הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
כתבות
ראשי  /   אמנות  ספרות  תיאטרון/קולנוע  תרבות 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
מרצ נגד יורם שפטל
02/08/2017   |   בעז שפירא
 
 
 
אני מאשים
02/08/2017   |   אהרון שחר
 
 
 
37 הסנטים החסרים
02/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
המשורר הפרטיזן אבא קובנר
02/08/2017   |   חנינא פורת
 
 
 
הרהורים בעקבות תשעה באב
02/08/2017   |   איתן קלינסקי
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
עליס בליטנטל מבקרת אמנות ותיאטרון, ופובליציסטית  |  תגובות הצטרפות ל- VIP
תיאטרון - מחול [צילום: ז´ראר אלון]
סטמפניו של הקאמרי - רק נגיעה בשלום עליכם
המחזאית עדנה מזי"א כתבה, בהשראת סיפורו הנוגע ללב של שלום עליכם, את "סטמפניו" אלא שזו רק נגיעה כל המחזה שמעלה הקאמרי הוא יצירה בפני עצמה, מעין תיאטרון-מחול, שנראה כמו נוצר במיוחד על-פי מידותיו של יחזקאל לזרוב, ועבורו

המחזאית עדנה מזי"א כתבה בהשראת סיפורו הנוגע ללב של שלום עליכם את "סטמפניו". אלא שזו רק נגיעה. כל המחזה שמעלה הקאמרי הוא יצירה בפני עצמה, מעין תיאטרון-מחול, שנראה כמו נוצר במיוחד על-פי מידותיו של יחזקאל לזרוב, ועבורו.

הסיפור של שלום עליכם נסב אודות אהבה עד אין קץ בין אשה נשואה, רוחל'ה, לבין כנר נודד, וירטואוז ויפה תואר, חובב נשים והורס משפחות. מעין דון ז'ואן כלייזמר יהודי. הסיפור מלא תשוקה, עוצמה של רגשות וסערה, אך במחזה העולה בקאמרי יש נתונים אחרים. אין, ולו נגן אחד, שמפיק מוזיקה מבין ידיו או שפתיו, דהיינו כלייזמר אמיתי. כל הכלייזמרים כאן מבצעים את תפקידם בתנועה רחבה ודינמית, במחול, בעיצוב הכוריאוגרפיה של יחזקאל לזרוב. את המוזיקה הנפלאה שכתב אסף תלמודי המוכשר, שאף מלווה את ההצגה במוזיקה שהוקלטה מראש, יחד עם אחיו ולהקת נגנים - את המוזיקה הזו שומעים הצופים כאילו הכלייזמרים מבצעים אותה, כולל סטמפניו\לזרוב. אך הביצוע הוא של תנועה.

בין קטעי המחול הרבים, שעושים מהמחזה תיאטרון-מחול, מסוג התיאטרון האולטימטיבי של היום, יש מעט קטעי מלל, ומעט מדי דרמה והתעמקות בפרטי העלילה. ביניהם, בולטים כמה שחקנים, חרף הרפליקות המועטות. השחקן אלון דהן, כחמיה של רוחל'ה, מקרין כנות והומור, שזורמים אצלו בדם בטבעיות. הוא אינו מתאמץ, הכל יוצא ממנו בקלות ובאמינות, ולנוכח כמה דמיות קריקטוריות של שאר הטיפוסים, זוהי כנות הראויה לציון. כך גם ערן מור, כבעלה של רוחל'ה, שמשחקו האמין לוכד את הצופה. הלב נכמר לגביו בגלל התאהבותה של אשתו בנגן הכינור הנודד.

העוקץ הטראגי משתנה

אמו של מנשה מנדל\ערן מור, היא אורלי זילברשץ שכשרונה הקומי ממוצה כאן עד תום. כל הרפליקות המצחיקות בהצגה - יוצאות מפיה, גם אם בהמוניות וגסות-משהו, היא מצליחה לעשות מה שלאחרים לא ניתן. הסצינות שלה הן המצחיקות ביותר, ועושות אותה כוכבת ההצגה. רונה לי שמעון היפה והתמירה זוכה באהדת הקהל. עדנה בלליוס היא האשה האולטימטיבית (כאן - של סטמפניו) שלוכדת אותו בטריק העתיק של כניסה להריון. כל אהבתה אין בה כדי לקשור אותו אליה, ובניגוד לסיפור של שלום עליכם, שני הגיבורים מתגרשים מבני זוגם, וסטמפניו ממשיך בהבליו, אבל כבעלה של רוחל'ה. נקודה זו קוטמת את העוקץ הטראגי מהסיפור של שלום עליכם, ותוספת הדמויות עליהן מחילה עדנה מאזי"א את הגורל הטראגי, בלא שהיו קיימות במקור, תוספת זו מסבה את כל משקל הכובד בסיפור: יובל סגל כבנימין, שאתל-חיה\ליאת הרלב החמודה מתאהבת בו, אך הוא מתחתן עם הפצצה הבלונדה מוורשה - שפרה-לאה\הילה עופר המדהימה, הזכורה מ"המפיקים", ונוטש את אהובתו הראשונה לסוף טראגי.

יחזקאל לזרוב, השחקן המוכשר שאהבנו ב"האריסטוקרטים", הכוריאוגרף והרקדן במקורו, נוטל כאן חלק בבימוי יחד עם עדנה מאזי"א, משחק בקלילות וחן, ורוקד במיוחד עם עצמו אך גם עם כל הלהקה, ביניהם בולט במיוחד הרקדן-שחקן אסף סלהוב. וכן עודד-דדי צדוק, רב ההבעות ועושר התנועה. עושר התלבושות המוקפדות להפליא שעיצבה אורנה סמורגונסקי, מחפה על צניעות התפאורה - שמכילה ארבעה ספסלים וקירות רקע שחורים שנפתחים פעם אחת למראה הלהקה הצועדת בגשם.

למאזי"א - זו עוד התנסות ברשימת הצלחותיה התיאטרליות. התנסות בסגנון שפעם שלט בתיאטרון היידיש בגולה, בהבדל אחד - שם היה הסיפור מהול בשירים, וכאן - הריקוד תופס את חלק העיקר. שלום עליכם מתאפיין בגדולתו כאחד משני ענקי הספרות היהודית במאה התשע עשרה, בגלל סיפוריו האנושיים שנוגעים לכל לב. המקור כשלעצמו הוא הנפלא מכולם. אבל בנושא ההצגה החדשה בקאמרי - חשוב שהקהל יידע ששלום עליכם - זה לא. זהו תיאטרון-מחול, לא דרמה ולא מחזמר. וכך יוכל ליהנות מהשחקנים הצעירים המבריקים להפליא שהקאמרי מספח לקרבו, מההומור השזור בהצגה ומהמוזיקה היפהפיה המושמעת בה.

כשרון קומי [צילום: ז´ראר אלון]
תאריך:  28/06/2012   |   עודכן:  28/06/2012
עליס בליטנטל

מועדון הבלוגרים עוקבים: 32לקבלת רשימות עליס בליטנטל לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סטמפניו של הקאמרי - רק נגיעה בשלום עליכם
הודעות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
קונצרטים, סדנאות, כיתות-אמן ואירועים מיוחדים עם גדולי המוסיקאים מרחבי העולם יתקיימו במרוצת החודשים יולי ואוגוסט הקרובים בקיבוץ אילון שבגליל המערבי. ללא ספק תהיה זו חווייה מוסיקלית עשירה וסוחפת, שתימשך שלושה שבועות רצופים, (מה-22 ביולי עד ה-9 באוגוסט), במסגרת פרויקט "קשת אילון". לצידם של נגנים ישראלים יטלו בפרויקט הזה חלק גם גדולי המורים, נגני הכינור, הויולה, הצ'לו והפסנתר, מ-25 מדינות, ששמם כבר מזמן הולך לפניהם.
28/06/2012  |  ראובן לייב  |  כתבות
בשטח המחנה הצבאי מש"א (מרכז שיקום ואחזקה) הסמוך לצומת בית דגן, נמצא מבנה היסטורי, שלפי סגנון בנייתו ומבנהו האדריכלי הוקם בתקופה העות'מאנית. כמו-כן, קיימים בשטח כמה מבנים שכנראה הוקמו בתקופה המנדטורית. המחנה הצבאי מש"א בבית דגן, נסגר לפני למעלה מ-10 שנים, בתחילת שנות האלפיים, ומאז עומדים המבנים בשטחו, נטושים ושוממים וחשופים לפגעי הזמן והאדם. המחנה פרוץ, וכל אדם החפץ יכול להיכנס אליו בנקל.
28/06/2012  |  אלי אלון  |  כתבות
הקמת שלוש חברות בנות לצד חברת רכבת ישראל הייתה הבשורה שאותה בישר במרס האחרון שר התחבורה ישראל כ"ץ. הראשונה שבהן אמורה לעסוק בפיתוח נדל"ן, השנייה תעסוק בשינוע מטענים והשלישית בנושא התחזוקה. אלא שדווקא באחרונה, החשובה מבין כולן, חזר בו כ"ץ, והחליט להקים רק שתי חברות בנות.
28/06/2012  |  עידן יוסף  |  כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
27/06/2012  |  מאיר עוזיאל  |  כתבות
התואר מנכ"ל מביא איתו תמיד ציפייה לסוג מסוים של כבדות ומכובדות - גם כשמדובר במנכ"ל מענף הפרסום, שנחשב לענף "קליל" יותר. לכן, משמח לגלות כי לראיון על מרפסת אחת מהמסעדות היותר ברנז'איות בתל אביב הגיע פיטר שרמן - איש חם, חכם, מאוד מעודכן ובעיקר מלא תשוקה ועניין לחיים בכלל ולפרסום בפרט.
27/06/2012  |  ענת ביין-לובוביץ'  |  כתבות

פורומים
אמנות
ספרות
תיאטרון/קולנוע
תרבות
כתבות מקודמות
עמינח
הגיע הזמן להחליף מזרן
אור לוין
איך נבחר דונלד טראמפ?
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט