|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קאיוקו שיראישי וחלק מהמקהלה [צילום: קאטסו מיאוצ'י]

הנשים מטרויה

הפקה נועזת ויוצאת-דופן עולה השבוע בתיאטרון הקאמרי במלאת שישים שנה ליחסי יפן-ישראל. שיתוף הפעולה בין תיאטרון הקאמרי לתיאטרון טוקיו מטרופוליטן יצר הצגה המדברת בשלוש שפות: יפנית, עברית וערבית
31/12/2012  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

אוריפידס לא חלם במאה החמישית לפני הספירה שמחזהו "הנשים של טרויה" יזכה לביצוע כה מרהיב. בימויו של מנהל התיאטרון היפני יוקיו נינאגאווה המועשר במוזיקה מפעימה, בעיצוב תאורה מדויקת להפליא, ובתזמור כל הקאסט הגדול והמורכב - מחדשים את הטרגדיה היוונית ומעבירים גם מסר עמוק לימינו. והכל הודות לחזונו של מנהל הקאמרי נעם סמל, שטורח להביא לישראל הצגות ברומנית, בגרמנית, בפולנית וכעת - ביפנית.

הדרמה היא טרגדיה למן הרגע הראשון. יומיים לאחר הריסה טוטאלית ושריפת העיר טרויה המעטירה על-ידי צבא כל ממלכות יוון, נערכת פגישת פסגה בסצנה קסומה בין אל הים פוסידון (אשרף ברהום) ואלת החוכמה פאלאס אתנה. אתנה מפעילה את כל קסמיה (ולשירי גדני הנפלאה יש המון חן וקסם בשפע) על האל הגברי, כדי להשפיע עליו שינקום ביוונים את נקמת הריסת טרויה. הבימאי בעל הזיקה החזקה לתיאטרון חזותי, מעמיד סצנה יפהפייה וחלומית. ומיד אחריה, מתוודע הקהל לגודל עוצמת האסון. כל נשי טרויה - מהמלכה ועד אחרונת הנשים, שכולן אלמנות, כי בעליהן נהרגו בקרב או נרצחו עם המפלה, מיועדות לשמש משרתות או פילגשים למלכי יוון המנצחים.

קאיוקו שיראישי המהפנטת
אולה שור סלקטר וקאיוקו שיראישי [קאטסו מיאוצ'י]

הדמות המרכזית, והשחקנית הכי מפעימה בהצגה היא הקובה, אלמנת פריאמוס מלך טרויה - קאיוקו שיראישי. המשחק שהיא נותנת לנו הוא הטוב ביותר שנראה על בימותינו, והוא בבחינת התגלות. השימוש שלה בקולה האדיר והרבגוני, בתנוחות גופה, בזעקות מהמיית ליבה של מי שאיבדה את בעלה, בניה ותכף יטיחו בקיר וירוצצו את נכדה, בנו של הקטור, גיבור טרויה המת - כל אלה מהפנטים אותך אליה כאל אבן שואבת. היא שחקנית נדירה, מהטובות בעולם כיום, והופעתה בהפקה המשותפת הזו היא הזדמנות פז לקהל הישראלי (עד ה-5.1.13) לחוות את החוויה הזו.

את בתה, הנביאה קסנדרה, משחקת אולה שור סלקטר, שהמונולוג שלה בתחילת המחזה הוא אולי שיאו של כל המחזה, וטומן בחובו את המסר האנטי מלחמתי שאוריפידס התכוון אליו. מסר המשותף גם לשני מנהלי התיאטרונים גם יחד. קסנדרה נחשבת למשוגעת, בגלל החזיונות שיש לה, באמצעותם היא מדווחת לסובבים אותה על העתיד לקרות. והיא מנבאה, בין היתר, על העתיד לקרות לאודיסיאוס מלך איתקה, שלאחר עשר שנות המלחמה בהן נעדר מהבית, תימשך דרך הייסורים שלו הביתה עוד עשר שנים, והיא מפרטת אחת לאחת את כל המכשולים שייתקל בדרכו - שכולם מפורטים בספר השירה "האודיסיאה" של הומרוס. אולה שור סלקטר מגיעה כאן לשיא חדש בקריירה העשירה והמרשימה שלה, שישאיר את חותמו בלב כל אחד.

ישראליות שקטות מדי
ראודה וקאיוקו שיראישי [צילום: קאטסו מיאוצ'י]

הטרגדיה כוללת גם את אלמנתו של הקטור - ראודה, שבנה הנסיך נגזל מזרועותיה, כדי שלא יישאר זכר לגברי טרויה. מנהג אכזרי שנהגו בו כל עמי אותה תקופה. לבימה מגיע גם מנלאוס מלך ספרטה, שלכאורה בגידת אשתו בו עם פאריס נסיך טרויה, הייתה העילה למלחמת יוון וטרויה. מוטי כץ העמיד דמות של מלך נלעג משהו, שאשתו הלנה היפה (יוקה וואו המרהיבה) מסובבת אותו סביב אצבעה הקטנה.

גדולתו של הבימאי נינאגאווה היא בעושר החזותי שהוא מעניק למחזה בתוספת של שפע השחקניות במקהלה, שלא רק מספרות את המתרחש, אלא משחקות וחיות את המתרחש. לכן, יותר מכולן מדגימות את המצב העגום 15 בנות המקהלה, בתיאור הפיסי, ובהבעות הפנים והמשחק, כשאינן מסתפקות בדקלום סיפור הרקע והזוועות. במיוחד עושות זאת חמש השחקניות היפניות, שפשוט תענוג להסתכל בהן, ולקרוא באותה עת את התרגום הרץ של דבריהן. אין תמה, שהבימאי בחר שלא לצייד את השחקנים עם רמקולים שכה נהוג להשתמש בהם כיום. קולן כה חזק וברור, כמו גם קולן של השחקניות הערביות, שתענוג היה לשמוע אותן. חבל שקולן של בנות המקהלה הישראליות בקושי נשמע.

אמירה אחת בלבד

היריעה במחזה מאוד רחבה, עשירה וסוחפת גם הודות למוזיקה מודרנית ולרקע הקולי, שחלקו הוא שירה אכספרסיבית ללא מילים של זמרת דרום-קוריאנית. לואי נופי ולירי אור כחיילים שצוו על-ידי שליח הצבא היווני להעביר את הנשים האומללות לספינות, כמו סחורה לניצול, מילאו את תפקידם ללא אומר, אך במעשה. ומכאן - ייחודו של הבימאי שהוא בשילוב של יסודות התיאטרון היפני הקלאסי (מה שהתבטא כה נפלא במשחקן של היפניות) עם תיאטרון יווני קלאסי על כל עקרונותיו, תוך העשרה מהתיאטרון בן זמננו. מה שמזכיר את מיטב הסרטים היפנים הבלתי נשכחים, מאז אקירו קוראסוואה ועד היום.

הצגה מופלאה, שניתן היה לקצרה ולהעצים עוד יותר את איכותה, לו הסתפקו באמירה אחת בלבד של טקסט המקהלה מבלי לחזור עליו בכל פעם שלוש פעמים - ביפנית, בעברית ובערבית. כך הייתה פחות מייגעת את הצופים. אך כל זה זניח, לעומת האפשרות לחזות ביצירת מופת בבימוי כה מופתי ובביצוע שכזה.

תאריך:  31/12/2012   |   עודכן:  31/12/2012
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ח"כ אכּרם חסון הוא פּעיל בלתי נלאֶה, ויש הממשילים אותו לכַספּית. הכרנו אותו בשנות השמונים כשהקים בכפר דאלית אל כרמל את "בית הסופר הדרוזי". הוא הזמין את נציגי אגודת הסופרים העברים להגיע למקום ולקיים מפגשים משותפים של יוצרים יהודים ויוצרים דרוזים. קיבלנו אז חסות לפעילותנו זו מטעם המועצה הציונית בישראל (היו"ר היה אז ניסן הרפז ז"ל והמנכ"ל - משה בן עטר).
31/12/2012  |  הרצל חקק, בלפור חקק  |   כתבות
בשנה הקרובה יימצא הכוכב אוראנוס במזל טלה, עובדה שיכולה לסמל התחלות חדשות ופורצות דרך בתחומים רבים ובעיקר בתחום החשוב לנו הוא המאפיין של מזל טלה – תחום יכולת ההבעה וההגנה על מרחב המחייה שלנו (במילים נוספות גם – מלחמה).
31/12/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
לאחרונה ראה אור ספרי "חלומו של הכוזרי" העוסק בספר הכוזרי שכתב ר' יהודה הלוי במאה ה-12. במובן מסוים, זוהי השלמה לספר שכתבתי לפני שנתיים אודות מורה הנבוכים לרמב"ם ("סודותיו של מורה הנבוכים", דביר, 2010), שכן ספר הכוזרי ומורה הנבוכים מציגים עולמות רוחניים שונים ומנוגדים, המרכיבים יחד תמונה צבעונית של עולם המחשבה היהודי בספרד במאה ה-12.
30/12/2012  |  ד"ר מיכה גודמן  |   כתבות
"הבלתי נראה" מאת המחזאי האמריקני קרייג רייט (48) המועלה בתיאטרון הספרייה ולראשונה בישראל, הוא פנינה תיאטרלית של משחק משובח. ההצגה הסולידית הזו עוסקת בבית כלא ובכלואים שאינם יודעים מדוע הם שם, אך היא טבולה בהגיגים פילוסופיים, מלאת מתח וקצב , מרגשת ומעניינת.
30/12/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
ארז תדמור, ממקימי תנועת אם-תרצו ומי שבאופן רשמי הוגדר כראש אגף מדיניות בתנועה, מונה באחרונה לתפקיד ראש דסק באתר nrg של מעריב. עמוד באתר nrg, המציג את טורי תדמור, הגדיר אותו תחילה כ"ראש הדסק הפוליטי-מדיני של nrg" ובהמשך כראש דסק בלבד.
30/12/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il