|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מאיר פעיל: תכננו לחטוף את בגין

בבית הפלמ"ח בתל אביב נערך בסוף השבוע אירוע השקה לספר "מאירקה" - ספר ביוגרפי על חבר הכנסת לשעבר וההיסטוריון ד"ר מאיר פעיל. היה זה גם אירוע הצדעה והוקרה לאיש אמיץ ומיוחד זה
26/10/2014  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
מאיר פעיל בארוע השקת הספר "מאירקה" [צילום: אלי אלון]

בדיקה רפואית שנערכה לפני שמונה שנים לחבר הכנסת לשעבר וההיסטוריון ד"ר מאיר פעיל, העלתה כי הוא מתחיל לאבד זכרונו. בעקבות כך, החליטה רעייתו חסידה, בשיתוף בני משפחה וחברים, "לשמר את הנותר" ולדובבו להקליט את זיכרונותיו לפני שיאבד זכרונו לגמרי. במקביל, אספו וריכזו רעייתו ומספר אנשים שעזרו לה, אלפי מסמכים הנוגעים למאירקה וכן את הכתבות והמאמרים הרבים שפרסם בעיתונות ובכתבי עת שונים; והתוצאה: ספר ביוגרפי, "מאירקה", הסוקר את תולדות חייו, דעותיו, רעיונותיו ופעליו של איש אמיץ ומיוחד זה.

הספר יצא לאור לא מכבר, ובסוף השבוע (24.10.14) נערך בבית הפלמ"ח בתל אביב אירוע השקת הספר, שהיה למעשה גם אירוע הצדעה והוקרה למאיר פעיל על מפעל חייו. בין המשתתפים באירוע: אורי אבנרי, יאיר צבן, רן כהן, אנשים ששירתו עמו בפלמ"ח ובצה"ל, מכריו ומוקיריו, וכמובן בני משפחתו, הרעיה חסידה, הילדים - עופר, איש הייטק המתגורר בחו"ל, נועם, יזם ומוסיקאי, תמר, סיגל, משפטנית, והנכדים.

מנחה האירוע (בהתנדבות) רזי ברקאי סיפר כי הכיר את מאיר פעיל דווקא בנסיבות מצערות: "אחי צחי נהרג כתוצאה מ'טעות בזווית ירי' במהלך אימונים בהיותו צוער בבית הספר המרכזי לקצינים בבה"ד 1 ששכן אז במחנה סירקין בתקופה שמאיר פעיל פיקד על בה"ד 1. באופן פלאי החלה ידידות מופלאה בן הוריי שחיבקו אותו ואהבו אותו מהרגע הראשון".

אבנר שלו, כיום יו"ר "יד ושם", שהיה מדריך בבית הספר לקצינים בבה"ד 1 ולימים קצין חינוך ראשי בצה"ל, סיפר כי מאיר פעיל, בהיותו מפקד בית הספר לקצינים, דרש ועודד קצינים שהוכשרו לקצונה בבית הספר להיות דעתנים, בעלי חשיבה עצמאית, יוזמים בעלי "ראש גדול" ולא בהכרח תמיד להיות צייתנים באופן אוטומטי. לא הכל הסכימו לשיטת הכשרת קצינים זו. היה לפעיל ויכוח עם האלוף ישראל טל (טליק), שהיה אז מפקד השריון שהתנגד לשיטה וטען כי בצבא טכנולוגי כמו צה"ל, צריכים להיות סטנדרטים גבוהים של תרגול משמעת וצייתנות כמעט עיוורת. טליק טען ש"אי-אפשר לעשות נאום מוטיבציה לטנק ללא דלק. הוא פשוט לא ייסע". הגיעו הדברים לידי כך שהנושא הובא בפני הרמטכ"ל דאז יצחק רבין ונשמעו תלונות וביקורת על חוסר משמעת בבית הספר לקצינים. אף נשלחו אנשים לבה"ד 1 לבדוק את הנושא מקרוב. לבסוף הכריע הרמטכ"ל רבין לטובת מאיר פעיל.


"מנהיג מבוזבז של החברה הישראלית"


חבר הכנסת לשעבר רן כהן, שהיה שותף פוליטי של פעיל במפלגות מוקד ואחר כך בשל"י, אמר כי מאיר פעיל היה מנהיג מבוזבז של החברה הישראלית שלא השכילה לקבל אותו כמנהיגה. עתידה של המדינה היה טוב יותר לו היה מאיר פעיל מנהיגה, אמר כהן.

במהלך האירוע לכבודו של מאיר פעיל הוקרנו סרטי וידאו ובהם ראיונות עם מאיר פעיל שבהם הוא מספר על בית הוריו, ילדותו, תקופתו בפלמ"ח, שירותו בצה"ל ובחיים הפוליטיים, משנתו המדינית והחברתית, ועוד.

בסרט מספר מאיר פעיל על ילדותו: "נולדתי בירושלים בשנת 1926. אם לא עבדה. אבא נחום פילבסקי עבד במפעלי האשלג בים המלח והגיע פעם בשבועיים הביתה. אימא הייתה אישה קשת-יום וממנה למדתי ונטמעה בי היכולת לעבוד בתנאים קשים ולא לקטר. מאבא שלי למדתי הרבה השכלה ואהבה לספר ולידע. תערובת מצוינת זו עזרה לי אחר כך בחיים".

עוד מספר פעיל בסרטון: "שלוש שנים הייתי בגן הילדים של חסייה סוקניק בעין כרם, אימא של יגאל ידין. בהגיעי לכיתה א' למדתי בבית הספר הדתי 'תחכמוני'. היינו ועדיין אנחנו משפחה אתאיסטית, אבל גרנו אז ברחוב תחכמוני מול בית הספר והוריי החליטו לשלוח אותי לבית ספר זה. למדתי בתחכמוני עד כיתה ד'-ה'", מספר פעיל.

במאורעות 1936 עברה משפחת פילבסקי לשכונת קריית עבודה, שלימים תהפוך לאחת משכונותיה של חולון. פעיל זוכר היטב איך העמיסו את הרהיטים בשעת לילה על משאית וכל המשפחה, הוריו ואחיו עודד (לימים פעיל שמאל ידוע) עלו על המשאית ונסעו לביתם החדש בקריית עבודה. פעיל סיים לימודיו היסודיים בבית החינוך לילדי עובדים בחולון. מאחר שלא היה קיים בית ספר תיכון בקריית עבודה, למד בגימנסיה הריאלית "בלפור" בתל אביב. פעיל מספר כי שימש בין הכיתות שישית-שמינית מורה פרטי לתלמידים שהתקשו בלימודים בבית הספר במגוון של מקצועות וסייע כלכלית להוריו בכסף שקיבל עבור כך.

לאחר שסיים את לימודיו והוא בן 17, התגייס בחודש יולי 1943 לפלמ"ח ושירת בפלוגה ד'. בשנים 1948-1943 שירת בפלמ"ח, ושימש בשורה של תפקידי פיקוד, בין היתר כמפקד כיתה, מפקד מחלקה ומפקד מחלקת סיירים. הוא השתתף בהברחת עולים מלבנון ומסוריה, בהתקפה על משטרת הר כנען, ב"סזון" נגד האצ"ל בירושלים, בליל הגשרים בפיצוץ גשר בנות יעקב ועוד. במלחמת העצמאות היה סגן מפקד גדוד בחטיבת הנגב, ואחר כך מונה לקצין אגף המבצעים של החטיבה. הוא השתתף בקרב על משטרת עירק סואידן, בכיבוש באר שבע, במבצע חורב לסילוק המצרים מהנגב, במבצע לוט לפריצת הסגר על סדום מידי ירדן, במבצע עובדה לכיבוש הנגב הדרומי ואילת ועוד.

לאחר פירוק הפלמ"ח והקמת המדינה שירת בצה"ל בקבע בשורה של תפקידי פיקוד והדרכה. במבצע קדש היה מפקד גדוד 51 של חטיבת גולני ולחם בקרב על צומת רפיח. הוא היה מפקד חטיבה 11. בשנים 1966-1964 היה מפקד בית הספר לקצינים, ואחר כך שימש ראש מחלקת תורת הלחימה במטכ"ל. במלחמת ששת הימים היה עוזר מפקד אוגדת השריון של ישראל טל. בשנת 1971 פרש מצה"ל בדרגת אלוף משנה.


תכננו לחטוף את בגין


בין השאר חושף פעיל בסרט וידאו שהוקרן באירוע כי בתקופת שירותו כמפקד יחידה לתפקידים מיוחדים מטעם ארגון "ההגנה" בירושלים, שפעל בין השאר נגד הארגונים הפורשים (האצ"ל והלח"י), היה מעורב והשתתף בתוכנית לנסות לחטוף את מנחם בגין ולכולאו בכלא של ארגון "ההגנה", "אך לצערי המבצע לא הצליח". בגין לא היה באותו זמן במקום בו חשבו לחוטפו. לימים, כששניהם היו חברי כנסת, פעיל סיפר על כך למנחם בגין וזה האחרון שאל אותו באיזה מקום חשבו לחטוף אותו. פעיל אמר לו את שם המקום ולדבריו בגין נזעק ואמר: "לא נכון, לא הייתי שם באותו זמן". אמר לו פעיל: "אתה מספר לי, לו היית שם, הייתי חוטף אותך". פעיל מספר כי בגין קיבל את העניין בהומור וצחק וקיבל את העניין ברוח טובה.


פרשת דיר יאסין


באירוע הוקרן סרטון נוסף בו מספר פעיל כי כמפקד בירושלים היה עד למעשי הרג תושבים ערבים בכפר דיר יאסין. "נכנסתי לכפר וחשכו עיניי. מצאנו שם עשרות תושבים כפריים הרוגים, משפחות שלמות. זה היה כפר שקט. זהו מעשה הנבלה הכי גדול מאז תחילת הציונות. אין לי מילה יותר טובה לכך. אני לא בטוח שנעשה החשבון המלא בפרשה זו עם גורמי הימין, האצ"ל והלחי", אומר מאיר פעיל.


המצפן של מאירקה הוחזר כעבור 60 שנה


רגע מרגש במיוחד באירוע לכבודו של פעיל בבית הפלמ"ח, היה כאשר עלה על הבמה אדם מבוגר שהזדהה בשם אברהם וסיפר כי כאשר שירת עם פעיל בנגב השאיל/נתן לו מאיר פעיל שהיה מפקד בשטח, מצפן להכוונת תרגיל צבאי או משהו בסגנון, אולם הוא, אברהם, לא החזיר לו את המצפן. אברהם סיפר כי הדבר העיק על מצפונו במשך שנים רבות. "עברו מאז 60 שנה והחלטתי שהגיע הזמן להחזיר את המצפן בחזרה למאיר פעיל", סיפר אברהם בהתרגשות. הוא שלף את המצפן מכיס מכנסיו והושיטו לרעייתו של מאיר פעיל. זו הודיעה כי תעביר את המצפן לבית הפלמ"ח, שם ישכון קבע.

מאיר פעיל הובא לאירוע ישוב על כיסא גלגלים אך לא עלה לבמה בשל מצב בריאותו.

תאריך:  26/10/2014   |   עודכן:  26/10/2014
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מאיר פעיל: תכננו לחטוף את בגין
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוא"ב
26/10/14 17:01
2
משה כרמל
26/10/14 17:39
3
tiqvab@yahoo.com
26/10/14 18:43
4
ירון זכאי 1
26/10/14 21:59
5
פרובוקטור
27/10/14 01:27
6
בולשביקי .
27/10/14 07:32
7
פלא יועץ
27/10/14 10:30
8
ישראל בר-ניר
28/10/14 00:01
 
יונה אלון
29/10/14 20:58
9
gilead
28/10/14 18:30
10
כינרת
29/10/14 17:11
 
משהמוישה
30/10/14 13:08
11
עמיחי גלר
7/11/14 22:58
12
עמיחי גלר
7/11/14 23:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טיפ לילידי השבוע: הכוכב ונוס נכנס למזל שלכם ויעניק לכם בחודש הקרוב הרבה רגעים של שמחה, אושר ונחת עם הסובבים אתכם.
26/10/2014  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
המשוררת הסופרת והציירת שפרה ויינשטוק-אשכול, נצר למשפחה רבנית-חסידית, בתו של המקובל הצדיק רבי חנוך חיים הכהן זצ"ל, החלה לרקום את מסכת חייה בירושלים שבין חומות העיר העתיקה והמשיכה לטוותן בשכונות ירושלים החדשה.
26/10/2014  |  אדלינה קליין  |   כתבות
תסריטו הראשון של אפרים קישון "תעלת בלאומילך" מ-1951 נכתב בדם ליבו, מנסיונו כעולה חדש בארצנו, עת התוודע לצורת ההתנהלות של המימסד בארץ. הטמטום השולט בכל, הרצון לשמור על הכסא בכל מחיר, ההתקרנפות - הן מחמדנות והן מטמטום - היו וממשיכים להתקיים כאן מאז ועד היום. לכן -מחזהו של קישון רלוונטי היום יותר תמיד. כאילו כתב אותו עבורנו עכשיו כדי שנפיק לקחים. זוהי מהותה של הסאטירה.
26/10/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אם לוקחים ברצינות את הצהרת הכוונות של חברי 'התנועה למדינה יהודית', ידיהם של השופטים בישראל ושופטי בג"ץ במיוחד, הולכות להיות עמוסות מאוד בעבודה בחודשים ואולי בשנים הבאות. אלא שהפעם הכיוון של העתירות יהיה הפוך: לא נגד 'כפייה דתית' כי אם נגד הפגיעה בערכי דת ומסורת במדינה.
26/10/2014  |  טולי פיקרש  |   כתבות
המחזה החדש שכתב גור קורן "המוגבלים" מעז לקחת כמה ז'אנרים, לצקת אותם לעלילה קומית מטורפת ובלתי ריאלית כמעט, שכופה עליך לנגב את דמעות הצחוק ללא הרף זאת - תוך הצבת שחקנים בכל התפקידים, שלא רק שהם מקצועיים ומשובחים, אלא שכאן ניתנת להם ההזדמנות להתפרע, לשחרר כל עכבות, ולהחצין את מלוא יכולותיהם: הקומית, דרמטית ואנושית הגלומות בהם כאחד.
26/10/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il