|   15:07:40
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

תעשיית הביו-מדיקל כמנוע צמיחה

ניתוב של שבריר אחוז נוסף מתיק ההשקעות של המוסדיים לטובת תחום הביו-מדיקל, יכול ליצור מנוע צמיחה אדיר למשק. מהלך שיהפוך את ישראל תוך עשור למעצמה בתחום. כך טוען רון וייסברג בראיון לטור לרגל השנה החדשה
06/01/2013  |   חובב לויטס   |   כתבות   |   תגובות
רון וייסברג [צילום: יח"צ]

מבוא

את רון וייסברג אין צורך להציג. במשך שני עשורים הוא מכהן בתפקידים בכירים בסקטור העסקי. ברוב המקרים כיו"ר דירקטוריון, מנכ"ל או דירקטור בחברות ציבוריות העוסקות בתחומים רבים ומגוונים ובכלל זה: ביטוח אלמנטרי, ביטוח פנסיוני, מסחר, תקשורת, ביו-מדיקל, דירוגי אשראי ועוד ועוד.

וכך, בבוקר יום שני, התלבשתי במיטב בגדיי מחלצותיי ויצאתי למשימת הראיון כשבאמתחתי שלוש שאלות נוקבות, חדות מתער, כאלו שימתגו אותי כעיתונאי חוקר בעל חוט שידרה ולא כחנפן, כנטען מזה זמן, על-ידי שלושת קוראי הטור הזה ובכללם אשתי.

חברות הדירוג

מר וייסברג, אני פותח את הראיון בניסיון לתת לקולי גוון תקיף. "אתה היית ממקימי חברת דירוג האשראי "מדרוג", וגם לאחר מכירת השליטה בה לחברת הדירוג הבינלאומית מודיס, אתה עדיין ממשיך לכהן בה כדירקטור. השאלה שלי ושל רבים מעמיתיי היא - האם חברות הדירוג בישראל נכשלו כשלא התריעו בפני הציבור בשנת 2008 בפני קריסת שוק האשראי החוץ בנקאי/שוק האג"ח."

"משתמע מהשאלה שלך ובעיקר מהנימה שלה שאתה כבר יודע את התשובה, ובפועל לא כך." הוא עונה. "ראשית, אגרות חוב רבות הונפקו בשנים 2005-2008 מבלי שכלל היו מדורגות. להזכירך, אנחנו מדברים על התקופה שלפני ועדת חודק, תקופת בה הזחיחות והיהירות אפיינו את המוסדיים שכלל לא התנו השקעה באגרות חוב בבדיקת דירוג מוקדמת. ואם אגרות החוב כלל לא היה מדורגות ולא נעשה כלל מעקב של אחריהן ,כיצד אפשר להאשים את חברות הדירוג בקריסתן".

"אבל היו גם אגרות חוב מדורגות שחטפו סנוקרת לפנים." אני מקשה. "ראה", ממשיך וייסברג בדבריו. "חברות הדירוג בארץ ובעולם נמצאות בכל עת בקונפליקט שאפשר לאפיין אותו כפרדוקס לוגי. פרדוקס שאם ננסה לתרגם אותו לשפת העם, הוא יזכיר לנו במעט את פרדוקס הנבואה שמגשימה את עצמה. וזאת למה? משום שברגע שנודע לחברת הדירוג כי חברה ציבורית נמצאת בקשיים או קיים ספק לגבי עתידה הכלכלי, מצופה ממנה שתפרסם הורדת דירוג בכדי ליידע את המשקיעים. אולם ברם, הורדת הדירוג, עלולה ליצור מומנטום שלילי בלתי נשלט בעל השפעה הרסנית על הפעילות העסקית של אותה חברה, ובכלל זה לפגיעה חמורה בתנאי האשראי שהחברה מקבלת מספקיה וקושי בגיוס אשראי ממוסדות פיננסים. בכך קיים חשש שאותה חברה שבתחילה היה קיים רק חשש לגבי יכולתה להחזיר חובות, באמת לא תוכל להחזיר חובות."

"כן. זה בהחלט פרדוקס לא פשוט." אני מתחיל להתבלבל.

"אבל העיקר הוא פער הציפיות". ממשיך רון בהסבר. "חשוב לזכור, רמזים על המשבר בשנת 2008 החלו לצוץ כבר בתחילת אותה שנה, אולם האסימון נפל רק בספטמבר אותה שנה, ביום בו ליהמן ברדרס הגישה בקשה לפשיטת רגל בעקבות חובות של 600 מיליארד דולר. מרגע זה נוצר סחף עצום שהביא תוך מספר שבועות לקריסת אלפי חברות ציבוריות בעולם. יכולת חברות הדירוג בכל העולם שביססו את ההערכות שלהן על דוחות כספיים מתקופות עבר, הקשתה עליהן לתת מענה בזמן אמת."

"ובעתיד?" אני מנסה לחלץ איזו שהיא בשורה.

"חברות הדירוג בארץ בעולם בהחלט צריכות לעשות חושבים ולשאוף בכל עת למקסם את יכולתם לזהות חשיפות וסיכונים בפעילות החברות הציבוריות." עונה רון וממשיך באומרו שהדבר צריך להיעשות, עם באמצעות המשך גיוס אנליסטים בעלי רקע ומומחיות ועם באמצעות יישום כלים ומתודולוגיות שיתאימו את עצמם למורכבות הפעילות של השווקים הפיננסים. אבל בכל מקרה על ציבור המשקיעים להפנים שחברות הדירוג הן לא מערכות מכ"ם המשלחות לאוויר אלומות של קרניים אלקטרו מגנטיות האמורות לגלות בזמן אמת עצמים שיש בהם בכדי לסכן יציבותן הפיננסית של החברות הציבוריות.

תשואת יעד ולא תשואת שוק

"ראה", אני אומר למר וייסברג שפתאום הפך אצלי בראיון לרוני. "בשנת 2006 או אולי 2007, הייתי באיזה כנס משעמם כמו צנון והקשבתי בחצי אוזן למנהלי השקעות בחברות ביטוח וקופות גמל שהאדירו ללא הפסק את היכולות המופלאות שלהם להשיא תשואה מקסימאלית לטובת העמיתים, עד שלרגע נדמה היה לי שאני משתתף במסיבת התה האבסורדית של עליסה מארץ הפלאות ולא בכנס מקצועי. בכל אופן, בסוף הכנס, בעודי עסוק בבליסת בורקסים וקרואסונים שמעתי אותך מציג בפני מספר משתתפים גישה אחרת לחלוטין. אתה טענת שגוף מוסדי אינו אמור להימדד בכל חודש/רבעון/שנה ביכולתו להכות את שוק המניות, אלא בהבטחת תשואה קבועה לאורך השנים. דהיינו מדידת הצלחה שלא על-פי שיטת ההשוואה אלא על-פי תשואת יעד. אז זה נשמע קצת מנותק , היום זה כבר הופך למגמה."

"צריך להיזהר מאנשים עם זיכרון כמו שלך." הוא מחייך ומייד מרצין. "שים לב. מדובר בנושא מהותי מעין כמוהו. אדם המרוויח את לחמו בזיעת אפו, אמור להפריש בכל חודש סכום משכרו , מתוך כוונה כי בגיל פרישה, הסכום שנצבר בתוספת תשואה סבירה, תאפשר לו לחיות את שארית חייו בכבוד וזאת בהתאם לחישובים אקטוארים המשקללים את גובה ההפרשה ותוחלת החיים הממוצעת."

"ובפעל ההפרשה הפנסיונית הופכת להשקעה פיננסית שמטרתה למקסם רווחים ?" אני שואל?

והתשובה מיד ניתנת: "בהחלט. מקור הכשל הוא כמובן ברפורמת בכר ובחוק הפיקוח על השירותים הפיננסים משנת 2005 שנחקק בעקבותיו. המחוקק ראה כמובן לנגד עיניו את טובת העמיתים ולכן פעל לשכלל את שוק ההון במטרה למקסם את התחרותיות. בפועל, הגולם קם על יוצרו והתחתרויות הפכה לפרועה. מנכ"ל גוף מוסדי פותח את העיתון ורואה פרסומי ענק לפיהם בחודש שעבר, קופת גמל מתחרה השיגה תשואה של 2% בעוד קופת הגמל שלו רשמה תשואה נמוכה יותר. למרות שייתכן שהשגת התשואה העודפת נובעת משינוי חד פעמי/אקראי בשוק ההון שהשפיע על תיק ההשקעות של קופת הגמל המתחרה ולא מאסטרטגיה מוצלחת , הוא מתקשר מיד למנהל ההשקעות שלו ורומז שהוא מצפה גם לראות תשואות כאלו, אחרת הדרך לדלת היציאה תהיה קצרה מתמיד. "

"ואז מכנס מנהל ההשקעות הראשי את צוות האנליסטים והסוחרים שלו", אני ממשיך את התיאור "ויחד הם מחפשים דרכים יצירתיות להגדיל את התשואה. וכשמחפשים דרכים כאלו, ובזמן קצר, מגדילים את הסיכון, עד שביום אחד מתחרש משבר בשוק וכספי המשקיעים יורדים לטמיון."

"אכן כך". עונה רוני ומזכיר לי את אותם גופים מוסדיים שהציגו בין השנים 2006-2007 תשואה ממוצעת של 10% לשנה על תיק ההשקעות תוך מסע פרסום מסיבי שייחצן את יכולותיהם המרהיבות. חלק מהם השיגו את התשואה, תוך השקעת הכספים בחברות שהיו נגועות בווירוס הסאב פריים כך שבסוף שנת 2008 קרסו תיקי ההשקעות של גופים אלו ב 25% והחזירו את העמיתים לנקודת ההתחלה.

גוף מוסדי צריך לומר בריש גלי למשקיעים - תשואת השוק אינה מענייני או מעניינכם ואין כל תועלת לבחון כל חודש האם עקפתי או לא עקפתי את תשואת השוק. המטרה היא להציג תשואה קבועה ומכובדת של כ 5% לשנה. תשואה המשקפת את כוח הקנייה העתידי של הכסף הנחסך כיום. אתם המשקיעים מוזמנים לשפוט אותי אחת לשנה במידה ועמדתי ביעד או לא. הדבר יאפשר לנהל את כספי העמיתים באופן שמרני, מידתי ומקצועי מבלי לסכן את הכספים בהרפתקאות." מסיים רוני את דבריו בנושא.

תחום הביו-מדיקל

"כיום אתה משקיע את מיטב זמנך וכספך בחברות הפועלות בתחום הביו מדיקל" אני עובר לשאלה המכרעת ומנסה להישמע דרמטי כשאני אומר : "נער הייתי וגם זקנתי , ולאורך חיי העצובים זכיתי לראות נחילים של משקיעים שבורי לב שאיבדו את כספם בחברות הביו מדיקל."

"לא סוד הוא שהסיבה העיקרית לכך שחברות ביו מדיקל מתקשות להניב תשואה למשקיעים היא עלות הרגולציה." הוא עונה לי.

"שוב הרשות לניירות ערך אשמה?" אני תוהה.

"לא לא." וייסברג מחייך. "הכוונה כמובן לרגולציה הרפואית. עלות ההשקעה הנדרשת מחברה העוסקת בתחום, ובכלל זה שלב הפיתוח, הניסויים הקליניים, ניהול מערך האיכות והכול בכדי לעמוד בדרישות התקינה האמריקנית או האירופאית המאפשרות את שיווק המוצר הרפואי , הן אדירות. מאידך הסיכון באי הצלחת המהלך הן גדולות, היות שמי יכול להבטיח מראש כי אכן הפיתוח עצמו יניב את התוצאות המיוחלות, ואם הניב, מי מבטיח שהקהילה הרפואית תסתייע במוצר ושהמבטחים הרפואיים יסכימו לממן את הטיפול, ושלא צץ לו פיתוח רפואי מתחרה ממזרח או ממערב."

"אז אין תקווה " אני תוהה שנית.

"ראה" הוא עונה." אחת הסיבות שחברות ביו מדיקל נכשלות היא שכל חברה פועלת כזאב בודד, מהמרת בכספי המשקיעים על פיתוח ייחודי, תוך מחשבות לבצע אקזיט שייזכר לדורות. ברוב המקרים, בהתחשב בצוות העובדים המצומצם שהיא יכולה להרשות לעצמה להעסיק, אין באפשרותה לגייס אנשי מקצוע בעלי הבנה וידע בתחום הפיתוח העסקי שהוא לא פחות חשוב מהתחום הרפואי. משום כך חברות הביו מדיקל חייבות לעבור מטמורפוזה ולפעול כמעין חברות אחזקות המיועדות ליצור ערך לבעלי המניות שלהן באמצעות בנייה וניהול של אשכול חברות, הפועלות בתחומים משיקים, בעלות פוטנציאל ליצירת סינרגיה. "

והוא ממשיך בדבריו. "אני מצפה מהמוסדיים להסתכל על הנושא מנקודת מבט רחבה יותר וכמובן ארוכת טווח יותר. אני מצפה מהם להתגייס למאמץ שיהפוך את תעשיית הביו מדיקל לתעשיית העתיד של ישראל. אפשר תוך עשור להרחיב ולהגדיל את התעשיה הזו כך שתהפוך לגורם משמעותי בפעילות של המשק הישראלי, כזו שתעסיק אלפי עובדים. תעשיה שיכולה לפתוח אפשרויות תעסוקה בפני אלפי אקדמאים בתחומי מדעי הטבע ומדעי החיים. תעשיה שפוטנציאל הצמיחה הגלום בה הוא עצום. "

"רק רגע". אני מזדקף. "אתה הולך לדבר עם המוסדיים על ציונות? את מי בדיוק אני מראיין עכשיו. את רון וייסברג או את נפתלי בנט ?"

"אני מדבר איתך על כלכלה נטו." הוא עונה. "אני מציע למוסדיים האמורים לתכנן את מדיניות ההשקעות שלהם לעשרים השנים הבאות, מסלול השקעה שיכול להניב תשואה גבוהה בהשקעה נמוכה. אני מציע להם את אותו מסלול שהציעו להם בתחילת שנות התשעים יזמי ההיי-טק שהנפיקו חברות שאף אחד לא האמין בהצלחתם וכיום הן מעסיקות אלפי עובדים ומניבות למוסדיים תשואות מרשימות לאורך שנים."

והכול כמובן במטרה כמובן לעמוד בתשואת יעד ולא תשואת שוק, אני מחייך לסיום. בהחלט. עונה רוני. בהחלט כך.

תאריך:  06/01/2013   |   עודכן:  06/01/2013
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תעשיית הביו-מדיקל כמנוע צמיחה
תגובות  [ 80 ] מוצגות   [ 80 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
6/01/13 12:12
 
חובב
6/01/13 13:58
2
שלום 567
6/01/13 12:20
 
חובב
6/01/13 13:52
3
רואה חשבון
6/01/13 13:16
 
חובב
6/01/13 14:08
4
דורון פדלון
6/01/13 13:24
 
חובב
6/01/13 14:15
5
תמיר
6/01/13 15:41
 
חובב
6/01/13 17:20
6
עודד_
6/01/13 15:50
 
חובב
6/01/13 17:26
 
רואה חשבון
7/01/13 10:25
7
ליאור ב.
6/01/13 16:52
 
חובב
6/01/13 17:32
8
מכבי
6/01/13 18:14
 
חובב
6/01/13 21:43
9
יוסי יסעור
6/01/13 18:31
 
חובב
6/01/13 21:37
 
רואה חשבון
7/01/13 10:19
10
תומר פ
6/01/13 20:46
 
חובב
6/01/13 21:26
11
מוטי לוין
6/01/13 22:05
 
חובב
6/01/13 23:10
12
צביקה ו.
6/01/13 22:52
 
חובב
6/01/13 23:15
13
עורכת הדין נעה
6/01/13 23:11
 
חובב
6/01/13 23:24
14
TRonen
6/01/13 23:12
 
חובב
7/01/13 09:31
15
ebm
7/01/13 10:01
 
רואה חשבון
7/01/13 10:31
 
חובב
7/01/13 17:14
16
עתיד
7/01/13 11:39
 
חובב
7/01/13 16:30
17
אריה ט
7/01/13 12:14
 
עתיד
7/01/13 13:14
 
חובב
7/01/13 16:11
18
עופר 33
7/01/13 12:41
 
חובב
7/01/13 15:59
19
א. בנימיני
7/01/13 15:55
 
חוובב
7/01/13 20:41
20
צח6
7/01/13 16:55
 
חובב
7/01/13 20:55
21
הרצל קרן
7/01/13 19:18
 
חובב
7/01/13 20:50
22
עובד בקופת גמל
7/01/13 20:07
 
חובב
7/01/13 21:42
23
נוסע ברכבת
7/01/13 20:11
 
חובב
7/01/13 21:49
 
רואה חשבון
8/01/13 08:24
24
דבצ
7/01/13 21:25
 
חובב
7/01/13 23:28
25
משקיע פוטנציאלי
7/01/13 22:30
 
חובב
7/01/13 23:48
26
א-המשקיע
8/01/13 11:15
 
חובב
8/01/13 12:44
27
חגי
8/01/13 11:43
 
חובב
8/01/13 12:59
28
עמיקם
8/01/13 12:00
 
חובב
8/01/13 13:08
29
ArieT
8/01/13 12:18
 
חובב
8/01/13 13:21
 
רואה חשבון
8/01/13 19:07
30
החשב המחושב
8/01/13 12:32
 
חובב
8/01/13 15:11
31
יוביצ'קו
9/01/13 10:42
 
חובב
9/01/13 11:03
32
יועץ
9/01/13 21:19
 
חובב
9/01/13 22:55
33
ערן זמיר
10/01/13 11:28
 
חובב
10/01/13 14:52
34
גיא ק
10/01/13 16:25
 
חובב
11/01/13 17:10
35
נירו
12/01/13 22:54
 
חובב
13/01/13 22:18
36
עדי. ו
13/01/13 12:55
 
חובב
13/01/13 22:13
37
מאיר חת
13/01/13 18:44
 
חובב
13/01/13 22:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום 27 בדצמבר 2012 הוגשה תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד יגאל זילכה מצד אברהם קלדרון ועודד כהן. השניים תובעים לעצמם חלק ניכר מהמניות הרשומות על-שמו של זילכה בשורה של חברות, ובראשן: (י.ז.) קווינקו בע"מ הרשומה למסחר בבורסה.
06/01/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
מאמר זה הינו פרק ממחקר על תחום שעדיין לא נחקר ביצירתו של עמוס עוז: זיקתו המיוחדת לסוגה השירית בספרות. אהבה לשירה היא אהבה הנרכשת עם השנים ועמוס עוז עצמו חושף עובדה זו בשלושת כרכי החטיבה האוטוביוגרפית שהשלים במהלך המעבר מהמאה ה-20 למאה ה-21, והם: "אותו הים" (1999), "סיפור על אהבה וחושך" (2002) ו"חרוזי החיים והמוות" (2007) (1). כדי שהעדות על צמיחתה של אהבתו לשירה תהיה רצופה, יוצגו פרטיה לא על-פי מועדי הופעתם של ספריו אלה, אלא בהקבלה לביוגרפיה שלו.
05/01/2013  |  יוסף אורן  |   כתבות
כשהחירות, השכל הישר והמודרנה מתעטפים בחיג'אב למרות הערפול בעתידה של סוריה, נראה כי שקיעת משטרו של אסד מבשרת עתיד פחות גרוע מן המצב הקיים, היות שמדובר בנפילתו של אויב מר המביא את אירן לגבולה של ישראל מצפון ומצפון מזרח
05/01/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
בגלל העיכוב החמור בהקמת פרויקט המצוף הימי נגרם למשק בכלל ולחברת החשמל בפרט נזק עצום בסכום של כחצי מיליארד ש"ח לחודש החברה הממשלתית נתג"ז התחייבה לסיים הקמת הפרויקט עד 15 בנובמבר 2012 אך עקב הניהול הכושל היא תוכל לסיימו אולי בסוף ינואר המשמעות: נזק של כ-1.25 מיליארד ש"ח
05/01/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
באוגוסט 1940 הנפיק צ'יאונה סוגיהארה, בן 40, סגן הקונסול של יפן בקובנה, בירת ליטא, 2,150 ויזות משפחתיות ליהודים, שביקשו לברוח מהתופת. הויזות אפשרו ל-6,000 יהודים להגיע ליפן, ומשם למדינות אחרות. כמה מהם הגיעו לרודזיה, המדינה היחידה בעולם שהסכימה אז ברצון לקלוט יהודים. ביניהם היו גם הוריו של ד"ר ברנרד רסקין, כיום יו"ר ובעל השליטה ברימקס, חברת התיווך הגדולה ביותר בישראל.
04/01/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il