|   15:07:40
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

במקום עמימות דרושה: הרתעה גרעינית גלויה

המלצות צוות אסטרטגי כפי שפורסמו בארה"ב שהוגשו לרה"מ אריאל שרון לפני עשור קובעות: ניתן לצפות למהלומת-מנע ישראלית רק אם אויבי ישראל ישיגו אמל"ח גרעיניים או בלתי קונבנציונליים אחרים ושתהיה קיימת השערה שיש ביכולתם להרוס את המדינה היהודית המלצה נוספת: מהלומות מנע מקדימות כאלה צריכות להיות מכוונות אל מטרות צבאיות חיוניות ו/או אל המשטרים הרלוונטיים
01/03/2013  |   עמי דור-און   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
צריך לקחת ברצינות את היותנו "על הכוונת" [צילום: פלאש 90]

כאשר החליט דוד בן-גוריון כי מבחינה קיומית הכרחי שלמדינת ישראל תהיה אופציה גרעינית, הוא הסביר כי זה חיוני, כאמצעי הרתעתי ראשון במעלה, כדי ששואה שנייה לעם היהודי לא תתרחש. ניתן לפרש את משמעות האופציה הגרעינית המרתיעה הזו מנקודת ראותו, כי אם מעל ראשו של העם בישראל תרחף סכנה קיומית, חייבים יהיו כל אויבינו לדעת בבירור כי כל הקמים עלינו להורגנו יחדלו להתקיים, בבחינת "תמות נפשי עם פלישתים", מדיניות אשר לימים פורסמה בתואר "ברירת שמשון". דוד בן-גוריון היה מנהיג נועז, אבל עם כל גדולתו הוא לא היה הוגה-דעות צבאי. ואולי מן הטעם הזה בחר במדיניות הגנתית מאיימת שבמשך שנים רבות הוסתרה מאחורי המילה "עמימות" ולא נקטה בתפישת העולם הביטחונית הטומנת בחובה חשיבה התקפית.

שנים רבות חלפו מאז הותוותה המדיניות הזו ששירתה היטב את מטרותיה האסטרטגיות של ישראל אך נראה כי דווקא עתה, נוכח האיום האירני להשמיד את ישראל ו"למחוק אותה מעל המפה", אולי נכון יותר שישראל תשנה את מדיניות העמימות ההגנתית של "האופציה הגרעינית" ותעבור למתווה של הרתעה גרעינית גלויה.

"פרויקט דניאל"

הצורך לשקול מחדש את תפישת העולם הביטחונית של ישראל ולהתאים אותה למציאות של חיים תחת איום אירני מתמיד, אינו חדש. מזה עשור ויותר דנים קברניטי המדינה בשאלה: מה נכון ומה ניתן לעשות כדי להגן על האינטרסים הקיומיים של ישראל. אחד הניתוחים המרתקים ביותר בתחום זה קרוי בשם "פרויקט דניאל", שהוצג כמסמך מפורט, ב-16 בינואר 2003, בפני ראש הממשלה דאז אריאל שרון. המסמך החשוב הזה, בדק בקפדנות רבה את כל איומי אמצעי הלחימה (אמל"ח) להשמדה המונית וכן שקל את הנסיבות המוגדרות שבהן על ישראל לשים קץ לעמדתה הנוכחית של "עמימות גרעינית"1.

אחת העצות העיקריות הכלולות במסמך קובעת, כי על ישראל לשלב חיזוק של הגנות רב-שכבתיות פעילות, למשל טילים2, עם "הרתעה גרעינית אמינה, בטוחה ונחושה" שיבוסס על כוח תגמול ייחודי (בעל יכולת של מהלומה שנייה) שיהיה בעל יכולת השמדה של 20-10 מטרות בעלות ערך גבוה ובפיזור גיאוגרפי נרחב בשטחיהן של מדינות אויב רלוונטיות. "יעד זה", נכתב במסמך, "עולה בקנה אחד עם ההנחה שלנו, כי המטרה העיקרית של כוחותיה הגרעיניים המיוחסים לישראל, חייבת תמיד להיות הרתעה לפני מעשה ולא נקמה לאחר מעשה. כיום, לנוכח האיום הגרעיני האירני הממשמש ובא בהתמדה, נעשית החלופה של מכת מנע מקדימה למחויבת המציאות עוד יותר".

"פרויקט דניאל" יעץ עוד כי ישראל תנקוט יוזמות מיידיות להסרת איומים קיומיים, כולל מניעה מוקדמת נגד פיתוח אמל"ח להשמדה המונית, מתקני ייצור, אחסון ומרכזי שליטה ופריסה אצל האויב. וכדי שלא יהיה מקום לפרשנויות שלא במקומן, מדגישים מחברי המסמך כי "המלצה זו עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי הקיים בנוגע ל'הגנה עצמית מקדימה' ועם מדיניות ההגנה המוצהרת של ארצות הברית".

"איום קיומי"

קבוצת "פרויקט דניאל" יעצה גם כי אם דוקטרינת המניעה המוקדמת לא תצליח למנוע ממדינת אויב ערבית או מאירן להשיג אמל"ח גרעיניים, על ישראל להפסיק מיד את מדיניות העמימות הגרעינית המסורתית שלה ולעבור מיד לעמדה של הרתעה גרעינית גלויה. הפירוש המעשי להחלטה כזו, טוען המסמך שהוצג בפני שרון, כי על ישראל להבהיר למדינת האויב הגרעינית כי על כל רמה של תוקפנות גרעינית נגד ישראל, היא תיפגע מפעולות תגמול גרעיניות "בעלות ערך". קרי: מרכזי אוכלוסיה ואמצעי ייצור, באופן מיידי ובעוצמה מרבית.

כאשר חברי הצוות דנו בהגדרה מדויקת של המונח "איומים קיומיים", הם התייחסו לשאלה זו כך: איום קיומי משמעו חשש לנזקים הטומנים בחובם סכנת השמדה מוחלטת או הכחדה של המדינה. אך כדי לדייק יותר במשמעות המונח הוסיפו חברי הוועדה כך: צורות מוגבלות מסוימות של מתקפה קונבנציונלית ולא-קונבנציונלית נגד ריכוזים אזרחיים ישראלים גדולים עלולות אף הן להוות איום קיומי.

התגובה הישראלית

חלק מעניין בדוח עוסק בשאלה איך נתפסת "ברירת שמשון" הישראלית בעיני הצד הערבי/אירני? וכך נכתב במסמך: ישראל עלולה להיזקק לאמל"ח גרעיניים, אולם רק כתגמול, ורק כתגובה למתקפות מכה-ראשונה הרסניות בצורה מכרעת. כל מה שפחות ממתקפות מהלומה ראשונה כאלה, יביא לתגובה צבאית ישראלית מדודה ומידתית. דעתו המבוססת פחות או יותר של האויב היא כי סביר שפעולותיה של ישראל, במקרה כזה, תהיינה תמיד תגובתיות וכי תגובות אלה תהיינה תמיד מוגבלות.

חמש שנים לאחר שהוגש לאריאל שרון מסמך "פרויקט דניאל" פרסם יו"ר הפרויקט פרופ' ברס, מאמר מפורט המתבסס על פרסומים זרים, ובו סקר את המדיניות הגרעינית הישראלית בפועל. וכך הוא כותב: כיום אמצעי הלחימה הגרעיניים של ישראל אינם מוכרים ואינם מאיימים. הם קיימים רק כדי למנוע צורות מסוימות של תוקפנות אויב. כוח הרתעה ישראלי זה, לא יופעל לעולם, אלא לצורך תגמול הגנתי על מהלומות ראשונות מסיביות מצד האויב, ובמיוחד על מתקפות ערביות ו/או אירניות באמל"ח גרעיניים ו/או ביולוגיים.

למשך זמן מוגבל, כותב פרופ' ברס, אויביה של ישראל עדיין אינם בעלי נשק גרעיני. גם אם מצב זה ישתנה, אמצעי הלחימה הגרעיניים של ישראל, יוכלו להמשיך ולצמצם את הסיכונים של מלחמה לא-קונבנציונלית כל עוד מדינות האויב הרלוונטיות תישארנה רציונאליות ותמשכנה להיות משוכנעות כי ישראל תגמול באופן מסיבי אם תותקף באמל"ח גרעיניים ו/או ביולוגיים להשמדה המונית.

אולם, טוען פרופ' ברס, ניתן לצפות למהלומת מנע גרעינית ישראלית רק אם אויבי ישראל ישיגו אמל"ח גרעיניים או בלתי קונבנציונליים אחרים ושתהיה קיימת השערה שיש ביכולתם להרוס את המדינה היהודית, או כי יש סימוכין לסברה שמדינות אלה, מוכנות להתחיל בספירה לאחור לקראת שיגור. אחת ההמלצות הנוספות של מסמך "פרויקט דניאל" קובעת כי מהלומות מנע מקדימות אלה צריכות להיות מכוונות אל מטרות צבאיות חיוניות ו/או אל המשטרים הרלוונטיים, כאשר המהלומה האחרונה צריכה לכלול "חיסול ממוקד" של אליטות הנהגה ו/או מדענים של האויב.

"התנגשות ציוויליזציות"

מבחינה אחת הסוגייה של חשיפת היכולות הגרעיניות של ישראל - נכתב במסמך - כבר זכתה לפרסום מסוים בתקשורת העולמית. זמן קצר לאחר שעלה שמעון פרס לתפקיד ראש ממשלה הוא נקט צעד חסר-תקדים של הכרה פומבית ביכולתה הגרעינית של ישראל. בהשיבו לשאלות עיתונאים ציין פרס, כי הוא "ישמח לוותר על האטום", אם האזור כולו יאמץ תוכנית לביטחון כולל. על-אף החשיפה הזו, "פרויקט דניאל" הגיע למסקנה כי על הפצצה המיוחסת לישראל להישאר במרתף עד כמה שאפשר, אך גם כי יש לחשוף אותה בקווי מתאר מסוימים אם יחול "שינוי נסיבות מבשר רע" אצל האויב.

מאז הוגש הדוח המקורי לשרון - כותב פרופ' ברס, ברור כי ה"מדיניות של השמדה הדדית מובטחת" ששררה בעבר בין ארצות הברית לברית המועצות לא תצליח ואיננה ישימה בין ישראל לאויבים הערבים/האירנים. במקום מדיניות זו, המליצה קבוצת "פרויקט דניאל" כי ישראל חייבת למנוע מאויביה השגת מעמד ב"ג (ביולוגי-גרעיני) ואשר על כן המליצה "הקבוצה" לשרון, שעל ישראל לאמץ מיד - ובעדיפות עליונה - "מדיניות של מניעה מקדימה לנוכח איומים קיומיים מצד האויב". מדיניות כזו חיונית לקיומה הפיזי של ישראל.

וכאן מוסיף מסמך ההמלצות את הדברים המשמעותיים הבאים: אם, מסיבה כלשהי לא תצליח ישראל למנוע התגרענות של מדינת אויב, יהיה עליה ליצור מחדש את ההרתעה הגרעינית שלה כדי שתתאים לתנאים עולמיים ואזוריים מסוכנים הרבה יותר. אך גם אם הדבר יחייב חשיפה רב-משמעית של נכסיה הגרעיניים, בכל זאת יהיה גילוי כזה מוגבל אך ורק למה שיידרש כדי לשכנע את אויבי ישראל, הן ביכולתה, והן בנחישותה.

לסיכום ההמלצות שהוצגו בפני שרון כותב הדוח כך: עתידה האסטרטגי של ישראל חייב להתבסס על ההנחה כי איומי מלחמה, טרור ורצח-עם עכשוויים נובעים מ"התנגשות ציוויליזציות" ברורה ביותר, ולא רק מתוך מחלוקות גיאו-אסטרטגיות. ומה שברור לחלוטין הוא זה: ישראל וארצות הברית מצויות "על הכוונת" של "ג'יהאד" ערבי-איסלאמי-קיצוני בכל רחבי העולם. ג'יהאד זה הוא בעל אופי תרבותי-תיאולוגי ומי שמוביל אותו בעולם לא יוותר כהוא זה לנורמות המקובלות של "דו-קיום" או "הסדר בדרכי שלום". על מנהיגי העולם המערבי להבין ולהפנים כי קיימת סכנה מתמשכת ל"לא-מאמינים" שאותה יש לקחת בחשבון בכל דיון העוסק בתיאוריות הרציניות של אסטרטגיַת הישרדות הדמוקרטיות.

הערות

1. חברי "פרויקט דניאל": פרופ' לואיס רנה ברס, ארה"ב, יו"ר; נעמן בלקינד, לשעבר עוזר שר הביטחון לאמצעים מיוחדים; יצחק בן-ישראל, אלוף (מיל.) ח"כ לשעבר; ד"ר רנד פישביין, עוזר מיוחד לביטחון לאומי בסנאט ארה"ב; ד"ר אדיר פרידור בעבר ראש המרכז למחקרים צבאיים (מחצ"ב) ברפא"ל; יואש צידון אל"מ (מיל.) וח"כ לשעבר.

2. דוגמה טובה למדיניות זו מצויה בניסוי המוצלח של "חץ 3".

הכתבה מתבססת על פרסומים בחו"ל ומבלי להעיד על אמיתותם.
תאריך:  01/03/2013   |   עודכן:  03/03/2013
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במקום עמימות דרושה: הרתעה גרעינית גלויה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
MAD
1/03/13 13:56
 
יהודה דרורי
4/03/13 13:52
2
שאול.
1/03/13 14:34
 
מזכיר_המדינה
1/03/13 22:31
 
סוף מדינת ישראל
2/03/13 10:11
 
לעשות לא לדבר!
2/03/13 18:49
3
אחד מחברי דניאל
2/03/13 12:12
4
ירון זכאי 1
2/03/13 19:42
5
דביר009
3/03/13 23:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
האם חמאס מאבד את השליטה על הנעשה ברצועת עזה? מומחי טילים מאירן שוהים ברצועה, ואילו ישראל משפרת את יכולת ההגנה שלה כנגד טילים אירניים חיזבאללה מנסה לשים את ידו על טילים היכולים להגיע לכל נקודה בישראל וגם: תיאוריית קונספירציה מופרעת במיוחד, שהשלכותיה עלולות להיות חמורות
28/02/2013  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
על רקע סיום השיחות של המעצמות הגדולות עם אירן בקזחסטן, בהם סוכם רק להיפגש שוב בחודשים מרס ואפריל, אמר (יום ד', 27.2.13) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי העולם חייב להבהיר לטהרן כי יוטלו עליה "סנקציות צבאיות" אם זו לא תפסיק את תוכניתה הגרעינית.
27/02/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הבית הלבן הודיע (יום ה', 21.2.13) כי האפשרות לפתרון דיפלומטי ביחס לגרעין האירני אומנם עדיין תקפה, אולם חלון ההזדמנויות של הרפובליקה האיסלאמית הולך ונסגר.
21/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
"החשש מפני מרוץ גרעיני שיתעורר במזרח התיכון במידה ואירן תצליח להשיג יכולת גרעינית הוא חשש מוגזם", כך מעריך מכון מחקר ביטחוני אמריקני.
20/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
אירן ניסתה לרכוש מגנטים מיוחדים המשמשים להעשרת אורניום, רכיבים אשר מומחים מאמינים שיאפשרו למשטר בטהרן לשדרג את הצנטריפוגות שלו ולהרחיב את תוכנית הגרעין שלו באופן משמעותי. כך עולה (יום ה', 14.2.13) מדיווחים של ה"וושינגטון פוסט" וסוכנות AP.
14/02/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il