הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
כתבות
ראשי  /   אמנות  פנאי  תרבות 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
חמאס מאתגרת את מחמוד עבאס
11/08/2017   |   יוני בן-מנחם
 
 
 
שיירת נבי דניאל (ז') הבריטים חילצו
11/08/2017   |   אורי מילשטיין
 
 
 
אלכוהול ומדרכות בדובאי
11/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
ליכוד - כן; נתניהו - לא
11/08/2017   |   עמי דור-און
 
 
 
יתבררו ויתלבנו וְיִצָּרְפוּ
11/08/2017   |   נסים ישעיהו
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
הסטודיו של נחום גוטמן [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]
אורה איתן - מאיירת ילדותנו
במוזיאון נחום גוטמן בתל אביב נפתחה תערוכה רטרוספקטיבית של המאיירת הוותיקה אורה איתן. אוצרת: טלי תמיר. איתן, מבכירות המאיירים בישראל, מסכמת 40 שנה של אמנות ויצירה ומציגה תערוכת איורים שגדלנו איתם ומלווים את ילדינו כיום
שפנה, ציור: אורה איתן

שפן, ציור: אורה איתן

אורה איתן (אורה זנדהאוז), נולדה בתל אביב ב-1940, החלה לאייר ב-1964 ולמדה ב"בצלאל" בשנים 1957 - 1961. היא איירה את מיטב הכותבים לילדים - ח. נ. ביאליק, לאה גולדברג, אנדה עמיר, נורית זרחי, חיה שנהב, נירה הראל, אורי אורלב ויהודה אטלס. החל משנות התשעים היא איירה גם ספרי ילדים בארצות הברית.

התערוכה סוקרת את עבודותיה של איתן ב-40 השנים האחרונות ומציגה איורים מקוריים של עשרים ושניים ספרים, ביניהם : "בואו עננים" מאת לאה גולדברג, "תרנגולת כחולה" מאת חיה שנהב, "סבתא סורגת" מאת אורי אורלב, "הנעליים של טנבורי" מאת שמעון בלס, "לילה בא" מאת סנדרה לאוק, ואחרים.

אטרקציה מיוחדת - הנאה צרופה: חדר מיוחד עם תא צפייה במסך טלוויזיה מוקדש לסרט אנימציה - פרויקט ייחודי וחדש בעבודתה של איתן- בבימויה של ביתה- האנימטורית נועה צ'רנוב, שהפיחה תנועה בדמויותיה המאוירות של אמה. מדובר בשיתוף פעולה מעניין בין אמא ובת, המציע גרסה מרהיבה והומוריסטית לאגדת המלך שלמה ומלכת שבא. האיורים מורכבים מקולאג' של נייר צבעוני זוהר בסגנון נאיבי, והאנימציה, בתוספת המוזיקה העכשווית נותנים לסרט מימד של תנועה ומקצב, בייחוד החלק של הרקדנים המלווים את מלכת שבא.(את האיורים המקוריים לאגדה אייר נחום גוטמן בשנת 1933, בספר "ויהי היום", בעיבודו של ביאליק).

האיור - שפה חזותית: איתן מאמינה כי האיור מושפע מאד מן השפה ומדרך הכתיבה של הסופר, ולכן טכניקת האיור שלה משתנה בהתאם לרוח הטקסט. לתפיסתה, על המאייר לברוא עולם בשפה חזותית, שיאיר את הטקסט ויגיב למצלול הלשוני שלו. לכן, כל ספר חדש שהיא מאיירת הוא בשבילה הרפתקה וסיבה לצאת לחיפושים אחרי סגנון וטכניקה מתאימים. היא עובדת במגוון מרשים של טכניקות המעניקות טקסטורות שונות לאיור; החל מציור בגואש על נייר, איורים שנעשו על דיקט, על זכוכית, על פח ועד תוכנות מחשב. איתן רושמת בעט ומציירת במכחול, מרכיבה קולאז'ים ומייצרת את ניירות הטקסטורה שלה במו ידיה. על הצורך שלה להמציא בכל פעם את עצמה מחדש היא אומרת: "אותנטיות ומקוריות - אלה שהיו נחלתנו בילדותינו ונוסף עליהן ניסיון חיים - הם בעיני ערכים עליונים, ואני מעדיפה אותם על פני וירטואוזיות". איוריה של איתן מקרינים תום ופשטות, ומצטיינים בהאנשת החיות. בתערוכה מוצגות דוגמאות מהעבודות המקוריות שלה, דבר הממחיש ומסביר את דרך התהוות האיורים שאנו רואים בספרים עצמם.

האוצרת, טלי תמיר: "איתן הייתה שותפה לדור המאיירים שהניעו מהפכה באיור הישראלי; היא חילצה את האיור הישראלי ממחויבויותיו האידיאולוגיות והטעינה אותו בהשראה אישית ואמנותית. בראשית שנות השמונים, השתחררה איתן מהדומיננטיות המסורתית של הקו באיור ופיתחה שפה ציורית בעלת דגש צבעוני וייחודי".

מורת דרך: אורה איתן לימדה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל למעלה משלושים שנה וגידלה דורות של מאיירים. תלמידה, איציק רנרט, היום ראש המסלול לאיור במכללת שנקר אומר עליה ש"אורה נשארת תמיד סקרנית, חקרנית וטרייה, כאילו מעולם לא איירה עד הרגע, וכאילו כל עבודה שלה היא העבודה הראשונה". תלמידה דוד פולונסקי העיד על שיעוריה שהיו "נקודת מעוף" והרחיבו את מושג האיור.

איתן זכתה בפרסים רבים על איוריה, ביניהם שלוש פעמים בפרס ע"ש בן יצחק מטעם מוזיאון ישראל, פעמיים בפרס אנדרסן לאיור מצטיין (פעם אחרונה ב-2006), פרס אוניברסיטת חיפה עבור איור מעולה, ופעם אחת בפרס האיור ע"ש נחום גוטמן.

נחום גוטמן, גם: באותה הזדמנות - ולא פחות חשוב, כדאי לבקר שוב בתערוכת הקבע של נחום גוטמן, לחדש את ההיכרות עם הסופר, הצייר והמאייר, ממכונני התרבות והאמנות הישראלית. נוכל להתרשם גם מהסטודיו שלו שנשתמר כאן. חבל רק שלא מוצגות פה יותר תמונות שלו, ואפילו העתקים מהן, כדי לספק למבקרים התרשמות יותר מעמיקה על מכלול יצירתו.


שמלת השבת של חנל'ה
מוזיאון 'נחום גוטמן'

נעילת התערוכה: 4 באוגוסט 2012
מוזיאון נחום גוטמן לאמנות
רח' שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב.
טלפון: 5161970 03
שעות פתיחה: ימים א-ה': 10:00 - 16:00 . יום ו': 10:00 - 14:00 (הכניסה בימי ו' ללא תשלום). שבת: 10:00 - 15:00.
תאריך:  16/04/2012   |   עודכן:  17/04/2012
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין

מועדון הבלוגרים עוקבים: 8לקבלת רשימות מרגלית מולנר גויטיין לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


ברחבי הרשת

רשימות קודמות
קל ופופולרי לבוא בטענות אל הרבנות, במיוחד בנושאי נישואין וגירושין. ככלות הכל, לא רבים אוהבים אותה - במיוחד באמצעי התקשורת - והיא מצידה לא בדיוק עושה מאמצים של ממש לשפר את תדמיתה. לפעמים זה כל-כך קל ופופולרי, עד שדומה שאפשר לתבוע את הרבנות ולזכות בסכומים נאים בלי יותר מדי מאמץ. לא אצל שופטת בית משפט השלום בנתניה, חנה קיציס.
16/04/2012  |  איתמר לוין  |  כתבות
אין אופרה כמו מאדאם בטרפליי שאפשר לשמוע כל פעם ולהתרגש מחדש עד דמעות. הגרסה החדשה באופרה הישראלית עם צוות נפלא וזמרת בעלת קול פעמונים ענקי- אירה ברטמן, נוגעת בכל החושים, מרהיבה ומכאיבה ומפליאה שוב עם הסיפור - לפי רומן של פייר לוטי מ-1887ועם המוזיקה של ג'קומו פוצ'יני.
15/04/2012  |  שולמית קיסרי  |  כתבות
בית המשפט העליון ממעט לחייב בהוצאות את הפונים אליו, במיוחד בשבתו כבג"ץ. העיקרון הוא, ששערי בית המשפט פתוחים בפני כל אזרח, ואין להרתיע אותו מלפנות לבית המשפט מחשש שמא יחויב בהוצאות שאינן לפי כיסו. הדבר נכון במיוחד בבג"ץ, המהווה את הכתובת האחרונה לאזרח הסבור שרשויות המדינה גרמו לו עוול.
15/04/2012  |  איתמר לוין  |  כתבות
"מאדאם בטרפליי", המועלית באופרה הישראלית היא הפקה מרהיבה ועם ביצועים מצוינים על-רקע תפאורה מדהימה. הזמרת אירה ברטמן בתפקיד הראשי, המנצח לוצ'יאנו די מרטינו מצליחים יחד עם הזמרים, התזמורת , המקהלה והאפקטים הנהדרים להביא את היצירה לידי מימדים שמימיים ולחוויה אופראית נפלאה.
15/04/2012  |  חיים נוי  |  כתבות
את החמץ הראשון שלאחר הפסח החלטנו לטעום, בתום החג, במסעדת "קופי בר" הוותיקה ורבת המוניטין שברחוב יד חרוצים 13 בתל אביב. הדברים אמורים באחת מחמש מסעדות הרשת שבבעלות רותי ומתי ברודו, ששמם כבר יצא לפניהם כמסעדנים מובילים. בתור שכזאת היינו סמוכים ובטוחים שהגענו הפעם אל המנוחה והנחלה הקולינארית. אחרי ככלות הכל, רק לפני חודש ימים גמרנו את ההלל על ה"ירוקה" שבמסעדות הרשת הזו, "דליקטסן", ואף שזו האחרונה מצויה עדיין, בעידן-הרצתה - היא כבר הספיקה להוכיח את עצמה כמסעדה איכותית.
15/04/2012  |  ראובן לייב  |  כתבות

פורומים
אמנות
פנאי
תרבות
כתבות מקודמות
אור לוין
איך נבחר דונלד טראמפ?
עופר מ' כהן
חיסכון לכל ילד: צעד אחרי צעד
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט