|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
פנינה ואלפרד טרומפלדור עם הבן חיים והנכדים גילת וניב [צילום: באדיבות ניב עמית]

סיפורו של אלפרד טרומפלדור

אלפרד טרומפלדור עבד במשך שנים בחברת חשמל, התגורר בחיפה ואחר כך בתל אביב וקבור בבית העלמין של קיבוץ תל יוסף סיפור חייו של צעיר אחיו של יוסף טרומפלדור
05/11/2014  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
פנינה ואלפרד טרומפלדור עם הנכדים [צילום: באדיבות ניב עמית]

קברו של אלפרד טרומפלדור בבית הקברות בקיבוץ תל יוסף [צילום: אלי אלון]

לא רבים יודעים כי ליוסף טרומפלדור היה אח, אלפרד טרומפלדור שמו, שהתגורר שנים רבות בארץ. תחילה בחיפה ואחר כך בתל אביב. אלפרד היה צעיר אחיו של יוסף טרומפלדור. הוא עבד שנים בחברת חשמל וכשניפטר בשנת 1975 נענה קיבוץ תל יוסף, הקרוי על שם יוסף טרומפלדור לבקשה להביאו לקבורה בבית העלמין של הקיבוץ על-אף שאלפרד נטה לצד הימני של המפה הפוליטית, והיה מועמד גח"ל בבחירות להסתדרות ומעולם, ככל הידוע, לא היה חבר הקיבוץ.

לסיפורו של אלפרד טרומפלדור התוודעתי במקרה. סיירתי לא מכבר בקיבוץ תל יוסף. בן השאר ביקרתי בבית העלמין הקטן של הקיבוץ. השוכן בפתאיו המזרחיים של הקיבוץ, משקיף לעמק חרוד ולקיבוץ בית השיטה. במהלך הסיור צדה את עיני מצבה יחסית חדשה ועליה חקוקות השורות הבאות: "פ.נ יקירינו אלפרד טרומפלדור בן זאב אחי יוסף. נולד 8.5.1899 נפטר ג' באייר תשל"ה 1975 תנצב"ה". הייתכן כי זהו אחיו של יוסף טרומפלדור? והרי לא ידוע לי עליו מאומה. גם מדריכי טיולים רבים ובקיאים בידיעת הארץ איתם שוחחתי בנושא לא ידעו על כך דבר.

לקחתי על עצמי כמשימה לחקור את העניין והתברר לי כי אלפרד טרומפלדור הקבור בתל יוסף הוא צעיר אחיו של יוסף טרומפלדור. נברתי בארכיונים, כולל בארכיון הספרייה הלאומית בירושלים במטרה לברר להתחקות אחר האיש. מי היה ומהו סיפור חיו?.

אביו של יוסף טרומפלדור וולף (זאב) נשא אישה פעמיים. מאשתו הראשונה נולדו לו שני בנים, גרמן (הרמן), שהיה רופא שיניים, ושמואל. אשתו השנייה, פידוסייה, ילדה לו שבעה ילדים, 4 בנים ו-3 בנות: אברהם, שטבע בנהר בהיותו בן 16, מיכאל, יוסף, סוניה ? ליובה, דורה (אידה?) ואלפרד.

במקורות שונים בארכיונים מצאתי שחלק משמות הילדים קצת שונים או דומים אבל ככל הנראה מדובר ב-7 ילדים שילדה פידוסיה לזאב טרומפלדור. בין יוסף שנולד בשנת 1880 לאלפרד אחיו שנולד בשנת 1899 הפרידו 19 שנה. אלפרד נולד לאביו זאב. כשזה היה בשנות ה-60 לחייו. כמו אביו זאב ואחיו יוסף התגייס אלפרד לצבא ושירת בו מספר שנים. לאחר מכן עזב אלפרד את רוסיה ונסע לפריס בצרפת שם התגורר אחיו מיכאל שנפטר בשנת 1931. בצרפת התוודע ליוצר הגדודים העבריים זאב ז'בוטינסקי ממנו שמע אלפרד בראשונה על גבורת תל חי ומותו של אחיו יוסף טרומפלדור. בשנת 1936 עלה ארצה והשתקע בחיפה, שם עבד בתחנת הכוח של חברת החשמל. הוא התגורר ברחוב פבזנר 18 בחיפה (אנשי האצ"ל בחיפה טוענים בחוברת זיכרונות שפרסמו כי אלפרד טרומפלדור הזדהה עם דרכו של האצ"ל והעמיד את דירתו לרשות לוחמיו לשם מפגשים וכיוצא באלה). בארכיון אני מוצא מכתב ששלח זבוטינסקי לבן גוריון מלונדון מהתאריך 19.12.1934 ובו הוא מבקש לסייע לאחיו של טרומפלדור לעלות לארץ .ככל הנראה מדובר באח אלפרד טרומפלדור וזה לשון המכתב:

מאת זאב (ולדימיר) ז'בוטינסקי לדוד בן-גוריון

בן-גוריון היקר,

קיבלתי בקשה מאחיו של יוסף טרומפלדור הלוטה בזה. הוא רוצה לעלות ארצה. הגב' לברוסקי היא אשתו, אך אינם יכולים להתחתן כי אי-אפשר לקבל גט מבעלה הראשון. נדמה לי שלו היה בחיים יוסף, היה עוזר לאחיו לבוא ארצה. ע"כ כדאי שתעזור לו - הלא אני כעת לא יכול. סלח לי שאינני כותב ע"ד הענין העיקרי שבינינו, אבל יש לי כעין "אמונה תפלה" - שאסור לדבר עם הנהג בזמן שהמכונית נמצאת במעבר קשה. אבל בטוחני שהינך לוחם את מלחמתך בכל התוקף". שלך, ז. ז'בוטינסקי.

זהו לשון המכתב. החלק השני של המכתב לא ברור לי. בעיתון "דואר היום" מהתאריך 25 במרץ 1936 מתפרסמת מודעה וזו לשונה "ביום חמישי בשעה 8:30 באולם ישה חפץ (בתל אביב א.א) נשף אמנותי לזכר טרומפלדור בהשתתפות בן-ציון ידידיה, בן חיים, ריקה ורדינה והזמרית אלי קירץ ובנוכחותו של אלפרד טרומפלדור, מפריס אחיו של יוסף טרומפלדור" (יתכן שנפלו כמה טעויות דפוס במודעה לגבי שמות המשתתפים. א.א)

מחיפה עבר אלפרד טרומפלדור להתגורר בתל אביב עם רעייתו פנינה (פסיה) הזוג התגורר בדירה ברחוב ארבע ארצות מס' 25. אחד מאלה שפקדו את הדירה ברחוב ארבע ארצות לעיתים קרובות היה קרוב משפחתו של אלפרד טרומפלדור, ניב עמית מכפר סבא. ניב מספר כי הוא, אחותו ואביו חיים עמית נהגו לפקוד את ביתם של אלפרד ופנינה ברחוב ארבע ארצות בתל אביב לא מעט. "הוא היה איש מקסים בעל ידע רב", מספר ניב איש מחשבים במקצועו. ניב שלח לי מספר תמונות לפרסום מהאלבום המשפחתי בהן נראה הוא, אביו חיים עמית ואחותו גילת בחברת אלפרד ורעייתו פסיה (פנינה). ניתן לראות בתמונות את הדמיון הרב בין אלפרד לאחיו יוסף טרומפלדור, אותו מבנה פנים צרות בעלי תווים חטובים ולסת מחודדת במקצת.

אלפרד טרומפלדור עסק במשך שנים באיסוף ובכתיבת זיכרונות על יוסף אחיו. ופעל להנצחתו

אלפרד פעל שנים רבות להנצחתו של אחיו יוסף טרומפלדור ושקד במשך שנים באיסוף ובכתיבה זיכרונות על יוסף אחיו. מדי שנה בי"א באדר הקפיד לעלות לתל חי להשתתף בטקס האזכרה השנתי לאחיו. כשהוקם מוזאון וארכיון טרומפלדור בשנות ה-50 בקיבוץ תל יוסף העביר אלפרד למוזאון מוצגים, מסמכים ועדויות הקשורים באחיו יוסף ומשפחתם.

לאלפרד היה קשר קרוב לאנשי מוזאון טרומפלדור תל יוסף וביקר לא אחת בקיבוץ וזו אולי אחת הסיבות שנענו לבקשה לקבור אותו לאחר מותו בבית העלמין של הקיבוץ על-אף שלא היה חבר הקיבוץ. בארכיון הספרייה הלאומית בירושלים מצאתי צילום משפחתי של משפחת יוסף טרומפלדור. לטענת אנשי הארכיון נתרם הצילום לספריה הלאומית, ככל הנראה על-ידי אלפרד טרומפלדור בשנות ה-40 של המאה הקודמת. הצילום הוא בהגדרת זכויות יוצרים שלו: נחלת הכלל אך "בבעלות הספרייה הלאומית".

ב-25 באפריל 1965 השתתף אלפרד טרומפלדור ביחד עם ותיקי "הגדוד העברי" במפגש עם הנשיא דאז זלמן שזר וראש עירית ירושלים דאז מ. איש שלום. הוותיקים העלו זיכרונות והשתתפו באזכרה לנופלים שנערכה בהר הרצל. ידיעה על כך התפרסמה בעיתון "חרות" מהתאריך 26.4.65.

בשנת 1965 יצא אלפרד טרומפלדור לגמלאות מחברת חשמל. ב-14 בספטמבר 1965 מתפרסמת בעיתון "דבר" רשימת מועמדי תנועת גח"ל (גוש חרות ליברלים) להסתדרות הכללית. בן המועמדים היו אלפרד טרומפלדור אחיו של יוסף טרומפלדור.

ב-3 בנובמבר 1968 השתתף אלפרד טרומפלדור בטקס הענקת עיטור לוחמי המדינה (על"ה) לאירגוני לוחמים שנערך במעמד נשיא המדינה דאז זלמן שזר, שרי הממשלה, ראש המטה הכללי דאז חיים בר לב ואלופי צה"ל. העיתונאי יחיאל לימור שדיווח על הטקס בעיתונו מעריב (4.11.1968) ציין בידיעה, כי בן המשתתפים בטקס לצד רחל ינאית בן- צבי, שאול אביגור, עדה סירני, קטרינה סנש, היה גם אלפרד טרומפלדור, אחיו של יוסף טרומפלדור.

העיתונאי יוסי אחימאיר שהיה איש מעריב במשך שנים לא מעטות, חבר כנסת לשעבר וכיום מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי בישראל. נפגש עם אלפרד בביתו של אלפרד ברחוב ארבע ארצות ופרסם על כך כתבה מרתקת שפורסמה בעתון מעריב-7 בדצמבר 1970.

מספר נזכר יוסי אחימאיר: "אלפרד היה איש צנוע ענו, שחי בצלו של אחיו הגדול והיה גאה להיות אחיו". בכתבה מתאר יוסי אחימאיר את אלפרד כ"איש גבה קומה צנום בעל מצח רחב, פנים צרים קמעה, לסת הנוטה להתחדד" הדומה דמיון רב לאחיו המפורסם: "את דירתו של אלפרד מתאר אחימאיר כ"ספוגה כולה ברוחו של האח המפורסם". התמונה הידועה של יוסף מוצבת בבית וערימת תיקים ספרים ומסמכים העוסקים ביוסף טרומפלדור ממלאה את הבית.

מספר אחימאיר: "הייתה זו כתבה ייחודית על אלפרד. לא זכור לי שעוד מישהו הגיע אליו, ראיין אותו, כתב עליו, והכתבה משמרת את הדמות שלו".

מספר ימים לפני יום העצמאות של שנת 1975 הלך אלפרד טרומפלדור לעולמו והוא בן 76. הוא הובא לקבורה כאמור בבית העלמין של קיבוץ תל יוסף. חלפו 39 שנים מאז מותו. ודאי יש עדין עוד אנשים חיים שהכירו אותו, זוכרים אותו ואולי אף נפגשו עמו. אשמח אם יגיבו, יעירו, ויספרו מזיכרונותיהם על האיש.

תאריך:  05/11/2014   |   עודכן:  05/11/2014
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של אלפרד טרומפלדור
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירדנה
6/11/14 13:31
2
בן חיון
6/11/14 21:37
3
בן חיון
6/11/14 21:37
4
בן חיון
6/11/14 21:37
5
נפתלי גוטמן
8/11/14 11:12
6
יוסי תל אביב
24/04/15 22:53
 
humanape
11/08/15 13:38
7
rubh nthr
3/03/20 09:31
8
ב.ל
20/02/22 13:29
9
ליאם
2/01/23 19:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-19 בנובמבר 2014, יצוין בישראל ובעולם, יום המודעות הבינלאומי ל-COPD, מחלת ריאות חסימתית כרונית שנערך במטרה להגביר את המודעות הציבורית לאפשרויות הטיפול בכל רחבי העולם.
05/11/2014  |  נאוה עינבר  |   כתבות
נושא גילוי העריות הוא חטא על-פי כל הדתות, ובכל זאת - רווח בכל הקהילות, עניות כעשירות, משכילות כפרימיטיביות. כמו שנאמר "יצר לב האדם רע מנעוריו". הנושא שהיה אפוף סודיות במשך כל השנים, החל להיחשף ביתר שאת רק לאחרונה. לכן, כשעלתה הפקתם המשותפת של הבימה והקאמרי ב-2008, נראתה נוקבת ביותר לעומת היום. אך דא עקא - הנושא היום עוד יותר כאוב, ככל שעולה המסך על התופעה הבזויה הזו, שנגלית בכל כיעורה.
04/11/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
השופט: נסר אבו-טהה, בית המשפט המחוזי בבאר שבע
04/11/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
הראיות החשובות באמת שסיפקה זקן נגד אולמרט הן יומניה ועדותה, וההקלטות נועדו רק לאפשר את הגשתם האם אולמרט מפליל את עצמו בקבלת שוחד מדכנר? המבחן הגדול של זקן ושל התביעה יהיה בחקירה הנגדית, הצפויה להיות נוקבת
03/11/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
החודש נחווה כולנו את יציאתו מהנסיגה של הכוכב נפטון ששהה ברטרו מחודש יולי האחרון ועד היום. עובדה זו גרמה לכך שבחודשים האחרונים היו פעמים רבות מצבים של חוסר-ודאות, וכל אחד חווה זאת, בהתאם להשפעה הכוכבית על המפה האישית שלו.
03/11/2014  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il