|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ישראל הָר-הרשקוביץ בסלון ביתו [צילום: צבי גיל]

החלמאי

לעתים הוא מוליך אותך באיזה מדבר של הזיכרון, שהשבילים בו נהירים רק לו. דבריו נאמרים בפשטות כזאת שזה לא משנה, כי יש לו לישראל הר עולם משלו, של מציאות ופנטזיה
24/11/2013  |   צבי גיל   |   כתבות   |   תגובות

מטיילות להן, בתי נתי ושתי בנותיה, ענבל ואלינור, ברחוב שמריהו לוין ליד תיאטרון הבימה. ליד הכניסה לבית מספר 15, עומד אדם מבוגר, מרכיב משקפי שמש כהים מאוד, נשען על הליכון ובוהה. לאחר שחלפו על פניו הן תהו אם האיש זקוק לעזרה וחזרו על עקבותיהן. בתי שאלה אם ניתן לעזור לו כי חשבה שקשה לו לעלות את המדרגות בהליכון, ואפשר שהוא אינו רואה. הוא אמר לה שכן. הוא צריך מישהו שיטפל במחשב שלו. החבורה נכנסה לבית ואלינור סידרה את המחשב. מאז אלינור היא כמעט בת-בית אצל האיש. והיא זאת שלקחה אותי מן העמק אל ההָר. ההָר הוא ישראל הָר-הרשקוביץ. בפותחו את הדלת הוא אכן קיבל את אלינור כידידה ותיקה. התבוננתי באיש ובדירה שבו הוא חי, והבנתי מדוע אלינור הגיעה למסקנה שישראל הר יעניין אותי.

כשנכנסים לדירה בקומת הקרקע, רואים מיד את כל התכולה ב"סלון" כמקשה אחת. שום דבר אינו בולט במיוחד. הכל בולט. מדפי ספרים עמוסים, חלקם מסודרים, חלקם בערמות מפוזרות, על הקיר תמונות של אמנים ידועים, על הכונניות - תיקים, מעטפות, חומות ולבנות, על ידן מיכל פלסטיק של אוכל מוכן שהוא כנראה הוציא מן המקרר. מסביב, פרי וירק, טרי וישן, ניירות ועוד ניירות, וגזירת עיתונים, ועוד כל מיני דברים גלויים וחבויים פה ושם. כל זה בחדר אחד של ישראל. זהו הסלון, חדר העבודה, הסדנה, חדר האוכל - מרחב המחיה של ישראל הר. שמתי לב שהאזהרה של נכדתי שלעתים הדברים מבולבלים אצלו, חלה גם על המחשבות שלו. גם הן מפוזרות כמו האכסניה שלו. זיכרון עמוס בכל מיני פרטים ואפיזודות, סיפורים ומעשיות מקרוב ומרחוק נשלפים ממדפי הזיכרון שלו.

"בדיוק אני בא מדיזנגוף סנטר. פגשתי שם את דני קרוון (פסל, צייר, מעצב תפאורות, חתן פרס ישראל 1977 - צ.ג). הבאתי לו ספר שירים שלי, הוא נתן לי את 130 השקלים ונפרדנו" - אמר לי ישראל הר.

"130 שקלים לספר שירים?" אני תוהה.

"כן, וזה כולל חתימה".

אני לא הכרתי ולו שיר אחד שלו, ובקושי זכרתי את השם, כאשר ערך את ספריית "התרמיל" הפופולרית מאוד שהייתה מיועדת לחיילי צה"ל ומכאן שמה. אילו אני רואה אותו בדיזנגוף סנטר מהלך בקושי בעזרת ההליכון שלו, מן הסתם זהו עוד קשיש מתוך קהילה הולכת וגדלה במדינת ישראל, שמצוקתה הולכת וגדלה איתה. אבל כאן בדירת הקרקע שלו הקטנה ברחוב שמריהו לוין אתה יושב מול אדם התאב להיפגש עם אנשים, מסביר פנים, מקרין חום ואמפטיה. משורר. הוא חד-עין גם באותיות הקטנות, אף שראייתו לקויה בראייה מרחוק. הוא יכול לקרוא כתב יד הפוך ובצדדים.

אין לו לישראל הר שום תלונות נגד אף אחד. להפך, הוא מזכיר שבנו בא אליו כל בוקר ונשאר כשעתיים עד שהוא מתלבש ומתרחץ. באחרונה עוזר פיליפיני מבקר אצלו לכמה דקות כשהוא זקוק לו ולא צמוד אליו. משפחתו דואגת לו לאוכל מבושל ומביאה לו אחת לשבוע את התבשילים במיכלי פלסטיק ואלה שמורים לכל השבוע במקרר. יש לו גם בת ונכדים. הוא חי מפנסיה וביטוח לאומי, בסכום שהוא מתחת לממוצע בישראל. אבל הוא מסייע גם לבנו. הוא גרוש, ועל אשתו הפרודה הוא מעדיף שלא לדבר, או בביטוי אחד, בוטה מאוד. הוא מדבר הרבה על ידידו וחברו מזה שנים, הצייר והמאייר הידוע יוסל ברגנר, שברוב הספרים של ישראל הר יש איורים וציורים שלו. ברגנר הוא בן 93, תריסר שנים מבוגר מהר. ברגנר ונסים אלוני מימנו את הוצאת ספר השירים הראשון שלו.

האיש היה מקורב בשעתו, ואפשר שגם היום, עם יוצרים רבים, ביניהם סופרים, משוררים וציירים. חלק מהם יצירותיהם תלויות, כאמור, על הקיר. ברגנר, כמובן, וכן אורי ליפשיץ, מנשה קדישמן, עמוס קינן (שצייר את הר זמן קצר לפני פטירתו), אודרי ברגנר, רעייתו של יוסל ברגנר. הוא מזכיר את מכריו, מודעיו וידידיו כמו את רטוש, את זך, אבא קובנר, בנו מיכאל קובנר, איתמר יעוז קסט, ניסים אלוני. עמוס קינן, כאמור, היה אף הוא בין מיודעיו. שמעון צבר היה חבר שלו. והוא גם הכיר את הסופרת החיפאית יהודית הנדל ("היא הייתה יפה מאוד"), ואת רוב המשוררים שפרסמו את שיריהם בהוצאת "קשב".

יש לו מילים חמות מאוד למו"ל של הוצאת קשת, רפי וייכרט, משורר בעצמו, ולאמו של רפי. כששאלתי אותו לגבי תמלוגים מספריו הוא אמר לי: "אני חושב שווייכֶרט זקוק לעזרה ולתמלוגים כדי להוציא את הספרים, ואמו עוזרת לו בכך. אני רוצה לומר לך שאישה זאת, אמו של רייכרט, עברה אירוע מוחי. אבל היא זאת שמעודדת את בנה שיופיע פה ושם, כדי שיוכל להוציא את ספרי השירה. ויש לו הרבה בעיות אחרות, אבל הוא מקדיש את הכל למען זה. אני קיבלתי פעם פרס מעיירת תל אביב בסך 5,000 שקלים וזה עזר לי. והנה גם אתה רכשת ספר שלי (הוא מצביע על הספר) וזהו". אני מניח שהוא קיבל עוד מענקים. אחרת הוא לא יכול היה להוציא את שיריו הרבים.

בשיחה איתי ישראל הרשקוביץ-הר, נודד מאירוע לאירוע, ומאדם לאדם, מתקופה לתקופה, שכולם מצויים בעולמו שלו, בגלקסיה שלו, ואין זה משנה אם זה היה הבוקר כמו המפגש עם קרוון, או אתמול או לפני הרבה שנים. לעתים הוא מוליך אותך באיזה מדבר של הזיכרון, שהשבילים בו נהירים רק לו. הדברים נאמרים בפשטות כזאת שזה לא משנה, כי יש לו לישראל הר עולם משלו, של מציאות ופנטזיה. הוא נראה מבוגר מכפי גילו - 81, וגם ראייתו לקויה בראייה מרחוק. "אני עוד בסדר בהשוואה לראייתו של יוסל ברגנר. הוא כמעט עיוור" אומר לי ישראל. זאת הסיבה שהוא מרכיב משקפי שמש, כי האור גם בבית מפריע לו. שמתי לב לצוהר קטן של אור בחלון שהתריס שלו לא מורד לגמרי. כתם של אור בשעות הבוקר. אפשר ולישראל הר מפריע האור. המשקפיים שהוא מרכיב נראים כמו של עיוור.

חלם מכורתי

דע מאין באת
הרשקוביץ-הר לא למד במערכת החינוך. הוא למד בבית הספר של החיים מאז ילדותו. אביו לא כפה עליו את הלימודים בבית הספר. "הוא אמר לי: 'לך בדרכך, אבל אל תשכח מאין באת'". ישראל לא שכח ולא למד. הוא למד עברית ברחוב, כשם שהוא למד ערבית ברחוב הערבי בחיפה

ישראל הרשקוביץ נולד בעיירה חָלֶם, שידועה בסיפורים עליה, כמו גם בגרסה החלמאית הנגדית שלפיה הסיפורים על תושבי חלם המטופשים, נבעו מקנאה. החלמאים היו חכמים. הוא מראה לי מפה של פולין בשפה העברית שהוצאה לאור בפולין ושם אומנם חלם לא מופיעה, אבל עיירה סמוכה מופיעה וגם לובלין העיר הגדולה שאינה רחוקה מחלם. הר טוען כי השל"ה, רבי ישראל הורוביץ, חכם ומקובל מאמצע המאה ה-16, בא מחלם, בשעה שהוא נולד בפראג. אפשר מאוד שבתקופת שהותו בלובלין בישיבת מהרש"ל, שהיא לא רחוקה מחלם, הוא ביקר בעיירה. השל"ה נפטר בצפת. הר עוד מוסיף פירוש שמצא לו מהלכים לראשי התיבות של השל"ה: שני לוחות הברית.

בהייתו תינוק, כלומר בשנת 1932, עלו הוריו, בתיה לאה ושמעון אהרון הרשקוביץ, לארץ והתיישבו בחיפה. האב היה רב, ואמו דאגה לפרנסה. "אמי אמרה לאבי: אתה תלמד תורה ואני אעסוק במלאכה, כדי שתוכל ללמוד וללמד. אמי הייתה מורה והיא הייתה המפרנסת הראשית". הוא נזכר בערגה בחיפה. אחד הסיפורים שהוא זוכר הוא שבעל-בית אחד בקרבת מקום מגוריו, עורך דין במקצועו, התאבד. זאת משום שהוא הגיע למסקנה שהבית הוא עקום. "הבית בכלל לא היה עקום. וזה היה בחיפה למטה ולא על ההר".

יש לי זיקה לחיפה ואנשים שאני מכיר, או שמוזכרים אצלי הם מחיפה. "חיפה היא מקום טוב לבוא ממנו" - אמירה בהשאלה ממקום אחר. חבל. חיפה היא עיר יפהפייה שלא מיצתה את הפוטנציאל שלה. באתי באונייה לחיפה, לחמתי במלחמת העצמאות לשחרור חיפה, התיידדתי עם השחקן שמוליק סגל החיפאי, עם פרופסור ישעיהו (שייקה) תדמור, חוקר אתיקה וחינוך, אני מכיר את המחזאי והבמאי יהושע סובל, את פרופסור גבריאל (גבי) ויימן מאוניברסיטת חיפה, חוקר תקשורת ידוע, יגאל לוסין ידיד נפש, עיתונאי, מתעד טלוויזיוני לעילא וחוקר היסטורי. זאת עלולה הייתה להיות רשימה על טהרת הגברים, אמלא הצטרפה לחבורה מכובדת זאת שיה מלכין, אישה יפה, בין השאר, בעלת ידע וזיכרון מעורר קנאה. ואפשר שפסחתי על אי אלה שמות. כולם חיפאים. והנה עוד אחד נוסף לרשימה: ישראל הָר, שהיה חיפאי.

ישראל הרשקוביץ-הר לא למד במערכת החינוך. הוא למד בבית הספר של החיים מאז ילדותו. אביו לא כפה עליו את הלימודים בבית הספר. "הוא אמר לי: 'לך בדרכך, אבל אל תשכח מאין באת'". ישראל לא שכח ולא למד. הוא למד עברית ברחוב, כשם שהוא למד ערבית ברחוב הערבי בחיפה. הוא ידע שהמרשל פילסודסקקי הוא מנהיג פולין, כי באחד מלוחות השנה של ההורים הופיע המרשל בכל הדרו על הסוס (ששמו היה kasztanka - ערמוני - צ.ג).

בכל זאת, משום מה הוא לא הזכיר בשיחתו איתי את עובדת היותו התלמיד הצעיר ביותר של "חזון איש". חזון איש, ר' אברהם ישעיהו קרליץ, נחשב לאחד מגדולי הפוסקים במאה העשרים. הוא היה גאון הן בזיכרון הבלתי רגיל שלו והן בתפיסתו את היהדות על כל המורכבות שלה. בן-גוריון החילוני המושבע בא לבקרו בביתו בבני ברק כדי לדון אתו ביחסים בין חילונים לדתיים בישראל. ובפגישה הזאת אמר החזון איש לבן-גוריון שצריך למלא את "העגלה הריקה" והכוונה שזאת הקיימת, בארץ - ריקה מיהדות.

ואם ישראל הרשקוביץ למד אצל "חזון איש", זה סימן למה ציפו מן הנער. אני כאמור מצאתי זאת במקור אחר ולא מפיו. אבל בשיחה איתי הר ראה לנכון להדגיש כי בהיותו נער הוא הרבה לשוטט. "אבל תאמין לי בשוטטות הזאת למדתי הרבה. ביקרתי במקומות שונים בארץ. ביקורתי לעתים קרובות בקריית חרושת. כנראה שהיו דברים ואנשים שמצאתי בהם עניין. אתה רואה דברים, אתה מתרשם מדברים, אתה עוד לא כותב, אבל אני בטוח שאי שם כבר היה קיים אצלי בית דגירה לשירה". האיש ללא ספק יכול היה לעמוד בגיל צעיר יותר בפני תלמידי אוניברסיטה ולהרצות על שירה ומשוררים.

מכיוון שבזמן נעוריו הארץ הכינה את עצמה למלחמת שחרור ישראל הרשקוביץ התגייס ל"הגנה" ואחר כך לאצ"ל, הארגון הצבאי הלאומי מיסודה של התנועה הרוויזיוניסטית. זאת, לא משום שהוא האמין באידיאולוגיה הימנית, אלא מצא חן בעיניו התואר "מעמד" שאצ"ל השתמש בו, ופירוש הדבר "ממעמד לעם". עם הקמת המדינה בעת שירותו בצה"ל הוא הוצב כאחד משומרי ראשו של בן-גוריון.

אמור לי, ישראל, האם בעת השמירה על בן-גוריון, הזקן פתח איתך באיזו שיחה?

"בכלל לא. בן-גוריון לא הסתכל לאחור. הוא לא שם לב לצל שלו ולא שם לב לשומרי הראש".

אבל אתה סיפרת לי שנעלת סנדלים גם בחורף ובן-גוריון שם לב לזה.

"נכון והוא אמר לפרס שידאג לי לנעליים".

ואת פולה הכרת?

"בוודאי שהכרתי".

היא זאת שהלכה אחריו כל הזמן וניסתה לשמור עליו.

"היא לא ניסתה - היא שמרה עליו, כמו על ילד. היא הייתה גם גבוהה ממנו".

לאחר השחרור הוא שימש כאתת מורס על אוניות, בעיקר בקווים לאפריקה. אבל גם שם הוא מצא זמן לכתוב שיריו. המלחים קראו לו sparky - ניצוץ. הוא הדליק אותם, הוא היה מוכן לעשות כל דבר שיכול היה וגם לעזור לאחרים. "פעם עגנה האונייה באקרה בירת גאנה. נקראתי לרדת בסולם יעקב ולהיכנס למים, שם צפו קורות עץ. מסביב עמדה חבורה של פועלים שחורים, שיכורים כלוט ששאבו את היין מחביות. אני הייתי צריך לבדוק את כמות הקורות שעלינו להעלות לסיפון. אנו תמיד יצאנו ריקים וחזרנו מלאים עם חומרי גלם מאפריקה. מישהו היה חייב לעשות זאת". על הרפתקאות אחרות בים הוא אינו מרבה לדבר.

"איזה מצב"
הר וספרו [צילום: צבי גיל]

לאחר שירד ליבשה לתמיד, הוא עסק בכתיבה ובעריכה עשרות שנים. במשך שלושים שנה, החל משנת תשכ"ד, ערך את ספריית תרמיל של צה"ל, שבמסגרתה יצאו כ-200 ספרי כיס ממיטב הקלאסיקה של הספרות העולמית; הצטרף למערכת הוצאת "קשב לשירה", שבמסגרתה יצאו לאור השלישי והרביעי שבספרי שיריו. בשנת 2006 הוענק לו במסגרת פסטיבל השירה במטולה פרס טבע לשירה. "הישראליות של ישראל הר ניכרת בהדרה: יסודה באיזו מזיגה אמיצה בין נוף הארץ והיישוב ובין רבדים ארכאיים, בעיקר מקראיים, של העברית. השורות קטועות, התחביר שבור ועם זאת הם נושמים עבריות עמוקה, שקועים בדפוסים של העברית לדורותיה ובאותה שעה עושים בה כבתוך שלהם, בחופש סוברני של משורר מודרניסטי" - נאמר בהחלטת שופטי הפרס. מאז הוא עוסק אך ורק בכתיבת שירה, והספר האחרון שפרסם שמו "הספר השישי" בהוצאת "קשב" - 2013.

בפתיחת הספר "שלוש מחוות" - שירים. של אבא קובנר - "אדם בליל", של איתמר יעוז קסט - "פרפר הלילה", ושל יגאל תומרקין - "קבורת חמור". כל שאר השירים - 261 במספר - הם של ישראל הר.

השיר הראשון שכתב ולא בספר הזה - והוא משום מה משך את תשומת לבי, כי מקופלים במילים ספורות מהות החיים והמוות, כפי שהם בפועל בבחינת "על כורחנו אנו נולדים וחיים ועל כורחנו אנו מתים". שם השיר הוא "פטור".

"פטור"

אבי הרב
ואימי הצדקת
עסוקים בשבעה עשר
ואותי
קברו מחוץ לגדר

רודפים אבות ואימהות אחר פרנסה
ברגעים שבינתיים
מתפללים לאלוהינו שבשמים
שירבה זרעינו וכספינו
כחול על שפת הים
ואני הבכור
פטר כול רחם
פטור מתפילתם
ומעונשם.

הגיע הזמן לבקש ממנו חתימה על הספר שרכשתי, בסך 130 שקלים, כולל חתימה, ספרו האחרון, "הספר השישי", והוא חתם: "לידידי צבי גיל, עיתונאי וסופר... שלא נדע מצרות...".

מכאן למדתי מה דעתו על העיתונאי, אך בכל זאת רציתי לשמוע ממנו מה דעתו על המציאות בארץ היום:

ומה דעתך על המצב? שאלתי את ישראל הר.

"איזה מצב?" הוא שואל, והוא יודע בדיוק למה התכוונתי.

אני הייתי חוזר על האמירה שלו, ורק שם בסוף סימן קריאה: "איזה מצב!!!"

אבל הוא כנראה מרגיש כתושב שבא ממקום אחר, אפשר מכוכב לכת אחר. הדירה ברחוב שמריהו לוין 15 היא בסיס נחיתה והמראה שממנו הוא נוסק לעולמות שלו וחוזר מדי פעם בפעם, ועומד בפתח ביתו כאשר יש לו בעיה במחשב. הודות לכך, יכולתי אני כאן, למטה
, לדובב אותו.

תאריך:  24/11/2013   |   עודכן:  24/11/2013
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החלמאי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. בן-יוסף
26/11/13 04:36
2
אסתר ויתקון
27/11/13 13:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כולנו מכירים את הקושי הבריאותי באוכל מטוגן. סופגניות ולביבות לחג החנוכה מזוהות באופן מובהק עם מזון שכזה. כלי המטבח המוצעים כיום הם בעיקר מחבתות וסירים לטיגון עם ציפוי קרמי או לחלופין ציפוי נון-סטיק (לא דביק) לנוחות המשתמש ולקבלת תוצאה דלת שומן.
24/11/2013  |  דוד שאול  |   כתבות
בידיעות אחרונות ו"ישראל היום" יש מקום לידיעות שווא הארץ מקדיש כפולת עמודים שלמה לאירוע בלתי דרמטי וחסר משמעות דב לאוטמן מקבל מידיעות אחרונות כבוד מלכים
24/11/2013  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
האיסלאם הפוליטי יוצר במדינות ערב גהינום חסר תקווה "תגידו אתם לאן ישובו המוחות שנטשו את ארצות מולדתם ומצאו מקלט ונחת במערב? האם ישובו למדינה שנשיאה ושר התעמולה שלה מאיימים להבעיר את המזרח התיכון באש תופת אם מישהו יחשוב לפעול נגד חיסול העם הסורי בנשק כימי וקונבנציונלי?"
24/11/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
מבחינת המשמעות הלשונית, השם דאעש הוא ראשי תיבות של "דולת אלאיסלאם פי אלעראק ואלשאם" - "מדינת האיסלאם בעירק וסוריה הגדולה" - ארגון סוני סלפי המסונף לאל-קאעידה.
24/11/2013  |  מרדכי קידר  |   כתבות
ממשלת ישראל שאימצה מחדש את מדיניות הדיאלוג הדיפלומטי הישיר עם הרשות הפלשתינית, מקפידה על המשך שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרשות וממשיכה לתמוך במערכות הכלכלה שלה בציפייה להסדר של קבע. במקביל, נראה כי ראשי הרש"פ נוקטים שיח שונה שנועד לקעקע ולחסום הישגים אפשריים של המשא-ומתן עם ממשלת ישראל, על-ידי טיפוח "ההתנגדות העממית" ביהודה ושומרון.
22/11/2013  |  נחמן פביאן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il