|   15:07:40
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

התקשורת היא שטוחה

הטאבלט עומד להיות השחקן המרכזי בתחום העיתונות בשנים הקרובות, כך מעריכים חוקרי תקשורת אמריקנים לקראת 2012, לפחות עד שיצוץ הדבר החדש הבא. העיתונים, כמובן, ייעלמו (חוץ מארבעה)
19/12/2011  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
תמונה קודרת לעתיד העיתונים [צילום: פלאש 90]

כמה עיתונים יומיים גדולים יודפסו בארצות-הברית בעוד חמש שנים? אם להסתמך על תחזית שפירסם באחרונה המרכז לעתיד דיגיטלי בבית-הספר לתקשורת על-שם אננברג באוניברסיטת דרום-קליפורניה, לא ייוותרו באמריקה אלא ארבעה: ה"ניו-יורק טיימס", ה"יו.אס.איי טודיי", ה"וושינגטון פוסט" וה"וול-סטריט ג'ורנל". כל השאר ייעלמו מהנוף התקשורתי, לפחות במהדורות הדפוס שלהם. לצדם יצליחו אולי להתקיים גם עיתונים קטנים מאוד, שייתנו מענה מודפס לצרכים הקהילתיים בעיירות קטנות או באזורים כפריים מרוחקים.

התמונה הקודרת הזו, למי שעדיין מעדיפים לקבל את החדשות שלהם על מוצר עץ ספוג בדיו, היא רק מרכיב אחד בתחזית, שפורסמה לקראת 2012. בקצה השני של היבשת, ליד בוסטון, פירסמה גם מעבדת העיתונאות על-שם נימן באוניברסיטת הארוורד דוח הערכות ותחזיות על מצב התקשורת, שכתב קן דוקטור, אנליסט המתמחה בכלכלת עולם החדשות.

דוקטור מודע למצבם הקשה, הכמעט נואש, של מו"לים ומנהלי ארגוני תקשורת הנדרשים להתאים את המודלים הכלכליים שלהם למציאות שמסתחררת סביבם במהירות עצומה, ומנסה לסייע להם על-ידי ניתוח כמה מהנתונים שנחשפו במהלך השנה האחרונה.

הטאבלט - האור בקצה המנהרה

גם התחזית של המרכז לעתיד דיגיטלי וגם מאמרו של דוקטור ממקמים במרכז עולם התקשורת הדיגיטלית של השנים הבאות את השחקן החדש - מחשב הלוח, הטאבלט. בעיני דוקטור, אחרי שני עשורים של דעיכה עקבית בתפוצתם של עיתונים ומגזינים וירידה תלולה בהכנסותיהם, מנצנץ הטאבלט לראשונה כאור בקצה המנהרה. אחרי שנים ארוכות של ניסיונות לפתח "נייר עיתון דיגיטלי", מעניק הטאבלט למו"לים ולצרכני התקשורת "תחליף דמוי דפוס" יעיל וידידותי למשתמש.

החיבור בין הטאבלט לעיתונות מעודד, קובעים הנתונים של דוקטור. השימוש בו מתאפיין בצריכה רבה יותר של ידיעות וכתבות מאשר באמצעים ניידים מקוונים אחרים, כמו מחשבי לפטופ או טלפונים סלולריים. בהשוואה לאביזרים אלה, מקדישים האמריקנים יותר זמן לקריאת טקסטים על הטאבלט, קוראים יותר כתבות, ואפילו יותר טקסטים ארוכים. חשוב, עם זאת, לזכור: היקף הקריאה בטאבלט אינו מתקרב בכל מקרה להרגלי הצריכה של ידיעות וכתבות במתכונת של פעם, על גבי נייר. פעם הקדישו לקריאה כמה שעות בשבוע, עכשיו מקדישים לה כמה עשרות דקות, לא יותר.

עם או בלי קשר לעיתונות, הטאבלט משמש נכון להיות כ-10% מכלל האוכלוסיה האמריקנית הבוגרת. התחזיות הן שעד 2014 יהיו האייפאד ודומיו ברשותם של לפחות 30% מכלל הציבור הבוגר.

גם המחקר של המרכז לעתיד דיגיטלי מדגיש את מרכזיותו של הטאבלט בעולם המחשוב. על-פי מנהל המרכז, ג'פרי קול, נסיקת הטאבלט מבשרת גם את מותו הקרב של הפי.סי, המחשב השולחני, שהיה בעשורים האחרונים עמוד התווך של עולם המחשוב האישי. בתוך כשלוש שנים, מעריכים קול ועמיתיו, רק 4%-6% מכלל המשתמשים במחשב, ובכלל זה עיתונאים ואנשי אקדמיה, אנשי עסקים ומינהל, מתכנתים, אנליסטים וגם שחקני משחקי מחשב, עדיין יישבו ליד השולחן ויקישו על מקלדת הפי.סי.

גורלו של המחשב השולחני נחרץ, כותב קול, שכן מדובר במכשיר נייח ותובעני, הדורש "שיתכופפו אליו". ואילו טאבלט מתמסר בקלות לצרכיו של המשתמש, נכון לעמוד לרשותו כמעט בכל מקום ובכל זווית. בקיצור: כלי נוח ומושך לבילוי ולעבודה, שיעניק לרוב אמריקנים באמצע העשור הנוכחי מענה לצרכיהם בתחום המחשוב והתקשורת, וידחק גם את המחשבים הניידים, מחשבי החיק והמחברת.

חשיבותו של הטאבלט כשחקן מרכזי בתחום המחשוב הנייד גוברת עוד יותר כאשר מצרפים לכך את הזינוק הניכר בהכנסות מפרסום דיגיטלי. ברבעון השלישי של 2011 גדלו הכנסות אלה בארצות-הברית ב-22% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בארצות-הברית כבר נמצאות ההכנסות מפרסום באמצעים דיגיטליים במקום השני, אחרי הטלוויזיה, לאחר שדחקו משם את ההכנסות מפרסום בעיתונות המודפסת. מעריכים ששוק הפרסום הדיגיטלי ברחבי העולם יגיע השנה ל-80 מיליארד דולר. מבחינת העיתונות זו בשורה קטנה. את הכסף הגדול באמת עושים מנועי החיפוש, ואילו מו"לים של עיתונים ומגזינים, שקיוו לישועה מפרסום במהדורות המקוונות שלהם, נהנים מפחות ממחצית מהכנסות אלה.

מצמצמים את ימי הופעת העיתונים

בסיכום השנתי שלו מנסה דוקטור למצוא את "נוסחת הקסם" שבין ההוצאות להכנסות, בין הדפוס לדיגיטלי, בעולם העיתונות האמריקני. הנה אחת השאלות שהוא בוחן: אם צרכני העיתונות נוטשים את מהדורות הדפוס, אבל עושים שימוש בטאבלט לקריאה, בכמה יכול מו"ל להקטין את הוצאותיו על הדפסה והפצה בשיטות הישנות, ועדיין להותיר תקציב מספק להחזקת מערכת מקצועית וחזקה שתענה על ציפיות הגולשים? הוא מציע לבחון חיסכון של 25% בהוצאות, אבל מזהיר: הקצב המהיר של השינויים אינו מבטיח שזה אכן פתרון הפלא.

מה בכל זאת עושים מו"לים של עיתונים כדי להתמודד עם הצניחה בהכנסות? מי שלא סוגר את העסק, בוחר בפתרונות יצירתיים חלופים, ובהם צמצום ימי ההופעה. מדיה-ניוז, רשת עיתונים מקומיים בצפון קליפורניה, ביטלה את מהדורת יום שני שלה. במישיגן יש עיתונים מודפסים שרואים אור רק שלוש או ארבע פעמים בשבוע. האם זה מודל ההתמודדות הבא של עיתונים בארצות-הברית ואולי במדינות נוספות? לא ברור. עדיין מרחפת באוויר השאלה מה יאמרו המפרסמים, ולא פחות מכך צרכני התקשורת, שעלולים בימים החסרים להתרגל לצרוך חדשות מן האינטרנט, וכך ייקל עליהם להיפרד סופית מהמוצר המודפס.

מעבר לכך, אסור לשכוח שלצד התחזקות הטאבלט, יש כוכב נוסף בזירה - הסמארטפון. אף שקריאת חדשות על צג המגע של הטלפון הסלולרי החכם אינה נוחה כמו בטאבלט, יש רבים שעבורם הטלפון הוא התחליף לנייר העיתון. בבריטניה התברר כי 56.7% מכלל אלה שהורידו את יישום הפייסבוק של ה"גרדיאן" לסמארטפון שלהם היו צעירים מתחת לגיל 24, כשליש מהם בני 17 ומטה. המסקנה של דוקטור: הקוראים הצעירים לא נעלמו, וצריך להתאים את תוכני העיתון גם עבורם.

ב-2011 נמכרו בעולם כחצי מיליארד סמארטפונים, וההערכה היא שמגמת העלייה תימשך בהתמדה בשנים הבאות. בארצות-הברית עברו כבר שליש מהמשתמשים בטלפונים ניידים לסמארטפונים. סינגפור היא המדינה הראשונה בעולם שבה הטלפונים החכמים חצו את קו ה-50% מכלל הניידים. גם השימוש בהם לקבלת מידע ולהפצתו הולך ומתעצם: 35% מכלל התנועה בפייסבוק בארצות-הברית היא בסמארטפונים, וכך גם כ-10%-20% מכלל הכניסות לאתרי חדשות. אבל ההכנסות מפרסום במדיום זה הן עדיין שוליות.

המחקר של דוקטור מצביע על שני כיוונים עתידיים נוספים, לצד מרכזיות הטאבלט. את האחד הוא מגדיר כ"שחר של התפוצה הדיגיטלית". לדידו, אין עוד מקום לדבר על "תוכן בתשלום" או על "חומות אש, שארגוני תקשורת מתגוננים מאחוריהן מפני קריאת חינם של טקסטים עיתונאיים. לטענתו, הולך ומתגבש ציבור צרכני תקשורת שמגלה נאמנות למותג מסוים, עיתון או מגזין, ועוקב אחריו בפלטפורמות השונות - בדפוס, במחשב, בטאבלט, בסמארטפון ובקרוב גם בטלוויזיה המחוברת למחשב.

דבקות זו במותג עשויה להצדיק גביית דמי מנוי, שתסמן את ראשית הקץ של עידן הפצת התכנים ללא תשלום. כך ניתן יהיה גם לשוב לחשב את תפוצתו של עיתון, ולגבות בהתאם לכך מחיר הולם מהמפרסמים.

הכיוון הנוסף מצביע על השפעתן הרבה של הרשתות החברתיות על צריכת תקשורת ממוסדת. המלצות של חברים בפייסבוק, בטוויטר, בלינקדאין וברשתות אחרות ממלאות תפקיד בדרך שבה אנשים צורכים חדשות. ממש כמו בקניות ברשת, שבהן ניכרת השפעה על הרגלי הקנייה בעקבות המלצות בנוסח "חברך רכש חולצה כזו", כך גם בעיתונות: המלצות חברים עשויות להיות משמעותית יותר ממיקום הידיעה בעיתון או מהכותרת שהוענקה לה.

אלה אולי בשורות טובות למקימי הרשתות החברתיות ומפעיליהן, אבל יש גם ממצאים מחמיאים פחות. המחקר של המרכז לעתיד דיגיטלי העלה כי למרות הצלחתן של רשתות אלה, רמת האמינות של המידע המופץ בהן נמוכה מאוד, לפחות בעיני הגולשים. בסקר שנערך השנה ציינו כ-51% מהמשתמשים ברשתות החברתיות כי רק חלק קטן ממה שהם רואים שם אמין בעיניהם. רק 14% מהנשאלים חשים אמון כלפי רוב התכנים ברשתות. ויש גם חשש עמוק של גולשים מפני אובדן הפרטיות, ברשתות החברתיות כמו גם בשימושים אחרים באינטרנט.

נקודת מפנה בכל הקשור לתקשורת הדיגיטלית

המחקר של המרכז לעתיד דיגיטלי אינו עוסק רק באספקת מידע חדשותי או אחר באינטרנט, אלא מנסה לבחון גם מאפיינים רחבים יותר. בין המסקנות: הציבור חש עצמו מוצף בעודף מידע: שיטפון של דוא"ל, מבול של טקטסטים, תצלומים וסרטונים ברשתות החברתיות, טפטוף אינסופי של הפניות לבלוגים ואתרים אחרים. אולי מתקרב הרגע שבו תישמע הזעקה הקיבוצית: "די, נמאס!". להצפה במידע ולשיפורים הטכנולוגיים נלווית גם תחושה קשה מכך ששעות העבודה נעשו בלתי מוגבלות: במקרים רבים נדרש העובד, הודות לתקשורת הדיגיטלית, לעמוד לרשות מעסיקיו שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה.

אמריקה, על-פי ג'פרי קול, נמצאת בנקודת מפנה בכל הקשור לתקשורת הדיגיטלית: "אנחנו מוצאים יתרונות עצומים בטכנולוגיה, אבל גם משלמים מחיר אישי כבד תמורת התועלת שאנו מפיקים", הוא כותב, "והשאלה היא: עד כמה אנחנו מוכנים שהמחיר יעלה?".

ומעבר לכך, למרות ההתמקדות בטאבלט כמכשיר הדיגיטלי שישלוט בזירה בשנים הקרובות, מודים המומחים כי איש אינו יודע היכן יבזיק הכוכב החדש. לפני חמש שנים, הם מזכירים, פייסבוק הייתה רק רשת קשר בין תלמידי קולג'ים בארצות-הברית, וציוצים בני 140 תווים נחשבו לכל היותר לקוריוז. ממש עכשיו, מתחת למכ"ם התקשורתי, אולי כבר מתקרב אלינו הדבר החדש הבא, שיטלטל שוב את מפת התקשורת. את העיתון המודפס כמעט ברור שהוא לא יוכל להציל, ומי יודע מה הוא יעשה לעיתונאות.

רשימות קשורות:

- קשיי עיכול
- הולכים ונעלמים
- הסיפור העצוב של מספרי הסיפורים
- הרעיון שלך להצלת העיתונות לא יעבוד כי -
- הצילו את העיתונות, לא את העיתונים

תאריך:  19/12/2011   |   עודכן:  19/12/2011
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשר התחבורה ישראל כ"ץ יש את החוצפה להיפגש עם טניה רוזנבליט, הסטודנטית שהוטרדה באוטובוס בידי חרדים באשדוד. בפגישה מחויכת עימה ניסה לצייר תמונת מצב של חקירה. אבל במקרה הזה לא נהג אגד אשם, ובמידה מסוימת אפילו לא החרדים.
18/12/2011  |  עידן יוסף  |   כתבות
השופט: נועם סולברג, בית המשפט המחוזי בירושלים
18/12/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
"תביעה מנופחת וחסרת יסוד משפטי ועובדתי כלשהו (...) לקבלת סכומי עתק בחוסר תום לב ונקיון כפיים ותוך הסתרת עובדות מהותיות", כך מגדיר מעריב את התביעה שהגיש מחבר התשבצים ישראל (טומי) שמיר נגד העיתון. שמיר תובע קרוב למיליון שקל בשל מה שהוא מגדיר כשלילת זכויות סוציאליות לאורך עשרות שנות עבודתו במעריב. העיתון, מנגד, מכחיש מכל וכל כי יש מקום להכיר ביחסי עובד-מעביד בינו ובין שמיר וטוען כי אם יוחלט אחרת, הרי ששמיר חייב לעיתון סכומים נכבדים.
18/12/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
ההבנות שהושגו בין הרופאים המתמחים לאוצר שמו קץ למשבר הרפואה הארוך בתולדות ישראל. במסגרתן השיגו המתמחים מענקים נכבדים בגובה 60 אלף שקל לכל מתמחה, וכן מענקים בני 300 אלף שקל למתמחים שיפנו למקצועות רפואיים 'במצוקה', כלומר הסובלים ממחסור ברופאים העוסקים בהם, וכן למתמחים שיפנו לבתי חולים בפריפריה. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו רוני גמזו בירכו על ההבנות שיפתחו, כלשונו של ליצמן, דף חדש במערכת הבריאות.
18/12/2011  |  יעל פרידסון  |   כתבות
ביום רביעי לפני שלושה שבועות היה מצב רוחו של סילביו ברלוסקוני קשה במיוחד. לא היה זה משום שכמה שבועות קודם לכן נאלץ להתפטר מראשות ממשלת איטליה בשל מצבה הכלכלי החמור של המדינה. גם שורת האישומים העומדים נגדו לא הצליחה להעיב על מצב רוחו הזחוח בקביעות. הסיבה האמיתית לדיכאון הייתה העובדה שמתא הכבוד ב"סאן סירו", אצטדיון הכדורגל במילאנו, הוא נאלץ לראות כיצד קבוצת הכדורגל המפוארת שבבעלותו, מילאן, מנוצחת במסגרת ליגת האלופות בידי ברצלונה הגדולה. אלא שלקראת סיום המשחק חל מהפך בתחושותיו. האחראי למהפך היה שגריר ישראל באיטליה, גדעון מאיר, שהחליט שברצלונה או לא ברצלונה, הוא ניגש לידידו סילביו כדי לעודד את מצב רוחו. "אדוני הנשיא (ראש הממשלה באיטליה מכונה "נשיא מועצת השרים", מ"ט), בשם העם בישראל אני מבקש להודות לך על הידידות שלך כלפינו ועל מה שעשית עבורנו". כהרף עין התחלפה ההבעה הרצינית שעל פניו בחיוך רחב: "תודה לך, אדוני האמבצ'יאטורה (שגריר), ולעם בישראל על שנתתם לי אפשרות לתמוך בכם!"
17/12/2011  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
משחררים קיטור   /  אורן פרסיקו
המרדף אחרי האתיקה   /  רפי מן
הקרמלין שלנו בירושלים   /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il