|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
ולדימיר פוטין. עומד בראש של בית משוגעים [צילום: AP]

תחריר, גרסת המיוזיקל

הקליפ המתאר את הרוסים כחולי נפש שהחליטו לבחור שוב בעריץ השודד אותם, הפך ללהיט היסטרי ביוטיוב. מאחורי הקליפ המצליח עומד עיתונאי ישראלי - אותו אחד שעזר לפוטין להיבחר בקדנציה הקודמת
11/11/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מיליון כניסות
הקליפ נגד פוטין צבר עד כה כמיליון כניסות ביוטיוב ורץ גם בכל אמצעי התקשורת בעולם, אך בערוצי הטלוויזיה הממשלתיים ברוסיה, שנשלטים ישירות מהקרמלין – אין לו זכר

שוחחתי לאחרונה עם שני עיתונאים מרוסיה שהגיעו ל'חופשת עבודה' בישראל. היא יהודייה מוסקבאית אסלית עם תוכנית טלוויזיה משלה; הוא אוקראיני, עורך בכיר באחד המגזינים הספרותיים הנחשבים. שניהם מוברגים היטב בתוך המציאות התקשורתית הרוסית. לשניהם אין שום אשליות לגבי רוסיה. דיברנו פוליטיקה, אלא מה.

שאלתי אותם על הקליפ המדובר של סשה ילין, שרץ כעת ביוטיוב ומדמה את רוסיה לבית משוגעים אחד גדול. השניים הסבירו שהקליפ הוא חלק מגל תגובות סאטירי ששוטף כעת את רוסיה, בעקבות החלטתו של פוטין לרוץ שוב לנשיאות. אנחנו עדיין בהלם, אמרו. למרות שידענו ושכולם ידעו שזה מה שהולך לקרות - כשזה באמת קרה, כולם היו בשוק.

ויש להם סיבה טובה להיות בשוק, למרות שמלכתחילה היה ברור שלמדבדב, הנשיא הנוכחי, אין סיכוי לקדנציה נוספת. אם הצפוי אכן יקרה, ופוטין ישוב ויזכה בבחירות הקרובות לנשיאות, הם יודעים שהם תקועים עִמו עד 2024.

הקליפ של ילין, המסווג לצפייה לבני 18 ומעלה, צבר עד כה כמיליון כניסות. הוא רץ ברשת, כמו גם בכל אמצעי התקשורת בעולם, אך במיינסטרים הרוסי, בערוצי הטלוויזיה הממשלתיים שנשלטים ישירות מהקרמלין - אין לו זכר.

ואין תמה. הקליפ מתאר כאמור את רוסיה כבית משוגעים, שבו החליטו הפציינטים פה-אחד להצביע פוטין. וההומור הזה ממש, אבל ממש לא מתאים למי שבשנים האחרונות הצטלם כטייס, צייד, מומחה לאמנויות לחימה ובאחרונה גם צוללן אמיץ השולה מטבעות עתיקים מקרקעית הים השחור.

אפשר רק לקוות שהלהיט המצחיק הזה לא יגרום לתקרית דיפלומטית: מי שאחראי לניפוץ דימוי אינדיאנה ג'ונס הרוסי של פוטין, סשה ילין, מגדיר עצמו ישראלי.

ולדימיר, איפה הזהב?

סשה ילין, עיתונאי לשעבר ב'וסטי' (עיתון יומי ישראלי בשפה הרוסית, מקבוצת 'ידיעות אחרונות'), התגורר שנים ארוכות בירושלים וחי כעת במוסקבה. ילין, שבראיונות הצהיר כי הוא רואה עצמו כישראלי לכל דבר ומשפחתו מתגוררת בישראל, אכן הצליח לשלב בקליפ הומור גרדומים סובייטי עם חוצפה ישראלית מצויה. והמילים הולכות פחות או יותר כך:

  • "היום ביקר אותי הרופא.
    שאלתי: דוקטור, למה אין לנו מפתח לחדר?
    למה יש לנו חור בראש וגם בתקציב?
    למה במקום המחר, אנו חיים באתמול?
    תגיד דוקטור, לאן נעלמו הנפט והגז שלנו?
    מי מכר אותו לאמריקנים?
    מי גנב מהעם את גזפרום ולוק אוייל?
    במקום תשובה קיבלתי זריקה בתחת.
    אח, קשה.
    הכול כל כך מסובך אחי, אין כוח לחשוב,
    אבל בית המשוגעים שלנו מצביע לקנדידט – פוטין
    כי בבית המשוגעים שלנו חושבים שפוטין זה טוב".

כן, הקליפ פורט על המיתר הכי רגיש של האזרחים הרוסים: כיצד ייתכן שלמרות כל העושר הבלתי נתפס של משאבי הטבע בארצם – זהב, יהלומים, אורניום, ובעיקר גז ונפט – רוב העם שב ומוצא את עצמו, פעם אחר פעם, דפוק וזרוק.

חֶבֶר העמים II

במוסקבה שוררת כעת יציבות פוליטית. מצבה הכלכלי של מוסקבה שפיר והקרמלין הולך ומבסס את מעמדו. ממערב, לעומת זאת, נשקפת חולשה

התעצמותה של רוסיה מתבטאת גם בחידוש הבריתות עם מדינות חסותה לשעבר. היא אפילו הצליחה להחתים אותן על הסכם הגנה צבאי קולקטיבי
▪ ▪ ▪

צחוק בצד. הסאטירה ברוסיה מבשרת את מה שיתחיל אולי לקרות (וכבר קורה) לא רק בתוך רוסיה, אלא גם ברחבי ברית המועצות לשעבר: בקרמלין פועלים בעקביות ובנחישות לשקם, באמצעות לבוש חדש ועדכני, קשרים פוליטיים וכלכליים שהיו חלק בלתי נפרד מהאימפריה הסובייטית בימי זוהרה. לאחרונה חתמו שמונה מתוך 11 מדינות חבר העמים על הסכם סחר חופשי בינן לבין עצמן ולבין רוסיה, ועד סוף השנה צפויות להצטרף גם השלוש הנותרות.

חבר העמים, או בשמו המלא 'חבר העמים העצמאיים', נוסד לפני 20 שנה עם נפילת ברית המועצות. זו הייתה דרכן של מדינות ברית המועצות לשעבר להתמודד עם המציאות החדשה ולהמשיך לתפקד באופן עצמאי – למרות המורשת הפוליטית, הכלכלית והצבאית שנכפתה עליהן במשך שבעה עשורים של שלטון סובייטי.

עם מדינות חבר העמים נמנות כיום רוסיה, בלארוס (שעל שליחנו הדיפלומטי לשם הרחבנו בעבר) אוקראינה, מולדובה (מכורתו של שר החוץ ליברמן), ארמניה, אזרבייג'אן (שממנה רוכשת ישראל כמחצית מתצרוכת הנפט השנתית), טורקמניסטאן (שלא מהינה למנות שגריר ישראלי כבר תקופה ארוכה מחשש לתגובה אירנית), קזחסטאן, אוזבקיסטאן, קירגיסטאן וטג'יקיסטאן. מהרשימה נפקדות המדינות הבלטיות שהפכו, או בדרכן להפוך, לחלק מהמארג הפוליטי של האיחוד האירופי, וכן גאורגיה, שפרשה מחבר העמים בעקבות המלחמה עם רוסיה ב-2008.

חזון איחוד אירו-אסייתי

רוסיה, הנמצאת כעת בתנופה, שבה ומחדשת את מעמדה האזורי. עד כדי כך, שפוטין הכריז באחרונה על כוונתו לייצר "איחוד אירו-אסיאתי"

עד כה היה חבר העמים יותר סוג של מבנה סמלי בעל רכיבים כלכליים וצבאיים. ניסיונות לייצר מבנים כלכליים עוצמתיים חדשים לא צלחו. כיוון שכך, התמקדו הרוסים בשני העשורים שחלפו בבניית מערך הסכמים ובריתות צנוע יותר, ביניהם האיחוד בין רוסיה ובלארוס, והסכם איחוד המכס בין רוסיה ובלארוס, קזכסטאן ובאחרונה אף סרביה. רוסיה חתרה ואף הגיעה לידי חתימה על הסכם הגנה צבאי קולקטיבי.

זה לא היה פשוט. המדינות החדשות, שנשמו את אווירת החופש, לא מיהרו לחדש קשרים ולחתום על הסכמים, אלא העדיפו לבדוק אפשרויות ומבנים חדשים לשיתוף פעולה עם אירופה, ארצות הברית וסין. בשלב שבו הכלכלה הרוסית הייתה עדיין מרוסקת, נכנסו האמריקנים, האירופים והסינים בתנופה לתוך עסקי הגז והנפט, ומדינות ברית המועצות לשעבר נהנו מגל אדיר של השקעות. רוסיה מצדה לא הייתה מסוגלת להתחרות במערב ובסינים - לא בהשקעות, לא במסחר ולא בהחדרת טכנולוגיות חדשות אל בנות חסותה לשעבר.

אולם המגמה הזו החלה להשתנות בהדרגה. המלחמה בעירק, המשבר הכלכלי של 2008 והמשבר הכלכלי הנוכחי שינו את יחסי הכוחות. רוסיה, הנמצאת כעת בתנופה, שבה ומחדשת את מעמדה האזורי. עד כדי כך, שפוטין הכריז באחרונה על כוונתו לייצר "איחוד אירו-אסיאתי".

ממערב, לעומת זאת, נשקפת חולשה. הד למלכוד שבו מוצא עצמו המערב על-רקע המשבר הכלכלי, הוא דחיית ועידת הפסגה לחתימת הסכם ההתאגדות בין האיחוד האירופי ואוקראינה באחרונה. רשמית, הסיבה לדחייה הייתה המצב הפוליטי באוקראינה ומעצרה של ראש הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו. בפועל, לא ברור כיצד יוכל האיחוד האירופי, שעסוק כעת במאמצי הצלה של יוון וגוש האירו, להתמודד עם מדינת ענק כמו אוקראינה ולהכיל אותה.

במוסקבה, לעומת זאת, שוררת כעת יציבות פוליטית. מצבה הכלכלי של מוסקבה שפיר והקרמלין הולך ומבסס את מעמדו – עד כדי ייצור תחושת רטרו סובייטית שבאה לידי ביטוי בסאטירה שהוזכרה בקטע הקודם. ברוסיה יש תחושה של עוצמה, המלווה בתוכנית השקעות אדירה ובחידוש והתחמשות צבאיים. יתרה מכך, הפגיעוּת הכלכלית הנוכחית של האיחוד האירופי מייצרת בעבור הרוסים הזדמנויות כלכליות – לא רק ביוון ובקפריסין אלא גם במדינות נוספות. במאמר מוסגר נאמר כאן שזוהי הזדמנות גם בעבור מדינות המפרץ, ביניהן קטאר ובחריין, שעסוקות כעת במסע קניות נמרץ ביותר באירופה.

נערץ לרגע, צעיר לנצח

מילות הקליפ פורטות על המיתר הכי רגיש של הרוסים: העושר הבלתי נתפס של משאבי הטבע בארצם – זהב, יהלומים, אורניום, ובעיקר גז ונפט – רוב העם שב ומוצא את עצמו, פעם אחר פעם, דפוק וזרוק

את מילות השיר חיבר ילין בעבור תחרות שירים נגד מפלגת השלטון ברוסיה, שעליה הכריז אחד הבלוגרים המפורסמים ביותר ברוסיה. הקליפ עלה לרשת לפני כמה שבועות והפך מיד לוויראלי.

מבחינת ילין, זהו סוג של תיקון. ב-2002 הוא כתב את השיר 'גבר כמו פוטין' בעקבות התערבות עם חבר. אז רצה ילין להוכיח שיוכל לכתוב להיט אפילו בעבור פוטין – אך לא בדמות תעמולה סובייטית נודפת נפטלין, אלא בצורת להיט פופי קליט. והוא הצליח. מעבר לכל דמיון, עם מילים שובבות המתארות כיצד הנשים הרוסיות, שמאסו בגברים השיכורים שלהן, עורגות לכך שבעליהן יהיו קצת יותר דומים לפוטין. השיר נוגן אז פעמים אינספור וקידם את תדמית המאצ'ו של פוטין. גם אם במקור היו למילים של ילין תווי רקע אירוניים, הם נבלעו בתוך הצלחת השיר.

אבל מאז עברו מים רבים בנהר מוסקבה, ובראיון שנתן ילין באחרונה הוא הסביר כי "בעבר הייתה באמת איזושהי התפעלות נשית מפוטין, אך כעת תפסו את מקומה תחושות של ניכור ואכזבה".

תחושת האכזבה הזו אף מלווה בגל רטרו של ציורים סאטיריים שפורח באחרונה ברוסיה, ובו מונצחות גרסאות דיוקנו של פוטין המזדקן על-רקע ציורי קיר בסגנון הסובייטי המוכר. מה שהופך את הציורים האלו למצחיקים עוד יותר הוא העובדה (שגם אם אין לה אישור רשמי מהקרמלין, היא ניכרת בכל הופעותיו האחרונות של המועמד) שפוטין נראה צעיר מתמיד, כנראה הודות לטיפולי מתיחת פנים / פילינג / הזרקת שומן שמתחו את עור פניו להתפקע. כל כך נוצץ ומתוח, שהוא מתחיל להזכיר את ידידו הטוב סילביו ברלוסקוני.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  11/11/2011   |   עודכן:  11/11/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על ההתקוממות בסוריה משלמים מחיר כבד לא רק תושביה, אלא גם מדינות האזור. כולם שמעו על מחנות הפליטים בטורקיה, אולם בחודש האחרון הולכים ומתרבים הדיווחים על מחנות פליטים לא רשמיים גם בירדן.
11/11/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
המחזה "הנון של ראש העיר ירושלים" נכתב בשנות ה-70 ע"י יוסף בר יוסף בנו של הסופר יהושע בר יוסף. המחזה לא הוצג בזמנו כי המחזאי החליט שזה מחזה העוסק באמונה והוא -המחזה אידיאי כדבריו.
10/11/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
המאמן האישי אלון גל כבר מזמן זוכה למעמד לא ברור של גורו מקומי. תוכנית הרדיו שהוא מגיש ב"רדיו ללא הפסקה" היא רק פלטפורמה נוספת להשפיע מתובנותיו המופלאות על עמך ישראל. אלא שבמקרים מסוימים הוא מרשה לעצמו לחרוג מעט יותר מדי בשם הרייטינג.
10/11/2011  |  אפרת אהרוני  |   כתבות
החגים כבר מאחורינו ומזג האוויר מתחיל להשתנות. ככל שהטמפרטורות יורדות, עולה הרצון להישאר בבית, להתכרבל מתחת לפוך ו...לאכול.
10/11/2011  |  מיטל עזר  |   כתבות
הגננת או המורה קראה לכם לאסוף את הילד/ה, לילד/ה יש חום, נזלת, שיעול? כולנו חוששים לשלוח אותם לבית-הספר או לגן ומרביתנו נאלצים לקחת חופש או להשאירם בבית עם המטפלת או אצל הסבתא.
10/11/2011  |  ד"ר דני וולף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il