|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

איש הנדל"ן של השבוע

ופתאום גם להרצל חבס יש בעיות

יזם הנדל"ן, ששנים נחשב לראש חברה סולידית ורווחית, מצא עצמו השבוע חלק ממועדון "בעלי התספורת" הבעיה: NSI התגובה: מכתב מפורט לנאמני האג"ח, עם התחייבות לשיתוף פעולה מלא והפקדת 400 אלף שקל מה יגידו עידן עופר ויעקב שחר?
15/03/2013  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
חבס. "זה לא היה צריך לקרות" [צילום: סיון פרג']

חבס מבקשת הסדר חוב
הלל קורן
הפסקת מסחר בני"ע של החברה * חבס: "נתקלנו בימים האחרונים בקשיים משמעותיים" * הבנקים דורשים מהחברה להגדיל את הביטחונות * פנתה לבנקים זרים לקבל מימון או לשנות תנאי הלוואות קיימות
לרשימה המלאה

ביום שלישי (12.3.13), ב-13:48 בצהריים, נחת על שולחנה של מזכירות הבורסה מכתב מפתיע מהרצל חבס, 53, יו"ר חברת הנדל"ן חבס ובעל המניות המוביל בחברה: "החברה נתקלה בימים האחרונים במימוש תוכניותיה, ובייחוד תוכנית המימון... קיימים ספקות משמעותיים בדבר יכולתנו לפרוע את התשלומים הקרובים על חשבון קרן ורבית של אגרות החוב מסדרות 12 ו-4".

היו אומנם שמועות, שמשהו לא כשורה בממלכת חבס. אבל חשש לאי-פירעון אג"ח?! איך זה ייתכן, חשבו רבים. הלא חברת חבס ובעלי השליטה בה היו כל השנים סמל לחברה סולידית, רווחית ויציבה! איך זה יכול לקרות שכמעט ללא התראה מוקדמת, יודיע הרצל חבס על אפשרות של "תספורת"?! זאת ועוד - הלא המיליארדר עידן עופר מחזיק 23 אחוז ממניות חברת חבס, ו"לא ייתכן" שייתן לה להיכנס לקשיים!

הבעיות בהולנד, לא בתל אביב

עובדה, שזה כנראה קורה, אבל לא בגלל עסקיה של החברה בישראל, אלא דווקא בחו"ל, ליתר דיוק בהולנד.

בישראל, חבס היא גם כיום חברה סולידית. היא סיימה זה עתה לבנות ולמכור את מגדלי יו (פארק צמרת תל אביב), 297 דירות, שנמכרו בכ-1.15 מיליארד שקל. כן סיימה למכור את מגדל רוטשילד 1, ובו 39 דירות ובניין משרדים לא גדול, הכל נמכר בכ-800 מיליון שקל. עידן עופר ובני משפחתו קנו שם דירות. שני הפרויקטים הסתיימו ברווח.

"אין חשש שהחברה לא תעמוד בהתחייבויות שלה"

הרצל חבס הוא בעל 23% בחברת חבס. אביו, ברוך חבס, לשעבר ספורטאי אולימפי, וכיום איננו בקו הבריאות, מחזיק בכ-11%. הכלכלן יוסף חבס, 59, אחיו של הרצל, הוא בעל 5.5% נוספים. יחד, מחזיקה המשפחה ב-40% ממניות חבס. כמעט כל היתרה בידי עידן עופר והציבור בבורסה. חבס מנהל את החברה בפועל זה שנים רבות, בצורה סולידית, עם כמה וכמה הצלחות עסקיות. אשתקד קבע הדירקטוריון: "אין חשש שהחברה לא תעמדו בהתחייבויות שלה בשנתיים הקרובות". אפשר שכמה דירקטורים, ביניהם מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו, היו מוחקים, לו יכלו, הערכה זו.

מעטים שמו לב לכך, שחברת חבס הקפיאה באחרונה תוכניות פיתוח, בניית בניין בן דירות יוקרה ברחוב יהודה הלוי בתל אביב (בשותפות עם משקיע), ובניית 186 דירות נופש ומרכז מסחרי בקיסריה. לא לשכוח גם, שהחברה הפסידה בינואר-ספטמבר 104 מיליון שקל.

יו"ר חברה הולנדית
הסובלת מהמשבר באירופה

מוקד הבעיה
"סך העסקות הכולל בהולנד, במסחר ומשרדים, ירד משמעותית ב-2011 לעומת 2010" - כתבה החברה בדוח לשנת 2011. זאת, לאחר ירידה בעסקות מ-2008. גם התפוסה יורדת. היא עמדה פעם על כ-90%, ירדה אשתקד ל-84%, ועומדת היום על 80%. רבבות מטרים רבועים עומדים ריקים, יש הוצאות, ואינם מכניסים דבר. כמובן, שגם המניה בבורסה נפלה, מ-15 ל-9.26 אירו למניה - וזה כיום מוקד הבעיה של הרצל חבס

ממה נובע ההפסד? לא מהעסקים בארץ, אלא מחלקה של החברה-הבת חבס-סטאר, 20 אחוז, בקרן הריט ההולנדית NSI, בעלת נכסים מניבים בשווי 2.3 מיליארד אירו, בעיקר בהולנד. חבס הוא גם יו"ר NSI, דבר המעיד על כך שחברתו היא בעל המניות המוביל, ויתר המניות מפוזרות בין רבים. החברה סובלת מהמשבר הכלכלי באירופה, וזהו בקצרה כל הסיפור.

"סך העסקות הכולל בהולנד, במסחר ומשרדים, ירד משמעותית ב-2011 לעומת 2010" - כתבה החברה בדוח לשנת 2011. זאת, לאחר ירידה בעסקות מ-2008. גם התפוסה יורדת. היא עמדה פעם על כ-90%, ירדה אשתקד ל-84%, ועומדת היום על 80%. רבבות מטרים רבועים עומדים ריקים, יש הוצאות, ואינם מכניסים דבר. כמובן, שגם המניה בבורסה נפלה, מ-15 ל-9.26 אירו למניה - וזה כיום מוקד הבעיה של הרצל חבס.

חבס-סטאר לוותה מקבוצת בנקים אירופים 55 מיליון אירו, שהם כ-250 מיליון שקל, כדי לממן רכישת מניות ב-NSI. אחד התנאים בהלוואה קובע, שהיא תהיה לכל היותר 50% משווי המניות בבורסה. עם ירידת שער המניה, דרשו הבנקים מחבס, בשבועות ובחודשים האחרונים, לפרוע חלק מההלוואה או לתת בטחונות נוספים. תחילה פתר הרצל חבס את הבעיה על-ידי כך שהזרים לבנקים כ-11 מיליון אירו, שהם 55 מיליון שקל. שער המניה הוסיף לרדת, והבנקים דורשים עוד כסף.

קשה לגייס כסף מהבנקים באירופה

חברת חבס הפסידה כאמור בינואר-ספטמבר 104 מיליון שקל. כמעט כל ההפסד נובע מירידת שוויה של NSI, דבר שהכריח את החברה לעשות הפרשה לירידת שווי, הנרשמת כהפסד. בקופת חבס כיום רק 16 מיליון שקל. הרצל חבס ביקר בשבוע שעבר באירופה וניסה לגייס כספים מהבנקים, כדי להעביר כבטחונות נוספים. ככל הידוע, לא הצליח. לכן דיבר השבוע על "הרעת התנאים והאטה במימון להלוואות הבנקאיות".

יש בעיה נוספת: מניות חבס-סטאר מהוות ביטחון לאג"ח סדרה 4, שחבס הנפיקה בבורסה. אם NSI יורדת, יורד גם שווי מניות אלו, וגם ערכן כבטחונות לבעלי האג"ח.

האם יעקב שחר יושפע?
יעקב שחר [צילום: טלספורט]

נקודה נוספת למחשבה: חבס הוא בעל 74% בחברת חבס סטאר. יתר ה-26% נמצאים בידי חברת מאיר, בשליטת יעקב שחר, יבואן הרכב ובעליה של מכבי חיפה. האם גם הוא יושפע מהאירועים האחרונים? מאיר היא חברה פרטית, שחר הוא מבחינת הבורסה אדם פרטי, ואינו חייב לדווח. אבל כדאי לזכור עובדה זו.

הרצל חבס ניסה להתגבר על בעיית המזומנים, על-ידי מכירת נכסים. לחבס-סטאר היו חמישה נכסים מניבים בשוויץ. בשנה האחרונה מכר ארבעה מהם, והוא עומד למכור ככל הנראה את החמישי. עיקר התמורה מיועדת לפירעון חובות לבנקים, והעודפים מועברים לחברה.

בחודשיים האחרונים קרו כמה אירועים:

  • ב-7 בינואר התפטרה דירקטורית חבס, הסוציולוגית נויה חבס, 52, אחותם של הרצל ויוסף. ההתפטרות לא נומקה.

  • ב-13 בינואר התפטר אייל רגב, מנהל חבס ארה"ב, במקביל לסגירת פעולות החברה בארה"ב.

  • ב-6 במרס התפטר הדירקטור יוסי רוזן, 74, נציגו של עידן עופר. הוא הודיע על כך לחבס יום קודם, ב-13:30 בצהריים. ההתפטרות נכנסה לתוקף מיידית, ולא בעוד זמן, כמקובל במקרים רבים. השבוע טען רוזן, שאין קשר בין ההתפטרות לבין מצבה של חבס. אבל פעמוני האזעקה של הברוקרים המנוסים בבורסה צלצלו: האם פירוש הדבר שעידן עופר לא יחוש לעזרת שותפו הבכיר? שערי ניירות הערך החלו ליפול.

למחרת, 7 במרס, לאחר ירידה של 10% בשער המניה, פנתה הנהלת החברה להרצל חבס וביקשה הסברים. הוא הגיב: "לא ידוע לחברה על אירוע מהותי בימים האחרונים, העשוי להשפיע מהותית על החברה או ניירות הערך שלה". פורמלית, ההודעה נכונה: הירידה בשוויה של NSI התרחשה בהדרגה בשנה האחרונה, וידועה ברבים, והבעיות עם הבנקים האירופיים מטרידות את החברה כבר זמן ניכר.

נפילת השערים בניירות הערך של חבס נמשכה. ביום אחד נרשמה, לדוגמה, נפילה של 30 אחוז. שערי אגרות החוב צללו, והן הגיעו לתשואה דמיונית של מאות אחוזים. ביום שלישי בבוקר פנתה שוב הנהלת הבורסה לחבס. ב-12.32 צלצל פעמון אזהרה: "בדעת החברה לפרסם דיווח בדבר אירוע מהותי". המסחר הופסק. שעה ורבע לאחר מכן הגיעה ההודעה שצוטטה בראש הכתבה, על הקשיים.

ישיבת החירום
נדחתה לשבוע הבא

התגובה המהירה של חבס
הרצל חבס התחייב לשתף פעולה עם הנאמנים, ואף הפקיד אצלם 400 אלף שקל, לכיסוי הוצאותיהם ושכרם. הוא התחייב שלא להיכנס לשום עסקה חדשה ולא לשלם תשלום כלשהו (להוציא תשלומי ריבית לחברות שיא-גולף מקיסריה וחבס-טוליפ אירופה, על-פי התחייבויות קודמות). כן התחייב לא להתקשר בשום עסקה, לא לעשות פעולה בניירות הערך הפרטיים שלו, ולדווח מיד על כל אירוע

מהי הבעיה הנקודתית? חבס חייבת לפרוע בעוד חודשיים וחצי, ב-31 במאי, 50 מיליון שקל קרן, ועוד מיליוני שקל ריבית, של אג"ח 4. חודשיים לאחר מכן, ב-5 באוגוסט, עליה לפרוע כ-50 מיליון שקל נוספים, ועוד ריבית, של אג"ח 12. החברה מודה עתה, שייתכן שלא יהיה לה כסף לשלם.

נאמני בעלי אגרות החוב, הרמטיק ורזניק-פז, הגיבו שלשום מיידית: תוך-שעה שעתיים הודיעו לבעלי האג"ח, שהם מוזמנים לישיבת חירום ביום חמישי (אתמול, 14.3.13), ב-12 בצהריים, במלון סיטי, רחוב מאפו 9 בתל אביב.

הרצל חבס שמע, ולא הרגיש בנוח. שלשום, יום רביעי, מיהר לשגר לנאמנים מכתב מפורט, עם התחייבויות מרחיקות לכת, שככל הידוע, כמעט שלא נתנה שום חברה אחרת עם בעיות נזילות. הרצל חבס התחייב לשתף פעולה עם הנאמנים, ואף הפקיד אצלם 400 אלף שקל, לכיסוי הוצאותיהם ושכרם. הוא התחייב שלא להיכנס לשום עסקה חדשה ולא לשלם תשלום כלשהו (להוציא תשלומי ריבית לחברות שיא-גולף מקיסריה וחבס-טוליפ אירופה, על-פי התחייבויות קודמות). כן התחייב לא להתקשר בשום עסקה, לא לעשות פעולה בניירות הערך הפרטיים שלו, ולדווח מיד על כל אירוע.

התחייבות זו הרגיעה קצת את הנאמנים. ישיבת החירום נדחתה ליום שלישי הקרוב, באותו מלון. אולי בינתיים יתקבל מידע נוסף. הרצל חבס הוזמן כדי להסביר מה אירע ולהודיע מה יעשה.

חבס: "זה לא היה צריך לקרות"
עידן עופר [צילום: פלאש 90]

רבים שואלים, האם יכניס חבס ידו לכיס וישלם, כפי שדורשים מטייקונים שנקלעו לקשיים. בשנים האחרונות רכש ארבע דירות במגדלי יו ושתי דירות ברוטשילד 1, בכ-20 מיליון שקל. יש לו מן הסתם גם השקעות ורכוש נוספים.

מה באמת קרה בחברה?

חבס: "כל מה שקרה הוא מיותר, זה לא היה צריך לקרות".

האם תתרום גם רכוש פרטי שלך להסדר חובות?

חבס: "לא אוכל לענות כרגע. החלטתי שלא להופיע עתה בתקשורת. לכן לא אוכל, עם כל הכבוד, להתייחס לשאלה זו ולשאלות אחרות".

שאלה חשובה אחת לפחות נותרה בינתיים פתוחה: מה יחליט ומה יעשה עידן עופר?

תאריך:  15/03/2013   |   עודכן:  15/03/2013
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ופתאום גם להרצל חבס יש בעיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רינה 177
15/03/13 14:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע הקרוב יביא איתו את השינוי. התאריך 20.3 הוא יום השוויון, המסמל את האביב, את הפריחה והתקווה, לצד תחושה שאנו לפני משהו חדש. המנועים מתחממים, יש כבר ניצוצות של יוזמה ופעילות, ואחרי התאריך 18.3, כאשר כוכב התקשורת, מרקורי, ישנה את צעדיו ויחזור לנתיב בכיוון הנכון, האינטנסיביות תחזור ותרחיק אותנו מהפחדים ומהאמוציות המערפלות שליוו אותנו בחודש האחרון. אז גם נחוש שוב באנרגיה שתהיה תכליתית ותוקפנית יותר, ולא פעם גם אימפולסיבית.
15/03/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
כל מי שטוען שמה שהתנהל מאז שפורסמו תוצאות הבחירות ועד להקמתה של הממשלה החדשה זו "פוליטיקה חדשה", או שהוא מתחסד או שאינו מכיר את העובדות לאשורן. מבלי להיכנס לנושאים פוליטיים בתחום המדיני והחברתי, ניתן לקבוע כבר עתה באורח חד-משמעי, שאזרחי המדינה היו עדים בשבועות האחרונים לסחר-מכר שעליו ניצחו כמה אנשים בעלי קופות שרצים, שביקשו לנהוג לעיתים כגונבי סוסים ולא הצליחו אפילו לקשור כראוי את החמורים.
15/03/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
לרובנו, אם לא לכולנו, יש מצלמת רשת המחוברת דרך קבע למחשב ואם אנחנו משתמשים במחשב נייד מצלמת הרשת מובנית במסגרת מעל המסך. זה כל כך נפוץ ורגיל שהיא שם, שאנחנו שוכחים את העובדה שכל פעם שאנחנו יושבים ליד המחשב יש מצלמה שמכוונת לעברנו ועלולה לתעד את כל מה שאנחנו עושים.
14/03/2013  |  רונן מואס  |   כתבות
ככלל, ניתן לחלק את הפסח לימי החג - הכוללים ארוחות חג עמוסות כל טוב וימי חול המועד בהם אנו יותר בעלי שליטה על הדברים שקנינו, הכנו ונמצאים בבית.
14/03/2013  |  סיגל פרישמן  |   כתבות
קוראים להן "בחילות בוקר", אבל הן נמשכות כל היום. הן נפוצות כל-כך עד שהן נחשבות כחלק בלתי נפרד מההריון, והן אף פוגעות בתפקוד ובאיכות החיים של האישה ההרה וכל זאת למרות שאומרים לנו ש"הריון אינו מחלה".
14/03/2013  |  טובה קראוזה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il