|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
טילי S-300 [צילום: AP]

האם סוריה קיבלה טילי S-300 מרוסיה?

לאור סימני השאלה שהותיר הנשיא אסד באומרו שסוריה קיבלה את טילי ה S-300, ומאידך הכחשתו של נשיא רוסיה פוטין, החלטתי לבחון את הנושא. וניתן להקדים ולומר שאכן קיימים סימני לוואי לכך שהסורים התכוננו לקבלת המערכת, הם החלו בהקמת בסיס טכני עורפי למערכת, נחפרו עמדות לשתי סוללות בנות 3 משגרים כל אחת ויתכן וכוחות סוריים התאמנו על המערכת ברוסיה
11/07/2013  |     |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
רוסיה: נעביר לסוריה טילי S-300
איציק וולף
סגן שר החוץ הרוסי הודיע שבעקבות החלטת האיחוד האירופי שלא להאריך את אמברגו הנשק לארגוני המורדים הוחלט בקרמלין להעביר לסוריה את טילי הקרקע-אוויר המתקדמים
לרשימה המלאה

רוסיה: טילי S-300 הם מסר לארה"ב
איציק וולף
המנהיג העליון של אירן הורה למזכ"ל חיזבאללה להכניס לסוריה כוחות רבים על-מנת לסייע לנשיא הסורי, בשאר אסד * אך לוחמי חיזבאללה ממשיכים לספוג אבדות כבדות * דיווחים על סרבנות של אנשי חיזבאללה לשוב למערכה
לרשימה המלאה

אל תמכרו טילי S-300 לאירן
עידן יוסף
ראש הממשלה צפוי לצאת הערב לביקור בן שלושה ימים לרוסיה ולהיוועד עם בכירי הממשל * יבקש מעמיתיו לא למכור נשק לסוריה וידון עימם בחידוש התהליך המדיני
לרשימה המלאה

כל המקורות מעידים שבשנת 2010 נחתם חוזה בין רוסיה לסוריה, למכירת מערכת הגנה אווירית מסוג S-300. המקורות מוסיפים שהחוזה כלל 6 משגרים ו-144 טילים לטווח של 200 ק"מ. דבריו של נשיא רוסיה פוטין שהעסקה נחתמה כבר לפני מספר שנים, ודבריו של שר החוץ הרוסי לברוב בוורשה, שרוסיה כבר מכרה את המערכות לפני זמן רב. מעלה את האפשרות שהחוזה למכירת הטילים נחתם לפני 2010, ורק עצם קיומו נודע ב-2010. ואכן ניתן לומר בוודאות שהסורים החלו בהכנות לקליטת המערכת כבר בשנת 2009.

במאמר ב"ישראל דיפנס" מיום 6 יוני 2013 מאת רונן סולומון, דווח כי קיים נתיב ישיר להעברת נשק מרוסיה לסוריה, באמצעות נחתות ימיות של צבא רוסיה, היוצאות מנמל נובורוסיסק בים השחור לעבר נמל טרטוס בסוריה.

בהמשך מאמרו מציין רונן סולומון, שבנובורוסיסק נמצא מחנה גדוד הגנה אווירית רוסית מס' 1537 שברשותו שתי סוללות S-300, ומגדוד זה מועברים חלקי מערכת S-300 לסוריה. כשכוונת הרוסים לספק לסורים חלקי מערכת מתוך ארסנל צבא רוסיה, ובתמורה לשדרג את המערכות הרוסיות לטילי S-400.

נובורוסיסק שמונה משגרי S-300 [צילום: google earth]

לאור זאת החלטתי לבקר במחנה ההגנה האווירית בנובורוסיסק, כמובן בעזרת google earth, ואכן במקום נראות שתי סוללות של S-300, הכוללות ביחד שמונה משגרים הנגררים על-ידי רכב רוסי מסוג קראז 260. במבט כללי לא נראה במחנה משהו חריג, אך בבדיקה מעמיקה יותר אכן התרחשו אירועים חריגים.

מאהל ההדרכה בנובורוסיסק [צילום: google earth]

פערי הכיסוי הצילומי ב-google earth מקשים על ניתוח האירועים, וכן קיים פער במידע עקב חוסר בצילומים עדכניים. בקיץ 2009 מאותר בבסיס בנובורוסיסק, מאהל חדש. מאהל זה שייך ככל הנראה לכוח הסורי שבא ללמוד את המערכת. המאהל כולל 6 אהלים מהם 3 אוהלי קצינים ו-3 אוהלי חיילים, מבנה המאהל מתאים למידע על הרכש הסורי, ניתן לחלק את המאהל לשלוש קבוצות – אהל קצינים ואהל חיילים לסוללת השיגור הראשונה, אהל קצינים ואהל חיילים לסוללת השיגור השנייה ואהל קצינים ואהל חיילים לגוף הטכני

שני המכ"מים יוני 2009 [צילום: google earth]

בפינה הדרום מזרחית של בסיס הטילים בנובורוסיסק, נראו החל משנת 2006 (אין צילום קודם) שני מכ"מים המוצבים על משטחים עגולים. המכ"מים ככל הנראה מסוג .Tin Shield בצילום מיוני 2009 לא חל כל שינוי בהיערכותם, ואילו באפריל 2010 אחד המכ"מים נעלם, וגם שנה מאוחר יותר ביולי 2011 המכ"מ עדיין חסר. היות שאין צילום בהמשך לא ניתן לומר מה המצב היום, האם הוא חזר או הוחלף או שעשה את דרכו לסוריה.

המכ"מ השמאלי חסר אפריל 2010 [צילום: google earth]


העלמות כלי הרכב [צילום: google earth)

באותו חלון זמן בו נעלם המכ"מ חלו שינויים נוספים במצבת כלי הרכב בגוף הטכני של הבסיס. באפריל 2010 נראים 8 מובילי הטילים, שלא במקומם הרגיל ושני כלי רכב בלבד המיועדים לגרירתם, לא ברור לאן נעלמו יתרת כלי הרכב הגוררים. (ראה תצלום)

[צילום: google earth]

בצילום הבא מיולי 2011 יתכן וחלק ממובילי הטילים הוחלפו בדגם אחר, נדרש כיסוי נוסף לאישור. אבל דבר אחר מתרחש, בריכוז הטכני מופיע רכב מנוף חדש.

עד למועד זה היו במקום שני רכבי מנוף על מרכב של רכב קראז 260, כלי רכב בעל הנעה של 6X6. המנוף החדש שהופיע בנוי על מרכב רכב מסוג אורל 532361 בעל הנעה של 8X8. לדברי האתר Air Power Australia המנוף החדש על מרכב האורל מיועד ליחידות עם טילי 400-S.

לאור הופעת המנוף החדש אני חוזר לתחילת המאמר, לכתבה ב"ישראל דיפנס" של רונן סולומון, וככל הנראה הכתוב בה מתרחש, ומתבצע שדרוג של מערכת ה S-300 ל-400-S. ורכיבי המערכת הישנה מועברים לסוריה.

הפעילות בזירה הסורית

במזרחה של העיר דמשק מצוי ישוב קטן בשם Bala al Qadimah , בסמוך לישוב קיים אתר שיגור ישן לטילי , SA-2 האתר נטוש מזה שנים רבות, למעט כנראה, מספר חיילים לשמירת הרכוש. האתר כולל מבנים, 9 בונקרים ובונקר מרכז ניהול האש של סוללת הטילים.

רכב הקשר בסוריה [צילום: google earth]

החל מחודש יוני 2009 מאותרת באתר פעילות חריגה, ואגב זהו גם המועד בו נראה מאהל ההדרכה הסורי ברוסיה בנובורוסיסק. באתר הופיעו מספר כלי רכב, בסמוך למבנה ובונקר שהיו בשימוש מפקד האתר הופיע ג'יפ ונחפרו שוחות הגנה. על רחבה במרכז האתר הופיעו מספר ארגזים גדולים. מעל בונקר מרכז ניהול האש נפרס רכב קשר שהוציא ממרכזו עמוד גבוה, (20-15 מ' גובהו) ובקצהו צלחת ככל הנראה לרדיו-טלפון. רכב קשר דומה, אם כי על מרכב של רכב גדול יותר, נמצא בבסיס טילי 300-S ב-וורונז' ברוסיה.

רכב הקשר הרוסי [צילום: google earth]


שיפוץ בית המפקד [צילום: google earth]

במהלך השנתיים הבאות – שופץ ביתו של מפקד האתר וכן שופצה ברכת המים הצמודה למבנה.

תעלות הגנה [צילום: google earth]

כמו-כן נחפרו בשטח המחנה שוחות ותעלות הגנה רבות.

חומה ושער [צילום: google earth]

בנוסף נבנו מבנה קטן, ובונקר גבוה במידותיו, ונבנה שער מסיבי למחנה שלא היה קודם לכן וכל שטח המחנה הוקף בחומה, באורך כולל של כ-2 ק"מ.

הבסיס העורפי בדמשק [צילום: google earth]

גולת הכותרת של הבניה, כוללת הקמת מבנה טכני, מבנה המיועד לטיפול ותחזוקה שוטפת של המשגרים והטילים. המבנה גבה מידות על-מנת לאפשר למשגר הנמצא בתוכו, להזקיף את צינורות השיגור.

בסיס באוקראינה [צילום: google earth]

עם איתור המבנה חיפשתי מבנה דומה ביחידות טילי ה S-300 במזרח אירופה, ואכן מצאתי, בבסיס הטילים בסבוסטופול באוקראינה נמצא מבנה דומה.

השוואת המבנים [צילום: google earth]

ולשם השוואה הצבתי את המבנים אחד ליד השני.

מחנות בדמשק [צילום: google earth]

בבחינה נוספת של מרחב אגן דמשק, הסתבר שהסורים הקימו מבנה טכני נוסף, המצוי כ-1.5 ק"מ צפונה מהאתר העורפי, בתוך מחנה המשמש ככל הנראה לטיפול ברכש כלי רכב המיועד לענף הטילים בהגנה אווירית, המבנה הוקם באותו פרק הזמן שבו הוקם המבנה הראשון, בין אפריל 2010 לבין מאי 2011. המחנה הוקף בחומה בקטעים הפרוצים ובכניסה נבנה שער חדש. האתר החדש ישמש ככל הנראה כאתר חלופי לאתר העורפי.

אתרי שיגור בסוריה
הטווח מהסוללה הדרומית [צילום: google map]

באם קיים כלי נשק חדש יש להכין עבורו עמדות ובמקרה שלנו עמדות שיגור, ואכן הסורים הכינו עמדות שיגור ל 300-S, הדרך היחידה לזהות את העמדות כשייכות לטילים אלו עשויה משניים, מספר העמדות שנחפרו ומיקום העמדות. סה"כ נחפרו 6 עמדות דומות. העמדות נחפרו בין מאי 2010 לבין מאי 2011, מספר העמדות תואם למידע על רכש של 6 משגרים. העמדות נחפרו בחלוקה לשתי סוללות, כאשר כל סוללה נחפרה באתר קיים. הסורים רכשו מברה"מ לפני שנים רבות, טילים ארוכי טווח נגד מטוסים בשם S- 200 או בכינוי נאט"ו SA -5 . שתי העמדות לסוללות החדשות נחפרו כל אחת בתוך אתר קיים של טילי SA -5, הסוללה הצפונית ליד שדה תעופה דמייר והסוללה הדרומית ליד שדה תעופה בליי. הצבת הסוללות באתרים קיימים מגודרים ושמורים תקנה להם את המיגון הקרקעי המרבי.

[צילום: google earth]

עמדות הסוללה הצפונית באזור דמייר.

[צילום: google earth]

עמדות הסוללה הדרומית באזור בליי.

[שרטוט: גדעון צור]

על-מנת לבחון את העמדה, הצבתי משגר בתוך עמדה תוך שמירת קנה המידה. ובאפשרות נוספת הצבתי רכב מנוף מאחורי המשגר ובניצב לו. (השרטוטים שלי).

סיכום:

מתוך כלל הממצאים ניתן לומר שהסורים רכשו את מערכת טילי ה 300-S, ככל הנראה בשנת 2008, היות שהפעילות הקשורה לטילים אלו החלה בשנת 2009.

לא ברור מה מכלל המערכת הגיע לסוריה, אבל מתוך כלל ההכנות ברור שהסורים התאמנו על המערכת, והוקמו מסגרות ליחידות. הגורם היחידי שעצר את הרוסים להמשך הספקת הציוד, קשור ככל הנראה במרד נגד המשטר הסורי, והחשש שהמערכת תגיע לאירן, וזאת לאחר ביטול חוזה ההספקה עמה.

תאריך:  11/07/2013   |   עודכן:  11/07/2013
גדעון צור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם סוריה קיבלה טילי S-300 מרוסיה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל300
11/07/13 15:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
מועצת הביטחון של האו"ם קוראת לחיזבאללה לצאת משטחה של סוריה ולהפסיק את מעורבותו במלחמת האזרחים המשתוללת שם כבר יותר משנתיים.
10/07/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ארגון חיזבאללה הלבנוני אוסף מידע על תנועות כוחות צה"ל ברמת הגולן. כך גילו (יום ד', 10.7.13) גורמים ישראלים לסוכנות הידיעות רויטרס.
10/07/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
מִצְרַיִם וְסוּרְיָה פַּעַם
09/07/2013  |  צור ארליך  |   שירים
משחר ההיסטוריה נחשב המזרח-התיכון כאזור בלתי-יציב בעליל. לכן, האירועים האחרונים במצרים (כמו גם אלו המתרחשים בסוריה) מדירים שינה מעיני ממשלת ישראל. ממשלת ישראל חוששת מכך שהן חצי-האי סיני והן רמת-הגולן יהפכו מגרש משחקים של ארגוני טרור אשר לא יהססו לתקוף בטילים הן את עיר הקיט והנופש אילת והן את יישובי הצפון. אבל בנקודות מסוימות ניתן למצוא את האור בקצה המנהרה.
07/07/2013  |  רועי אורן  |   מאמרים
פיצוצים עזים ונזקים גדולים אירעו בלילה שבין חמישי לשישי בבסיס של צבא סוריה הממוקם ליד לטקיה. כך דווח בשידורי ה-BBC בערבית. נמסר כי חיילים סורים רבים נפגעו ונגרמו נזקים עצומים לבסיס ולמחסני הנשק במקום.
06/07/2013  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il