בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"אני לא גנב" בסטודיו יורם לוינשטיין
|
הצגת שחקני הסטודיו "אני לא גנב", עוטה בזוהרו של המחנך הנודע ד"ר יאנוש קורצ'אק ● הדרמה הסוחפת מתרחשת טרם תחילת השמדת היהודים, ועיקרה - הלקח שהנוער סופג מהערכים שבאים לידי ביטוי בהצגה
|
דניאל מרוז, שירי כהן ומתן שביט
[צילום: רדי רובינשטיין]
|
|
|
|
|
מתן שביט, לירן לוי ודוראל זילברמן [צילום: רדי רובינשטיין]
|
|
|
|
יעל שילדקראוט, דוראל זילברמן ובר גול [צילום: רדי רובינשטיין]
|
|
|
|
|
בנין המוסד החינוכי לילדים יתומים שייסד ד"ר קורצ'אק בוורשה עדיין עומד כיום על תילו. חדרי הכתות המרווחים, האולם הגדול בו היו מתכנסים לפעילויות החברתיות, כמו ל"משפטים" שערך צוות השופטים-הילדים לחברים שעברו על החוק, הזכיר לי את אולם ההתכנסות בגימנסיה שלי, בו שרנו שירי א"י והוקראו מסות בכל ימי שישי. החצר הרחבה סביב הבניין, העצים עתירי העלווה, על הכל עדיין שורה רוחו של הד"ר הרופא והסופר הנודע ("יותם הקסם""המלך מתיא הראשון"). שמעו יצא בכל אירופה בשל שיטת החינוך המיוחדת שהמציא. רבים שחרו לפיתחו כדי להשתלם אצלו בשיטה זו. כולל גיבורת הספר שאני כותבת בין היתר. על בימת תיאטרון הסטודיו הציב ניר מנור רק 2 אלמנטים עיצוביים: 12 מזוודות, ופסי רכבת. שניהם - סימבול חזק מאוד להורים שליוו את ילדיהם. בעוד הילדים לא ייחסו לכך חשיבות, אנחנו ידענו מה זה צופן. וכך, לאורך כל ההצגה היו המזוודות מהוות תוך שינויים תמידיים את עיצוב הסצינה הבאה. בעוד על פסי מסילת הברזל נעו לפי הצורך אביזרים אחרים שהיתוספו כמו מחיצה שמאחוריה בוצע צילום הרנטגן של רגלו של יאנק, גיבור המחזה, או חנות הצילום אותה נהג לפקוד אחד הילדים, איצ'ו, לשם הגשמת חלומו הפרטי - להחזיק לכמה שניות במצלמת "רטינה" שהייתה פיסגת חלומותיו הכמוסים. מרשים במיוחד יאנק, (מתן שביט המפתיע והמשכנע בכנות משחקו המרשים) ילד יתום, שאחותו מירה גידלה אותו והייתה לו לאם (שירי בן כהן המכמירה, וגם בתפקיד לקוחה בחנות המצלמות), מגיע לבית היתומים של יאנוש קורצ'אק, בגלל בעלה הלא חביב של מירה. זאת, לאחר שהות בבית יתומים אחר, בו התעללו בו על כי אביו יושב בבית סוהר כגנב, והם "גנב" דבק גם בו. הוא אומנם לקה בכך, אך ורק בשל הרעב שכפה עליו לגנוב תפוחי אדמה כדי שיהיה לו ולמשפחתו מה לאכול. ד"ר קורצ'אק (דניאל מרוז בן ה-24, המרשים במיוחד כמחנך המבוגר האצילי המופלא) מקבל את הנער הצולע בעל רגש הנחיתות, בהמון אהבה וסבלנות. לעומת העולם האכזר אותו חווה עד כה, הרי כניסתו למוסד של קורצ'אק הייתה ליאנק כמו כניסתה של עליסה לארץ הפלאות. הילדים שפגש היו שונים, מחונכים על-פי תורתו של קורצ'אק. הם עצמם קבעו מתי מישהו לקה בהתנהגותו כלפי חבריו, והם שדנו אותו לעונש, במידת הצורך ולאחר הצבעה. הילד למד שם ערכים, ולאט-לאט, מילד בעייתי, מלא רגשות "אנטי", הפך לנער שלא חושש להחצין טוב לב, רעות וחברות טובה. הדרך בה השחקנים שתודרכו בידי הבימאית סיוון הנדלסמן, מבצעים את עיבודה של עינת ברנובסקי למחזה על-פי הספר של תמי שם טוב, היא מושלמת. עינת ברנובסקי בחרה שלא לגעת בנושא השואה עד לדקה האחרונה, בה במשפט אחד מוזכרת העובדה, שבשנת 1942 נשלחו כל ילדי המוסד, ובראשם הד"ר יאנוש קורצ'ק (שוויתר על ההיתר להשתחרר מהמסע למוות), וכולם יחד הגיעו לטרבלינקה, שם הושמדו. רגע זה בלבד לא הותיר עין אחת יבשה. אך עם זאת, לאורך כל המחזה - הנושא הוא התנהגות הילדים איש לרעהו, ההתמודדות שלהם עם בעיות היומיום, הערך המוסף של מה שהד"ר המופלא נטע בהם, והפך אותם מיתומים מסכנים מדוכאים ובעלי "אני" עצמי ירוד, לילדים שמחים, אוהבים, ושיודעים גם להעניק לאחרים ולשתף אותם ברגשותיהם. עם יכולת להיפתח כלפי חבריהם ולהתקשר איש לרעהו, ממש כמשפחה אחת, כזו שכולם חסרו אותה. תלבושות אוטנטיות כך מרנינים קטעי האהבה שנוצרים שם: כמו בין הנער יוסק, שהוא גם החונך של יאנק (לירן לוי בעל יכולת המשחק החודרת ללב כל אחד, והמרשים כל כך אפילו רק במבט עיניו) לבין הילדה היפה בעל ניצני הנשיות,רוזי (בר גול החמודה) שיודעת כבר בגיל כה צעיר לעשות לו "חיינדאלאך" ולהטות את החלטותיו לפי רצונה. או איצ'ו (דוראל זילברמן הרגיש והמחונן) שאינו יודע קרוא וכתוב, אך יאנק כותב עבורו מכתבי אהבה לחנה החמודה כל כך (יעל שילדקראוט המקסימה) וגורם להיווצרות הקשר בין איצ'ו וחנה. כך גם עושה היטב את תפקידו כ"סטאשק", הבעל הנוקשה וגס הרוח של מירה (תום אפלבאום, שהופך עורו ברבגוניות לרופא רנטגנולוג, וכן למוכר המצלמות). את התלבושות הכה אותנטיות עיצבה מאיה מדר מורן, את התנועה עיצב עמית גזית, את התאורה זיו וולשין ואת המוזיקה המקורית - שיר הנדלסמן. כולם מצוינים. הצגה זו (המיועדת לבני כתה ו' ומעלה ולמשפחה) היא אחת מפסגות ההישגים של הצגות הנוער, שכיום ניצבות בישראל כחלק חשוב מהתיאטרון הרפרטוארי. לכן, חובה שכל בני הנוער יצפו בה בכל רחבי הארץ, ונקווה שרכזי התרבות ידאגו לכך. הצגת חובה. כרגע היא עולה רק עד סוף שבוע זה, 3 פעמים ביום. לרוץ ולהינות. בקיץ היא תשוב ותחזור.
|
תאריך:
|
17/04/2014
|
|
|
עודכן:
|
17/04/2014
|
|
עליס בליטנטל
|
"אני לא גנב" בסטודיו יורם לוינשטיין
|
|
יש והקבלן מקדיש דירה מסוימת ממצבור הדירות שבבניין אותו הקים כדירה לדוגמא. המאפיין את הדירה לדוגמה הוא שדירה זו כוללת בתוכה כמה שכלולים ושיפורים האמורים לשכנע את המבקרים לרכוש דירה בבניין. לאחר שתם תפקידה של הדירה לדוגמה בקידום המכירות - היא נמכרת לאחד הדיירים שוודאי בחנו אותה וראו אותה במצב גמור ומושלם.
|
|
|
במשטרה ובפרקליטות כבר החלו להכין טיוטה ובה עיקר הממצאים נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת השיבושים. על-פי הראיות שכבר נאספו, כולל בחקירתו באזהרה, נמצא כי ניתן להגיש כתב אישום נגד אולמרט ונגד כמה גורמים נוספים תוך זמן קצר ביותר.
|
|
|
אפתח בשאלה-חידה לקוראים - איזה נחל עובר ברמת-גן ומגיע לשיפולי תל אביב וזה לא נחל הירקון? אני מעריך שרוב הקוראים אינם יודעים התשובה הנכונה, וזאת משום שבאמת מדובר בנחל עלום שם למדי, ששמו אינו ידוע לרבים כולל אף לתושבים רבים הגרים בסביבתו. ובכן, נא להכיר: נחל כופר, זה שמו של הנחל. נחל שרובו עובר ברמת גן (בחלקה המזרחי והדרומי של העיר) ובסופו נשפך לנחל אילון. נחל כופר הוא למעשה אחד מיובליו של נחל איילון.
|
|
|
לא היה אפשר להצליח יותר עם מחזה בלתי רגיל זה, לולא כל מרכיביו היו כה מוצלחיםֿֿֿ היוצרים, הבמאי והמעבד להב תימור והשחקנים. מיכאל כורש, הוותיק מבין השחקנים, עם מטען ניסיון עשיר ב20 שנותיו ב"הבימה", הוא אנשל ווסרמן היהודי, המגיע למשרדו של קצין האס אס מפקד מחנה המוות (נייגל), בגלל שלא הצליחו להמיתו בגז או בכל שיטה אחרת. כמו למוות אין שליטה עליו. הקצין (יגאל זקס בהופעה מוחצת, מדויקת ומרשימה) מנסה להורגו ביריה, אך לשווא. תוך כדי שיחה ביניהם, מסתבר שאנשל הוא סופר ילדים נודע, שהקצין גדל על ספריו, וגיבורי הספרים חקוקים בליבו. זוהי למעשה המסקנה הסופית של המחזה הנפלא הזה: האמנות היא מעל לכל הריאלי, ומתנשאת אל על בלי להיות כבולה לחוקים כל שהם, וכך היא מצילה את חיי הנידון למוות במחנה הריכוז. ומכאן התקווה שהמחזה נוסך בצופים בהצגה.
|
|
|
את החמץ האחרון שלפני התקדש חג הפסח החלטנו הפעם לטעום ב"דרבי בר", שבמרינה של הרצליה. היינו חבורה של ארבעה אנשים רעבים במסעדה האהובה על כולנו, שבה פירגנו לעצמנו שעות אחדות של שקט ושלווה מהמולת היומיום שבחוץ. נוף פסטורלי-מרגיע של יאכטות נעות לאיטן בים שממול ומוסיקת-רקע שלווה ורגועה, המהדהדת היטב בחלל האוויר, הוסיפו רק נופך מרשים לעניין.
|
|
|
|