|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

האחים הסונים

שניהם מוסלמים סונים, העומדים בראש מדינות סוניות גדולות, וחוששים מהתפקיד שאירן השיעית ממלאת בסוריה בפרט ובמזרח התיכון בכלל. האם התרגיל הימי המשותף שהחליטו עליו נשיא מצרים מורסי וראש הממשלה הטורקי ארדואן מלמד על תוכניותיהם העתידות?
16/10/2012  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
ארדואן ומורסי. עין בעין [צילום: AP]

מצרים של 'האחים המוסלמים' היא בחירה טבעית לדעתו של ראש ממשלת טורקיה. חילות הים של שתי המדינות מקיימים בימים אלה תרגיל משותף. התרגיל, שנקרא 'ים הידידות' (בחר אל-צדאקה), מתקיים במצרים. חיל הים הטורקי משתתף בתרגיל עם שתי פריגטות, ספינת התקפה מהירה, מכלית, שתי נחתות, שני מסוקים, פלוגת רגלים ימית וצוות קומנדו ימי. זו הפעם השנייה שבה חילות הים המצרי והטורקי מבצעים תרגיל משותף. המטרה המוצהרת של האירוע היא לפתח את שיתוף הפעולה ואת יכולת הפעולה המשותפת של שני הציים. בתוך כל הבלגן האזורי סביב המתרחש בסוריה, שארדואן הכניס את טורקיה אליו, הוא מחפש חברים, כאלה שאיתם הוא יוכל להתייעץ ובהם יוכל להסתייע.

לפני כמה ימים, ב-6 באוקטובר, נאם הנשיא מורסי לפני קהל של עשרות אלפי אנשי צבא, לרגל מלאת 39 שנים לניצחון ב"מלחמת אוקטובר" ולרגל מלאת מאה ימים לכניסתו לתפקיד. הוא מודע היטב לבעיות הכלכליות של מצרים, הכופות עליה להיות תלויה בחסדי אחרים ולקיים מדיניות שאיננה עולה בקנה אחד עם האידיאולוגיה של 'האחים המוסלמים'. לשם הגברת העצמאות הוא ביקש מטורקיה סיוע כלכלי בסך מיליארד דולר, וקיבל.

מורסי הציג את הישגיו מאז שעלה לשלטון בסוף יוני כנשיא הראשון של מצרים שנבחר בבחירות חופשיות, אך הדגיש גם את האתגרים שניצבים לפני מצרים. מבקריו, לעומת זאת, אומרים שמורסי לא מושלם, וזכייה בבחירות אינה ערובה לתפקוד נכון. הם מאשימים אותו במינוי מקורבים על-פי נאמנותם ל'אחים', ולא על-פי כישוריהם.

האירוע של 6 באוקטובר, שכלל מצעד צבאי כחלק מטקס לציון יום השנה למלחמת 1973 של מצרים עם ישראל, היה הפגנת כוח של 'האחים המוסלמים' מול מתנגדיהם, בתוך מצרים ומחוץ לה. מורסי אמר שהוא השיג שבעים אחוזים ממטרותיו. מצרים ביקשה מקרן המטבע הבינלאומית לקבל הלוואה של כמעט חמישה מיליארד דולר כדי לסייע לכלכלה, ופקידי הקרן השיבו שעל מצרים לארגן מחדש את מערכת הסובסידיות כאחד התנאים להלוואה. משמעות הדרישה הזאת היא העלאת מחירים, דבר העלול ליצור מתחים בין הממשל ובין העם. מורסי מעדיף לקבל הלוואות ולא לגבות מהעם מחיר גבוה עבור מוצרי מזון בסיסיים. הוא מאשים את המשטר של מובארכ בשחיתות ובגזלת מיליארדים השייכים לעם, אבל יש גבול ליכולתו של מורסי להאשים את מובארכ, שכן הוא נבחר להתמודד עם הבעיות, לא להתבכיין עליהן.

עבור מורסי, טורקיה היא מודל של הצלחה: ממשלה איסלאמית, חברה מסורתית, כלכלה מפותחת, צבא גדול וחזק, מעמד בינלאומי איתן וידידות עם מזרח ומערב. יש בין מורסי וארדואן חילוקי דעות בקשר לסוריה, שכן מורסי טוען כל הזמן שאסור למדינות זרות להתערב בסוריה, ואילו ארדואן קורא להתערבות בינלאומית. עם זאת, שניהם רואים עין בעין ובחומרה רבה את המתרחש בסוריה, ושניהם כואבים את הזוועות המתרחשות לעיני המצלמות.

שניהם מוסלמים סונים, העומדים בראש מדינות סוניות, וחוששים מהתפקיד שאירן השיעית ממלאת בסוריה בפרט ובמזרח התיכון בכלל. הם חוששים מהתוכנית הגרעינית האירנית, מהחתרנות האירנית, ומהיכולת של אירן לערער משטרים מבפנים ולהשתלט על המדינות, דוגמת מה שעשתה ללבנון ולעירק.

שניהם שולטים על מעברי מים בינלאומיים, תעלת סואץ במצרים והבוספורוס והדרדנלים בטורקיה, ושניהם יכולים להפריע לתנועה הימית של הקואליציה השיעית ותומכיה, אירן ורוסיה, בדרכם לים התיכון, לסייע למשטר הסורי. זו כנראה הסיבה לעובדה שהתרגיל הטורקי-מצרי הוא תרגיל ימי, לא יבשתי.

לא ברור אם הקשר המתהדק בין מצרים וטורקיה ישנה את מאזני הכוח באזור, אבל בהחלט יש לקחת אותו בחשבון כשמדובר למשל במצור הימי שישראל הטילה על רצועת עזה. מה תעשה ישראל אם וכאשר יחליטו מורסי וארדואן לגזור קופון של אהדה על חשבון ישראל באמצעות משלוח "סיוע הומניטרי" לעזה בספינות חילות הים של שתי המדינות? מה תעשה אז ברית נאט"ו? וארה"ב?

הכלכלה הטורקית שוקעת

הכחשה ביחסים
האופוזיציה בטורקיה מאשימה את ארדואן שהוא מדרדר את היחסים עם סוריה כדי לצאת למלחמה נגדה ולנצח אותה, ואז ללכת לבחירות ב-2014 ולזכות בנשיאות טורקיה. מלחמה נגד הצבא הסורי המותש תביא בהכרח ניצחון לארדואן, בשדה הקרב ובקלפי. הוא כמובן מכחיש שבכוונתו להכניס את טורקיה למלחמה נגד סוריה רק כדי לקדם את שמו ומעמדו

מאז ש"מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלאמית הגיעה לשלטון בטורקיה לפני עשר שנים היא הפנתה את מדיניות החוץ של המדינה לכיוון מזרח: הקשרים עם סוריה, עירק ואירן פרחו, וישראל שילמה את המחיר. מדיניות "אפס סכסוכים" שהגה שר החוץ דבוטוגלו, אמורה הייתה להציב את טורקיה בעמדת "המבוגר האחראי", המתווך והמפשר האזורי, זה שיכול לתגמל את הסרים למשמעתו בהסכמים כלכליים מפתים. טורקיה ביטלה את הצורך בוויזה לאזרחי סוריה, וארדואן ואסד הצטלמו חבוקים ומחויכים. הכלכלה הטורקית פרחה והציגה פיתוח שנתי מדהים של שמונה אחוזים. הכול נראה טוב, עד שלהי 2010.

הסוגיה הגרעינית האירנית ושרשרת האסונות שעמי המזרח התיכון הביאו על עצמם, זו הנקראת "האביב הערבי", הציבו את טורקיה מול מצב עגום למדי: אירן מסתבכת עם המערב, סובלת מעיצומים, וטורקיה איננה מצליחה לפשר ולגשר. הצעות של ארדואן לאחסן בטורקיה אורניום מועשר אירני נשארות באוויר. ההידרדרות בסוריה מגבירה את המתחים בתוך טורקיה בין כורדים וטורקים ובין מוסלמים ועלאווים, ומעיקה על הכלכלה הטורקית עם כ-100 אלף פליטים סורים.

קריאות חוזרות ונשנות של ההנהגה הטורקית לאסור על סוריה לטוס מעל הערים לא נשמעות, ואף אחד לא לוקח אותן ברצינות. אירן מאיימת על טורקיה שאם תתערב בסוריה תתקוף אותה אירן, אף שחברות בטורקיה מסייעות לאירן לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה. רוסיה מגבה את אירן, וארה"ב איננה מתנדבת לתת גב לטורקיה הנשלטת בידי מפלגה איסלאמיסטית אף על-פי שזו הסכימה להציב בתחומה מערכת מכ"ם האמורה להגן על אירופה מטילים בליסטיים אירניים. ההסתבכות עם ישראל וסירובה של ירושלים להתנצל על הריגת תשעה אזרחים טורקים על המרמרה מציגות את ההנהגה הטורקית כחלשה.

הכלכלה הטורקית נסוגה, השקעות זרות מתמעטות, האינפלציה גבוהה, אירופה הנתונה במשבר רוכשת פחות מוצרים המיוצרים בטורקיה והשוק הערבי נעלם. אירן מספקת נפט וגז לטורקיה, אך המתיחות ביניהן מסכנת את היחסים הכלכליים. הצמא לאנרגיה דוחף את מנהיגי טורקיה ללחוץ על ישראל וקפריסין "לקחת את טורקיה בחשבון" בנוגע לחלוקת הגז בקרקעית הים התיכון. אירופה איננה תומכת בדרישה הטורקית הזאת, ועל יחסי טורקיה עם נאט"ו מעיבים צללים: טורקיה עדיין לא סלחה לאירופה על הסירוב לקבלה לאיחוד האירופי, אף שסירוב זה פטר את טורקיה בדיעבד מלסייע ליוון להיחלץ מקשייה הכלכליים. טורקיה לא מסייעת לנאט"ו בסוגיה האפגנית כמו שלא סייעה למערב לפלוש לעירק ב-2003.

המשבר בסוריה חושף את האמת ביחס לשלטון בטורקיה, שכן הוא הציב את עצמו בעמדה קדומנית של החזית הסונית, האנטי-שיעית ואנטי-אירנית. טבח מוסלמים ביד עלאווים מוציא את ארדואן מכליו, ומדי שבוע הוא מנפיק הכרזות קיצוניות נגד אסד ומשטרו. אלא שעד היום הדיבורים לא תורגמו לפעולה צבאית ישירה, וצומצמו לעשייה מאחורי הקלעים - תמיכה בארגוני האופוזיציה הסורית, אספקת נשק, ציוד וכסף לצבא הסורי החופשי, הקמת בסיסי אימונים למתנגדי אסד ואספקת מידע מודיעיני על תנועות צבא אסד ותוכניותיו המבצעיות נגדם.

טורקיה הולכת ונשאבת אל תוך הוואקום השלטוני המתגבר בסוריה, כשמצד אחד היא פועלת להפלת שלטון אסד והעלאווים, אך מצד שני איננה רוצה שסוריה תתפרק. ארדואן, כמו נתניהו, חושש גם מזליגת נשק להשמדה המונית לידיים לא אחראיות, ונוכחות חיזבאללה ומשמרות המהפכה של אירן בסוריה מדאיגה מאוד בהקשר הזה. הפרלמנט הטורקי נתן אור ירוק לממשלה לפתוח במלחמה נגד משטר אסד, וארדואן מדבר על המלחמה נגד סוריה כעל עניין העלול להתגשם בכל רגע. לאחר הפלת המטוס הטורקי בסוריה ביוני השנה, והשמועות על חיסול שני הטייסים בדם קר, תקריות הגבול בין שתי המדינות, שבהן נהרגים אזרחים ואנשי צבא משני הצדדים, עלולות בקלות להידרדר לעימות רחב ועתיר נפגעים, שכן במקרה כזה אסד יילחם מתוך ההיגיון של "תמות נפשי עם פלשתים".

אלא שיש לארדואן סיבה נוספת להימנע מעימות כולל עם סוריה, והוא הצבא. חלק ניכר מחיילי טורקיה הם כורדים, ואלו עלולים לסרב להילחם או אף לגרום נזקים לציוד לחימה ולפעילות הצבא הטורקי, אם יחושו שהאינטרס הכורדי בסכנה. החיילים הכורדים לא יילחמו נגד אחיהם שבסוריה כדי למנוע מהם מדינה, ובאופן כללי לא ברור עד כמה הצבא הטורקי חדור מוטיבציה לצאת למלחמת ברירה על אדמת סוריה.

האופוזיציה בטורקיה מאשימה את ארדואן שהוא מדרדר את היחסים עם סוריה כדי לצאת למלחמה נגדה ולנצח אותה, ואז ללכת לבחירות ב-2014 ולזכות בנשיאות טורקיה. האופוזיציה גם מאשימה את ארדואן בכוונה לשנות את החוקה באופן שיהפוך את המשטר לנשיאותי, כזה המעניק לנשיא את מרב הסמכויות הביצועיות, כמו בארה"ב ובצרפת. מלחמה נגד הצבא הסורי המותש תביא בהכרח ניצחון לארדואן, בשדה הקרב ובקלפי. הוא כמובן מכחיש שבכוונתו להכניס את טורקיה למלחמה נגד סוריה רק כדי לקדם את שמו ומעמדו.

הכורדים - המרוויח הגדול
אסד. נוקם ומסייע לכורדים הטורקים [צילום: AP]

לאחר מלחמת העולם הראשונה, כשהמעצמות חילקו את המזרח התיכון למדינות תחת השפעה אירופית, נשכחו הכורדים, נזנחו ונבגדו. הם חולקו בין ארבע מדינות: עירק, סוריה, טורקיה ואירן. אף אחד לא לקח ברצינות את השאיפות הלאומיות שלהם, וכולם חשבו שהם יוותרו עליהן. הדיכוי שהם סבלו בכל ארבע המדינות הללו, כמו גם לשונם ותרבותם הייחודיות, שימרו אותם כיחידה אתנית חיה ופעילה, בעלת שאיפות אחדות ועצמאות שהתבטאו במאבק דמים שניהלו לאורך השנים למען חירותם. הפלגנות והשבטיות בקרב הכורדים לא סייעו להם להגשים את מטרותיהם המשותפות.

"האביב הכורדי" החל לפני 22 שנה, כשהוטל על סדאם חוסיין איסור להטיס את חיל האוויר שלו מעל החבל הכורדי של עירק. השמים הנקיים מאויב אפשרו לכורדים לפתח מנגנונים חברתיים ופוליטיים, ואלה יצרו את כורדיסטן העירקית העצמאית שהגוף הדומיננטי ביותר בה הוא ה"פֶּש מֶרְגַה", צבא המגן ללא חת על הישגי הכורדים. כורדיסטן העירקית נהנית ממרכיבי העצמאות שלה כבר שנים לא מעטות בחסות ארה"ב, על אפה וחמתה של טורקיה. כורדיסטן העירקית הפכה לבסיס התארגנות, אימון וחימוש של "מפלגת הפועלים הכורדית", PKK, המנהלת מלחמה עקובה מדם נגד השלטון הטורקי.

העצמאות בפועל שכורדיסטן העירקית הצליחה לבסס, בעיקר מאז הפלת סדאם בשנת 2003, עודדה והמריצה את הכורדים של טורקיה להיאבק למען עצמאות מעול הטורקים. ההידרדרות בתפקוד השלטון בסוריה מאז מארס 2011 הביאה את רעיון העצמאות גם אל הכורדים של סוריה שרובם מתגוררים במחוז חַסַכַּה בצפון-מזרח המדינה, הצמוד לכורדיסטן העירקית.

בחודשים האחרונים עוברים כורדים רבים מסוריה לעירק כדי להתאמן ולהתארגן כיחידות לוחמות במחנות הצבא הכורדי, והם חוזרים לסוריה כדי להגן בה על משפחותיהם. כאשר גם הכורדים הסורים יגשימו את חלום החירות, יהיה על ארדואן להתמודד עם שלוש חזיתות כורדיות: עירקית, סורית ומקומית. הוא רוצה שאסד יסתלק, אבל כלל לא מעוניין במה שכבר קורה בשטח - סוריה מתפרקת וכורדיסטן נוספת צומחת, כורדיסטן הסורית.

טורקיה מסייעת לערבים הסורים המורדים באסד, ואסד כנקמה מסייע לכורדים הטורקים המורדים בארדואן, ה-PKK. בתמורה, לוחמי המחתרת הכורדית הזאת משתתפים עם צבא סוריה בלחימה הקשה על חלבּ, והברית בין אסד וה-PKK היא לצנינים בעיני הכורדים של סוריה, המעוניינים בהסתלקותו.

במשולש הטורקי-כורדי-מצרי אינטרסים מביסים את העקרונות, אויבו של אויבי אינו בהכרח ידידי, האהוב של אתמול הוא השנוא של היום, הסיסמאות נבובות והאזהרות אינן מגובּות במעשים, מעצמות אזוריות מאיימות זו על זו, הכלכלה רופפת והתחזית לעתיד מנוגדת לתוכניות העבר. כל המערך האזורי שארדואן ודבוטוגלו תכננו מתמוטט על ראשיהם של הטורקים שכבר אינם מריעים לארדואן כאילו היה סגנו הכול יכול של היושב במרומים. במצוקתו הוא מחפש חברים חדשים, אבל מתברר שהם קבצנים, עניים מרודים.

הבִּיצה הסורית עומדת להטביע בדם, אש ודמעות את משטר אסד, אבל היא עלולה למשוך אל תוך מערבולותיה גם את טורקיה. לכול ברור שמשטר אסד ייפול, והשאלה היא מי יהיה שם כדי לתפוס ככל שיוכל את מה שיישאר מסוריה, מי יֵצא בפחות נזקים ממלחמת הכול בכול במדינה הכושלת הזאת, ומי מהמר היום על סוס שמחר יהיה מנצח או מת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/10/2012   |   עודכן:  16/10/2012
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האחים הסונים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד מהשורה
18/10/12 10:57
2
יוד יוד
18/10/12 12:55
3
שבוע טוב
20/10/12 22:58
4
ששון
22/10/12 00:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפרמטרים שעל פיהם נשקול את גורלן של המדינות, שהן ישויות חברתיות, הם המלך שמסמל את היעוד, האביר שמסמל את המניע שמאחורי אותו יעוד והשר שאחראי על הדרך להשגת היעוד. המלך מבוסס על תאריך הלידה, האביר מבוסס על המזל האסטרולוגי ואילו השר על השם הפרטי. המלך שולט על 50 אחוז מממלכת הגורל ואילו האביר והשר חולקים ביניהם את החצי הנותר.
16/10/2012  |  שרון נריה בר-און  |   כתבות
"תאמרי לי: מה עם רותי גלמן? - שמעת עליה משהו?"
16/10/2012  |  יורם מרקוס  |   כתבות
התקופה שלאחר הלידה מאופיינת בהופעתם של שינויים רבים. מקורם של חלק מן השינויים הינם בתגובות רגשיות של היולדת, בשינוי בסביבה המשפחתית ושינויים אחרים הנובעים כתוצאה מתהליכים הורמונליים המשפיעים על תחושותיה של האישה לאחר הלידה.
16/10/2012  |  ד"ר מיקי בלוך  |   כתבות
השופט: כרמי מוסֶק, בית המשפט המחוזי בירושלים
15/10/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
בשבוע שעבר ציינתי כי הכוכב סטורן המוכר גם בשמו המורה הגדול נכנס למזל עקרב וישפיע עליו ועל המזלות השונים משבוע זה ועד לחודש ספטמבר 15. סטורן הוא הכוכב המביא למודעות דרך הקושי אותו הוא יוצר, ולכן, ככל שהאדם יבין מהר יותר מה היקום מבקש... הרי שתהליך הקושי ובמקביל השינוי - יקטנו.
15/10/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
סוריה תאלץ כל מטוס טורקי לנחות בשטחה  /  מירב ארד
ארדואן: טורקיה אינה מעוניינת במלחמה  /  עידן יוסף
"סביר שיהיו התפרצויות בין צרפתים למוסלמים"  /  עופר וולפסון
היהודים שוב במנוסה  /  נורית גרינגר
המחאה הערבית הנשכחת  /  יואל גוז'נסקי
תיקו פוליטי בירדן  /  עודד ערן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il