|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מי שלא רצה אותו כאוגדונר

גל הירש הוקע במלחמת לבנון השנייה, אך כעת מובהל חזרה לצה"ל לתפקיד רגיש ויוקרתי: פיקוד על משימות הקשורות באירן. ואמנם, להירש יש ניסיון בלחימה מחוץ לגבולות ישראל. תשאלו את הגאורגים האם החזרתו של הירש רומזת שעימות עם אירן לא רק קרֵב, אלא עשוי להתפשט גם לקווקז?
25/02/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
גל הירש. חוזר לקדמת הבימה [צילום: דו"צ]

בושה ובגידה
מיד עם פרוץ המלחמה דרשו הרוסים מישראל במפגיע לעצור את מכירות הנשק לגאורגיה. משרד החוץ הישראלי הורה אז למשרד הביטחון לעצור את המכירות. השר הגאורגי טימור יעקבשווילי הגדיר אז את התנהגותה של ישראל כ"בושה ובגידה", אך הודה לחברות שמכרו נשק לגאורגיה

הוא היה הגיבור הטרגי של מלחמת לבנון השנייה, האיש שעל כתפיו הופלה האחריות לכשל שהוביל לחטיפתם של שני אנשי המילואים גולדווסר ורגב, ולמותם של שמונה חיילים. ועדת אלמוג, בראשותו של אלוף ב(מיל.) דורון אלמוג, שמונתה לבדוק את אירוע החטיפה, מצאה בו אחראי מרכזי והמליצה לא לקדמו ולמנוע ממנו לשמש בעתיד בתפקיד פיקודי. אולם תת-אלוף גל הירש, מפקד אוגדה 91, החליט אז לא לתת לאיש בצמרת צה"ל את התענוג לבזותו בפומבי. 30 דקות בדיוק לפני פתיחת הדיון שנועד לחרוץ את גורלו, הניח הירש מכתב התפטרות על שולחן הרמטכ"ל.

כעת, שש שנים אחרי, 30 דקות מטפוריות לפני התקיפה באירן, נקרא הירש על-ידי הרמטכ"ל הנוכחי בני גנץ לשוב ולשרת בצה"ל. הפעם, כסגן מפקד מִפקדת העומק החדשה, גוף צה"לי חדש ויוקרתי שנועד לאפשר לצבא להתכונן לתרחישי קרב במעגלים רחוקים מהגבול הישראלי.

מפקדת העומק, כך על-פי פרסומים שונים, תהיה אחראית, בין השאר, לטיפול במשימות הקשורות באירן ובהברחות אמל"ח מאירן לרצועת עזה ולדרום לבנון. הירש ישמש סגן מפקד מפקדת העומק החדשה במסגרת שירות המילואים שלו, תחת פיקודו של מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, אלוף שי אביטל.

כובש את טביליסי

איש עסקים גאורגי:
"הירש התנהל בפרופיל גבוה מאוד, זר ובלתי אופייני לדרכי הפעולה בקווקז, אך למרות זאת זכה להצלחה. גם בגלל הכריזמה שלו, וגם בזכות העובדה שהוא גיבש בעצמו את תוכנית האימונים, תוך יציאה לשטח ופגישות עם מפקדים גאורגים בכירים"

הירש יודע דבר או שניים על מעגלי קרבות הרחק מן הגבול הישראלי. חודשים ספורים לאחר התפטרותו מצה"ל הקים התא"ל ב(מיל.) את חברת 'דיפנסיב שילד'. החברה החדשה פנתה לאגף לסיוע וייצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט) לקבלת היתרים לביצוע הדרכות חי"ר בגאורגיה.

וכך, בסוף 2007, בעיצומה של תקופת זוהר בתחום שיתוף הפעולה הביטחוני ביחסי ישראל–גאורגיה, נחת הירש בטביליסי. בראש הצמרת הביטחונית הגאורגית עמד אז שר ההגנה דוד קזרשווילי בן ה-29, בן למשפחה יהודית שגדל והתחנך בישראל. קזרשווילי שב לגאורגיה ופצח בקריירה פוליטית מטאורית בטביליסי, תחילה כראש המשטרה הפיננסית ומאוחר יותר כשר ההגנה.

הירש התברג בזריזות בטביליסי תוך יצירת קשרים עם מקורבים לצמרת הביטחונית במדינה. עד מהרה החלה 'דיפנסיב שילד' לעבוד בגאורגיה במסגרת חוזים שחתמה לאימון גדודי חי"ר. "הירש התנהל אומנם בפרופיל גבוה מאוד, זר ובלתי אופייני לדרכי הפעולה בחלק הזה של העולם, אך למרות זאת זכה להצלחה. אולי בזכות העובדה שאת תוכנית האימונים הוא גיבש בעצמו, תוך יציאה לשטח ופגישות עם גורמי צבא גאורגים בכירים", אומר איש עסקים ישראלי ממוצא גאורגי. מה שעזר לו, מוסיף איש העסקים הגרוזיני, היה הכריזמה האישית שלו, אולם עיקר הצלחתו של הירש נבע מכך שידע לחבור בעבודתו לאנשים ולחברות בעלי ותק וניסיון בחלק מורכב ומתעתע זה של העולם.

הבעיה, מסביר איש העסקים, שמדי פעם ממלא שליחויות דיפלומטיות קטנות, ש"הכול היה רעשני מדי". בשטח, הוא אומר, היו יותר מדי מדריכים ישראלים ש"נראו בכל מקום". כל אותה עת, אומר איש העסקים הגאורגי, עקבו הרוסים בשבע עיניים אחר בניית הכוח של צבא גאורגיה.

נשיא גאורגיה מיכאיל סאקאשווילי הורה אז על רפורמה טוטלית בצבא, שנועדה לשדרגו ולהביאו לסטנדרטים של ברית נאט"ו. בה בעת, היחסים בין גאורגיה וישראל ובין גאורגיה וארצות הברית עלו מדרגה. בקרמלין החלו לחוש שדורכים להם על העצבים. גאורגיה נמצאת בגבול מה שרוסיה תופסת כקצה שטח השפעתה הדרומי. לא זו בלבד שבשטחה של גאורגיה עובר אחד מצינורות הנפט החשובים בעולם – גם חלק ניכר מהתעבורה האווירית, האזרחית והצבאית בחלק זה של הכדור עובר מעל המדינה.

"בנתונים אלו", אומר איש העסקים הגאורגי, "אימון גדודי חי"ר גאורגיים ויחידות מיוחדות היה רחוק מלהוות מושא הדאגות הראשי של הרוסים. בהקשר הישראלי, עיקר כעסם של הרוסים יצא על ייצוא המל"טים מישראל לגאורגיה. אולם הרעש והפטפטת של הישראלים בגאורגיה, הרבה מעבר למה שהיה נחוץ, החריפו את המצב ויצרו מצג שווא של נפח פעילות גדול בהרבה מגודלו המעשי".

בניסיון לשוב ולגמד את גאורגיה לממדיה הטבעיים, פעלו הרוסים לחבל במערך היחסים הבינלאומי של הגאורגים. הם הצליחו במידה לא מבוטלת. מדינות רבות העדיפו לא להרגיז את הרוסים. רק מערכת היחסים החמה בין ישראל לגאורגיה סירבה לגווע. בין השאר, בזכות הקשר החם, האישי והבלתי אמצעי של הנשיא מיכאל סאקאשווילי לישראל - שגם הגיע לביקור כאן במהלך מלחמת לבנון השנייה – אך בעיקר בזכות החיבור יוצא הדופן של הקהילה הגאורגית בישראל עם שר ההגנה דוד קזרשווילי, שכאמור למד והתחנך בישראל, והשר לפיתוח כלכלי גאורגי ארוולדזה, שלמד באוניברסיטת תל אביב.

נפלו כמו זבובים
מלחמת רוסיה-גאורגיה [צילום: AP]

תפקיד משנה במערכה
השיעור הגאורגי המעשי הזה בחיבור בין צבא לדיפלומטיה יועיל מאוד לתא"ל הירש. בעימות עם אירן, אם וכאשר יקרה, צפוי לגאורגיה, השוכנת בפריפריה האירנית, תפקיד משנה במערכה האזורית

באוגוסט 2008 פרצה מלחמה בין רוסיה לגאורגיה. ששת החודשים שקדמו לפרוץ המלחמה היו רוויי מתח. תחילה הפילו הרוסים מל"ט ישראלי מתוצאת אלביט שטס מעל שמי אבחזיה. במקום לקלוט את הרמז ולהוריד פרופיל, החליטו הגאורגים להחדיר אצבע לעינם של הרוסים, ובמצעד צבאי שערכו חודש אחר כך, במאי 2008, הם הציגו לראווה מערכת נשק רקטית מסוג לינקס מתוצרת תע"ש ומל"ט מתוצרת אלביט.

מיד עם פרוץ המלחמה דרשו הרוסים מישראל במפגיע לעצור את מכירות הנשק לגאורגיה. משרד החוץ הישראלי הורה אז למשרד הביטחון לעצור את המכירות. השר הגאורגי טימור יעקבשווילי הגדיר אז את התנהגותה של ישראל כ"בושה ובגידה", אך הודה לחברות שמכרו נשק לגאורגיה.

לדברי מקור גאורגי, חלק ניכר מהגאורגים שעברו אימונים על-ידי החברות הישראליות, ובכללן 'דיפנסיב שילד', מצאו את מותם במלחמה. "לא היה להם סיכוי מלכתחילה", הוא אומר. "ולא רק משום שמולם ניצב הצבא הרוסי בעמדת עליונות מוחלטת. לאימונים שעשו הישראלים הגיעו אנשים שזה לא היה מקומם הטבעי. כך שגם אם האימונים היו טובים, בשעת מבחן הם נפלו כמו זבובים. באומץ, אך כמו זבובים".

השיעור המעשי הזה בחיבור בין צבא לדיפלומטיה יועיל מאוד, ללא ספק, לתא"ל הירש, שעתיד כאמור לשוב וללבוש בקרוב את מדי צה"ל. בעימות עם אירן, אם וכאשר יקרה, צפוי לגאורגיה, השוכנת בפריפריה האירנית, תפקיד משנה במערכה האזורית. מערכה שבנוסף לשחקניות צפויות כמו עזה ודרום לבנון, עלולה להתרחב גם לאזור הקווקז ולכלול מדינות במעגל שני ושלישי כמו גאורגיה ואזרבייג'ן.

בכל המערך הזה, השאלה הבלתי נמנעת היא האם השלב שבו מצויה ההיערכות של מפקדת העומק החדשה הוא סוג של אינדיקציה עד כמה קרובה ישראל לפעולה מול אירן. ואם כן, האם היא מבטאת תחושה של הרמטכ"ל גנץ על קיומו של ואקום מנהיגותי בצה"ל, שמחזיר לפעילות, גם אם במילואים, לשעברים כמו הירש ואביטל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  25/02/2012   |   עודכן:  25/02/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי שלא רצה אותו כאוגדונר
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כביש לשריון הרוסי
26/02/12 02:02
 
קורא נאמן
27/02/12 07:20
2
רמי דרזנר
26/02/12 07:14
 
ד. מוקרט
27/02/12 12:04
3
יוחנן מירון
26/02/12 08:58
4
דניאלה
26/02/12 09:19
5
עבודה עם גרוזינים
26/02/12 12:20
6
בן טיבוגה
26/02/12 21:31
7
דודי30
27/02/12 20:15
 
ד.מוקרט
28/02/12 08:47
8
קורא ותיק
28/02/12 10:21
9
מממ
28/02/12 10:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתקיפת הכור הגרעיני בעירק ב-1981 ליוו את מטוסי ההפצצה שני מטוסי F-15, שתפקידם היה ליירט מטוסי אויב במידה ויצוצו. אם יישלח חיל האוויר למשימה מסוג דומה בשנים הקרובות, יצטרף למשימה כלי טיס נוסף - העיטם, מטוס מנהלים שיתפקד כחדר בקרה מעופף.
25/02/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
שניים בפברואר 1955. מבצע 'חץ שחור', פעולת התגמול בעזה. בלהט הקרב נפל סרן סעדיה אלקיים (סופאפו), אחד משני מפקדי הפלוגה. כפי שאירע לו לא אחת בקריירה הצבאית שלו, באבחת רגע תפס את מקומו פקודו אהרן דוידי ובאומץ-לב אופייני הוליך לניצחון. "דוידי שינה את כיוון ההסתערות, נתן פקודה להסתער והביא להכרעת הקרב", סיפר תא"ל ב(מיל.) צורי שגיא, אחד מפקודיו בצנחנים.
24/02/2012  |  יעקב בר און  |   כתבות
"התקשרתי מיד לרעייתי כדי לבדוק שהיא והילדים בסדר. במקביל בדקנו שכל העובדים בסדר וביצענו את סדרת הפעולות הנדרשות למצבים כאלה. עברו עוד כמה שעות של חרדה עד שהתברר שהאירוע מאחורינו. אנו ממשיכים לנקוט את כל אמצעי הזהירות. זו לא פעם ראשונה בתקופה האחרונה ובכלל, ואנחנו כבר רגילים".
24/02/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
בשבוע הקרוב אנחנו עדיין תחת השפעת מולד הירח במזל דגים, כך שרצוי לא לקבל החלטות, בעיקר כאלה שיכולות להסתיים בשינוי רדיקאלי. הסיבה לכך היא שכעת המחשבות נוטות להפעיל ולתדלק את מגירת "החששות והפחדים" ועדיף לאמץ את המדף שעליו יש "נחכה ונראה", עד לאחר התאריך 3.3, אז האנרגיה הנוכחית תשתנה ותוכלו להעריך מחדש את כל מה שאתם רוצים והאם אתם עדיין באמת רוצים לעשות את השינויים האלה.
24/02/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
הערת פתיח: במסגרת יעוץ מקצועי התפתח דיון מרתק על הבדלי הדורות במסגרת עולם העסקים, ועל השינוי המהותי המתפתח, לראשונה מאז ומעולם, במסגרתו הפערים ההכרתיים בין הדורות מתרחבים וקצב השינויים מתגבר. התופעה המגבירה את המרחק בין הדורות ונשענת על מהפכות הטכנולוגיה, מייצרת כר נרחב להטמעת שינויים מרחיקי לכת, אצל תאגידים עסקיים, המבקשים לאמץ מודלים דינאמיים אשר יאפשרו להם למנף את השינויים במקום להיאבק בהם. השיחה הזו הולידה סדרת כתבות, שזהו הפרק הראשון בה, אותה כתבתי ביחד עם שרה בכור, היועצת לפיתוח ארגוני.
24/02/2012  |  דן אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il