|   15:07:40
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

העולם מתחמם, העיתונות מתקררת?

החלטת ה"ניו-יורק טיימס" לפרק את הדסק לענייני סביבה בשל לחצים תקציביים מעוררת חששות כבדים מפני הפגיעה בהיקף הסיקור הסביבתי ובאיכותו
05/02/2013  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
הניו יורק טיימס. הסיקור הסביבתי יפגע [צילום: AP]

כדור הארץ מתחמם, הקרחונים מפשירים, מזג האוויר משתגע. וגם בתקשורת: כאשר המודל העסקי המסורתי של העיתונות נקלע לסערה, הקרקע העיתונאית רועדת - ובין הניזוקים גם סיקור הסביבה.

הדעות חלוקות, לפי שעה, האם צרכני התקשורת, ובמיוחד מי שעוקבים בדאגה אחר גזי הפליטה, הטמפרטורות העולמיות וזיהום האוויר ומקורות המים, כבר חשים בהידלדלות החומר. אבל נורת אזהרה משמעותית נדלקה לפני שבועות אחדים: עורכי ה"ניו-יורק טיימס" הודיעו כי "דסק הסביבה" בעיתון יפורק. התקן של ראשת הדסק, סנדי קינן, הנושאת בתואר "העורכת לענייני סביבה", יימחק מהמתווה הארגוני של המערכת, וייעלם גם כסאו של סגן העורכת. שבעת הכתבים, שהוגדרו בעיתון בשנים האחרונות כ"כוח משימה" ייעודי לנושאי הסביבה, ימשיכו לכתוב, כך הובטח, אבל יעשו זאת בכפיפות לדסקים האחרים בעיתון.

לכאורה מדובר רק בשינוי ארגוני, חלק מתהליך שעוברים ה"טיימס" ועיתונים אחרים. גם דסק החינוך פורק שם, ואנשיו ממשיכים לסקר את הנושא במסגרות אחרות בעיתון. אבל פעילי סביבה מיהרו להביע את חששותיהם מהשלכות הקיצוץ. עם פחות משאבים אירגוניים ואנושיים לנושא, עלול היקף הסיקור הסביבתי, וכך גם מידת הבולטות שלו, להיפגע.

"זה יהיה אסון מוחלט", הזהיר פעיל סביבה אחד. ובת' פארקה, מנהלת ארגון כתבי הסביבה בארצות הברית כתבה: "צוותים ייעודיים מעניקים עוצמה ועקביות למשימה של סיקור עניינים הנוגעים לסביבה [...] שינוי ארגוני אינו אמור להביא לפגיעה בסיקור - אבל זה נראה כמו סימן רע".

גם אל גור, סגן הנשיא לשעבר, אחד הפרקליטים הבולטים של השיח הסביבתי באמריקה ובעולם, נשמע מודאג. "כמו לרבים אחרים, צר גם לי לראות את פירוק הצוות", כתב גור בבלוג שלו. "בשנים האחרונות חברי הצוות סיפקו באופן קבוע דיווחים ברמה גבוהה על נושאים סביבתיים קריטיים, בעיקר על משבר האקלים". ה"טיימס", כתב גור, אומנם אינו העיתון היחיד שמצוי בטלטלה כתוצאה מה"שינויים הטקטוניים העוברים על נוף התקשורת". אבל ל"טיימס" יש לדבריו משמעות רבה יותר בשל מעמדו הייחודי של העיתון בשיח הציבורי בארצות הברית.

כמו גור, גם מומחי סביבה נוספים הרעיפו שבחים על דרך שבה טיפל ה"טיימס" בשנים האחרונות בשאלות הנוגעות למצבו של כדור הארץ ולעתידו. בשנה שעברה זכה אחד מכתבי הדסק, ג'סטין גיליס, בפרס היוקרתי על שם ג'ון אוקס, על סדרה בת עשר כתבות שכותרתה "הטמפרטורות עולות". גיליס בחן בסדרה את ההשלכות החמורות של התחממות כדור הארץ ברחבי העולם. הוא מצא בין היתר כי 3.7 מיליון מאזרחי ארצות הברית מתגוררים באזורים שעלולים להיות מוצפים על-ידי האוקיינוסים בעשורים הבאים, אם ימשיכו הטמפרטורות לעלות. לפני סופת-העל סנדי שהלמה בחוף המזרחי של ארצות הברית התריע תחקיר של אנשי הדסק כי ניו-יורק איננה נערכת בצורה יעילה ומהירה דיה כדי להתמודד עם זעמו הצפוי של הטבע.

זמן קצר לפני ההודעה על פירוק הדסק, התגאה גלן קראמון, עוזר העורך הראשי של ה"טיימס", בטיפול הנרחב שמעניק עיתונו לסביבה ולמזג האוויר. ביומון המקוון לענייני סביבה, ה-Daily Climate, הציג קראמון את קיומו של דסק הסביבה כעדות למחויבותו של העיתון לעידכון הציבור בגורלו של כדור הארץ, ושיבח את צוות המשימה הייעודי ואת העורכת קינן העומדת בראשו על עבודתם האיכותית.

אבל כאשר ה"טיימס" נאלץ לקצץ משרות, התקבלה ההחלטה לפזר את הדסק ואת הצוות עטור השבחים. העורכת הראשית ג'יל אברמסון הסבירה במזכר לעיתונאים כי ביטול הדסק, שהוקם בשנת 2009, הוא חלק משינוי ב"ארכיטקטורה המסורתית" של המערכת, הנדרשת להתאים את עצמה לאתגרים העומדים בפניה. "גם אם לא היה לחץ כספי היינו מבצעים שינויים כאלה", הסבירה.

באחרונה פורסם כי היעד העיקרי של העיתון השנה, לצד המשך הקיצוצים בכוח האדם, הוא הגברה נוספת של הנוכחות בזירה הדיגיטלית. במקביל נשקלת הרחבת הפעילות מחוץ לארצות הברית, אולי באמצעות הוצאת עיתון בינלאומי בשפה זרה, לצד ה"אינטרנשיונאל הראלד טריביון" באנגלית. סגנה של אברמסון, דין בוקה, אמר כי ההחלטה על פירוק התשתית הארגונית של סיקור הסביבה לא הייתה קלה. אך הוא מיהר להבטיח שאפשר יהיה "להביא את הסיפור" גם בלי התשתית של הדסק הנפרד. אני אישית, הבטיח, אדאג שנושאי הסביבה לא יידחקו גם בהעדר עורכת מיוחדת לתחום זה.

ההודעה על פירוק דסק הסביבה ב"טיימס" באה סמוך לפרסום ממצאים של מחקרי מעקב, שבחנו את היקף הסיקור הסביבתי בארצות-הברית ובמדינות מערביות נוספות בשנת 2012. היומון המקוון The Daily Climate פירסם בראשית ינואר סיכום שנתי שהצביע על ירידה במספר הידיעות, הכתבות, המאמרים והפרשנויות בנושאי כדור הארץ. על-פי הדוח זו השנה השלישית ברציפות שבה היקף הסיקור מתכווץ: ב-2012 חלה ירידה של שני אחוזים במספר הטקסטים בעיתונות בנושאי הסביבה.

חוקרים באוניברסיטת קולורדו מצאו כי ב-2012 פרסמו בארצות הברית 18,546 דיווחים מסוגים שונים על הסביבה, פרי עטיהם של 7,194 כותבים. שנת השיא של סיקור הסביבה הייתה 2009 - השנה בה נכשלה ועידת האקלים של האו"ם בהשגת הסכמה בינלאומית בדבר הצעדים לבלימת התחממות כדור הארץ. אז פרסמו 11,000 כתבים ומומחים כ-32,400 טקסטים בעיתונים.

מנגד, מתברר כי ארבעת עיתוניה הגדולים של ארצות הברית דווקא הגבירו את העיסוק בשאלת התחממות כדור הארץ. חוקר מאוניברסיטת רדפורד בווירג'יניה מצא עלייה של עשרה אחוז בהשוואה ל-2011 בעיסוק בנושא זה בעמודי ה"ניו-יורק טיימס", ה"וול סטריט ג'ורנל", ה"וושינגטון פוסט" ו"יו.אס.אי טודי".

חצי הכוס המלאה כוללת גם את הרחבת פעילותם של אתרי אינטרנט המוקדשים לנושאי הסביבה, המייצרים חומרים מקוריים או מביאים לגולשים מידע חדש ומשמעותי ממקורות אחרים. אחד הבולטים בהם הוא האתר Climate Central, שאחד מכתביו, אנדרו פרידמן, ניצב בראש "מצעד כותבי הסביבה" שעורך ה-The Daily Climate.



Climate central פרסם לפני ימים מפה דינמית מרהיבה ומצמררת המציגה "62 שנות התחממות כדור הארץ ב-13 שניות". המפה הוכנה על-ידי אנשי נאס"א, סוכנות החלל האמריקנית, תוך שילוב של שינויי הטמפרטורות על גבי מפת העולם. הכתמים הכהים המתרבים על המפה מעידים על אזורים שבהם עלו מידות החום מעבר לממוצע הרב-שנתי.

במקום השני ברשימת כתבי הסביבה בעולם ניצבת פיונה הארווי מה"גרדיאן" הבריטי. לפני חודשים אחדים פירסמה הארווי את ממצאיו של מחקר חדש, ממנו עולה כי השינויים האקלימיים תורמים מדי שנה למותם של כ-400 אלף בני אדם ברחבי העולם. עיקר הנפגעים הם במדינות העולם השלישי, שם גורמים האירועים האקלימיים לירידה חדה בתפוקה החקלאית בשל בצורת מתמשכת - ובעקבות זאת לתמותה בשל רעב ומחלות.

אך קטל המוני זה מחוויר לעומת הנזק הנגרם על-פי הדוח כתוצאה מזיהום האוויר בעיקר בשל שריפת דלקים: מעריכים שענני העשן ופיזור החלקיקים המזיקים מסוגי דלק שונים תורמים למותם של 4.5 מיליון בני אדם בשנה ברחבי תבל.

נתונים אלה רק מחריפים את השאלה: האם נוכח גלי הקיצוצים הממשיכים לשטוף את ארגוני התקשורת לא תיפגע יכולת העיתונות לדווח, להתריע, לחשוף ולהעלות על סדר היום הציבורי סוגיות הנוגעות לכדור הארץ ולגורל יושביו.

מרגרט סאליבן, ה"עורכת הציבורית" של ה"ניו-יורק טיימס", הקדישה לפני שבועות אחדים את טורה לשאלה הזו. בטור ניתחה את ההשלכות האפשריות של ביטול דסק הסביבה ב"ניו-יורק טיימס" על איכותו של הכיסוי העיתונאי. כותרת הטור סיפקה את השורה התחתונה: "לא יהיה קל לשמור על סיקור סביבתי חזק".

רשימות קשורות:

- מיתוג המים
- מודעת אבל במקום סיקור
- עוד אמת מטרידה
- מחממים את הדמיון
- ירוק דשא, ירוק רעל

תאריך:  05/02/2013   |   עודכן:  05/02/2013
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העולם מתחמם, העיתונות מתקררת?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
6/02/13 00:57
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כריס קייל, לוחם מיתולוגי ביחידת אריות הים, שכונה "הצלף הקטלני בתולדות אמריקה" בזכות 150 חיסולים, נהרג אתמול (ראשון) במטווח בטקסס, בידי צעיר שירה בו ונלכד כעבור 5 שעות. במיניאפוליס שסבלה בשבוע שעבר משורת מקרי אלימות קשים, יפגוש היום (ב', 4.2.13) הנשיא אובמה דמוקרטים במסגרת מסעו לקידום תוכניתו לפיקוח על נשק. במקביל, נמשכות המחאות נגד התוכנית. השאלה היא כמה מקרי רצח בנשק חוקי עוד יתרחשו בינתיים. הנה מקבץ מהנוראיים שבהם כפי שלכדו עדשות המצלמות של מראות אימג'.
04/02/2013  |  שרלי שטרית  |   כתבות
בחור מוזר, בודד שעובד כפקיד במשרד העבודה, זוכה בפרס גדול בלוטו. בצד תחביבו כצייד ואספן פרפרים, שבסרט הוקדש לו כל הפתיח, יש לו אובססיה לבחורה צעירה ויפה הגרה מולו. הוא עוקב אחריו לכל מקום, עד שהוא מצליח ללכוד אותה ברשתו בעזרת כלורופורם, להביאה למרתף ביתו הריק מיושביו (את הסבתא הוא שלח לניוזילנד הרחוקה), וכולא אותה לזמן בלתי מוגבל.
04/02/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
רשתות חברתיות יכולות להיות מקום נהדר לבקר בו, להכיר חברים חדשים, לחדש קשרים מהעבר או ליצור קשרים עסקיים. למרבה הצער, ישנם לא מעט אנשים שמנצלים את הפופולריות של הרשתות החברתיות כדי להפיץ תוכנות זדוניות והונאות מקוונות אחרות. אבל אני מאמין שחינוך ומודעות לאיומים ולדרכי ההתמודדות איתם הם הדרך הטובה ביותר להימנע מהם.
04/02/2013  |  רונן מואס  |   כתבות
לצידן של הכתות הוותיקות הפועלות בארץ צצות באחרונה גם כתות חדשות, המאופיינות כולן בפעילותן הסגורה, הרחק מעין רואה ואוזן שומעת של הציבור הרחב. אחת מהן היא זו המתיימרת לשאת את השם המפוצץ, "הלהבה הבוערת". סמלה הוא אש יוקדת, על-רקע אנשים המשלבים ידיים.
04/02/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
מכת הכתות, הפושה בארץ בעיקר בערים הגדולות, הגיעה באחרונה גם לקיבוצים ולמושבים. במהלך סדנאות עם תלמידי כיתות י"ב במספר בתי-ספר במשקים אפשר בהחלט לשמוע שורה ארוכה של סיבות להצטרפות לכתות.
03/02/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
תכתיב לוד  /  אורן פרסיקו
גילת: "בהתחלה גם אני התפלאתי"  /  אורן פרסיקו
זרועו הארוכה  /  אורן פרסיקו
45 ומעלה   /  רפי מן
הפועל ואשת הפועל   /  רפי מן
ערוץ מעורבות   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il