|   15:07:40
דלג
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

"ברגע שהם נגדך, העניין גמור"

"כאשר יש לך תפוצה של שלושה או ארבעה מיליון עותקים - זוהי עוצמה שבכל מהלך ממשלתי צריך לקחת אותה בחשבון", אמר טוני בלייר בעדותו בפני ועדת לוונסון בבריטניה על יחסיו עם איל התקשורת רופרט מרדוק
07/06/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
רופרט מרדוק. יחסים הדוקים מידי [צילום: AP]

ב-18 במרץ 1997 זכה מועמד מפלגת הלייבור בבריטניה במתנה שכל פוליטיקאי חולם עליה: הנפוץ בעיתוני בריטניה הכריז באותיות ענק על שערו: "ה'סאן' תומך בבלייר". היה זה ציון דרך חשוב, שכן הצהובון הפופולרי העדיף קודם לכן לקדם דווקא את בכירי המפלגה השמרנית, בעיקר את "אשת הברזל" מרגרט תאצ'ר. זמן לא רב אחר-כך החלו להישמע טענות כי לא בחינם זכה טוני בלייר בצ'ופר הנדיב: להכרזה קדמה טיסה של המועמד לאוסטרליה, לפגישה עם בעליו של ה"סאן", איל העיתונות רופרט מרדוק. נטען כי בפגישה זו הבטיח המועמד שאם ייבחר, יסייע לקידום עסקיו הבינלאומיים של המו"ל השאפתן.

השבוע, 15 שנה מאוחר יותר, נסגר מעגל כאשר בלייר התייצב בפני הוועדה העוסקת בסוגיות האתיקה בעיתונות הבריטית. הוועדה, בראשות השופט לוונסון, הוקמה בעקבות חשיפתה של קופת השרצים של צהובוני מרדוק: האזנות הסתר למשיבונים, קשרים מפוקפקים עם רשויות החוק - וגם מערכת היחסים בין אימפריית העיתונות ובין פוליטיקאים. עד כמה סבוכים יחסים אלה מעידה העובדה שבין קורבנות טכניקת איסוף המידע הפלילית והשערורייתית של "ניוז אוף דה-וורלד", שנסגר באופן דרמטי באחד השלבים של התפרצות הפרשה, הייתה גם שרי בלייר, רעיית ראש הממשלה לשעבר. בפברואר השנה הגישה בלייר תביעה נגד התאגיד שבבעלות מרדוק בטענה כי כתבי השבועון הצהוב חדרו למשיבון הסלולרי שלה והאזינו להודעות שהושארו עבורה.

בלייר לא הוזמן לוועדה כדי לדבר על הציתותים למשיבונים, אלא על אופי קשריו עם מרדוק, שידעו מאז התמיכה הגורפת ב-1997 עליות ומורדות. השאלה אם ומתי שימש סנדק לאחד מילדיו של איל העיתונות עלתה בדיון, כחלק מהעיסוק בסוגיית יחסי הגומלין בין מנהיגיה הנבחרים של המדינה ובין בכירי עולם התקשורת.

בשנים האחרונות מרבים לתאר את יכולתם של מנהיגים להשתלט על השיח הציבורי: ראשי ממשלות, או נשיאים במקרה האמריקני, אינם רק ספקי המידע העיקריים לתקשורת. לרשות רבים מהם עומדים צוותים של יועצי תקשורת מנוסים וערמומיים, שהפכו את הספין לאמנות של ממש. ככל שהעיתונות מתקשה להתמודד כלכלית עם התחרות הגוברת מצד התקשורת החדשה, ונאבקת בדדליין של 24 שעות ביממה בעידן האונליין, המקשה על ביצוע עבודה מקצועית ראויה - כך יכולים לכאורה המנהיגים לעצב כרצונם את המידע שמגיע לאזרחים.

הפוליטיקאי נמצא במגננה מתמדת

בעדותו בחר בלייר להדגיש בעיקר פן אחר של יחסי תקשורת-פוליטיקה. הפוליטיקאי, אמר, הוא הנמצא במגננה מתמדת מול כוחה המאיים של התקשורת. לדבריו, ניוז-אינטרנשיונל, זרוע התקשורת הבריטית של התאגיד ניוז-קורפ של מרדוק, הפכה לגורם משמעותי ביותר בפוליטיקה הבריטית. "כאשר יש לך תפוצה של שלושה או ארבעה מיליון עותקים - זוהי עוצמה", הסביר. "עד כדי כך, שבכל עיצוב אסטרטגיה פוליטית או מהלך ממשלתי צריך לקחת אותה בחשבון".

ראש הממשלה לשעבר לא הודה אומנם כי חש פחד מפני העיתונות, אבל תיאר בצורה ציורית את המתרחש כאשר טבלואידים רבי-תפוצה מחליטים להתנגד לראש הממשלה ולמדיניותו. "ברגע שהם נגדך, העניין גמור", אמר. "זו מערכה חזיתית מלאה, יומיומית, ממש מחויבות לכל החיים.

"אתה נמצא במצב שבו עליך להתמודד עם אנשים חזקים מאוד, שיש להם השפעה גדולה על המערכת הפוליטית. אם הם היו מתנגדים לך - הם היו ממש יוצאים למתקפה עליך", הוסיף. בלייר בחר להתייחס לביקורת שנמתחה עליו בטבלואיד "דיילי מייל", באומרו כי עיתון רשאי כמובן להתנגד לראש ממשלה, אבל המערכה נגדו חרגה מן הסביר. "הם תקפו אותי, את משפחתי, את ילדי, את האנשים הקשורים אלי, יום-יום, לא רק כאשר כיהנתי בתפקידי, אלא גם אחר-כך".

בלייר סיפר כי החליט בראשית כהונתו שלא להיכנס לעימות חזיתי עם התקשורת, משום שאין כל ביטחון שמערכה כזו תסתיים בנצחונו. הוא העדיף דרך אחרת. "קיבלתי החלטה אסטרטגית לנהל את התקשורת - לא להתעמת איתה", אמר.

"לנהל" את מהלכי העיתונות

"ניהול התקשורת" הוא אחד הכינויים לאסטרטגיה המתבססת על צעדים מניפולטיביים באופיים, המיועדים לאפשר לשלטון להשפיע על העיתונות. זה מושג מקובל, בין היתר, בפנטגון, המחפש דרכים להקטין את יכולתה של העיתונות ליצור דעת קהל עוינת למהלכים צבאיים. ההחלטה לשבץ "כתבים מוטמעים" בין הכוחות בעת הפלישה לעירק ב-2003 הייתה שיטה אחת מיני רבות של "ניהול התקשורת": העיתונאים חשו שיש להם גישה לשדה הקרב, אבל כאשר הם ספגו הפגזות יחד עם הלוחמים ואכלו מאותו מסטינג - הכתיבה הייתה בדרך כלל בטון אוהד וחיובי, עם גוון פטריוטי שמשרת את מטרות הממשל.

גם בבריטניה, עם כל עוצמתה של העיתונות, לא מדובר היה במערכה חד-צדדית. בעשר השנים שבהן התגורר ברח' דאונינג 10 לא ישב בלייר בחיבוק ידיים: יועץ התקשורת שלו, אליסטר קמפבל, נודע לשמצה כאחד מה"ספין דוקטורס" הפעילים ביותר. העיתונאים חשו באותן שנים שבלייר וקמפבל אינם מוסרים להם מידע, אלא מנסים "לנהל" את מהלכי העיתונות, וטווים לשם כך רשת של מניפולציות.

בלייר הודה כי התמיכה שהעניק לו "הסאן" ב-1997 סייעה לו להיבחר, והרוח האוהדת שנשבה בדרך כלל מצד עיתוני מרדוק עזרה לו לשמור על כסאו ב-2001 וב-2005. הוא לא הכחיש כי טרם בחירתו עשה מאמצים רבים להשיג את תמיכת "הסאן" ויתר עיתוני מרדוק. הוא הסביר כי נסיעתו לאוסטרליה לפני בחירתו לראשונה לא הייתה יוצאת לפועל ללא "החלטה אסטרטגית מאוד" - לעשות כל מאמץ לשכנע את מרדוק לסייע לו.

אבל באותה נשימה ביקש בלייר לטהר עצמו מהטענות על "תן וקח", והדגיש: לא סייעתי לקידום האינטרסים של התאגיד בתמורה לתמיכה זו. זו אחת הסוגיות המרכזיות שבהן עוסקת ועדת לוונסון. חבריה לא רק בוחנים את האתיקה העיתונאית ברמת הכתב והעורך, אלא מנסים לבחון את הסוגיות המשמעותיות יותר, הנוגעות לקשר בין תאגיד תקשורת רב-השפעה, כדוגמת זה של מרדוק, ובין ההתנהלות הפוליטית והממשלתית.

היחסים עם מרדוק

שאלת המפתח היא: האם הממשלות הנבחרות של הממלכה המאוחדת - תחילה ממשלת הלייבור ועתה הממשלה השמרנית - כופפו עצמן בפני גוף מסחרי-תקשורתי, ועד כמה יכול היה איל עיתונות להשפיע על מדיניות הממשלה והתנהלותה.

עד עתה עסקה הוועדה בעיקר בקשרים ההדוקים בין מרדוק לממשלתו השמרנית של דייוויד קמרון, שזכה אף הוא לתמיכת "הסאן" כאשר סר חנו של הלייבור בעיני מרדוק. אחד הביטויים לקשר הדוק זה היה מינויו של מי שהיה עורך "ניוז אוף דה-וורלד" ליועץ התקשורת של קמרון. היועץ, אנדי קולסון, זכה בתפקיד לאחר שפרש מהעיתון ב-2007 בעקבות עונש המאסר שהוטל על הכתב לעניין בית-המלוכה בשל מעורבותו בהאזנת הסתר למשיבונים של הנסיכים ויליאם והארי.

כדי לחזק את הטענה שהחיבוק שהעניקו לו בדרך כלל עיתוני מרדוק לא נענה בהכפפת החלטות הממשלה לאינטרסים של התאגיד, פירט בלייר במסמך שהגיש לוועדה שישה מקרים שבהם קיבלה ממשלתו החלטות נגד מרדוק. כך היה, למשל, כאשר נאסר על חברת הטלוויזיה סקיי לרכוש את קבוצת הכדורגל מנצ'סטר יונייטד.

עיתונאים בבריטניה לא רק האזינו בקפידה לדברי בלייר על יחסיו עם מרדוק, אלא בחנו גם את מראה פניו של ראש הממשלה לשעבר ודרך הופעתו. רבים ציינו את שיערו שהאפיר ואת גון פניו השזוף, ולא פחות מכך את סגנון דיבורו מלא הביטחון. "הייתה תחושה של קאם-בק", כתב אחד מבעלי הטורים, ממש כמו בימים שבלייר הקסים את אזרחי בריטניה כראש ממשלה צעיר ונמרץ. אחר התרשם כי בניגוד ליתר העדים, שמצאו עצמם בעמדת התגוננות, הופיע בלייר כמו "יועץ בכיר שירד כרגע ממחלקה ראשונה במטוס, בשעה שחברי הוועדה נראו כמו אנשי עסקים צעירים המבקשים ללמוד מנסיונו העשיר".

כך שמעו מפיו גם את אחת ממסקנותיו העיקריות על יחסים הדוקים מדי בין פוליטיקאי לעיתונאים ומו"לים. אלה יחסים שאינם בריאים, קבע, אבל באותה מידה הם גם יחסים שאי-אפשר להימנע מהם.

רשומות קשורות:

- כבוד המת
- מגרש ביתי
- אין חדשות
- קומפקט, לא טבלואיד
- דרך המשי לסין

תאריך:  07/06/2012   |   עודכן:  07/06/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ברגע שהם נגדך, העניין גמור"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדינות המערב מחזירות את שגריריהן הביתה, צרפת מאיימת בפעולה צבאית, הבית הלבן אומר שהאפשרות של שימוש בכוח מעולם לא ירדה מן הפרק, וביומיים האחרונים כבר נבנו תִלי תִלים על משפט אחד של שר החוץ הרוסי, שכביכול רומז על שינוי בעמדת הקרמלין בכל הנוגע לסוריה ולנשיאה, בן טיפוחיה בשאר אסד.
07/06/2012  |  פזית רבינא, מוסקבה  |   כתבות
אנו נמצאים בפתחה של עונת הקיץ ועלינו להיות ערוכים כראוי לסכנות השמש. קיימות עדויות אפידמיולוגיות לכך שסרטן תאי הבסיס או תאי הקשקש אכן קשור באופן מובהק סטטיסטית לחשיפה תעסוקתית לשמש. מלנומה ממאירה של העור מתפתחת במיוחד אצל עובדים החשופים לשמש אפילו משך שעות מעטות וכאלו שכושר השיזוף שלהם מוגבל, ובאופן טיפוסי – באזורי הצוואר, הפנים והראש.
07/06/2012  |  אנדרי מטיאס  |   כתבות
כינוס נשים עיתונאיות ראשון מסוגו של שולחנות עגולים שידון במצבן של נשים עיתונאיות בישראל ויבדוק אפשרות להקמת תא לנשים עיתונאיות שיהיה רשת תמיכה לכל נשות המקצוע - ייערך ביום ו' (8.6.12) ב"בניין נפתלי" באוניברסיטת תל אביב.
07/06/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
ארגון 'הצלה' החרדי המסייע לאלפי יהודים בישראל ובארה"ב אינו מקבל לשורותיו נשים מתנדבות לתפקידים מבצעיים. נשים שניסו להתקבל לשורות 'הצלה' ונדחו, החליטו להקים ארגון מקביל בשם 'עזרת נשים' שיופעל על-ידי נשים חרדיות לטיפול בנשים בלבד.
07/06/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
באוגוסט 2011 נחתם הסכם הבטיחות ברכבת ישראל. החתימה עליו נעשתה רק לאחר איומיו של שר התחבורה ישראל כ"ץ כי יסגור את הרכבת. עשרה חודשים חלפו מאז אותה חתימה, ומעקב News1 מגלה כי ההסכם אינו מיושם, ואפילו לא לקראת יישום. במילים אחרות: הכתובת על הקיר - אסון ברכבת ישראל הוא רק שאלה של זמן ומזל.
07/06/2012  |  עידן יוסף  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
ארגוני העיתונאים יפגינו נגד וינשטיין   /  אורן פרסיקו
זרים לכאורה   /  רפי מן
חומות של תקווה   /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il