|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קו 3 של המטרונית בתחנת גשר פז [צילום: שמואל וולף]
מחיר הפאשלות של יפה נוף ומשרד התחבורה

מטרונית במקום רשת רכבות קלות

מבקר המדינה מצביע על מחדלים וטעויות בתחומי התכנון, הניהול, הפיקוח והבקרה שנעשו בפרויקט המטרונית וגרמו לבזבוז מאות מיליוני שקלים אם לא למעלה מכך מכספי ציבור ולפגיעה בתושבים, שיכלו ליהנות מרכבות קלות במקום אוטובוסים
22/01/2014  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2012)   |   תגובות
אבני דרך בפרויקט המטרונית
  • 1997 – הושלמה תוכנית האב לתחבורה במטרופולין חיפה, ונכללה בה המלצה להקמת מערך רב-קיבולת להסעת המונים.
  • 2000 – צוות תוכנית האב לתחבורה הפועל במסגרת חברת יפה נוף מתחיל בתכנון מערכת הסעת המונים.
  • תחילת 2001 – לשכת התכנון המחוזית של מחוז חיפה במשרד הפנים מטילה על הצוות להכין תוכנית אב למערכת רכבת קלה שתתוקצב לשנת 2025 ואף יותר, בתחומי חיפה, קריית אתא, קריית מוצקין, קריית ביאליק, טירת הכרמל ונשר, וכן תמ"מ [תוכנית מתאר מחוזית] חלקית לרכבת קלה [בשונה מפרויקט המטרונית, בתוכנית האב נכללו הערים טירת כרמל ונשר, וקריית ים לא נכללה בה].
  • נובמבר 2001 – ועדת ההיגוי המחוזית מאמצת את תוכנית האב לרכבת קלה ומודיעה על תמיכתה "בקידום הסטטוטורי של השלב הראשון".
  • יוני 2002 ופברואר 2003 – הצוות מציג לוועדת ההיגוי המחוזית שתי טיוטות של תוכנית אב לרכבת קלה. בשתיהן המלצות להקמת שישה ושמונה קווים של רכבת קלה בהתאמה. בשנים שלאחר מכן ממשיכה יפה נוף בתכנון מערכת הסעת ההמונים במטרופולין ובבחינת חלופות טכנולוגיות להפעלתה. במקביל החלה החברה בביצוע עבודות תשתית לשיפור מערך התחבורה הציבורית במטרופולין.
  • ינואר 2003 – המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מאשרת להפקדה את תוכנית המתאר המחוזית למחוז חיפה (תמ"ם 6), אך קובעת תנאים מחמירים לגבי מערכת הסעת המונים, כדי שהתוצאה תהיה טובה.
  • יוני 2003 – יפה נוף מציגה לוועדת ההיגוי המחוזית דוח השוואת חלופות בין אוטובוסים רגילים, רכבת קלה
    (LRT) ורכבת המאה ה-21 (BRT) (להלן - החלופות הטכנולוגיות), ממנו עולה שחלופת הרכבת הקלה היא הטובה ביותר.
  • ינואר 2004 – ממועד זה והלאה לא דנו ועדת ההיגוי המחוזית ולשכת התכנון המחוזית בפרויקט, ויפה נוף לא ביצעה את החלטות ועדת ההיגוי המחוזית: לא הכינה תוכנית מתאר למערכת הסעת המונים במטרופולין חיפה, ואף לא סיימה את הכנתה של תוכנית האב. חרף זאת, יפה נוף המשיכה לקדם את פרויקט המטרונית בלי לקבל את אישור הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.
  • מרס 2005 – יפה נוף מפרסמת לראשונה תוצאות בדיקת כדאיות כלכלית על-פי נוהל פר"ת של מערך ה-BRT. בבדיקת הכדאיות לא נבחנה עלות מחזור החיים של הפרויקט (עלויות הקמה ותחזוקה שמצטברות לאורך חיי הפרויקט).
  • אוקטובר 2007 – המשנה למנכ"ל משרד התחבורה ורפרנט תחבורה מאגף התקציבים במשרד האוצר סיכמו על ביצוע הפרויקט במתכונת המורחבת בהתקיים שלושה תנאים – מתן אישורים כנדרש, בדיקת כדאיות כלכלית משלימה (לא בוצעה) אישור תקציבי מהאוצר. בשנים 2012-2007, יפה נוף מגדילה כמה פעמים את אומדן העלות של הקמת התשתיות בפרויקט ללא מתן פירוט מלא לגבי התוספת לעלויות והסיבות לכך.
  • 2007 – משרד התחבורה מתקצב את הקמת התשתיות בפרויקט בכ-540 מיליון ש"ח. במהלך ההקמה גדלה באופן משמעותי עלות הפרויקט, וביולי 2013 הסתכמה בכ-1.59 מיליארד ש"ח. על-פי נתוני יפה נוף, עד סוף פברואר 2013 בוצעו בפרויקט עבודות בהיקף כספי של כ-1.15 מיליארד ש"ח, ויתר העבודות להשלמת התשתיות מוערכות בכ-442 מיליון ש"ח.
  • ינואר 2008 – ועדת המשנה של ועדת המכרזים אישרה את ההצעה לביצוע הפרויקט במתכונתו המורחבת.
  • יוני 2008 – בוועדת המכרזים הוצגה פריסת קווי המטרונית במתכונתם החדשה כ"רקע כללי על הפרויקט", וכלל לא הועמדה להצבעה ולאישור.
  • יולי 2009 – חברת יעוץ המייעצת למשרד התחבורה מאז 2005 הציעה להרחיב את ההסכם כך שיכלול גם פיקוח ובקרה על פרויקטים שמבוצעים עבור המטרונית.
  • אוקטובר 2009 – החשב הכללי באוצר הודיע לחברת הייעוץ כי ועדת המכרזים הבין-משרדית החליטה להרחיב את ההסכם עמה על-פי החלופה שאינה כוללת פיקוח על פרויקט המטרונית.
  • פברואר 2011 – משרד התחבורה ויפה נוף חתמו בדיעבד על "חוזה מסגרת למתן שירותי ניהול פרויקטים תחבורתיים במטרופולין חיפה".
  • מאי 2011 – הממשלה וחברת הייעוץ חותמות על הסכם חדש שלפיו גם פרויקט המטרונית יהיה כלול. משרד התחבורה נזכר להקים ועדת היגוי לפרויקט, שבה גם נציגי המשרד ויפה נוף. לא נמצא כתב מינוי לוועדה המגדיר את תפקידיה. יפה נוף דיווחה בכלליות אך נמנעה מלדווח על התקדמות הביצוע ביחס לתכנון ועל החסמים והחריגות בתקציב ובלוח הזמנים.
  • ספטמבר 2011 – חברת הייעוץ ממליצה כי יפה נוף תמנה מנהל-על שיפקח על הפרויקט.
  • נובמבר 2011 – ערן לויטה מתמנה למנכ"ל בפועל של יפה נוף.
  • דצמבר 2011 – ממשלת ישראל, עיריית חיפה ויפה נוף חתמו בדיעבד על "חוזה להקמה ותפעול של פרויקט המטרונית ומרכז הבקרה במטרופולין חיפה" (החוזה המשולש).
  • מאי 2012 – יפה נוף מתקשרת, באיחור של 5 שנים, עם יועצת חיצונית על-מנת שתנהל בעבורה את הפרויקט.
  • יולי 2012 – חברת הייעוץ ממליצה על מבנה ארגוני חדש ליפה נוף ומוסיפה המלצות לייעול העבודה.
  • נובמבר 2012 – מנהלת הפרויקט לריסה ליאחוביצקי מודיעה למנכ"ל יפה נוף כי בשל חוסר שיתוף פעולה עמהּ מצד גורמים שונים בחברה היא מסירה מעצמה אחריות לניהול הפרויקט בכל הנושאים שאינם בתחום ההנדסה האזרחית.
  • ינואר 2013 – ליאחוביצקי מתריעה לפני יושב-ראש מועצת המנהלים של החברה, ג'אקי ואקים, ולפני המנכ"ל בפועל ערן לויטה, כי הפרויקט נמצא במשבר הן מבחינת לוחות הזמנים והן מבחינת העמידה בתקציב. לדעתה הדבר נבע מליקויים בהליכי קבלת החלטות, באיסוף מידע והעברתו, בתכנון (הפרזה באומדנים), בביצוע (חריגות מוגזמות) ובניהול ההתקשרויות, וכן מחוסר שיתוף פעולה בין גורמים שונים בחברה.
  • מאי 2013 – ערן לויטה מתפטר מתפקיד המנכ"ל בפועל. את מקומו ממלא ישראל גור-אריה. במהלך השבועות הקרובים אמור להיבחר מנכ"ל קבוע.
  • אוגוסט 2013 – תחילת ההרצה באיחור של כתשעה חודשים לעומת תאריך היעד החוזי להפעלתו - נובמבר 2012.
  • 23 בדצמבר 2013 – תחילת גביית התשלום מנוסעי המטרונית, יותר משבועיים אחרי המועד שנקבע.

סכנת בטיחות
בהגבהת פני הרציפים של המטרונית, התעלמו המתכננים ממבנה מראות-הצד של המטרונית; המראות בולטות כ-20 ס"מ מגוף המטרונית וגובה תחתית המראה 1.80 מטר מהכביש. לאחר הגבהת הרציף גובה תחתית המראה הוא 1.50 מטר מפני הרציף, והדבר מסכן את הקהל הממתין על שפת הרציף. במועד סיום הביקורת טרם נמצא פתרון לנושאי נגישות ובטיחות.

דוח מבקר המדינה מצא ליקויים מהותיים רבים בניהול פרויקט המטרונית, אוטובוסים רבי-קיבולת בחיפה ובקריות (BRT), החל בדרג הממשלתי - משרד התחבורה - המשך ברשויות המקומיות וכלה בחברה המבצעת - יפה נוף.

תועלת כלכלית נמוכה

דוח השוואת חלופות שהציגה יפה נוף ביוני 2003 שבדק הפעלת אוטובוסים רגילים, רכבת קלה (LRT) ורכבת המאה ה-21 (BRT) מצא כי לחלופת הרכבת הקלה יש יתרונות של ממש על פני שתי החלופות האחרות. ניתוח העלה שהתועלת הכלכלית למשק מחלופת ה-LRT הייתה אמורה להיות 1.72 מיליארד ש"ח, ואילו מה-BRT רק 464 מיליון ש"ח. אף על-פי כן המליצה יפה נוף בדוח לקדם את חלופת המטרונית. לא נמצאו אסמכתאות לתהליך קבלת ההחלטות שקדם לבחירה בחלופת ה-BRT והנימוקים לבחירה זו. ההתנהלות הכושלת והרשלנית אחר כך גרמה למטרופולין חיפה להפסיד רשת של רכבות קלות שהיו מסייעות הרבה יותר לתעבורה.

משרד התחבורה לא ביצע הליך סדור לבחירת חלופה טכנולוגית לפרויקט ולא קבע לו מסגרת תקציבית כוללת; לא סיכם מראש עם הרשויות המקומיות את תכולת הפרויקט בתחומן ואת שיעור השתתפותן במימונו; ולא קיים פיקוח ובקרה על ביצוע הפרויקט ועל העמידה בלוחות הזמנים ובמגבלות התקציב.

בניגוד לכללי מינהל תקין, ממשלת ישראל, באמצעות משרד התחבורה, ויפה נוף חתמו רק בדיעבד - בפברואר 2011 - על חוזה המסגרת של המטרונית; זאת כ-13 שנים לאחר שהממשלה הטילה על החברה לשמש זרועה הביצועית, וארבע שנים לאחר שהחברה החלה בביצוע פרויקט המטרונית.

הרשויות לא היו צד בחוזה

עיון בחוזה מעלה כי הוא כולל מרכיבים מהותיים, הנוגעים לרשויות המקומיות הנוספות המעורבות בהקמת הפרויקט - קריית אתא, קריית ביאליק, קריית ים וקריית מוצקין, אף שהן אינן צד לחוזה. החוזה אינו כולל תיאור מפורט של העבודות שיבוצעו; הגדרת גבולות לפרויקט; תרופות בגין הפרת חוזה וקנסות בגין אי-עמידה בלוחות זמנים. כך למשל, התחייבה עיריית חיפה לקבל לאחריותה 64 צמתים המצויים מחוץ לתחום המוניציפלי שלה, בלי שהתקבלה לכך הסכמתן של ארבע הרשויות האחרות. המבקר מעיר לעיריות קריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין וקריית ים כי לשם שמירה על האינטרסים שלהן היה עליהן ליזום הסדרה חוזית של הקמת פרויקט המטרונית בתחומן עם משרד התחבורה ויפה נוף.

משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה את הניהול הלקוי של הפרויקט על-ידי חברת יפה נוף. הועלו ליקויים בבדיקת החלופות והכדאיות, בהיערכות הארגונית לביצוע הפרויקט, בחלוקת העבודה בין מהנדסי החברה, בתכנון הכולל והמפורט ללא ביצוע תסקיר בטיחות כולל, בבקרה על השינויים בתכולתו, בעריכת האומדנים לעלותו ובפיקוח והבקרה על ביצועו.

בשל ליקויים אלה לא עמדה החברה בלוחות הזמנים ובתקציב שנקבעו, ובמשך תקופה ארוכה מאוד לא היה בידיה מידע עדכני על מצב הפרויקט לאשורו. ליקויים אלו גרמו, בין היתר, להתמשכות העבודות מעבר למתוכנן ברבים מהמקטעים הנמצאים בסביבה עירונית צפופה ולפגיעה ארוכה ומתמשכת במרקם החיים השוטף של התושבים.

יפה נוף קידמה את פרויקט המטרונית בלי לקבל את אישור הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. היא הסבירה שיועציה המשפטיים אמרו לה שאין חובה להכין ולאשר תוכנית מפורטת ייעודית לפרויקט, וטענה כי אם הייתה מכינה תוכנית מתאר כוללת חדשה, הפרויקט היה מושלם רק בעוד מספר שנים, אם בכלל. הפרויקט לא עבר בקרה מלאה של לשכת התכנון המחוזית, לא הובא לידיעת הציבור, וכך נמנעה מתושבים הרואים עצמם נפגעים ממנו הזכות להגיש את התנגדותם לו. משרד מבקר המדינה העיר גם ללשכת התכנון המחוזית.

יפה נוף לא תיעדה את הדיונים בנושא חלוקת הפרויקט למקטעים וחלוקת העבודה בין המתכננים, והדבר מנע אפשרות לבחון את תהליך קבלת ההחלטות והנימוקים לחלוקה. המבקר מביע תמיהה על כך שאף דיון מהדיונים הרבים שקוימו בנושא לא תועד.

עבירה על החוק

מבקר המדינה מעיר בחומרה לחברת יפה נוף על שהמשיכה בהקמת מסוף הנוסעים צפון הקריות ללא קבלת היתר בנייה מתאים. לדבריו, על יפה נוף, כחברה עירונית המשמשת גם זרוע ביצועית של הממשלה, להקפיד הקפדה יתרה לפעול על-פי חוק.

על יפה נוף היה להשלים את התכנון המפורט המלא של רציפי המטרונית לפני שהחלה בהקמתם. הקמת רציפים זמניים טרם השלמת התכנון המפורט, ללא בחינת ההשפעות התקציביות של פעולה זו, גרמה לבזבוז כספי ציבור. גם מרכז התחזוקה והתפעול (DEPOT) הוקם באיחור של שנה, והמבקר רואה בחומרה ליקוי זה. בנוסף, הפעלת המטרונית החלה טרם השלמת עבודות התשתית בקו לקריית אתא, ובזמן ביצוע העבודות מופעל קו זה בנתיב מעורב, דבר שמשפיע על משך הנסיעה בקו.

משרד מבקר המדינה מעיר ליפה נוף כי הקמת חניוני חנה וסע בשיעור ובפיזור נאותים לאורך תוואי המטרונית היא תנאי הכרחי להצלחת הפרויקט, אולם החברה לא נערכה כראוי לספק את הביקוש. לדבריו, על החברה והעיריות הנוגעות בדבר לבחון את האפשרויות העומדות לפניהן כדי לוודא שהיצע החניונים ומספר החניות בכל אחד מהם יהיו מספיקים כדי לעודד מעבר נוסעים מרכב פרטי למטרונית.

כסף נשפך כמו מים

פרויקט המטרונית שונה מהחלופה שעליה הומלץ בבדיקת הכדאיות הכלכלית. כך למשל, הוארך מסלול הציר הראשי עד למרכזית חוף-הכרמל; נוספו מרכז תחזוקה ותפעול בקריית אתא וציר חדש ממסוף הקריות (כורדני) למרכזית המפרץ דרך קריית ים, קריית חיים ושדרות ההסתדרות.

האומדן לעלות הקמת התשתיות בפרויקט גדל בכ-1.05 מיליארד ש"ח, מהם 605 מיליון ש"ח בגין תוספת עבודות והרחבת תכולת הפרויקט. על-אף חשיבות האומדנים לא נמצאו מסמכים המתעדים את דרך הכנתם. לא נמצא הסבר מפורט לצורך בהגדלות נוספות המסתכמות בכ-444 מיליון ש"ח. השינויים התכופים באומדנים לעלות הפרויקט נובעים, בין היתר, מהכנה לקויה שלהם ומשינויים בתכולת הפרויקט. יפה נוף לא כללה באומדנים שהכינה לפרויקט את כל העבודות הנדרשות להקמתו, ובעקבות זאת הנתונים שהציגה לצורך קבלת ההחלטות לקו בחסר, והחישובים היו מוטים מטה ולא-ריאליים. רק בשנת 2009 היא הכינה נוהל לעריכת אומדן, וגם לאחר קביעת הנוהל היא לא פעלה לפיו.

נמצא כי משרד התחבורה לא בדק ביסודיות את התוספות הנדרשות בעלויות בכל אומדן חדש, לא דרש פירוט לאומדנים ולא בחן אם השינויים הדרושים נוגעים ישירות לפרויקט ואם הם חיוניים. יפה נוף ועיריית חיפה לא עדכנו את משרד התחבורה בנוגע לתוספת התקציבית הנדרשת בסך של כ-415 מיליון ש"ח טרם חתימת החוזה המשולש ולא עדכנו בהתאם את הנתונים בנספחי לוחות הזמנים והמימון.

משרדי התחבורה והאוצר לא קבעו לפרויקט מסגרת תקציבית כוללת. אף במועד סיום הביקורת, שבו נמצא הפרויקט בשלבים מתקדמים מאוד, טרם אושר לו תקציב סופי.

ללא חברת יעוץ ובקרה

מינהל תשתיות ותיאום תחבורתי במשרד התחבורה מבצע פיקוח ובקרה על פרויקטים תחבורתיים באמצעות חברת ייעוץ. אולם ההסכם מול אותה חברה לא כלל את המטרונית עד מאי 2011, שנתיים אחרי הבקשה להרחיב את ההסכם. חברת היעוץ קבעה כי "ניתן להבחין שיפה נוף לקחה על עצמה עבודות שאינן קשורות ישירות למטרונית, בין אם כדי לקבל הסכמות של העיריות השונות לקידום העבודות, בין אם כדי להאיץ את קצב הביצוע ובין אם כדי לפתור בעיות תחבורתיות בסמיכות, אך ללא קשר ישיר לפרויקט". במילים אחרות, היה כאן קח-ותן שמנוגד לכללי מינהל תקין. נמצא כי משרד התחבורה העביר כספים ליפה נוף לביצוע עבודות, בלא שקיבל מהחברה בקשה מנומקת בכתב לביצוען ובלי שבחן אם העבודות אכן חיוניות ונוגעות ישירות לפרויקט.

משרד התחבורה מודה כי מרבית הכשלים בפרויקט היו נמנעים לו שולבה חברת הייעוץ בפרויקט מתחילתו, אך מאשים גם את משרד האוצר בעניין. משרד האוצר מסר כי כחלק מהלקחים שנלמדו מפרויקט המטרונית, כיום הוא דורש כי תתבצע בקרה על כל פרויקט שעלותו עולה על 50 מיליון ש"ח. המבקר מעיר למשרד התחבורה על כך שהבקרה על המטרונית הייתה צריכה להתחיל כבר ב-2007, מועד תחילת הפרויקט.

משרד התחבורה אומר כי גם עתה חברת יפה נוף "אינה מתפקדת בהתאם לדרישת גורמי הממשלה וקיימת אי-שביעות רצון באשר להתנהלותה". המבקר מביע חשש כי אם לא יתוקנו הליקויים עליהם הצביע, עלולים המחדלים והטעויות לחזור על עצמם גם בפרויקטים תחבורתיים אחרים.
הקמת מערך הסעת המונים במטרופולין חיפה - המטרונית / דוח מבקר המדינה
פרויקט המטרונית - מערך הסעת ההמונים במטרופולין חיפה (להלן - פרויקט המטרונית או הפרויקט) - הוא פרויקטBRT הראשון המוקם בישראל, שיופעלו בו שלושה קווי שירות באמצעות אוטובוסים משודרגים ומרובי קיבולת. לקווים אלה תהיה זכות דרך בלעדית בנתיב ייעודי שאורכו כ-45 ק"מ ועדיפות בחציית צמתים מרומזרים. הפרויקט כולל גם הקמת כ-140 תחנות, חמישה מסופי נוסעים ומרכז תחזוקה ותפעול. משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) ומשרד האוצר הטילו בשנת 2007 את ניהול הפרויקט, תכנונו וביצועו על חברת יפה נוף - תחבורה, תשתיות ובנייה בע"מ (להלן - יפה נוף או החברה), שהיא חברה עירונית בבעלות מלאה של עיריית חיפה. מנכ"ל החברה בשנים 2006-2011 היה מר דורון מגיד. מנובמבר 2011 כיהן כמנכ"ל החברה בפועל מר ערן לויטה עד התפטרותו במאי 2013. בשנת 2007 תקצב משרד התחבורה את הקמת התשתיות בפרויקט בכ-540 מיליון ש"ח. במהלך ההקמה גדלה באופן משמעותי עלות הפרויקט, וביולי 2013 היא הסתכמה בכ-1.59 מיליארד ש"ח. הרצה של הפרויקט החלה באוגוסט 2013.

תאריך:  22/01/2014   |   עודכן:  22/01/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מטרונית במקום רשת רכבות קלות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מלאכי
22/01/14 16:18
2
אורי פ
22/01/14 17:29
3
אורלי
22/01/14 21:03
4
תומידו
23/01/14 10:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
כשלים מהותיים וקשים התגלו בפעילותן של עיריית עכו והחברה הכלכלית עכו בע"מ - כך עולה (יום ב', 22.1.14) מדוח מבקר המדינה בעניין הרשויות המקומיות.
22/01/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, קובע כי מחדלים של רשויות מקומיות גורמים לכך שבני נוער הנושרים ממוסדות לימוד אינם מאותרים ואינם מקבלים מענה הולם.
22/01/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
6 מיליון טונות פסולת בניין מושלכים מדי שנה בחוצות, במגרשים ובכל פינה אפשרית - רק לא במאגרים ובמקומות מסודרים, שהרשויות המקומיות חויבו על-פי החוק להקים. מבקר המדינה מדווח כי מדי שנה נצברים 7.5 מיליון טונות פסולת בניין, ורק 20% מהם מפונים כדין. מה פלא, שחלק גדול מישראל נראה פשוט מלוכלך.
22/01/2014  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חשד לעבירה של מירמה והפרת אמונים מצידו של ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, עולה מדוח מבקר המדינה על מינויים ללא מכרזים בעירייה זו. המבקר יוסף שפירא מגלה (יום ד', 22.1.14), כי צור עסק בבחירת יועץ התקשורת האישי שלו לתפקיד דובר העירייה, מבלי לגלות את הקשר ביניהם.
22/01/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
הדין הקיים והפעולות שבוצעו בפועל בשטח מגלים כי אין הסדרה מאורגנת של כל העניינים הנוגעים לטיפול במזיקים, או התאמה לצרכים. כך עולה (יום ד', 22.1.14) מדוח מבקר המדינה על השלטון המקומי.
22/01/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי    / 
שיאי הסחבת: 13-12 שנים לאישור תוכניות  /  אלעזר לוין
צה"ל חייב מיליוני שקלים על דוחות חניה  /  איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il