|   15:07:40
דלג
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
הזמנה לתערוכה במוזיאון ארץ ישראל

מדריד לפני חניתה

מתנדבי ארץ ישראל למלחמת ספרד הם חלק מהביוגרפיה שלי, מהביוגרפיה של בני עין החורש הבוגרים. עד היום אני נוהג לשאול את עצמי כיצד הייתי נוהג במקומם. שהרי בדמם ניסו ולא הצליחו לחסום את גיסותיו של פרנקו. אבל בארץ ריחף הציווי המוחלט של תנועת העבודה על גווניה - חניתה לפני מדריד!
22/05/2012  |   אלישע פורת   |   כתבות   |   תגובות

לפני שבוע קיבלתי לפתע מסר מרגש בדואר האלקטרוני. בהודעה הלקונית התבשרתי על השקת תערוכה חדשה במוזיאון ארץ ישראל. תערוכה המוקדשת למתנדבים הארץ ישראלים בבריגדות הבינלאומיות, שהתגייסו לחמו וחלקם אף נפלו - למען הרפובליקה החוקית של ספרד. 1936 עד 1938. נזכרתי שלפני זמן רב, פנתה אלי האוצרת, רחל בונפיל, בבקשה לסייע להקמת התערוכה. נעניתי ברצון.

מתנדבי ארץ ישראל למלחמת ספרד הם חלק מהביוגרפיה שלי, מהביוגרפיה של בני עין החורש הבוגרים. עד היום אני נוהג לשאול את עצמי כיצד הייתי נוהג במקומם. שהרי בדמם ניסו ולא הצליחו לחסום את גיסותיו של פרנקו. אבל בארץ ריחף הציווי המוחלט של תנועת העבודה על גווניה - חניתה לפני מדריד!

לא תרמתי לתערוכה שום כפתור, שום צילום, שום איגרת דהויה. לשווא תבקשו את שמי שם. כל מה שתרמתי זו אהבתי והערצתי למתי המעט הללו, שלא צייתו להחלטת מוסדות היישוב, ובמקום לאמץ אל ליבם את הסיסמה "חניתה לפני מדריד" - הם יצרו את הסיסמה "מדריד לפני חניתה". כל ילד בעין החורש של ראשית שנות הארבעים הכיר את שיקה - יהושע - גרבר, האח של שמעון גרבר-ישראלי. כולם ידעו שהוא הסתתר זמן רב במחבואים שונים מפני הבולשת הבריטית.

שיקה גרבר הוא קומוניסט...

שיקה היה חבר קיבוצנו, שעלה בשנת 1929. אך בדומה לרבים מנערי השוה"צ דאז, נדהם מהדרך האלימה של הגשמת הציונות. כיבוש העבודה היה ממש כיבוש לוחמני מידי הערבים. גאולת הקרקע הייתה סילוק האריסים מחושותיהם מאהליהם העלובים, ומכירת הקרקע לקרן הקיימת לישראל. משום כך גורש מהקיבוץ. הועזב או הורחק או איך שלא יכונה הדבר. אבל אחיו נשאר וגם שיקה מסתבר נשאר.

אישה מפורסמת אחרת, זושה הגיבורה, מהתזמורת האדומה, שיהודית כפרי כתבה ביוגרפיה מרגשת שלה, נטשה את משמר העמק ממש באותו הזמן וממש מאותן הסיבות. וגם חנן איילתי, סופר היידיש הנשכח, גיבור סיפורי, חלק איתם אותה הדרך העקומה. הם נטשו את "השומר הצעיר" והצטרפו לפק"פ, המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה, שהייתה שנואת נפשו של היישוב, ממש כשם שהייתה נרדפת על-ידי הבולשת הבריטית.

הם נרדפו ונעצרו או גורשו ונחקרו ואפילו נאסרו ועונו. היישוב היהודי לא ריחם עליהם. רבים ביישוב סברו שזה מגיע להם. גם בקיבוץ שלנו היו חברים שהזהירו את הילדים לא להתקרב יותר מדי לשיקה גרבר, כי הוא קומוניסט! כי הוא לחם בספרד! כי עקיצתו עקיצת נחש ונשיכתו נשיכת עקרב...

דרישת שלום מספרד

ההזמנה להשקת התערוכה היא למעשה צילום גדול, בשחור-לבן, צילום מדהים, שבו נראים שני לוחמי הבריגדות מארץ ישראל, שיקה גרבר מעין החורש ודניאל אברמוביץ', אחיה של לנה חסין מעין החורש, עומדים ואוחזים בידיהם דף גדול מהעיתון "דבר", שעליו כתבו בפחם או בדיו - עין החורש, 25 ביוני, 1937. הייתי המום. כמה שעות לא הצלחתי להתארגן. יוני 1937, בדיוק שנה לפני הולדתי! עומדים להם שני צעירים יהודים מארץ ישראל, לבושים במכנסי 'גאליפה', מין אברקיים משונים, התחובים במגפי העור שלהם, באיזו עיירה ספרדית הרוסה, ומוסרים דרישת שלום לאהוביהם שבארץ.

שיקה יהושע גרבר, נמוך ושחרחר, ודניאל אברמוביץ', גבוה ובהיר שיער. האם היה זה צלם צבאי שצילם את התמונה? או צלם עיתונות? איזו דרך מרגשת להעביר דרישת שלום למשפחות! התמונה נתרמה לתערוכה מאלבומיו של שיקה גרבר, בידי בתו עדה.

דניאל אברמוביץ', המכונה משום מה "המתנדב הלאטווי", בלונדי, גבוה, ממושקף ורציני עד אימה. הוא נהרג חצי שנה מאוחר יותר, ב-1938, בקרב על האֶבּרוֹ, ומקום קבורתו לא נודע. דן יהב כותב בספרו "גם אלה בגיבורים", לוחמים מתנדבים ארצישראלים ב"בריגדות הבינלאומיות" בספרד 1938-1936, (צ'ריקובר 2008):

דניאל אברמוביץ', היה מראשי הפק"פ בארץ. התמנה לקפטן בבטליון פולני, בבריגדה הבינלאומית. נפל בקרב על גנדסה, בחזית האברו בשנת 1938. היה חבר מרכז המפלגה הקומוניסטית בארץ. היה חולני, גבוה וצנום. בספרד שירת תחילה בבטליון ע'ש דומברובסקי. היה בין הלוחמים המצטיינים בחזית בלצ'יטה, זכה באותות הצטיינות וקיבל דרגת קצין. נתמנה סגן מפקד הבטליון ע"ש מיצקביץ, של יהודים מפולין. רץ תחת אש וקפץ מעמדה לעמדה בקרב. בעת שפיקד על התקפת נגד כוחות פרנקו הפשיסטים נפל בקרב.

הלב ממש כואב על זיו העלומים הזה, על גבורת הנפש הזו, על התרומיות המופלאה הזו, שבוזבזה לשווא, בשדות הקרב של ספרד במלחמת האזרחים. כמה חבל שלא זכה לציון על קברו. וכמה חבל שלא זכה להיקבר בארץ ישראל. לא הקים משפחה, לא הותיר זכר אחריו, למעט כמה תמונות ואיגרות דהויות. חבל גם שלא זכה לציון בבית העלמין שלנו, ליד אבני הזיכרון שהצבנו לזכר קרובי חברינו שנספו בשואה. הרי גם הוא נפל בקרב נגד הפשיסטים האיטלקיים והנאצים הגרמנים.

שיקה גרבר התמזל מזלו והוא חלה אנושות. את החולים האנושים פינו אז למחנות הסגר בצרפת. שם הוא החלים, והצליח לשוב ארצה, חרף היותו חבר בפק"פ, וחרף השתתפותו במלחמה. בארץ הוא התמתן ואפילו התגייס ליחידת תובלה, בצבא הבריטי, ולקח חלק בקרבות איטליה. בשובו ארצה התגייס לצה"ל. וכך בילה כמעט שני עשורים מחייו בשירות צבאי, אך בצבאות שונים... לימים היה פועל בניין ועובד בכיר במקורות. כל השנים התגורר ב"שיכון מפ"ם" שביד אליהו... בתו היחידה עדה, נוצרת את זכרו באהבה רבה.

אני שב בזיכרוני אל מדורות תנועת הנוער, אל מחנות הקיץ, אל המסעות מים אל ים. בכל מקום, מסביב למדורה, במאהל, שרים "הוי מנואלה" ו"ארבעת הגנרלים" ושאר שירי התרוממות הרוח והגעגועים מספרד. הנשמה הייתה יוצאת לי ליד המדורות ההן, כשהמדריכים היו קוראים משירי פדריקו גרסיה לורקה, או מצטטים בפאתוס את דבריה המתלהמים של "לה פסיונארה".

"הם לא יעברו" שרנו באמונת תום של נערים עבריים בארץ. ופול רובסון, הזמר השחור הענק, ליווה את שבועתנו בקול הבס המרעיד שלו. אבל הם עברו, והם שרפו, ורצחו והשמידו. קודם את ספרד אחר כך את צרפת ואת פולין, ולבסוף את כל יהדות אירופה. האם היה זה משום שלא קמנו כולנו, כאיש אחד, כלומר הורינו ואחינו הבוגרים, ולא לחמנו על מדריד במקום על חניתה?

מכנסי הגאליפה המגוהצים ששני המתנדבים הארץ ישראלים מתהדרים בהם לוכדים את עיני. לא להאמין, הם גם צחצחו עד ברק את מגפיהם. מניין נמצאה להם משחת הנעליים השחורה? מכנסי הרכיבה המפורסמים הללו, חבקו את גזרתם של הבחורים מעין החורש, ארץ ישראל, שלא ידעו בכלל לרכוב. אילו היו היום מנסחים את פרישת-השלום המדהימה שלהם, היו כותבים אותה באותיות דפוס בוודאי. ומי לכל הרוחות היה הצלם? קומוניסט עיתונאי יהודי מצרפת? והתאריך הזה, החקוק לנצח על דף נייר העיתון "דבר". 25 ביוני, 1937. שנה לפני הולדתי. שנה לפני שהעולם הוצת בתבערה הנוראה בתולדותיו. שנה לפני שאבדה דודתי בגטו ורשה. שנה לפני שסבתי נרצחה ביער, על גבול פולין ליטא. שנה לפני שבן דודי בן השתים-עשרה עלה בעשן המשרפות.

שיקה גרבר, קורות חיים:

שיקה יהושע, בן-ישראל ואודל גרבר, נולד בברדיצ'ב אוקראינה, ב-15 לאוקטובר 1905.

1922 - המשפחה עוברת לעיר הגדולה ביאליסטוק. שיקה מצטרף לתנועת השומר הצעיר ופעיל בה מאד.

1929 - בהיותו בן 24 עלה ארצה, הצטרף לקיבוץ חדרה - עין החורש, שם היה חבר אחיו שמעון גרבר.

1932 - עזב את עין החורש מסיבות אישיות, לאחר שנחשד בחברות בפק"פ. נודע לו שאחד החברים נהג לפתוח את מכתביו כיוון שחשד בו שהוא קומוניסט. ע"פ עדותו לבתו עדה, מעולם לא היה קומוניסט. התקיימה שיחת קיבוץ בעניין. 88 חברים הצביעו בעד המשך חברותו בקיבוץ, אך 8 חברים דרשו שיעזוב מייד כקומוניסט. הוא החליט ע"ס ההצבעה לעזוב מייד את עין החורש.

1932 - עבר למושבה חדרה, עבד בבניין והשתלם במקצועות הבניין.
1934 - 35 - 36 - עבר לתל אביב עבד בבניין והשתלם בלימודי ערב, בביה"ס הפוליטכני ע"ש הרץ.

1936 - 37 - התנדב למלחמת ספרד, לבריגדות הבינלאומיות, חלה ופונה לצרפת - 1937.

1938 - התחמק מצרפת, דרך שוייץ אוסטריה צ'כיה וגרמניה, ושב לפולין לביאליסטוק, לביקור הורים. שינה זהות ודרך רומניה עלה ארצה בפעם השניה.

1941 - התנדב לצבא הבריטי, ושירת ביחידת תובלה 468?, במצרים ובארץ.

1942 - לאחר ניצחון אל עלמיין חזר למצרים, אלכסנדריה, והמשיך למלטה.

1943 - ספטמבר, הגיע לחזית איטליה הצפונית. השתתף בקרבות של סוף המלחמה שם.

1946 - השתחרר מהצבא הבריטי לאחר 5 שנות שירות. חזר לתל אביב עבד תחילה בבניין ובעזרת פנחס ספיר, מביאליסטוק, עבר לחברת מקורות עד פרישתו.

1990 - נפטר, ב-21 באוקטובר, נטמן בביה"ק חולון. אשתו יהודית והוא הביאו לעולם בת יחידה, עדה גרבר.

פרטים רבים נוספים על שיקה גרבר בריאיון של חיים לנדאו, היינו הלוחמים הראשונים נגד הנאצים, על המשמר, 15 באוקטובר 1972.

תאריך:  22/05/2012   |   עודכן:  22/05/2012
אלישע פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדריד לפני חניתה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
22/05/12 13:04
2
פלא יועץ
22/05/12 16:03
3
דויקו
23/05/12 22:29
4
לא למדת כלום
23/05/12 23:52
5
ניר
24/05/12 04:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חשבתם שרק הפרקליטות והמשטרה מפשלות בהגשת כתבי אישום? ובכן, הן ממש לא לבד. ראו את הסיפור הבא, בו עשה משרד התמ"ת את כל המחדלים האפשריים, אשר הסתיימו כמובן בזיכוי הנאשמים - לאחר לא פחות משמונה שנים של עינוי דין.
22/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
כנס השמאל הישראלי ביום שישי שעבר היה מלא מפה לפה. מאות אנשים הגיעו לבית ציוני אמריקה בתל אביב. צפוף, השולחנות מלאים עוגות וכיבודים, התקשורת נוכחת, פוליטיקאים בהווה ובעבר מסתודדים עם פעילי ארגוני השלום והזכויות לפני הדיון שכותרתו: "איך מפילים את ביבי?"
22/05/2012  |  ישי פרידמן  |   כתבות
אתמול היה מפגן מרתק. חבורת נושאי לפידי הפחד, גם "חיים" וגם "צודקים", עלתה אל הר הבית וטענה לזכויות. הזכות להתפלל, הזכות להשתטח. יש מתפללים שנושאים עיניהם השמיימה ומבקשים לפתוח ערוץ אל הבורא, ויש שמתעקשים לתחוב מבטם אל האדמה. כל אחד ואלוהיו. איש באמונתו יחיה. מבט למרום או מבט לתהום, מי אנו שנשפוט?
21/05/2012  |  דן אלון  |   כתבות
המפתח לחשיפתה של אלימות פיזית או מילולית, של אונס או רצח, שהפכו באחרונה למכת-מדינה, מצוי לא אחת בציורים ובכתבי-יד למיניהם. הגרפולוגית התל אביבית, טלי ירדני, יודעת לאבחן בהם את הרעות החולות האלה בסימנים מובהקים, הבאים ליד ביטוי מיוחד בציורים השלכתיים, המעידים אצל מצייריהם המבוגרים על תכונות-אופי והתנהגויות אופייניות של בעליהם.
21/05/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
המונח ידועים בציבור מתייחס לאיש ואישה שאינם נשואים זה לזה, החיים חיי אישות ומנהלים משק בית משותף.
21/05/2012  |  עו"ד אריאל דרור  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il