתי הקפה המסעדות הם חלק מהאופי התל אביבי, עיר ללא הפסקה לחוף הים תיכון, עיר רעבה, סקרנית ותוססת. פשוט אי-אפשר לתאר את העיר ללא מסעדותיה ובתי הקפה שלה, המאפים שלה, הקפה והמשקאות מכול סוג, סוגי מטבחים ממאה מדינות שונות עם ובלי יומרות, הקהל המגוון, האווירה של מול הים או של שכונה חבויה.
03/11/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בשר ההודו הוא מזון בעל ערך תזונתי גבוה: הוא מכיל כמות גדולה של חלבון, ומצד שני דל יחסית בשומן. יש בו מגוון ויטמינים ומינרלים הנחוצים לבריאות. אכילת מנת בשר הודו, כ-100 גרם, תספק כמחצית מקצובת החלבון והאבץ היומית לגברים, כשליש מקצובת החלבון וכ-70% מקצובת הסלניום.
03/11/2011  |  ד"ר איילת הררי  |   כתבות
אם דודו ארז היה מספר לכם שפעם, לא מזמן, הוא היה עורך דין - לא כזה שסתם למד משפטים למען ההשכלה או הרזומה, אלא אשכרה עורך דין פעיל במחלקה הפלילית של פרקליטות מחוז תל אביב - סביר להניח שהייתם חושבים שזו עוד אחת מהבדיחות שלו. דודו ארז יושב ומתעסק בפלפולים משפטיים ובתיקים פליליים של עבריינות סמים ונוער? בלי גסויות, פלוצים ושחר חסון?
03/11/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
השופטים נורית אחיטוב, מרים דיסקין ורענן בן-יוסף, מבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, גזרו השבוע ארבע וחצי שנות מאסר בפועל על העיתונאית ענת קם, שבעודה חיילת העתיקה בלא רשות או סמכות אלפי מסמכים צבאיים, בהם מסווגים ביותר, ולאחר שחרורה מסרה כמה מהם לכתב הארץ אורי בלאו. על קם, שנמצאת זה למעלה משנתיים במעצר בית, הוטלו גם 18 חודשי מאסר על תנאי למקרה שבשלוש השנים הראשונות מיום שחרורה מהכלא תעבור עבירות דומות.
03/11/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il