|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

"אנו אומה של שנאה ודם" <br>

העולם הערבי הולך אחורנית דוהר, מחליק במדרון חלקלק אל תוך ביצה רותחת של אש, דם ודמעות שבניגוד לעבר, קשה לערבים להאשים כוחות זרים בטרגדיות הפוקדות רבות ממדינות ערב: עירק, מצרים, לוב, סוריה, תימן, תוניסיה, בחריין ועוד
21/04/2013  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
מדרון חלקלק [צילום: AP]

מדינת ישראל חוגגת בימים אלה 65 שנים להקמתה המחודשת לאחר 1900 שנים של חורבן. העם היהודי הולך מחיל אל חיל, ולמרות נקודת הפתיחה הקשה במלחמה אכזרית, המלחמות שבאו בעקבותיה, התלאות הפוליטיות והקשיים הכלכליים, ישראל היא סיפור הצלחה בכל המובנים. דמוקרטיה מפותחת, תקשורת פתוחה, איכות חיים גבוהה ותוחלת חיים מהארוכות בעולם.

העולם הערבי, לעומת זאת, הולך אחורנית. הולך? דוהר, מחליק במדרון חלקלק אל תוך ביצה רותחת של אש, דם ודמעות. אלא שבניגוד לעבר, קשה לערבים להאשים כוחות זרים בטרגדיות הפוקדות רבות ממדינות ערב: עירק, מצרים, לוב, סוריה, תימן, תוניסיה, בחריין ועוד. מי שמאשים כיום את ישראל בצרות העולם הערבי, נתפס כהזוי, כמי שחי בסרט שחור-לבן עם גלגל תרגום בצד.

משבר זה מעורר אינטלקטואלים ערביים לחפש את האשם בתוך העולם הערבי, בתרבותו ובהתנהגות של האנשים והממשלות שבו. באסל חוסיין אינו מן המפורסמים שבפובליציסטים הערביים, וייתכן אף שאין זה שמו האמיתי. ממאמריו הלא רבים שהתפרסמו בחודשים האחרונים ברשת. ניתן להניח כי הוא מתגורר בעירק, וכי אולי הוא ממוצא כורדי. דבריו הנוקבים ראויים לפרסום, ואנו מביאים כאן תרגום של שניים ממאמריו שהתפרסמו בחודשיים האחרונים באתר הליברלי אילאף. (תוספותי בסוגריים).

אפילו החלומות שלנו שותתים דם

כותרת המאמר הראשון (10.4.13) היא: "אכן, אנו עם של דם". במאמר נכתב:

"אכן, רבותי, אנו עם של דם. אל תתפלאו כשאני אומר שאנו עם של דם ואל תמציאו תירוץ לעובדה שאנו עם של דם. מילותינו, מעשינו ונאומינו - כולם מוכיחים שאנו עם של דם. צבעם של התאווה והחשק הוא אדום, אך כל מה שמוביל אל הדם הוא כמו אור ירוק של רמזור.

"אנו עם של דם: החגיגות והטרגדיות שלנו הן דם. אל תשכחו שאפילו שמותינו הם דם ורק דם. האם אין אצלנו אחד שהוא בשר מבשרנו ששמו "קד'אף אלדם" (מקיז דם, שם שבטו של קדאפי)? ויש אצלנו "ברית דמים". ושמא נפגע זיכרונכם, או שאתם מעמידים פנים ששכחתם: האם לא אנו שבמשך עשרות שנים הירענו ועדיין מריעים "ברוח ובדם" (נפדה אותך הו...) אז האם איננו ראויים לתואר 'עם הדם'?

"לכו אל המסגדים, אל המרכזים השיעיים ואל המנזרים, הקשיבו לדברי הנואמים מעל הבמות, אנשים שכאילו האל לא מקרב אותם אליו אלא באותיות של דם, במילים של דם, בביטויים של דם, בתפילה של דם. הצרחות שלהם, היללות שלהם, הקללות שלהם הכל רק דם ודם. הזקנים של חלק מהם צבועים בדם, בנהרות של דם, במקום במושק ובענבר. ואחרי זה אתם מכחישים שאנו עם של דם?

"אני צופה בערוצי הטלוויזיה ורואה שהמילים הנפוצות ביותר הן "זה סוני וזה שיעי", "זה כורדי וזה ערבי", "זה מוסלמי וזה נוצרי", "זה דרוזי וזה ברברי", "זה קופטי וזה נובי" (עם אפריקני החי בדרום מצרים ובצפון סודן) "זה אזרח וזה לא", "זה עירוני וזה בדואי", "זה כופר וזה אחר", "זה לבן וזה שחור", שאספור לכם את הכינויים? אבל מה שחשוב הוא 'הרוג, הרוג, כי לא תיכנס לגן עדן אלא באמצעות הדם'.

"אני יודע שהאיסלאם הוא (דת של) שלום, והנביא שלנו הוא שלום, הקוראן שלום וברכותינו שלום, הלילה הגדול ביותר אצלנו (לילת אלקדר, 27 ברמדאן, הלילה שבו ירד הקוראן) הוא שלום, והרשו לי להזכירכם שלילה זה 'שלום הוא עד עלות השחר' (קוראן, סורה 97). לכן אני צועק לכם: 'משוגעים, טובלים בדם, מאיפה הבאנו את תרבות הדם? מאיפה לנו כל הכמות הזו של קנאות ושנאה כלפי החיים, כלפי עצמנו, כלפי האחרים וכלפי העולם. איך הפכנו לעם של דם?'.

"אצלנו, מי שלא מדבר בשפת הדם, אנו אומרים לו: 'הו בני, בוגד אתה כי אתה מכחיש את הדם, ולכן העונש שלך הוא הגיליוטינה. קדימה צעד'. אפילו הצביעות אינה צביעות אם אינה טבולה בדם. הכסף שלנו אינו צומח אלא אם כן אנו סוחרים בדם. אתה לא תהפוך למנהיג דגול אם לא תשפוך ים של דם. אוי ואבוי לך אם לא תעשה כך, כי תתחרט. רבותי, סלחו לי, הגיע הזמן שנודה שאנו עם של דם.

"שמחו וצהלו חברי, כי קברו של שופך הדמים הולאגו (המונגולי שהרס את בגדד בשנת 1258, ששמו הוא המקור לכינוי חוליגאן) נהרס, הוא וההיסטוריה האפלה שלו נמלטו מארצנו כי הוא הפך לגמד, תלמיד (שלנו) בשפיכות דמים. האמינו לי שאף אחד מלבדכם אינו זוכר את הסיפור שלו, כאשר מוזכרים אנשי הדם. כל הכבוד לכם כשאתם עולים על ערימת גולגלות כדי לרכוש חסות, שכן אפילו הערפדים בורחים מפחד מפניכם. מניין אביא תיאור אחר, שונה מ'אנו עם של דם'?

"איני יודע אם לצחוק או לבכות, כי התחלתי להילחם בדם באמצעות הדם. תשאלו איך? כי הכאב שלי הפך לדם, הבכי שלי על הדם שאני רואה. אני מתהפך על מיטת העצב מפחד על אומה כאשר אני מקיא דם מתוך גועל. אל תאשימו אותי כי אני ירא מאללה ושונא דם".
עד כאן המאמר כפי שפורסם באתר אילאף. הקוראים שהגיבו מסכימים לחלוטין עם הכותב, ומוסיפים כהנה וכהנה ביטויים על תרבות הדם. אחד כותב: "למרבה הצער זוהי המציאות. כל מה שאנו רואים מסביבנו הוא דם, ואפילו החלומות שלנו שותתים דם. הדבר המעציב הוא שאין רואים אף אחד המנסה לשנות את המצב. אף אחד אינו מנסה להראות שהחיים יפים יותר ממה שאנו מתארים לעצמנו, אם רק נדע להעריך אותם ולחיות אותם באופן אחר, לא בשפיכות דמים. יש בחיים הרבה דברים יפים, אך למרבה הצער איננו רואים אותם ואיננו יודעים להעריך את משמעותם".

קורא אחר מוסיף: "למרבה הצער הדם ערב לחיכנו, ואנו חיים בתוך אוקיאנוסים של דם. המאמר הוא שיר מספד נפלא המתאר היטב את מצבנו המר. כל האומות האחרות מתאחדות ומתלכדות, ואילו ארצותינו מתפרקות ונקרעות לגזרים. אלה מילות קינה על הריסות האחדות שלנו".

קוראת כותבת: "עד מתי נשלם עבור חטאי האחרים? עד מתי נהיה קרבנות של מי שמשתוקק למוות ושונא את החיים? עד מתי נישאר שותקים מול מיעוט בור השולט על תבונתנו, על עתידנו ועל רכושנו? עד מתי נישאר אומה הרצה אחרי דמיונות (האמונה בגן העדן) ושונאת את הקידמה? תודה לך, ד"ר באסל, כי הזכרת לנו שאנו חיים בבית הקברות של החיים. אנו משתוממים אל מול העולם המתקדם, כשאנו שוקעים בכל יום בטרגדיה של דם". קורא אחר מסב את תשומת לב הכותב לכך שמלבד ליל אלקדר שהוא ליל שלום, שאר 364 לילות השנה הם לילות של דם.

ריק קיבוצי

ד"ר באסל חוסיין מסביר מדוע הפך העולם הערבי לאוקיאנוס של דם במאמר אחר (20.2.13) שכותרתו "חברה של שנאה": "קשה להכחיש כי רמת השנאה בחברות הערביות גוברת. יתר על כן, קיימת אצלנו תעשיה שהפכה את השנאה לאמנות. נדהמתי, וייתכן שנבונים רבים נדהמו יחד אתי, מכמות השנאה, הטינה והאיבה הנמצאת בזירות של הפוליטיקה, הדת, והתרבות ובכל הרמות עד כדי כך שהמתינות הפכה לאשמה, קול החוכמה הפך לבגידה, השנאה המוגזמת הפכה לדבר טוב והמסחר בה הפך לסחורה מבוקשת. לכן האימאם מחמד אלע'זאלי (נפטר בשנת 1111 לספירה) אמר שהפחד מפני האנשים הפשוטים גדול יותר מן הפחד מפני הסולטן.

"אבן ח'לדון (פילוסוף של ההיסטוריה, 1332-1406) אמר כי המאבקים הציבוריים שכיחים בזמנים של נחיתות רעיונית וקיפאון תרבותי. המלומד המעמיק הזה צדק. אכן, אנו חיים בעידן של נחיתות רעיונית, והמופלא הוא שזה קורה בתקופה של הידע, המדע ומהפכת המידע, ודווקא בתקופה כזו הפכנו חברה מפגרת שהאנאלפבתיות פושה בה, ובשיעורים גבוהים. אנו גם חווים בורות בעלת היבטים וצדדים רבים, ולכן הפכנו לבורים אפילו באהבת המולדת, ובמקום שנהיה עבדי אללה ואוהבי המולדת, הפכנו עבדים לאליליהם של העדה, השבט, המוצא האתני וכל הזהויות והנאמנויות הצרות.

"כבר איננו מוסלמים אמיתיים המצווים לעשות את הטוב ומכירים ברבגוניות האנושית שהיא שיטת החיים כדי שכל בני האדם יכירו זה את זה (קוראן 49, 13) ויחיו בשלום זה עם זה, לא כדי שיתקוטטו, ייפרדו ויהיו עוינים זה לזה. לא הפכנו לבני ציוויליזציה מודרנית כמו שאר חלקי העולם התרבותי ולא התאחדנו, למרות שאני מאמין בלב שלם שהאיסלאם הוא דת אזרחית, שכן מדינת האיסלאם הראשונה היא דת של עיר-מדינה (דוגמת הפוליס היוונית).

"הפכנו מאומה מאוחדת לאומה קרועת איברים, מפוזרת ומפוררת, באופן שהלאומיות הפכה למושג נלעג, למילה גסה.

"הו, כמה מפגרים נהיינו. אנחנו חברות שלא עלו על רכבת החברות המתקדמות, ולכן אנו מסתובבים במסלול של זוטי דברים, היות שהתחלנו להשלות את עצמנו בכך שהם דברים גדולים. כתוצאה מכך נפלו עלינו התבוסות הגדולות ביותר והפכנו לחברה קטנה, החושקת בדברים פעוטים אבל עושה טעויות גדולות, זאת למרות שאנו אמורים להיות אומה של קוראים. אנו אומה של בורים שאינם קוראים ואינם כותבים. רק כדי להזכיר: מספר הערבים שאינם יודעים קרוא וכתוב הוא מאה מיליון. הזמן הממוצע שמשקיע הערבי בקריאה הוא 6 דקות בשנה, לעומת 200 דקות שמשקיע אדם במדינות המתקדמות. לכן אנחנו מחוץ להיסטוריה, והאחרים משחקים בנו ככל שירצו.

"למה היצירות של גדולי התרבות הערביים של המאה ה-20 אינן נוכחות במרחב הציבורי, המדעי והתרבותי, הנשלטים על-ידי קצף הים וזוהמת השיטפון (הזר)? ולמה ולמה ולמה? אכן, הפכנו לאומה בלי עתיד, בלי תבונה, בלי מצפון חי, בלי הוגי דעות, בלי מנהיגים ובלי אינטלקטואלים. הצלחנו רק לייצר שנאה, וחיצי השנאה שאנו יורים ואלה חוזרים אלינו וננעצים בקרבנו".
עד כאן דברי ד"ר באסל חוסיין.

נראה כי שום פרשנות אינה נדרשת, כי דבריו הנוקבים הם הפרשנות של המצב הנפשי הציבורי במרחב המקיף אותנו. שילוב של תרבות שנאה עם יצר בלתי נשלט לראות דם ניגר, הוא שילוב קטלנ קודם כל לסביבה הערבית. אל החידלון הזה, הריק המנטלי הקיבוצי שמתאר ד"ר באסל, נשאבים כוחות זרים (אירן, טורקיה, המערב) מבלי לדעת לאיזה חור שחור הם נכנסים.

הכישלון הערבי להקים מסגרות שלטוניות לגיטימיות מגדיל ומעצים את הצלחתו של העם היהודי להקים את מדינת ישראל, לפתחה ולשמרה כשושנה בין החוחים המזרח תיכוניים.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  21/04/2013   |   עודכן:  21/04/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אנו אומה של שנאה ודם"
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Zברה
21/04/13 12:33
2
שמ
21/04/13 17:44
3
ממני
21/04/13 22:47
 
סוס יאור
22/04/13 13:03
4
ובמצרים רק 75
22/04/13 11:16
5
דויד פיזאנטי
23/04/13 10:07
6
יוד יוד
23/04/13 11:13
7
פועה
23/04/13 13:39
8
יש מיש
25/04/13 11:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקהל הצופים עולה המחזה כדרמה של אהבה-בגידה-הקרבה על-רקע התקופה שלפני הקמת המדינה ובהמשך, עד לשנות הששים.. מתקופת הקשר החיובי של צ'כוסלובקיה עם ישראל-שבדרך, תוך העברת נשק - רובים ותחמושת לישראל, שהצילו את המדינה הזערורית בפני מבול מדינות ערב שתכננו לחסל אותה, יחד עם הצהרת הלורד בלפור (על זכותו של העם היהודי לבית לאומי בארץ ישראל).
21/04/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מי היה מאמין שטיסן תמים ופופולרי, העשוי מבלזה, פיברגלס או קצף מוקשה, יהפוך ביום מן הימים למטוס קטלני? אלא שזה, בדיוק, מה שאירע במציאות, בעטיים של שני מומחים אמריקניים ולשעבר מהנדסי התעשיה האוירית של ישראל, שהצליחו לחולל את הבלתי-יאומן ממש עם פיתוחו של מטוס ללא טייס בידיהם.
21/04/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
ליהיא לפיד היא סופרת צעירה בעלת טור בעיתון פופולרי, שיצרה שני רבי-מכר ושני ספרי ילדים וזה עתה יצא לאור רב-המכר השלישי, בהוצאת כנרת זמורה ביתן, בשם "אני לא יכולה תמיד להיות נהדרת".
21/04/2013  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
ביום 13.04.13 שאלנו ב-News1: את מי שירת גדעון מורן, שנעצר ושוחרר בערבות בגלל חשד לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך בשלוש פרשות. אחת מהן: במניות חברת קווינקו שבשליטת יגאל זילכה.
20/04/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
ההתגוללות על נוחי דנקנר מצד כמה כלי תקשורת והפופוליזם הבנקאי המתחסד המבוצע עתה נגדו גורמים נזק עצום לבעלי אגרות החוב, לבנקים ולציבור בכללותו האחראים למשבר החובות אינם רק בעלי השליטה כדוגמת דנקנר, אלא: הבנקים שנתנו הלוואות בלא בטחונות מתאימים, המוסדות שרכשו אגרות החוב, וכלי התקשורת שחגגו ו'פימפמו' מעלה-מעלה את הטייקונים תמורת שת"פים ומודעות
20/04/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
שני כובעיו של לפיד   /  שאול רוזנפלד
ארבעים שנה אחרי, ששה חודשים לפני   /  אמציה חן
הפרט הקטן שנשכח  /  עמוס גורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il