קידום אתרים משמעו הפיכת אתר אינטרנט לרלוונטי, בתחומים ובביטויים מסוימים. הדבר נעשה בדרך-כלל על-ידי תהליך תלת-שלבי:
- מחקר מילות מפתח (לאיתור הביטויים הטובים והרלוונטיים ביותר);
- אופטימיזציה של האתר (בהתאם למילים ולצורכי הגולשים);
- וכן פרסום של האתר וחשיפתו גם באתרים חיצוניים (רצוי רלוונטיים לאותו תחום עיסוק).
אם עושים את העבודה בצורה יעילה, התוצאה המתקבלת היא שהאתר הנדון עולה מעלה בתוצאות החיפוש. ראוי לזכור שגם פה, כמו בכל תחום אחר, צריך להתנהל בזהירות, כי גם בקידום אתרים הכל שאלה של איכות ומינון.
אבל מסתבר שמזה כמה שנים טובות יש גם SEO קצת אחר; אפור הרבה יותר (ובעצם, שחור לגמרי). הוא נקרא "Negative SEO" (קידום אתרים שלילי), ושיטות העבודה שלו נסמכות בעיקר על אותם פרסומים חיצוניים באתרים אחרים. למה הכוונה?
מכיוון שבבסיסו, קידום אתר בתוצאות החיפוש תלוי בקישורים המפנים אליו, ניתן ליצור מצב בו הקישורים הללו הם בעייתיים עבור האתר. לדוגמה: אתר העוסק בתחום הפרחים, שמפנים אליו קישורים מאתרי הימורים במילות מפתח בנושא הימורים, עלול לספוג נפילות במיקומים.
כמובן שלא מספיקים קישור או שניים כדי לחולל בעיות, ולכן המקדמים ה"שחורים" (Black Hat, כפי שהם נקראים בשפת המקצוע) משתמשים בתוכנות אוטומטיות. התוכנה מציפה את האינטרנט בקישורי ספאם בעייתיים שכאלה, במאות ובאלפים, ואז עלולה להיווצר בעיה לאותו אתר פרחים.
ממש כמו נדל"ן בתל אביב אבל מדוע לעשות זאת בכלל, אתם ודאי שואלים...
מכיוון שתחום ה-SEO הוא תחרותי ביותר. בדיוק כמו נדל"ן בתל אביב, על כל מילה יש עשרות קופצים ורק עשרה מקומות ראשונים בגוגל. לכן יש מקדמי אתרים שמעדיפים להפיל את מתחריהם, מאשר להשקיע את הזמן בקידום האתר בו הם מעוניינים. מבחינה לוגית-מתמטית זה כמעט שקול - אם תפיל את מתחריך, תוכל לצוף ולעלות מעל כולם ביתר קלות.
אומנם גוגל נלחמת בתופעה הזו ביתר-שאת, אבל לצערנו הרב אי-אפשר למנוע אותה לחלוטין. אפילו אהרון וול (Wall), מומחה קידום אתרים מוביל מארצות-הברית, הכריז באתר שלו ש-SEO שלילי חי וקיים, ושהוא בהחלט יכול לעשות נזקים לקידום של אתרים. צחוק הגורל הוא שדווקא אחד מעידכוני האלגוריתם של גוגל (עידכון פינגווין), מקל על מקדמים "שחורים" לבצע קידום שלילי (בעוד שבמקור הוא אמור למנוע זאת!).
אז מה עושים? נקדים תרופה למכה ונגיד זאת ישר בפרצוף - לא תמיד יש מה לעשות. אבל לסיום, הנה שלושה כללי אצבע לאיתור הבעיה ולטיפול בה:
1. בידקו את הקישורים הנכנסים מדי יום - השתמשו בכלי בדיקות קישורים, כגון Open Site Explorer, כלי מנהל האתרים של גוגל ואתר Majestic SEO. אם אתם שמים לב ל"הפצצה" של קישורים נכנסים, ממקורות שנראים לכם חשודים (בלי שעשיתם דבר מצדכם) - זה אמור להדליק לכם נורה אדומה.
2. השתמשו בהתראות דואר אלקטרוני - גוגל מאפשרת לכם לקבל התראות (Google Alerts), בכל פעם שמישהו מוסיף דפי אינטרנט עם הכתובת שלכם, עם שם האתר, עם ביטויים בעייתיים ועוד. השתמשו בהתראות כדי לעקוב אחר דפי אינטרנט בעייתיים, כדי שתוכלו לפנות אל בעלי אתרים ולדרוש להסיר קישורים בעייתיים. בקרוב ניתן יהיה לבקש גם מגוגל להתעלם מקישורי-ספאם שכאלה, באמצעות כלי מנהל האתרים שלה.
3. ניקטו פעולות אקטיביות - הסירו קישורים ישנים שאתם הצבתם בעבר; קישורים שעלולים להוות בעיה. פנו אל בעלי אתרים שמפנים אליכם קישורים בעייתיים, ובקשו להסיר אותם. מקדמי אתרים מתקדמים יכולים אף להשתמש בשיטת פעולה מעט "שחורה", כדי להחזיר את הדירוגים שאבדו: ליצור רשימה של כל קישורי הספאם שמפנים אליהם, ולהפציץ את כל האתרים הללו בקישורים "חיוביים" עם מילות המפתח הרלוונטיות. כך תהפכו את השלילי לחיובי (תרתי משמע).