|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z (פרק ג')

פרק זה עוסק במהות השינוי של שילוב דורות X ,Y ו-Z, לשם מקסום הפוטנציאל התאגידי. פרק שלישי בסדרה העוסקת במסע של העולם העסקי, המתחיל תמיד מתוך יזמות, חדשנות והמצאתיות, ומוליד תאגידים עם הצעת ערך לצרכנים. כאשר החדשנות מתארגנת ולובשת צורה של מודלים תאגידיים מובנים של "ביצוע ותפעול", נקראים אל התאגיד מנהלי עסקים. הנה המלצות לשימור גל החדשנות וחדוות היצירה, בצל האתגר המתחדד, בין היתר, בשל הפער המתרחב בין הדורות X ,Y ו-Z
02/03/2012  |   דן אלון   |   כתבות   |   תגובות
דן אלון
תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z

דן אלון
תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z (פרק ב')

הערת פתיח ותקציר תוכן הפרקים הקודמים: בני דור ה-X (כיום בני 40 ומעלה), כבר מובילים את התאגידים של ימינו, ומעסיקים מנהלים בני דור ה-Y (כיום בני 30 ומעלה), ואנו בעיצומו של גל כניסת דור ה-Z לשוק העבודה (כיום בני 20). הפערים ההכרתיים שבין הדורות מביאים עימם לראשונה אתגרי השתלבות המאפיינים את בני דור ה-Z. מאפייניו העיקריים של דור ה-Z הם חיים בעולם דיגיטלי, וירטואלי, עולם של היצע וזמינות עצומים של ידע ורישות חברתי, במציאות של קצב שינויים מתגבר עם עוצמה גבוהה. בהיעדר הבנה מעמיקה של מהות השינוי ויכולת תואמת לניהול השינוי, עומדים תאגידים בפני סכנת "היעלמות" בשל חוסר רלוונטיות.

בפרק שלישי זה (בסדרה שנכתבה יחד עם שרה בכור, היועצת לפיתוח ארגוני), נדון בסוגיית שילוב הדורות בהקשר העסקי, ובמהות השינוי הנדרש, כמפתח להצלחה התאגידית בעולם הרישות החברתי של דור ה-Z.

מהות השינוי א': פערי תפיסה ומציאות

דור ה-X כבר מנוסה וותיק בעת הזו, והוא מחזיק במצבור עצום של ידע, ניסיון ומרכזי כוח מהותיים בעולם העסקי, הכולל מלבד כישורים, גם קשת ענפה ופורייה של קשרים ורישות מקצועי. המציאות התאגידית ותפיסת המודלים התאגידיים כבר מהווה עבורו טריטוריה מוכרת מלווה בתחושת ביטחון של התמצאות, היכרות, ומעל לכל – הכרה. יתרונו הגדול של דור ה-X נמצא הן בהיקף היכולות והניסיון, והן ביכולתו לנווט, לחנוך את דורות ההמשך ולאפשר צמיחה.

דור ה-Y עובר תהליכי בגרות ומעבר לעמדות בכירות, וזהו הדור הראשון שמביא עימו אל שכבת ההנהלה הבכירה את מרכיבי מהפכת האינטרנט והמידע. לדור זה שפה משותפת עם בני דור ה-X, ובמידה מסוימת אף עם בני דור ה-Z. אולם, דור ה-Y נושא עימו קונפליקט מורכב במסעו אל מעלה הפירמידה התאגידית, בעיקר בשל הצורך להידמות לבני דור ה-X לצורך יצירת אפשרויות קידום, לצד התובנה שהמציאות המשתנה מחייבת חיבור מהותי וממשי לעולמו של דור ה-Z. יתרונו הגדול של דור ה-Y נמצא בעיקר ביכולתו לחבר בין מציאות של Z לתבנית העסקית של דגם דור ה-X.

לעומת דורות ה-X וה-Y, דור ה-Z אינו רואה את עצמו כיישות תאגידית, ובאופן מיוחד לא בדמות המודל התאגידי של הדורות שלפניו. בני דור זה מחזיקים משרה תאגידית רק בתנאים העולים בהתאמה לתפיסת עולמם, תפיסת המושתתת בעיקרה על היעדר תלות, מחויבות נמוכה, תגמול אישי גבוה מלווה במרחב חירות אישית גבוה בזמן העבודה ומעבר לזמן העבודה. בני הדור הזה פועלים באופן סימולטני במגוון ערוצי תוכן ותקשורת, והם יצירתיים ובעלי יכולת מיקוד מבוזרת. יתרונם הגדול נמצא ביכולתם לפרוץ גבולות ולרשת/לקשר טכנולוגיה לפתרונות.

להלן: טבלת דורות

מהות השינוי ב': שילוב גישות בין דורות

וכך, בעוד דור ה-X מבקש להביא לצמיחה תאגידית באמצעות מודלים מוכחים וטובים מבתי מדרש למנהל עסקים, ובעוד דור ה-Y עוסק במימוש תוכניות אלה לצמיחה תאגידית באמצעות הבניית תשתית אנושית וטכנולוגית לניהול וביצוע המטרות העסקיות המוגדרות של דור ה-X, עסוק דור ה-Z בפיתוח פתרונות תעסוקתיים בעלי איכויות שונות ואף הופכיות למודלים מיושנים אלה.

פרופ' תומס מאלון (מרצה בכיר למנהל עסקים), מניח ארבעה עקרונות המהווים תשתית למנהלי עסקים בכירים המבקשים למנף את התאגידים שהם עומדים בראשם באמצעות "המצאתיות". ארבעת המרכיבים הם היכולת לשאול שאלות (לאתגר מודלים קיימים), היכולת להתבונן (ניתוק רפלקס התגובתיות המותנה), היכולת לרשת (חיזוק הקישוריות וצמצום מנעד של תלות במשאב), ולבסוף – החופש להתנסות (הרחבת החופש לנסות בצל החשש המגביל של "להיכשל").

כל אחד ממרכיבים אלה עומד בסתירה למודלים התאגידיים המובנים שעליהם מופקדים בני דור ה-Y לצורך ביצוע החזון העסקי והאסטרטגיה התפעולית של בני דור ה-X, ומאידך-גיסא, כל אלה נמצאים בהתאמה מלאה למודל התעסוקה התאגידית האולטימטיבי של בני דור ה-Z. בהינתן שבני דור ה-X יאמצו מודל המעודד את בני דור ה-Y למזג בני דור Z בתאגיד, צפויים בני דור ה-Z להוות גורם מכריע וקלף מנצח בתחרות התאגידית על שטחי האוקיינוס הכחול העתידיים. מה הם המודלים המאפשרים שילוב נכון, מאוזן ומפרה בין הדורות?

מהות השינוי ג': התאמת מודלים עסקיים ותשתיות

התאמת המודלים העסקיים באופן שיאפשר שילוב כוחות נכון בין הדורות (יעיל, מאוזן ומניב), היא משימה בעלת מרכיבים רבים, גם מעבר לרכיב של תשתית אנושית "בלבד". שינויים תואמים מתחייבים גם בתשתית התהליכית, הטכנולוגית, ובעיקר בהבניית מבנה תאגידי דינאמי וגמיש, כזה שניתן לשנותו ולהתאימו למציאויות מגוונות (המשתנות באופן תדיר ובעוצמה גוברת).

בהרצאתו המאלפת בפני הקהל של TED בבריסל בחודש שעבר, מדבר Paddy Ashdown על השינויים במבנה ופיזור הכוח במישור הגלובלי, לא רק בין מעצמות וריכוזי עושר, אלא גם במבנה ומודלים מתרחבים ומתפשטים, היררכיות מתפוררות והופכות לשטוחות, וכל יתר האלמנטים המהווים את תבנית ה-דנ"א הקלאסית של דור ה-Z.

משמעותם של מבנים בהוויה של המציאות החדשה היא היעדר גמישות לשינויים ומכשולים בדרך להתוויית ההתאמות הנדרשות מתאגידים כתוצאה ממציאויות מתחלפות תדיר.

המשמעות ד': תהליך ללא תהליך

ביסודם של כל התאגידים עומדים תהליכים המווסתים את הפעילות התאגידית ומתווים אותה לעבר תוצאות חזויות ומדידות. גם תהליך שאינו מתועד או מהונדס הוא תהליך, ותהליכים עסקיים מתקיימים גם בהיעדר ספר תיעוד תהליכים. על-פי רוב, מהנדסי תהליכים מתעדים תהליכים ומהנדסים אותם לשיפור ביצועי הארגון, מתוך תפיסה קונסטרוקטיבית, ליניארית, סיסטמתית המבקשת ליצור מודלים ברי חיזוי, עם תפוקה מקסימלית וטווח סטיית-תקן מינימלי.

המציאות החדשה מצריכה מודלים עסקיים בעלי רמת קשיחות מופחתת וגמישות מקסימלית, כזו הנשענת בעיקר על שני מרכיבים: הגמישות המחשבתית וההמצאתיות האנושית מחד-גיסא, והשמה אינטליגנטית של משימות לטובת טכנולוגיה מאידך-גיסא.

דוגמה מצוינת להמחשת שילוב נכון בין דורות ניתן למצוא ברכישה האחרונה של חברת Oracle, אשר רכשה את RightNow Technologies ומימשה את אסטרטגיית הנגישות שלה כספקית CRM-ERPגם לדור ה-Z (מתוך התובנה שדור ה-Z מתנהל בעיקר ברשתות החברתיות). במהלך הקריירה שלי ליוויתי מקרוב את מערך המכירות של RightNow ונוכחתי מקרוב כיצד שילוב של דור Z בתהליכי אסטרטגיה ומימוש מסוגל ליצור מיזוג נכון בין דורות בעלי מטרות זהות ותפיסות מציאות שונות.

לסיכום

הפער המתרחב ממילא בין הדורות, בצירוף הפער הנוכחי, המתעצם לאור מהפכות הטכנולוגיה (מהפכת האינטרנט, מהפכת נגישות המידע ומהפכת הרישות החברתי), מהווים נקודת הכרעה בין תאגידים מסוג X שאינם מסוגלים להפנים את מהות, עוצמת והיקף השינויים, לבין תאגידים שבהם דור ה-X עושה שימוש נבון במרחק מדור ה-Z, ובאמצעות התוויית מרחב גמיש למנהלי דור ה-Y ובתוספת שילוב של דור ה-Z במרחב התאגידי – ממנף את השינויים במקום להיאבק בהשלכותיהם.

טעות נפוצה נמצאת דווקא בתפיסה השגויה, לפיה, לכאורה, רק תאגידי טכנולוגיה הם בעלי מרחב הזדמנויות המשתרע אל האופק של דור ה-Z, ועל כן השינויים של התאמת התאגידים המודרניים נדרשים בעיקר מחברות טכנולוגיה באמצעות מוצרים כמו של RightNow Technologies עם קו מוצרים כמו CX for Facebook המספק Real Time Analytics based Interaction.

הנה קישור למגוון רחב מאוד של תאגידים העושים את דרכם אל ליבו וכיסו של דור הצרכנים הבא, דור ה-Z, והם עושים זאת גם מתוך מגוון רחב מאוד של תעשיות (מזון, אופנה, תרבות, תיירות וכו'), וגם תוך שימוש ב"טרנדים" גלובליים נוספים המשפיעים על דור ה-Z ומושפעים ממנו ומהרגליו (הרבה יותר green, הרבה יותר healthy, הרבה פחות brand loyalty והמון, אבל המון זמן פנוי ומוצרי premium.

בפרק הבא, הרביעי במספר, נדון במודלים ורכיבים שיש להביא בחשבון בעת ניהול השינוי ויצירת מודלים המשלבים באופן מיטבי בין הדורות.

תאריך:  02/03/2012   |   עודכן:  02/03/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z (פרק ג')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למרות הרגשות הלאומיים הצרפתיים העזים, לא פגשנו במונטריאול איש שאינו דובר לפחות אנגלית בסיסית על מצבת זיכרון בבית הכנסת ועל מגיני דוד בכנסייה מה עושה קנדה כדי לא להחזיר מע"מ לתיירים השלג הכבד במונטריאול דווקא משכנע מדוע לא כדאי להשקיע במפלסות בגולן וכיצד מציע המדריך לפתור את בעיית ההפסדים של האיצטדיון האולימפי
01/03/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
התושבים הנוסעים על הכביש שבין גוש עציון לקריית ארבע יודעים היטב שמדובר בנסיעה מסוכנת במיוחד, שמתחילה להזכיר את השנים הרעות של האינתיפאדה השנייה.
01/03/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
המחזה "גליליאו" שעיבד עידו ריקלין מאיר תופעה שחוזרת ונשנית בהיסטוריה של התרבות: ממציאים דגולים נחשבים למורדים בקיים, ובמקרה הטוב - למשוגעים. המצאת הטלסקופ של גליליאו (מעניין כמה ילדים ונוער יודעים על כך כיום?) שאנו עדים לה על הבמה בצורה הכי מציאותית, היא שאימתה את תורתו של קופרניקוס על היות כדור הארץ אחד מכוכבי הלכת שסובבים סביב השמש. והשמש אינה מרכזו הסטאטי של העולם. הדבר היווה סטירה להגמוניה הנוצרית, ולתאוריות שלה על היות הכוכבים קבועים במקומם בתוך כדור זכוכית. הפיגור במחשבה היה והינו נחלת המימסדים הדתיים, שבהאחזותם בהתאבנות המחשבה הם מנסים לשמר את שליטתם במחשבת בני האדם.
01/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
האביב בפתח ועימו הפריחה ואיתם מגיעה הרגישות לאף ולאבקנים המתעופפים באוויר - מה שנקרא אלרגיות, קדחת השחת וכו'. התוצאה - קשיי נשימה, שיעול מוגבר, אף דולף ועוד. התגובות האלרגיות יכולות להיות קלות עד קשות. מרביתן כוללות רק את הטרדה הכרוכה בעיניים מגרדות ודומעות ובהתעטשויות.
01/03/2012  |  דויד קאפח  |   כתבות
כולנו מכירים את הסיטואציה: אחד מבני או בנות משפחתנו עומד בקשר רומנטי עם אדם 'זר', והכוונות של הזוג נראות רציניות. המשפחה הדואגת נכנסת ללחץ ופונה לברר בכל דרך במי מדובר. האמצעים כוללים טלפונים לאיתור חברים מהמעגל הקרוב והרחוק, מורים ובני משפחה, לכולם נערך תשאול זריז לגבי המועמד לכניסה לחיק המשפחה. ועם מדובר במצב חירום עבור משפחה סטנדרטית, נסו לנחש מה קורה בארה"ב. שם מסתבר, ישנם רבים שמוכנים לשלם על הבירורים האלה הרבה מאוד כסף, ואף ירתמו לכך משרד חקירות שלם.
01/03/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il