בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
פנלופה קרוז, וודי אלן [צילום: יח"צ]
|
|
|
לוודי אלן, באהבה
|
אמר כבר מישהו כי כל סרט של וודי אלן טוב יותר מכל סרט בינוני של במאי אחר. כלומר, גם סרטיו הבינוניים של אלן מהנים יותר ושווים צפייה
|
|
פנלופה קרוז [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
עם צאתו לאקרנים של סרטו האחרון "לרומא באהבה" ניטש שנית הוויכוח על איכותו בין מעריצי אלן ומקטרגיו, ובראשם אורי קליין, מבקר הסרטים של הארץ. כמבקר בעיתון רציני ("לאנשים חושבים") זוכה קליין להערכה כ"מוביל דעה". אולם מה קורה אם משום מה מר קליין לא נוטה חיבה לבמאי כלשהו? כך היה גם לגבי סרטו של יוסי סידר "הערת שוליים" שזכה לפרס התסריט בפסטיבל קאן. לקליין הייתה טינה נגד סידר והוא ביטא אותה בפומבי מעל דפי הארץ, מה שפגע בסידר. כך גם לגבי וודי אלן, הנחשב לאחד הבמאים הגדולים בדורנו. קליין מבקר אותו קשות בכותרת "הנפילה בבימויו של וודי אלן" על גבי 3 עמודים ב"גלריה" (הארץ 20.7.12). יש לציין שעורכי הארץ ניסו לאזן ביקורת זו, אומנם בעמוד אחד בלבד, ע"י ביקורת חיובית מאת נדב הולנדר, בכותרת "זיקית קולנועית משכנעת" (שם, עמ' 56). מקומדיה, סטירה ועד דרמה אם היינו צריכים להעריך את תרומתו של אלן לקולנוע מספיק למנות את "מנהטן", "אנני הול" (זכה בארבעה פרסי אוסקר), "פשעים ועבירות קלות", " חנה ואחיותיה", "רגשות" , כדי להכניסו לפנתיאון של יוצרי הקולנוע. אולם אלן לא הסתפק בכך: הוא הספיק ליצור 40 סרטים בז'נרים שונים, מקומדיה, סטירה ועד דרמה (בהשפעת אינגמר ברגמן), כאשר הסגנון ה"וודי אלני" המיוחד מוביל את יצירתו. אלן גם משחק בסרטיו, ונכון, יש בהם חזרה על הדמות הנוורוטית, הפטפטנית שדובקת לעיתים גם באחדים משחקניו, שבסרטים אחרים רחוקים מאד מהסטייל הזה. וודי אלן כותב, מביים ואף מופיע ברבים מסרטיו. המבקרים אומרים שהוא משתמש בחמרים של אחרים, אבל מן המצוי הוא שסרטים נעשים על-פי הספרות ומושפעים מטרנדים מובילים בזמנם. ועדיין יש לאלן הברקות והתייחסויות לתופעות משמעותיות בדורנו. בסרטו "לרומא באהבה" יש "ירידה" על צלמי הפפראצי ועולם התקשורת ההמונית המעריצה את הסלבריטאים, מבלי לדעת למה. בניני, המגלם אזרח מן השורה המוצא עצמו לפתע בעין הצלמות, משתאה למה אכפת למישהו שהוא מעדיף תחתוני בוקסר. אולם לאחר שעניין התקשורת פונה ל"קורבן" אחר ובניני נותר ללא מעריצים, הוא מודה כי עדיף להיות סלבריטאי מוערץ מאשר אנונימי, בינוני, חסר ערך. העיר בסרטי וודי אלן מבנה הסרט עשוי, כמו סרטים רבים לאחרונה, מעריכה צולבת (cross cutting) בין מספר סיפורים הקשורים לנושא מסוים, במקרה זה-העיר. זהו סרטו הרביעי של אלן המתרכז בסיפורים ודמויות בערים שונות: לונדון "נקודת מפגש" (2005), ברצלונה "ויקי כריסטינה ברצלונה" (2008), פריז "חצות בפריס" (2011) שזכה בפרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר, ועכשיו - רומא. לעיר יש השלכות ברורות על עיצוב הסרט והדמויות, יש להן היסטוריה, ארכיטקטורה, כוכבים, המזמינים התייחסות. כמובן, כל סרטיו המתרחשים בניו-יורק פועמים בדופק של העיר הגדולה, "התפוח הגדול". אולי כדאי להזמין את אלן ליצור סרט בתל אביב. לבטח ימצא כאן אווירה וסיפורים כלבבו... העיקר - הליהוק... אי-אפשר להתעלם מהליהוק של אלן. אחד מגורמי ההצלחה של כל סרט הוא ליהוק נכון. קלינט איסטווד אמר כבר כי אם ליהקת נכון את הסרט, אל תתערב יותר מדי בבימוי, תן לשחקנים המנוסים להוביל את הדמות על-פי הבנתם. כך, פנלופה קרוז הנפלאה בתפקיד הזונה המושכרת ע"י חברים ומגיעה בטעות לצעיר הנשוי, מגלמת את תפקידה בעסיסיות האופיינית לה, חבל שלא רואים אותה יותר בסרט. וודי אלן, המופיע בסרט, משחק את עצמו: יוצר מדיה מזדקן, המבין שיציאה לגימלאות תשבור אותו, ורק בעשייה הוא יוכל להישאר חי ורלוונטי. אלק בולדווין, המתחיל כדמות אמיתית בסרט עובר באורח מסתורי לדמות דמיונית של המגיב, "הקומנטטור" , כמו המקהלה בדרמה היוונית. ומה עם המוסר... כקולנוען, ההתייחסות של אלן בסרטיו לעולם הקולנוע מובנת. במספר סרטים הוא מביע את דעתו על הצלחתם המוטלת בספק של כוכבים ובמאים. כאן בסרט הוא מגחך על שיטותיו של שחקן איטלקי מוערך אך דוחה כרודף שמלות מקצועי, וגם על "הקורבן" לכאורה, נערת כפר תמימה, נשואה, שלמרות שאלת המוסר המתעוררת בה מחליטה שלא כדאי לפספס הזדמנות בלתי חוזרת לסקס עם שחקן קולנוע, כי אולי היא תצטער על כך כל החיים. ואם השחקן ברח מפני אשתו ואיננו זמין כרגע והיא כבר במיטה, אז למה לא להשתעשע עם הגנב המתחזה לשחקן הנמצא כבר במיטתה... גם בסרטו " פשעים ועברות קלות" (1989) אלן מתדיין עם ההצלחה של כוכב טלוויזיה נאה (אלן אלדה), מצליח אך שטחי, לדעתו, בשעה שהוא, אלן, רוצה להביא ראיון עם פילוסוף רציני, ללא פעלולי טלוויזיה ופזילה אל הקהל. גם בסרט נפלא זה אלן מעלה את שאלת המוסר ביחסים זוגיים ובשאלת אשמת הרצח. כסרט דרמטי, הצגת הנושא כאן מעמיקה ורצינית: רופא עיניים יהודי מצליח (מרטין לנדאו, 50), מנהל מערכת יחסים מחוץ לנישואין, אך כשאהובתו (אנג'ליקה יוסטון), לוחצת עליו להיפרד מאשתו ומאיימת לגלות לה את סודם, הוא נכנע, לכאורה, להצעה "להפטר" מהאישה. פירוש הדבר לחסל אותה, להיות שותף לרצח בדם קר. ב"פלאש בק" הרופא היהודי נזכר בילדותו בבית אבא, בר המצווה שלו, בדברי הרב האומר שלבסוף החוטא תמיד נענש. אומנם יש לרופא ייסורי מצפון, אך הוא משלים עם הרצח המוזמן בידיעתו, וממשיך בחייו. למי שמכיר רק את הצד הקליל של וודי אלן, כדאי להתעמק גם ביצירותיו "הרציניות" יותר, בדרמות האנושיות, כמו "רגשות" (1978 ,Interiors) ו"פשעים ועברות קלות" (1989(Crimes and Misdemeanors,.
|
וודי אלן, רומא [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
תאריך:
|
22/07/2012
|
|
|
עודכן:
|
22/07/2012
|
|
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יואל קורנבלום
|
23/07/12 05:07
|
|
2
|
|
ש.ק.
|
23/07/12 13:08
|
|
לפני כחמש שנים, בשלהי 2007, החליטו בעלי העיתון הכלכלי "טאלוסאנומאט", המופיע בפינלנד, לקפוץ לעתיד: הם ביטלו את מהדורת הדפוס של העיתון ועברו לפרסם רק מהדורה מקוונת. לכאורה היה זה צעד מתבקש בעידן שבו הפרינט מתכווץ ועולם התקשורת כולו עובר בהדרגה לעידן הדיגיטלי. בדיקה של המהלך עתיר החזון העלתה כי לזינוק לעולם המחר היה מחיר יקר.
|
|
|
בימים אלה יוצא לאור כתב עת חדש. זוהי עונת כתבי העת. הידעתם שכמעט בכל שבוע נולד בישראל כתב עת? ומה שנכון, רובם ככולם כתבי עת ספרותיים. זוהי עונת המשוררים! אין ספק. "אות", "בגלל" גם "מקף"... זה מזכיר לי את התופעה האנושית, שבה אתה מבחין במה שמעניין אותך. וכן, גם אני ייסדתי מטעם הוצאת "פיוטית" כתב עת. כשהחלטתי על ייסוד כתב העת לפני כשלושה חודשים לא ידעתי שהשוק רוויי בציפייה לכתבי עת. ולא ידעתי שיצמחו על האדמה הספרותית הצמאה כל כך הרבה אחים לשליחות התרבותית.
|
|
|
עשרות מעשירי ישראל מתגוררים במגדלי אקירוב בתל אביב הנחשבים ליוקרתיים ביותר באזור המרכז. רכושם הכולל, המוחזק באופן פרטי ו/או באמצעות חברות, מסתכם לבטח במיליארדי דולרים רבים. הוצאותיהם האישיות גדולות: מכוניות פאר, נהגים ושרתים, טיסות במחלקה ראשונה וגם במטוסים פרטיים, ועוד ועוד. אף-על-פי-כן, כאשר מדובר בתשלומי מיסים, ידם קפוצה. כך גם באשר לתשלומי הארנונה לעיריית תל אביב.
|
|
|
מבקר המדינה היוצא, מיכה לינדנשטראוס, קיבל שלושה חודשים כדי לסיים את "דוח הרפז". במרוצת אוגוסט או בתחילת ספטמבר יפרסם לינדנשטראוס את הדוח שהכין, הכולל חשדות פליליים חמורים נגד שורה של אישים, ובראשם: הרמטכ"ל היוצא, גבי אשכנזי, ואל"מ ארז וינר, עוזרו לשעבר של הרמטכ"ל. היועמ"ש יהודה וינשטיין, שהתרשל עד כה בתפקידו, ייאלץ מיד לאחר מכן לקבל החלטה: האם להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד החשודים.
|
|
|
סכסוך עסקי חריף שפרץ בין חברת שטראוס לבין היזמים רון רוזנבלום ואילנה בדש-וייס, מבעלי השליטה הקודמים בחברת "עלית קופי טו גו", התגבש לכדי טיוטת כתב אישום חמור נגד השניים, ובמקביל נגד עובד שהפעילו בעבר, משה הראל. הטיוטה הוכנה לאחר חקירה משטרתית שנערכה בעקבות תלונה שהגישה שטראוס.
|
|
|
|