|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
דרך ארוכה. מנחם בגין [צילום: משה מילנר/לע"מ]

מנחם בגין לא הפסיק להאמין

ממחנה העבודה ל"חינוך מחדש", דרך ספינת האימים מוכת הטרור הפלילי ועד העלייה לישראל והנצחת היריבים והחברים למסע בספרו "בלילות לבנים" 100 שנים להולדת מנחם בגין - סיפור על מנהיגות ועל רוח
19/07/2013  |   דרור אידר   |   כתבות   |   תגובות
"התקווה" בעומק הגיהינום
וכך, בבטן האונייה, בעומק הגיהינום השט, בממלכת הפושעים (האורקים), בתחתית הציביליזציה האירופית השוקעת, שרו בגין וחבריו היהודים את "התקווה"

1. בן 28 שנים היה מנחם בגין עת נשלח למחנה העבודה לחינוך מחדש על גדות נהר הפיצ'ורה בצפון מערב רוסיה. את קורותיו באותו קיץ גורלי (יחד עם קורות חקירתו בכלא לוקישקי בוילנה לפני כן) כתב כעשור מאוחר יותר בספרו המטלטל "בלילות לבנים", מן הספרים שחובה לכל אדם לקרוא. החיים במחנה היו אכזריים לבלי נשוא. רוב הזמן עבדו בהנחת מסילות ברזל בידיהם. מנת חלקם הייתה מחלות, רעב, השפלה, עינויים, מחיקת צלם האדם ואבדן התקווה. בחסות שלטונו של סטאלין, הושלט אז בברית המועצות משטר טרור של הנ.ק.וו.ד, המשטרה החשאית שלימים הייתה לקג"ב המפורסם. כל אדם - גם בדרגים הבכירים ביותר - עלול היה לקבל זימון לחקירה בעוון דעות חריגות או פעולות דמיוניות שהודבקו לו, ולהישלח לכלא, למחנה עבודה, לעמוד מול כיתת יורים או סתם למצוא את מותו בדרך יצירתית. החוקרים, בתורם, מצאו אף הם את עצמם נחקרים בעוון כלשהו ומאוחר יותר גם החוקרים של החוקרים. השיגעון הביא לחוסר וודאות באשר לקיום הכי פשוט של האדם. עשרות מיליונים אבדו כך מן העולם.

בינתיים בעולם, בעיקר בעלית האינטלקטואלית של אירופה, טיהרו טובי הוגי הדעות את השרץ הסובייטי בק"ן טעמים. ברה"מ הייתה מבחינתם ניסוי סוציאליסטי לעילא, מעבדה להשלטת צדק חברתי בממדים שלא נודעו כמותם בהיסטוריה.

בגין תיאר את המחנה ואת הדמויות סביבו ביד אמן. זיכרונו היה מעולה. בראשית שנות התשעים, עם התמוטטות ברה"מ שוחררו תיקי החקירה שלו. או אז התברר כי תיאוריו בספר היו מדויקים כמעט אחד לאחד עם דיווחיהם של חוקריו.

אחד האסירים המרשימים בספר מבחינת גורלו, היה יהודי בשם גארין, סגן עורך עיתון "פראבדה" וקודם לכן מראשי המפלגה הקומוניסטית באוקראינה. בשיא חייהם נאסרו גארין ואשתו המדענית ("אינה יהודייה, אבל מה ההבדל?") בעוון תמיכה ברעיונות של טרוצקי. ארבע שנים שהה בחקירה ועבר מידי חוקר לחוקר. הוא עונה כמעט עד מוות ופעמיים ביקש להתאבד. לבסוף נשלח לשמונה שנות "חינוך מחדש" במחנה פיצ'ורה.

בשלב הזה של חייו היה גארין שבר כלי. חולה לב עם חום תמידי גבוה שאולץ לעבוד כמו כולם בעבודה הפרך. מתחילה היה עוין לבגין שנאסר בעוון פעילותו הציונית כנציב בית"ר בפולין ולאחר מכן בווילנה. האסירים ידעו זאת. גם בגיא צלמוות של מחנה העבודה בפיצ'ורה, לא איבד גארין את אמונתו בקומוניזם ובשלטון הסובייטי, ומנגד לא פסק מהתנגדות עמוקה לציונות. הוויכוחים היו סוערים. עבורו, הציונות והאנטישמיות היו שני צדדים של דבר אחד: "ביטוי למשפט קדום, גזעני, לאומני". מושכל ראשון היה ש"הציונות היא סוכנת האימפריאליזם".

היה שם מהנדס מכונות, חבר מפלגה, מנהל בית חרושת. פיגר בתפוקה משום שלא קיבל חומרי גלם ולא חלקי חילוף למכונות שהתקלקלו. זה הספיק למשטר הסובייטי להאשימו ב"חבלה מכוונת" ולקבל עשר שנות מאסר. בייאושו, אמר שלא אכפת לו אם הגרמנים יגיעו עד לפיצ'ורה, "ממילא אין לו מה להפסיד". גארין הסתער עליו: "הנה, גם אני אסיר, גם אני סובל. אך סבלי האישי לא העבירני על דעתי. אני רוצה בניצחונה של ברה"מ. הפאשיזם הוא סכנת מוות לכל האנושות. אם ברה"מ תיפול, יבוטלו כל הישגי המהפכה. שכחת כמה טובות השפיעה המולדת עליך, ועכשיו, בהיותה בסכנה, אתה בוגד בה?"

2. ב-22 ביוני 1941 פלשה גרמניה הנאצית לברה"מ. הסובייטים, שהיו המומים מתבוסתם המהירה, חתמו בסוף יולי על הסכם עם הממשלה הפולנית הגולה להקמת כוח פולני צבאי בראשות הגנרל ולדיסלב אַנְדֶרְס שהיה אסור בכלא לוביאנקה במוסקבה. לשם כך שוחררו מבתי הכלא וממחנות העבודה כמעט כל האזרחים הפולנים. השמועה הגיעה למחנה פיצ'ורה, אולם ההוראה לשחרור לא ניתנה. תחת זאת, נדחסו כ-800 אסירים בבטנה של ספינת משא קטנה באין יכולת לעמוד, לזוז או לשבת, "צריך היה לשכב, יומם ולילה לשכב". הם הושטו צפונה על נהר הפיצ'ורה קרוב לשלושה שבועות "לבנות עולם חדש".

רוב האסירים בספינה היו פליליים, מיעוטם פוליטיים. 7 מתוכם יהודים, כולל בגין וגארין. עוד במחנה שלטו הפליליים ("אורקים" בכינוים) בנעשה, אולם מתחת לסיפון הספינה נעלמו הסייגים האחרונים לשלטונם. לא עוד "אוטונומיה אורקית" אלא "עצמאות אורקית": "שלטון פושעים בלי מיצרים, שלטון מוחלט". הזקיף על הסיפון שמר שלא יברחו או יתאבדו בקפיצה לנהר, אבל מעולם לא ירד לבטן האונייה. עבורו זאת הייתה סכנת חיים. האורקים בילו את זמנם בעיקר בהתעללות עד מוות בחלשים מהם. כך הפכה "ספינת העבדים", כפי שבגין כינה אותה, לסמל לציוויליזציה השוקעת של אירופה, שגם בה באותם ימים שלט שלטון פושעים ללא מיצרים.

"באווירה זו של צחנה ואפילה", כתב בגין, "של עינויי התעללות, של איומים ואימים, הגיע לשיא המשבר בנפשו המעונה של גארין, סגן עורך הפראבדה, שנפל ממרומי השלטון אל ממלכת האורקים בבטנה של ספינת עבדים רעבים, חולים, מושפלים, שפלים". נפשו הייתה מעונה עוד מארבע שנות החקירה, מעינויי החוקרים, מניסיונות ההתאבדות; מגירושו מבית החולים למרות החום והמום בלב. הוא שהתרחק מיהדותו עד הקצה, התייסר לשמוע כיצד מכנים אותו בלעג ובשנאה "ז'יד", בגלוי וללא חשש "מתחת לשמיים הסובייטים". "ונפש מעונה זו, אשר כל עולם חלומותיה ושאיפותיה התמוטט תחת מהלומות המציאות", לא עמדה עוד במבחן הספינה.

3. באחד ימים העיר גארין את בגין מהתרדמה הנצחית שבה היו שרויים באפילת הספינה. "הזוכר אתה את השיר 'לשוב"? שאל בלחש. לראשונה דיבר ביידיש. בגין לא הבין, משום שגארין ביטא את שם השיר במבטא אשכנזי "לוֹ-שוֹ-ב". "זה השיר שהציונים באודסה שרו בילדותי, לו-שו-ב, לו-שו-ב". אינך מכיר? "אה, אתה מתכוון ל'התקווה'"? "אולי", ענה גארין, "אני זוכר המילה 'לשוב, לשוב'". כן, אמר בגין, זוהי "התקווה", "לשוב לארץ אבותינו". וודאי שאני מכיר.

בגין וגארין כיוונו לנוסח הראשוני של מחבר התקווה, נפתלי הרץ אימבר "עוד לא אבדה תקוותנו / התקווה הנושנה /לשוב לארץ אבותינו / לעיר בה דוד חנה". גארין ביקש מבגין לשיר לו את השיר. "אתה רואה, מנחם, אני כבר לא אצא מכאן חי... אני אדם אבוד... אתה בריא. אתה עם יהודים אחרים. לכם נתנו, בכל זאת, חנינה. אולי תצא. אולי תמצא פעם את ילדיי, מי יודע? ספר להם על אביהם, ספר להם את הכול. תאמר להם שתמיד חשבתי עליהם. אבל עכשיו, אני מבקש ממך שתשיר לי "לשוב".

וכך, בבטן האונייה, בעומק הגיהינום השט, בממלכת האורקים, בתחתית הציוויליזציה האירופית השוקעת, החלו בגין וחבריו היהודים האחרים ששכבו שם, לשיר את "התקווה". גארין שתק והקשיב למילים: "לשוב לארץ אבותינו...". האורקים התעוררו, "מה הם שרים שם, הז'ידי?" "הם מתפללים לאלוהיהם, שיעזור להם". צחוק אורקים פרוע. "שמעו אחַי בארצות נוּדִי (נדודַי)... לשוב לארץ אבותינו". צדקו האורקים, כתב בגין, "לא שירה הייתה זו, אלא תפילה".

"חשתי", הוא כותב, "כאילו אמרתי 'וידוי' עם יהודי, אשר כתינוק שנשבה, רעה בשדות זרים, ועל סף קיצו, אחרי ייסורים רבים, שב אל עמו, אל אמונתו". קומוניסט משחר נעוריו, זר לעמו, רודף ציונים, מה לא עשה גארין כדי ש"התקווה לשוב" תיגדע באִבה? מה לא עשה כדי שתתגשם "התקווה" האחרת! מה גמלה לו המהפכה שלמענה היה מוכן להיהרג? הוקיעה אותו כבוגד וכאויב האנושות, כלא, "ז'יד", עבודת פרך, לב חולה, השפלות, "ז'יד". אבל ברגע האמת, אחרי שחצה את ים הייסורים, במה נזכר סגן עורך הפראבדה, מזכירה הכללי של המפלגה הקומוניסטית האוקראינית? "לשוב לארץ אבותינו". זאת הייתה נחמתו.

מי שכב ליד גארין? בחור צעיר שפעילותו הציונית כמעט עלתה לו בחייו, שלכאורה לא השתנה גורלו מזה של רעהו הקומוניסט. אבל 36 שנים מאוחר יותר, יושבע הנער הזה לראש ממשלת מדינת היהודים העצמאית. שתי דמויות, גורל שונה, אבל בחשבון כולל הכיוון הצביע למקום אחד: "לשוב לארץ אבותינו". להיסטוריה דרכים משלה ללמדנו ענווה.

4. הגענו לגדות הפיצ'ורה בשבוע שעבר, בצהרי אחד מימי אב הראשונים. משלחת ישראלים בהובלת המרכז למורשת מנחם בגין, הרצל מאקוב ראש המרכז וחסיה מילוא, בתו של מנחם בגין. גם אנשי השגרירות הישראלית ברוסיה היו ואנשי ארגון העלייה "נתיב". 100 שנים ימלאו להולדתו של בגין בשבת, שבת "נחמו" שעל שמה נקרא. יום קודם היו זיכרונותיו של בגין עבורי בגדר אותיות. עכשיו, על גדות הפיצ'ורה קמו ולבשו ממשוּת. בסוף הטקס ניגשתי לומר קדיש. אבי מת עליי לפני ארבעה חודשים והנה זיכרונו מתערב בזיכרון הבחור הצעיר בבטן האונייה שהיה למנהיג לאומי ובעקבות חלומו הציוני עלו גם הוריי. לפני הקדיש סיפרתי על גארין ובגין בבטן הספינה על הפי'צורה, ששמעה לראשונה מאז החלה לזרום את תפילת היהודים לשוב לארץ אבותיהם. כמו יונה במעי הדגה, גם הם שיוועו מבטן שאול לצאת לחוף מבטחים ביחד עם שארית הפליטה מבני עמם. אבל את הקדיש ביקשתי לומר לא רק לזכרם של מנחם בגין ואבי שמואל; הקדשתי את הקדיש גם לגארין, בן עמֵנו, שההיסטוריה סחפה הרחק מאתנו, ובאירוניה משונה קיבל הוא ויהודים כמותו יד ושם בספרו של בגין וממנו אלינו הקוראים את הדברים היום. קדיש כזה לא שמעה הפיצ'ורה מעודה.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 19.7.13)
תאריך:  19/07/2013   |   עודכן:  19/07/2013
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנחם בגין לא הפסיק להאמין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אובד מדינה
19/07/13 10:59
2
טולדנו
19/07/13 19:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדי שבוע, לאחר סעודת שבת, מקיים הרב יצחק יוסף, אחד המועמדים לתפקיד הרב הראשי הספרדי שיעור הלכה. השיעור בביתו של הרב יוסף בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים, המתחיל בשעה עשר בלילה ונמשך בדרך כלל עד השעות הקטנות של הלילה עוסק בהלכה, אך מתובל בלא מעט מהפוליטיקה של שס וסיפורים מחצרו של אביו, הרב עובדיה יוסף. השיעור נערך בחוג מצומצם של כעשרה משתתפים, כולם חסידיו של הרב יוסף.
18/07/2013  |  עידן יוסף  |   כתבות
אם המאמצים הדיפלומטיים, כולל אלו שבדרג הפוליטי הגבוה ביותר, לא יצליחו, תפרסם מחר נציבות האיחוד האירופי בעיתון הרשמי מסמך הנחיות בדבר זכאותם של גופים ישראלים ליהנות ממענקים, פרסים ותמיכה כספית אחרת, אם הם פועלים בשטחים שנכבשו על-ידי ישראל ב-1967.
18/07/2013  |  עודד ערן  |   כתבות
החלטת אירופה להטיל חרם על כל תוצרת חקלאית מארץ ישראל המיובאת אליה, היא המשך דחיקתם של היהודים לקרן זווית. כאז - כן היום. שוב נאסר עלינו לעבוד את הקרקע שאלוהים הועיד לנו, תוך שימוש בחרמות. את המוחות המזהירים מקירבנו, שיוצרים את התגליות הגדולות במדע וברפואה - הם מזמן יונקים מתוכינו בזכות מענקים מפתים, ומשאירים את העם היהודי הקטן בארצו מרוקן, כך הם מקווים.
18/07/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ידיד שלי חזר מהודו עם שתי הארות, אחת מהן היא שנגמר לו הכסף.
18/07/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
דקלה כץ ואבי זליכה הם "תיאטרון המפתח". בדרכם ברחובות תל אביב נתקלו בערימת ספרים ישנים שהושלחו לרחוב. זוג היוצרים אספו את הספרים לביתם ויצרו יצירה שהיא מחווה לעולם העבר.
17/07/2013  |  רמי בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il