|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

המספרים לא טועים

האנליסט והסופר דיוויד גולדמן מנתח כבר שנים את המתח התרבותי והדמוגרפי בין המערב לאיסלאם בראיון עמו, לרגל צאת ספרו "ציביליזציות גוועות" בעברית, הוא מגלה: "שיעור הילודה יורד גם במדינות המוסלמיות; אירן נחושה כי היא כעת בשיא כוחה הדמוגרפי - אבל היא מתכווצת" הוא טוען כי "אובמה חושב שבשל התלות של ישראל בארה"ב, אפשר לכפות עליה להיות חלק מהניסוי החברתי שלו" ומבהיר: "אין ספק שמבחינה דמוגרפית, ישראל היא החברה המצליחה ביותר בעולם המפותח"
03/01/2014  |   דרור אידר   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
"אף מדינה ענייה לא יכולה להתמודד עם שינוי דמוגרפי קיצוני". דיוויד גולדמן [צילום: מן הטלוויזיה]

מבט אחר על המציאות. כריכת "ציביליזציות גוועות" בהוצאת "סלע מאיר"

השיחה עם דיוויד גולדמן גולשת לעולמות ולזמנים שונים; ככה זה עם אינטלקטואל רחב יריעה כמוהו, שעוסק בתרבויות שונות ומנתח אותן בפרספקטיבות שונות. לצד פעילות הכתיבה הענפה שלו, הוא מספיק גם לתפקד כאנליסט וכמנהל הפעילות האמריקנית של בנק ההשקעות "ראוריינט". בעברו כיהן כראש מחלקת מחקר האג"ח בבנק אוף אמריקה ונבחר על-ידי Institutional Investor לנבחרת הכוכבים של האנליסטים בארה"ב.

גולדמן כתב במשך שנים עבור המגזין היוקרתי "פורבס", וכן פירסם טור פופולרי ב"אסיה טיימס" תחת שם העט "שפנגלר". אוסוולד שפנגלר, מחבר "שקיעת המערב" שפורסם לאחר מלחמת העולם הראשונה, היה כנראה הראשון שטען שהמודרניות תגרום לירידה דמוגרפית שתביא לשקיעת הציביליזציה המערבית. בספרו עתיר הנתונים, מציע גולדמן ראייה אחרת של המציאות ההיסטורית החדשה המתעצבת לנגד עינינו. לאחרונה, ספרו של גולדמן, "ציביליזציות גוועות: מדוע אירופה והאיסלאם נעלמים?" יצא בהוצאת "סלע מאיר", בתרגומו של אורי רדלר.

נקודת המוצא האינטלקטואלית של גולדמן הייתה ההבחנה שמדינות גדולות במערב הולכות ונעלמות. "חקרתי את הסיבות לכך", הוא אומר בפגישה עימו, שנערכה בירושלים, בעת ביקורו בישראל. "בשנים האחרונות נעשו מחקרים רציניים הקושרים בין דת ופוריות. אני לא חושב שהעניין הוא דתי, אלא תחושה של ביטחון בעתיד. אמונה דתית היא אחד הביטויים לביטחון בעתיד".

בכל הקשור לאיסלאם, הפתעת אותי. זה שאירופה שוקעת מבחינה דמוגרפית, ידוע מזמן, אבל גם המוסלמים?

"שיעור הילודה המוסלמי יורד אפילו באירופה, באופנים שונים. הגורם לירידה בפוריות ברחבי העולם המוסלמי הוא אוריינות. ניתן להסביר סטטיסטית 60 אחוזים מהבדלים בפוריות על בסיס ידיעת קרוא וכתוב. במקומות שבהם יש נתונים מפורטים ואמינים, אירן או טורקיה למשל, רואים פער גדול מאוד בפריון בין בוגרות חינוך יסודי, השכלה תיכונית או השכלה גבוהה. זה גם מה שקורה בישראל, וביהודה ושומרון. אני יודע שנושא התכנסות הפריון שנוי במחלוקת. אבל ברור שחלה התכנסות".

מה קורה באירן?

"במקרה של אירן, יש תופעה מדהימה שלא נצפתה מעולם בהיסטוריה. האירני הממוצע מגיע ממשפחה של כשבעה ילדים. כיום, בקרב האירני הממוצע, להוציא מספר מיעוטים, הפוריות היא

1.7-1.6. מנהיגי אירן מדברים על כך בפומבי והתקשורת מזהירה מפני קטסטרופה דמוגרפית. גם למערב בעיה דמוגרפית, אך יש הבדל בין מדינה עשירה לענייה. אם המגמות הנוכחיות תימשכנה, באירן של שנת 2040 יעמוד חלק הקשישים הסיעודיים על 30 אחוזים, וזה במדינה עם עשירית הכנסה לאדם יחסית לארה"ב! לעבור מ-8 אחוזים נתמכים סיעודיים ב-2005 ל-30 אחוזי תלות ב-2040 זה אסון. אף מדינה ענייה לא יכולה להתמודד עם בעיה כזאת".

"חלון הזדמנויות אירני"

"ממשל אובמה מאמין שיש לאירנים סיבה להיות חשדנים כלפי המערב. לעצמי, אני חושב שהסנטימנטליות והאידיאולוגיה של הנשיא משבשות את שיקול דעתו"

גולדמן אומר כי אינו סבור שהדמוגרפיה היא גורל, אבל לדבריו "היא גורם מכריע בחישובים האירניים. הם בשיא כוחם עכשיו; יש להם דור גדול של צעירים. הם מרגישים שיש להם הזדמנות היסטורית לבסס את הדומיננטיות השיעית במזרח התיכון. אם הם יאבדו את ההזדמנות הזאת כעת, היא עלולה לא לחזור לעולם. אז נכונותם להסתכן רק גדלה, לרבות סיכונים הקשורים לפיתוח נשק, תמיכה בטרור, התערבות בלבנון, בתימן, באפגניסטן ובמקומות אחרים".

וזה מתוך ההבנה שלהם כי אוכלוסייתם מתכווצת?

"הם אכן מתכווצים. האירנים נמצאים בשיא כוחם הדמוגרפי עכשיו. תסתכל על זה מנקודת המבט האירנית - בשכנות אליהם נמצאת פקיסטן ששיעור הילודה בה עדיין גבוה. האוכלוסייה הפקיסטנית בגיל צבא גדולה פי שלושה משל אירן. בעוד דור, הפער יהיה גדול יותר. לפקיסטן יש נשק גרעיני והיא מסוכסכת עם אירן על חבל בלוצ'יסטן. שכנות אחרות של אירן, סעודיה ואזרבייג'ן, גם כן תעקופנה אותה דמוגרפית בתוך דור. אם אירן לא תמקסם את כוחה עכשיו, לא תינתן לה הזדמנות נוספת. אז מנקודת מבט אירנית, יש רכיב מסוים של היגיון בהתנהגותה".

עם זאת, גולדמן סבור כי אין צורך להתייחס לאמונות האפוקליפטיות השיעיות בדיון על אירן. "אם מנהיגי אירן לא יבססו את דומיננטיות ה'סהר השיעי' בחמש עד עשר השנים הבאות, ייתכן שההזדמנות ההיסטורית שלהם תחלוף לנצח. אני חושב שזה מעודד את ההתנהגות ההרפתקנית שלהם והופך אותם למסוכנים יותר. בהתאם לכך, אני חושד שהאירנים רוצים לפתח נשק גרעיני; לא משנה מה הם מצהירים".

כיצד אתה רואה את המו"מ של חמש המעצמות עם אירן?

"האירנים מנסים לקנות זמן להשגת נשק גרעיני. הם מיישמים את האסטרטגיה הצפון-קוריאנית. ברגע שקוריאה הצפונית השיגה נשק גרעיני, כולם הפכו נחמדים אליה. אפילו הסינים פוחדים להתעסק איתה. אם חלילה אירן תשיג נשק גרעיני, זה יהיה אסון אמיתי ובעיה בלתי פתירה. כאמריקני, דעתי היא שארה"ב צריכה לעצור אותם בכל דרך, כולל שימוש בכוח, כדי לסכל את תוכנית הגרעין".

איך אתה מסביר את התנהגות ממשל אובמה בנושא?

"אני חושב שיש לאובמה רגש עמוק נגד הקולוניאליזם. בספרו האוטוביוגרפי 'חלומות מאבי' הוא כותב שבאינדונזיה אנשים היו עניים מאוד, ייתכן שנדרשו לשאת במשך שעות עצי הסקה לבשל ארוחה, אבל היו להם תרבות ומסורת ותחושת זהות שהאמריקנים חסרים. הוא די גלוי בהזדהותו עם עמי העולם השלישי במאבקם בקולוניאליזם. זה הרקע המשפחתי שלו. אביו הביולוגי היה מרקסיסט מוסלמי מקניה. גם אביו החורג היה מוסלמי, ואמו בילתה את חייה בהגנה על בעלי מלאכה מקומיים באינדונזיה כנגד הגלובליזציה. זה היה חינוכו.

"לכן, אני חושב שאובמה ייתן לאירנים ליהנות מהספק. הוא ודאי סבור שהמערב שגה בהדחתו של מוחמד מוסאדק (ראש ממשלת אירן בראשית שנות ה-50). ה-CIA בצעד יוצא דופן הוציא הודעת התנצלות על הפלת מוסאדק. ממשל אובמה בבירור מאמין שיש לאירנים סיבה להיות חשדנים כלפי המערב. לעצמי, אני חושב שהסנטימנטליות והאידיאולוגיה שלו משבשות את שיקול דעתו".

"באמריקה הזהות נשחקת"

בספרו, מבקר גולדמן את מדעי המדינה ואת הניסיון האמריקני להכניס תרבויות, ציביליזציות ועמים תחת קורת גג רציונליסטית אחת. "היה קונצנזוס בין דמוקרטים לרפובליקנים שאפשר לייצא את המערכת הפוליטית האמריקנית, שאם נקים מוסדות דמוקרטיים, זה כבר יביא לשינוי עמדות", הוא אומר, "במונחים מרקסיסטיים: ההוויה קובעת את ההכרה. כאשר פרץ האביב הערבי זו הייתה הדעה השלטת בארה"ב - שאם תהיה דמוקרטיה איסלאמית, היסודות הדמוקרטיים כבר יכריעו את הגורמים האיסלאמיים, ושההתפתחות הטבעית של העולם הערבי תידמה לטורקיה. כפי שראינו לאחרונה, טורקיה איננה סיפור הצלחה דמוקרטי".

מה עוד אפשר ללמוד מהתהפוכות בעולם האיסלאמי?

"האביב הערבי קרס לחלוטין; מצרים קיבלה כנראה את העסקה הטובה ביותר שיכלה לקבל מהגנרלים, בתמיכת ערב הסעודית. זו מדינה שלא יכולה להאכיל את עצמה. הסעודים מוכנים לסבסד את הגנרל סיסי; לא את מורסי. אבל כפי שאתה יודע, הן ממשל אובמה והן אישים רפובליקנים גינו את ההשתלטות הצבאית במצרים, בטענה שעצרה את התפתחות הדמוקרטיה המצרית. בעיניי, זו חולשה אמריקנית אופיינית. זו אינה השקפה דמוקרטית או רפובליקנית, אלא ראייה מעוותת של העולם.

"באמריקה כל הצדדים הללו מסתדרים היטב. אנחנו מסתדרים מצוין עם מוסלמים, הינדים וכדומה. כתוצאה מכך, אנחנו מניחים שאם כולם מסתדרים כאן, למה לא יוכלו להסתדר גם מחוץ לאמריקה? אבל חייבים לזכור שלאמריקה היסטוריה שונה מאוד. לאנשים שהגיעו לאמריקה לא היה אכפת מזהותם האתנית. באמריקה, הזהות האתנית נשחקת. מוסלמים אמריקנים משכילים ומרוויחים יותר מאמריקנים אחרים. הם אינם יכולים לשלוט בילדיהם כפי שעושים במדינה מוסלמית. אז למרות כמה קיצונים מוסלמים באמריקה, מדובר במיעוט שקל להסתדר איתו ושבחר להיות אמריקני. זה לא בהכרח נכון עבור אלה שנשארו בארץ המוצא".

כיצד זה, שמבין כל בעיות העולם, מזכיר המדינה של ארה"ב מתרכז בעיקר בסכסוך בינינו לפלשתינים?

"מכיוון שהוא חושב שאפשר ללחוץ על ישראל. ארה"ב חסרת אונים בעירק ובמרכז אסיה. ביחס לאירן אובמה לא עושה דבר, אבל חושב שבשל התלות של ישראל בארה"ב, אפשר לכפות עליה להיות חלק מהניסוי החברתי שלהם. זהו ניסוי חברתי אוטופי גדול. זה מה שאנשים כג'ון קרי עושים - מנסים להפוך את העולם לטוב יותר על-ידי אילוץ אנשים להתאים עצמם לנטיות האידיאולוגיות שלהם.

"זה באמת מצב נורא עבור ישראל, מכיוון שישראל זקוקה לארה"ב. אני לא מתערב בפוליטיקה הישראלית, אבל מבחינה הגיונית זה יהיה מסוכן מאוד אם ישראל תסכים לקרי. אם יהיה הסדר כפוי, וישראל לא תסכים לו, יהיו עונשים, סנקציות. עדיף לקבל עונשים מאשר להתאבד. אני חושב שהמצב ממש מביש".

היכן יהדות ארה"ב בסיפור הזה?

"אני מאוד מאוכזב מהקהילה היהודית בארה"ב. הנתונים מראים שהיהודים הליברלים יהיו בקרוב יהודים לשעבר. שיעור נישואי התערובת, ההתבוללות, אובדן הזהות היהודית הוא חסר תקדים. יהדות אמריקה נעלמת בהדרגה בתוך האוכלוסייה הכללית".

הכישלון של טורקיה

"הרעיון של הזדהות עם העם היהודי נתפס באמריקה כהזדהות אתנית. בקרב הדור הצעיר קיימת מבוכה כלפי התשוקה, האמביציה והאינטנסיביות הישראליות"

גולדמן אינו נתפס לסטיגמות פוליטיות ולאומיות, ודאי שלא לגבי עצמו. "אני מהשמאל החילוני בעצמי", הוא מספר, "נולדתי בעיר ניו-יורק כמו רוב היהודים, היהדות שלי הייתה מוגבלת לסוג מסוים של טקסים.

"האמריקנים נתונים ללחץ עצום להיטמע ולהיות חלק מהמסה הכללית של האומה. הרעיון של הזדהות עם העם היהודי נתפס באמריקה כמו הזדהות אתנית. בקרב הדור הצעיר קיימת מבוכה כלפי התשוקה, האמביציה והאינטנסיביות הישראליות. יש פה שוני תרבותי גדול".

אפשר להשוות את מעמדם של יהודי ארה"ב לזה של יהודי גרמניה בסוף המאה ה-19. קיימים קווי דמיון לא מעטים.

"אתה צודק. אם יהודים אמריקנים 'זונים אחרי אלוהים אחרים', האל הזה הוא (עמנואל) קאנט; הרעיון של שלום עולמי והמחשבה שהרציונליזם יפתור את כל הבעיות. זו האידיאולוגיה השלטת. קאנט היה תחליף אֵל עבור יהודים גרמנים החל מהרמן כהן ואילך. למרות שרוב היהודים האמריקנים אינם יודעים מיהו קאנט, הם אימצו את דרך חשיבתו. זו הסיבה שכתבתי את הספר הזה".

גולדמן מקפיד לדבר על היחס בין האמונה הדתית לבין המשטר הפוליטי ועל ההבדל בין התרבות היהודית-נוצרית לזו המוסלמית. "הזכרנו את ההבדל בין חברה המבוססת על הברית (covenantal society) לכזו המבוססת על זהות קולקטיבית. הרעיון של ערך אינדיבידואלי לאדם באשר הוא אדם הוא יסוד ביהדות. הרעיון הבסיסי ביהדות הוא שהברית היא שותפות בין אלוהים ואדם; אלוהים מואיל להיות שותף עם האדם. לאדם יש תכונות אלוהיות שלמעשה הוא יכול לשנות את הטבע. רעיון הברית המשיך גם לנצרות", הוא אומר .

"הרעיון המוסלמי הופך את אלוהים נשגב לחלוטין, מרוחק לגמרי. האדם הוא כאן למטה. אלוהים הוא רב עוצמה באופן מוחלט ויכול באופן שרירותי להעביר ולשנות את חוקי הפיזיקה. אלוהים מחליט מה יקרה מרגע לרגע. אם אני יורה כדור והוא עובר בראש שלך, זה רצונו של אללה. אין לנו בחירה אישית אמיתית. האיסלאם אינו אוהב את הרעיון של חופש הפרט, הגדרה עצמית או יצירתיות של הפרט. זה כ-900 שנה האיסלאם אינו מחדש כמעט דבר במדע, באמנות, בספרות או מבחינה פוליטית. שלא כמו החברות היהודיות והנוצריות על כל פגמיהן".

מה זה אומר על האיסלאם?

"אין זה אומר שדמוקרטיה מוסלמית היא בלתי אפשרית, אבל מעולם לא ראינו דוגמה אמיתית לכך. טורקיה הייתה אמורה לשמש דוגמה אך מתברר שהיא לא. דמוקרטיה אינה מערכת קלה לשימור. דמוקרטיה פירושה: אני מצביע למישהו שאינני מכיר, לא חבר משפחה. האדם שבחרתי נוסע לעיר הבירה, מרחק מאות קילומטרים, ונושא ונותן עם אנשים אחרים שנבחרו בדרך דומה. קבוצת האנשים הזאת עשויה להגיע להחלטה שאני מתעב, אבל מכיוון שאני מאמין בתהליך, אהיה נאמן להחלטה.

"בחברה המוסלמית לעומת זאת, הזהות היא קודם כל שבטית. אף אחד לא סומך על אדם שאינו מכיר. אנשים מגדירים את האינטרסים שלהם במונחים של האינטרסים של הקבוצה שלהם. הרעיון של תהליך פוליטי וחקיקה הוא מופשט לחלוטין. קשה לזכות בסוג כזה של נאמנות. הרעיון של נתינת אמון בסוג הפשטה כזה דורש אמונה דתית או משהו הדומה לאמונה בכבוד ובמוסר של האדם. זה הרעיון המערבי".

איזו מדיניות אתה מציע לארה"ב ולמערב?

"זה לא תפקידנו לתקן את המדינות הללו, אלא להבטיח את עצמנו מפני ההשלכות של הירידה שלהן. קרא לזה מדיניות קרת מזג ואינטרסנטית, אם תרצה. המערב אינו מסוגל לתקן את המדינות הללו, כל עוד הן אוחזות באידיאולוגיה המובילה לנפילתן. משום כך, אנחנו צריכים לתגמל את חברינו ולהרתיע את אויבינו. עלינו להבהיר לאירנים שפיתוח נשק גרעיני יגרום להם נזק נורא. אני חושב שהיינו צריכים להשתמש בכוח צבאי כדי להפסיק את פיתוח הגרעין האירני".

איך תשכנע את האמריקני הממוצע שיש לו אינטרס לתמוך בישראל?

"הייתי שואל אותו כיצד ירגיש אם פצצה גרעינית אירנית תתפוצץ בעיר אמריקנית. אירן היא מדינת החסות העיקרית לטרור, כך שאם תשיג נשק גרעיני, גם הטרור עלול להשיג נשק כזה. ישראל היא בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במלחמה נגד הטרור. העובדה שלא היו לנו אירועי טרור המוני מאז 11 בספטמבר אינה אומרת שאנחנו בטוחים. האינטרסים הביטחוניים האמריקניים ממומשים באמצעות הקשרים האסטרטגיים עם ישראל".

מה יש לך לומר לישראלים, כמבקר?

"למרות הבעיות שלכם, על-פי אמות מידה רבות, אתם החברה המצליחה ביותר בעולם. אין ספק שמבחינה דמוגרפית, ישראל היא החברה המצליחה ביותר בעולם המפותח. במונחים של הישגים טכנולוגיים והישגים ​​תרבותיים. ישראל צריכה לחשוב לעומק על מה שעושה אותה מוצלחת ולטפח את התכונות הללו. אל תתרגשו מהביקורת של העולם. היא נובעת מקנאה. היו גאים במה שהשגתם והיצמדו לזהות שלכם, שהיא מקור הישגיכם".

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 3.1.14)
תאריך:  03/01/2014   |   עודכן:  03/01/2014
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המספרים לא טועים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפי אשכנזי
3/01/14 19:22
2
קורןנאוה טבריה
4/01/14 07:45
3
בתיה
6/01/14 21:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
לכבוד השנה האזרחית החדשה, הציג אתר האינטרנט "אל-מוניטור" את 27 תחזיותיו לשנה הקרובה במזרח התיכון, פרי עטם של עיתונאים ברחבי האיזור. הנה עשר המרכזיות שבהן, כולל סתירות בין החוזים השונים. שהרי במזרח התיכון, הדבר היחיד שניתן לצפות בוודאות הוא חוסר ודאות.
03/01/2014  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
שני סרוגים הגיעו השבוע אל הכותרות – והתהום הרובצת ביניהם עמוקה עד כדי כאב. האחד שתרם ימים ולילות לביטחון ישראל, אך בתמורה נבגד והושפל בידי צה"ל והמדינה והושלך למולך השמאל הקיצוני; והשני שפוגע בזדון לב פעם בפעם בביטחון ישראל, ואין מי שיעז לסכור את פיו ו/או להשליכו לכלא, כפי שנהגה המדינה כלפי קודמיו העבריינים.
25/12/2013  |  מנחם רהט  |   מאמרים
הבית הלבן הודיע כי הנשיא אובמה ישתמש בזכות הווטו שלו אם יאשר הקונגרס את הצעת החוק להחריף את העיצומים על אירן אם תפר את הסכם ז'נבה. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי הצעת החוק עלולה לפגוע במאמץ הדיפלומטי למנוע מטהרן נשק גרעיני. הוא הדגיש כי אם ייכשלו המאמצים להשיג הסדר של קבע עם אירן, יהיה אפשר להטיל עליה עיצומים במהרה.
19/12/2013  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
אירן ממשיכה לעבוד על העולם. בשעה שנציגי החברות הבכירות במועצת הביטחון חוגגים בעקבות נכונותה של מדינת האייתולות לדון בהקפאת תוכנית העשרת האורניום, עוסקים מדענים אירניים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות הדרושות לניסוי פצצת אטום ולשיגורה בראשו של טיל בליסטי. הפעם כבר לא מדובר על הסיסמה החבוטה "אטום לצורך ייצור אנרגיה חשמלית", אלא על נשק גרעיני התקפי המהווה איום לא רק על ישראל אלא על כל מדינות המזרח התיכון, כולל המדינות האיסלאמיות.
19/12/2013  |  עמי דור-און  |   מאמרים
האם אירן היא רציונלית או לא? פרופ' ישראל אומן, זוכה פרס נובל על מחקריו בתורת המשחקים, טורח להבהיר מדי פעם בתקשורת, כי רציונליות אינה קשורה למטרה שהצבת לעצמך, אלא לאופן שבו פועלים להשגתה. כלומר, אין זה משנה אם המטרה היא להקים עסק חדש, להגיע לירח, לפתח פצצת אטום או לבצע השמדת עם. השאלה אם הגורם המבקש להשיג את המטרה הוא רציונלי או לא רלוונטית רק לתהליך השגתן של אותן מטרות, ובכלל זה שיקולים של עלות ותועלת, ניהול סיכונים, חישובי היתכנות והסתברויות או הערכות של התפתחות תרחישים בדרך.
13/12/2013  |  דורון בקל-איילון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
פקחי סבא"א ביקרו במפעל המים הכבדים  /  איציק וולף
פרס: הצעות קרי לערבות ביטחונית טובות  /  הלל קורן
הגנרל אלן עיצב תוכנית למדינה פלשתינית  /  איציק וולף
ביצים עזובות  /  מרדכי קידר
אפשרויות הפעולה מול 'אירן המתחדשת'  /  דר' עופר ישראלי
פול גז בניוטרל  /  רפי לאופרט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il