|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

במעריב אין כל חדש

מעריב הגיע לסף קריסה בשל תהליך הנמשך מזה למעלה משני עשורים, שבמרכזו חילופי בעלויות תכופים והחלטות ניהוליות גרועות עיתויו ועוצמתו של המשבר הושפעו מהבעיות בהן שרויה התקשורת הישראלית כולה ייתכן שהשוק הישראלי פשוט קטן מדי ולכן שני העיתונים היומיים הבינוניים - מעריב והארץ - לא יוכלו לשרוד בו
23/09/2012  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מעריב - הקריסה   |   תגובות
תוצאה של תהליך [צילום: מקס ילינסון/מעריב]

שנתיים וחצי לעורך
ההשלכות ברורות כאשר מסתכלים ברשימת העורכים הראשיים של העיתון: מאז הקמתו ב-1948 ועד 1991 היו למעריב חמישה עורכים ראשיים - ממוצע של 8.5 שנים לעורך. מאז 1991 ועד היום עברו בו תשעה עורכים ראשיים (כולל קדנציה של שניים יחדיו) - ממוצע של שנתיים וחצי לעורך. ואם נוריד את הקדנציה הארוכה של יעקב ארז, נגיע לממוצע של בערך שנה לעורך!

לא הגיב בהתאם
התקשורת הישראלית כולה מתמודדת בשנים האחרונות עם ירידה בתקציבי הפרסום, לצד גידול עצום במספר המדיות המתחרות על אותם תקציבים מצטמקים. אם פעם היו רק רדיו ועיתונים, ואז באה הטלוויזיה המסחרית, ואחר כך באו אתרי החדשות - כיום זוהי מלחמה בה משתתפים ענקים כמו גוגל ופייסבוק לצד חברות הסלולר. מעריב, השקוע בצרות מתמשכות, לא השכיל להגיב בהתאם. וכך הוא מתקרב לקיצו עם 2,000 עובדים ובהם 400 עיתונאים - מספר ענק שאין לו כל הצדקה בעיתון מודרני בכלל ובזמן משבר בפרט

סיפורה של סיסמה
על התרדמה בה היה שרוי מעריב שנים רבות תעיד האנקדוטה הבאה. בשנות ה-90 דרש ידיעות אחרונות ממעריב להסיר את המילים "העיתון הנפוץ ביותר במדינה" שהופיעו עשרות שנים מתחת לשמו בעמוד הראשון. רק איום בהליכים משפטיים אילץ את מעריב להיענות לדרישה, שאכן שיקפה את המציאות. בין אם מעריב לא הכיר את המציאות ובין אם התעלם ממנה, הדבר מלמד על חוסר יכולתו להתאים את עצמו למצבים משתנים.

רוב האירועים בחיינו הם תוצאה של תהליכים, קצרים או ארוכים, אבל תהליכים ולא אירועים נקודתיים ומהפכים דרמטיים. כך בחיינו האישיים: זוגיות מובילה לחתונה, השכלה מובילה לקריירה וכן הלאה. כך בחייהן של אומות: מנפילתן של אימפריות ועד לתקומתן של מדינות, ממלחמות עקובות מדם ועד שלום חם. וכך גם בחייהם של עסקים: הצלחה היא תוצאה של תהליך וכישלון הוא תוצאה של תהליך.

כזה הוא המשבר הקשה במעריב, העלול להביא את העיתון לכדי קריסה. אי-אפשר לתלות אותו רק במשבר בשוק הפרסום, אי-אפשר להאשים רק את ישראל היום, אי-אפשר לזרוק הכל על נוחי דנקנר. נכון שכמו בכל תהליך, גם כאן יש כמה נקודות ציון משמעותיות במיוחד, אך בלא התהליך כולו - לא הייתה מרחפת סכנה של קיומו של העיתון.

מעריב נמצא בבעיות כבר מאז שנות השמונים. ידיעות אחרונות הצליח באותן שנים לעקוף אותו ולהפוך לעיתון הנפוץ ביותר במדינה, בזכות מספר מהלכים מבריקים של משפחת מוזס: מעבר לפורמט הטבלואיד, הכנסת צבע ופרסום של מוסף ספורט יומי. לא כאן המקום להרחיב בהשפעה של כל אחד ממהלכים אלו, אך תוצאתם הייתה שמעריב נשאר מאחור, כמו הרבה עסקים שהיו שאננים במעמדם המוביל ולא טרחו להעיף מבט אחורה לעבר המתחרים - עד שלפתע נעקפו על ידם.


הטעות הקשה של נמרודי


מסוף שנות ה-80 עבר מעריב שורה של טלטלות בבעלות שגררו טלטלות ניהוליות שגררו טלטלות מערכתיות. רוברט מקסוול, דב יודקובסקי, עפר נמרודי, ולדימיר גוסינסקי, בנק הפועלים, זכי רכיב, נוחי דנקנר - כל אלו החזיקו בשליטה בעיתון או בחבילת מניות משמעותית בו. ההשלכות ברורות כאשר מסתכלים ברשימת העורכים הראשיים של העיתון: מאז הקמתו ב-1948 ועד 1991 היו למעריב חמישה עורכים ראשיים - ממוצע של 8.5 שנים לעורך. מאז 1991 ועד היום עברו בו תשעה עורכים ראשיים (כולל קדנציה של שניים יחדיו) - ממוצע של שנתיים וחצי לעורך. ואם נוריד את הקדנציה הארוכה של יעקב ארז, נגיע לממוצע של בערך שנה לעורך!

התפקיד המרכזי של הבעלים בכל עסק הוא להתוות אסטרטגיה, ובאמצעי תקשורת העורך הראשי הוא זה שצריך לתרגם אותה לשפה המקצועית. אין שום אפשרות לעשות את זה בקדנציות של שנתיים-שלוש שנים, ודאי לא בקדנציה של שנה, ועל אחת כמה וכמה - לא כאשר השוק נעשה בעייתי יותר ויותר. על אחת כמה וכמה, כאשר הבעלים אינם מבינים בתחום עיסוקו של העיתון, וחלקם רואים בו אחזקה פיננסית גרידא (בנק הפועלים) או הרפתקה נחמדה לשעות הפנאי (רכיב).

תחת שרביטו של נמרודי הפך מעריב להיות תואם ידיעות אחרונות, וזו אולי הייתה הטעות הקשה ביותר. אם אתה זהה למתחרה שלך - מדוע שיקנו דווקא אותך? מה מייחד אותך לעומת מי שביצע את החידושים זמן רב לפניך? ובעולם השיווק המודרני, בו האריזה לא פחות חשובה מאשר התוכן - הזהות העיצובית המוחלטת בין מעריב לידיעות אחרונות שיחקה לרעתו של מעריב. כותב שורות אלו מעיד על עצמו, כי לא מסוגל היה לזכור מה קרא היכן - והמשמעות ברורה.

על תקופתו של נמרודי במעריב העיבה פרשת האזנות הסתר, שהביאה לכך שהמו"ל והעורך הראשי נשלח פעמיים לכלא. אין זה בכלל משנה האם נמרודי היה האשם או הקורבן במלחמה מול ידיעות אחרונות; השורה התחתונה הייתה, ששמו של מעריב נפגע קשות, במיוחד לאחר שיעקב נמרודי העיד כיצד הפעיל את כל עוצמתו של העיתון כדי להגן על בנו. התוצאה הייתה, שהוטל צל כבד על טוהר מניעיו של מעריב ויושרתו העיתונאית הועמדה בספק.


אין הצדקה למספר העובדים


בתחום התוכן יש לעמוד גם על פנייתו של מעריב, בעיקר בעשור הקודם, לעבר הצד השמאלי של המפה הפוליטית. בעוד הציבור בישראל מתחלק מזה מספר עשורים שווה בשווה בין הימין לשמאל, רוב התקשורת - עד להופעתו של ישראל היום - נטתה שמאלה. כך נוצר ניכור בינה לבין כמחצית מקהל הקוראים. במקרה של מעריב, שוב מדובר על יצירת זהות קרובה מדי בינו לבין ידיעות אחרונות (וגם הארץ). העובדה שבשנים האחרונות העיתון מאוזן יותר באופן יחסי, אולי באה מאוחר מדי.

לאורך השנים לא השכילו בעליו ומנהליו של מעריב להבין את השינויים העצומים שעובר שוק התקשורת. הדבר בולט בתחום האינטרנט: בעוד ידיעות אחרונות משקיע סכומי עתק ב-ynet, נותר nrg במידה רבה אתר נכה הסמוך על שולחנו של העיתון המודפס. בעוד ynet מציע (במיוחד בשנותיו המוקדמות) עיצוב גרפי מצוין וברור, נראה nrg כאילו עוצב תחת הוראה אחת ויחידה: להיות ההפך מ-ynet.

הגורם המכריע בעיתויו ובעוצמתו (אך לא בעצם קיומו) של המשבר במעריב הוא מצבה של התקשורת הישראלית כולה, המתמודדת בשנים האחרונות עם ירידה בתקציבי הפרסום, לצד גידול עצום במספר המדיות המתחרות על אותם תקציבים מצטמקים. אם פעם היו רק רדיו ועיתונים, ואז באה הטלוויזיה המסחרית, ואחר כך באו אתרי החדשות - כיום זוהי מלחמה בה משתתפים ענקים כמו גוגל ופייסבוק לצד חברות הסלולר. מעריב, השקוע בצרות מתמשכות, לא השכיל להגיב בהתאם. וכך הוא מתקרב לקיצו עם 2,000 עובדים ובהם 400 עיתונאים - מספר ענק שאין לו כל הצדקה בעיתון מודרני בכלל ובזמן משבר בפרט.


עסקים מתמודדים מול מלכ"ר


אין להתעלם מהשפעת כניסתו של ישראל היום, מתחרה שהוא בבחינת בור ללא תחתית. לשלדון אדלסון אין שום בעיה להזרים עשרות ומאות מיליוני שקלים לחינמון שלו, בעל הזהות הפוליטית הברורה. יתר אמצעי התקשורת הישראלים, ובוודאי העיתונים היומיים, מוצאים את עצמם מתמודדים במגרש אחר לחלוטין: בעוד הם מחויבים לשיקולים מסחריים, ניצב מולם מתחרה שהכסף נמצא אצלו רק במקום השני. למעשה, מדובר בחברות מסחריות הנלחמות מול מלכ"ר. אלו לא כללי משחק שונים; אלו משחקים שונים.

את המהלומה האחרונה קיבל מעריב דווקא מצידו של מי שבאמת התכוון להציל אותו, אולי איש העסקים היחיד בישראל שהיה מסוגל לעשות זאת: נוחי דנקנר. הבעיה מספר אחת של מעריב הייתה, שהוא לא היה הבעיה מספר אחת של דנקנר. איש לא צפה שקונצרן אי.די.בי ייקלע לבעיות כה קשות, עד כדי הערת עסק חי. אין צורך לומר, שבמצב זה לא יכול היה דנקנר להושיע את מעריב.

במצב הנוכחי, ייתכן שאין למעריב תקומה - למרות שמבחינה מקצועית זהו בהחלט עיתון טוב שיש לו מה להציע. ייתכן ששוק התקשורת הישראלי הנוכחי פשוט אינו מספיק גדול כדי להכיל שני עיתונים יומיים גדולים ועוד שני עיתונים יומיים בינוניים, וכמו שקורה בהרבה תחומים - הבינוניים (מעריב והארץ) הם שיספגו את המכה הקשה ביותר. לגדולים יש עוצמה ולקטנים יש זריזות, בעוד הבינוניים חלשים מדי ומסורבלים מדי. ולוואי שנתבדה.

תאריך:  23/09/2012   |   עודכן:  23/09/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במעריב אין כל חדש
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק בריל
23/09/12 10:53
2
עזרי
23/09/12 14:01
3
בין ימין לשמאל
23/09/12 14:04
פורום: מעריב - הקריסה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההבנה כי המשטר האירני מהווה סכנה לעולם ואסור שיחזיק נשק גרעיני מחלחלת לאחרונה בארה"ב. לא כולם יכולים להציב קווים אדומים, לערוך מבצעים צבאיים או לשתק תחומי כלכלה חיוניים למשטר, אולם יש שמשתדלים לעשות כל מאמץ כדי למנוע מטהרן לנהל את העסקים כרגיל. צעדים שבהם נקטו ראשי מדינת מרילנד שבחוף המזרחי של ארה"ב, הגובלת בוושינגטון הבירה, הם דוגמה למאמץ מסוג זה.
23/09/2012  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
איש העסקים שלמה בן צבי שומר עדיין בסוד את כוונותיו. גם לעובדי מעריב שביקשו לדעת לאן פניו, ומה בדעתו לעשות עם המותג מעריב, ועם מי מהעובדים בפרט, הוא נמנע מלגלות.
22/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
"זיכרון גורלי" (2012) הוא מדע בדיוני הבנוי מראש על הנחות מוקדמות. העולם מתחלק לשתי מעצמות. המפל הוא נקודת המעבר. וכמו תמיד גם אחרי שהעולם בנוי משתי מעצמות לאחר שהכל נכחד דווקא בגלל המלחמות, לא נותרו שטחי מחיה פנויים. וכשהגיבור יוצא אל המרפסת פתאום מתגלים לעיניך בתים ורחובות והכל צפוף בגוש אחד של טכנולוגיה עתידנית.
22/09/2012  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
קבוצת תנובה הקימה צוות לבלימת התפתחותה של טרה בשוק החלב. כך נודע ל"גלובס". הצוות הוקם על-רקע המעבר הצפוי של טרה למחלבה החדשה בפארק תעשיות נועם הסמוך לנתיבות. טרה משלימה בימים אלה את הקמת המחלבה החדשה, שתשתרע על פני 80 דונם ותכפיל את כושר הייצור הנוכחי שלה.
21/09/2012  |  אילנית חיות  |   כתבות
מי שהגיע למופע הסטנד אפ של גורי אלפי בזאפה אתמול (ה'), זכה לקבל שניים במחיר של אחד. הראשון היה גורי אלפי בדמותו העצבנית משהו, שנאחזה לפרקי זמן ממושכים מדי בכוס בירה. אלפי הסתובב על הבמה והתחיל ליירט את המימרות הידועות על תוגת החגים והעצבים המשפחתיים. לקינוח הוא גם עשה חיקוי של הדוד הטרחן. בהמשך, ניצתו סימנים ראשונים לכך שאולי הוא הולך להעמיק מעבר לבנאלי, כשאת משימת העלאתן של שלוש בנות ישנות מהאוטו הביתה הוא השווה לגרסה עדכנית של בחירתה של סופי. אך התקווה שזה יהיה הכיוון של הערב, התבדתה מהר מאוד כשאלפי הכריז שמשפחתו נמצאת באולם, ולכן הוא לא יגיד את המילה ואגינה.
21/09/2012  |  זיו יצחקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מגלית מולנר-גויטיין
מגלית מולנר-גויטיין
התמונה הייצוגית ביותר של אסון 7.10.23    החיים והמנהגים בעיר ג'רבה על-פי ישראל כהן    סטודיו'ס פתוחים בגלריות מרכז המלאכה בת"א
נתן חץ [צילום: יוסי זליגר]
תומר קורנפלד
בחברה ביקשו לגייס 400 מיליון שקל אך במכרז המוסדי הגיעו ביקושים של כ-2 מיליארד שקל
אלון קוחלני
אלון קוחלני
פס"ד חדש מעלה ספקות בדבר אפקטיביות האסדרה הקיימת בתחום הגנת הצרכן, הנשענת על תמרוץ במקום להטיל חובה למנות קצין ציות (עש"א 2038-10-21 סטארה קוסמטיקס בע"מ נ' הרשות להגנת הצרכן ולסחר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il