|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
פסל מנוחת העמלים של דוד פולוס בתל יוסף [צילום: אלי אלון]

סיפורו של דוד פולוס - "הפסל הנודד"

הוא יצר פסלים בשורה של קיבוצים בארץ והידוע שבהם הוא פסל אלכסנדר זייד בגבעות שייח' אבריק סמוך לבית שערים. ב-20 השנים האחרונות לחייו התגורר בצריף בחורשת אלונים במחנה אלנבי בירושלים. הוא מת (1975) ערירי, בודד וחסר כל. סיפור חייו הטראגי של הפסל דוד פולוס
16/12/2014  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
פסל דוד הרועה פרי יצירתו של דוד פולוס בקיבוץ רמת דוד [צילום: ד"ר אבישי טייכר]

אל סיפורו של הפסל דוד פולוס התוועדתי במהלך ביקור שערכתי לא מכבר בקיבוץ תל יוסף. במרכז הקיבוץ ניצב פסל "מנוחת העמלים" ועליו נכתב כי נוצר על-ידי "הפסל הנודד" דוד פולוס. העניין סיקרן אותי, חשתי שיש כאן סיפור חיים מעניין, לא שיגרתי. מי היה האיש? למה נקרא "הפסל הנודד"? החלטתי להעמיק ולחקור בעניין. נברתי לשם כך בארכיונים ובמסמכים.

דוד פולוס נולד בשנת 1893. בנערותו היה בחור ישיבה, עלה לארץ ישראל כחלוץ בשנת 1922 (במקומות מסוימים מצוין כי עלה בשנת 1925) בן השנים 1925-1926 היה חבר "גדוד העבודה" וקבוצת "החוצבים" של יצחק שדה ועבד עם חבריו בחציבה ובסיתות במחצבות מגדל צדק ליד פתח תקוה. פסלו הראשון בארץ היה פרוטומה (פיסול פנים) של א"ד גורדון.

בשנת 1927 לערך, אולי אף לפני כן, עבר דוד פולוס להתגורר בצריף בשכונת מחלול בתל אביב ששימש אותו להתבודדות ותכנון יצירות הפיסול שלו. ברשימת תושבי שכונת מחלול מאותה תקופה אני מוצא את שמו של דוד פולוס וכן את השמות של הזוג מרדכי וברכה פולוס וילדיהם, ראובן ויור. ייתכן מאוד שיש קשר משפחתי בן משפחת מרדכי וברכה פולוס וילדיהם לבין הפסל דויד פולוס שגרו באותה שכונה, אבל אין לי אסמכתה רשמית על כך והדבר הוא בגדר השערה בלבד. מרדכי פולוס נפטר ב-1974 ורעייתו ברכה ב-1987והשניים קבורים בבית העלמין "הדרום" בחולון-בת-ים. ניסיתי לאתר את ילדיהם בהנחה שהם בחיים אבל ללא הצלחה.

ממחצית שנות ה-30 של המאה הקודמת אולי אף קצת קודם לכן ועד שנות ה-60 יצר פולוס פסלים בשורה של קיבוצים בארץ וכונה "הפסל הנודד" על שנהג לנדוד ברחבי הארץ. הוא התגורר בקיבוצים שונים ופיסל בהם: ברמת דוד, בתל-יוסף, בבית אורן וברמת רחל .לרוב לא ביקש שכר עבור עבודתו, אלא קורת גג כלכלה וחומרים ליצירת הפסלים. כמודל להכנת הפסלים שימשו לא פעם חברי הקיבוצים עצמם. פסליו הם בסגנון ריאליסטי בעלי מוטיבים הרואים "ציוניים" הקשורים בתולדות עם ישראל, מימי התנ"ך ועד לתחייתה של הציונות. ושיבת עם ישראל לארצו. הוא הרבה לפסל פועלים, לוחמים חלוצים וכיוצא באלה.

בקיבוץ רמת דוד הוא יצר את האנדרטה הראשונה שלו בשנת 1936. היה זה פסל "דוד הרועה" המציג את דוד המלך בתור רועה צאן, לידו כבשה, והוא פורט על נבל והרומח בידו. עבודת הקמת הפסל והצבתו במרכז הקיבוץ נמשכה למעלה משנתיים . הפסל שהתבלה עם השנים שופץ בשנת 2006, לכבוד חג השמונים של קיבוץ רמת דוד על-ידי האמנים דודו ידידיה-מור וסרגיי איבנצקו.

מתברר כי פולוס השתמש ליצירת פסליו בחומרים מקומיים פשוטים וזולים יחסית, כמו בטון טיח על רשתות לולים ומוטות ברזל. הדבר גורם לבלייה מוגברת בפסליו, וחלק מהם נזקק לאחזקה מוגברת ושיפוצים תכופים.

יצר את פסל האנדרטה לזכר השומר אלכסנדר זייד

פסלו הידוע ביותר של פולוס הוא פסל האנדרטה לזכר השומר אלכסנדר זייד בשייח' אבריק סמוך לבית שערים. הפסל הוקם בן השנים 1939– 1941 (לערך) ומציג את דמותו של זייד שהיה לאגדה עוד בחייו רכוב על סוסתו. וכן מבטא את האתוס הציוני דאז. הפסל ממוקם על במה מאבני המקום ולצִדיה שני תבליטי ברונזה.

הפסל המקורי נבנה בטון יצוק על רשתות ברזל. בשנות השבעים הוא שופץ וניצק מחדש מברונזה לאחר שהחל להתבלות. במשך השנים פקדו את האנדרטה מאות אלפי מטיילים ובני נוער רבים שהגיעו למקום מי במסגרת בית הספר ומי במסגרת תנועות הנוער והיא בן האנדרטאות המפורסמות בארץ. דומה שאין ישראלי שנולד בארץ הזו שלא ביקר באנדרטה זו לפחות פעם בחייו. אך כמה מכירים את הוגה ויוצר האנדרטה, דוד פולוס? דומה שלא רבים. האיש נותר אלמוני כמעט לגמרי ומעט מכירים את שמו ופעלו.

חוקר תולדות הישוב ומדריך הטיולים יעקב שורר איש קריית -טבעון, אומר בשיחה איתי, כי מי שיזם את אנדרטת זייד היה לא אחר מאשר דוד פּוֹלוּס. יפתח זייד, בנו של אלכסנדר, מספר שיום אחד הופיע פּוֹלוּס והציע להקים פסל להנצחת אלכסנדר זייד, שהכיר אותו בירושלים. הוא לא ביקש שכר עבודה אלא קורת גג, כלכלה וחומרים, וצפורה זייד (אלמנתו של אלכסנדר) נענתה להצעתו והצליחה לאסוף מגורמים שונים תרומות למימון העבודה. במשך כשנתיים, מספר יעקב שורר, התגורר פולוס אצל משפחת זייד, ויצר את הפסל בקומת-הקרקע של הבית הסמוך, ביתו של משה יפה. כמודל לעיצוב הפסל השתמש דוד פּוֹלוּס בסוס של משפחת זייד, שבחורה צעירה ישבה עליו כדוגמנית לרוכב.

פסליו קשורים בתולדות עם ישראל ותקומתו

בשנת 1941 יצר פולוס בקיבוץ תל יוסף, פסל שנקרא "על מי מנוחות ",וכך כותב - מדוח א.קוינט מתל יוסף בעיתון "דבר" בתאריך 25 ביוני 1942: "הפסל דוד פולוס השלים בתל יוסף את יצירתו החדשה "על מי מנוחות" היצירה מורכבת שני פסלים האחד והוא העיקרי: המנוחה, בחור ובחורה נחים לאחר העבודה, על ידם כלי עבודתם ופניהם לעבר הפסל. השני, שממולם ילדה ותינוק משחקים באוז. הפסלים יצוקים אבן מלאכותית הוקמו בפנים בריכה שנבנתה בקצה כר הדשא הגדול שממול חדר האוכל". א.קוינט מדווח עוד בכתבה זו, על טקס חנוכת הפסלים בהשתתפות החברים והילדים "חברי המזכירות המשק הביעו בשם כל החברים את רגשי הוקרתם לפסל על מתנתו הנאה למשק הפסלים משווים הוד והדר למקום". אגב, כמודל לעיצוב פסל האישה בתל יוסף, כך מספרים, נעזר פולוס בדלילה שמחוני רעייתו של האלוף אסף שמחוני שהתגוררו בתל יוסף. כיום הפסל מוצב על הדשא בקיבוץ ומצבו דהוי משהו(ראה צילום).

בשנת 1945 יצר פולוס בקיבוץ בית אורן את פסל "שילוב הדורות" או "ישראל סבא" המתאר זקן לבוש טלית, מחבק עוטף בטליתו פועל-לוחם חלוץ עברי העולה מן הים ואוחז טוריה.

בשנת 1952 יצר פולוס, אנדרטה שכוללת שני תבליטי בטון לזכר חללי קריית טבעון שנפלו במלחמת העצמאות.

ב-9 באוגוסט 1954 נחנך בקיבוץ רמת רחל פסלו של פולוס "פסל רחל אמנו "ושבו בנים לגבולם". הפסל מתאר את דמותה של רחל אמנו, כיפהפייה קדומה, החובקת ילד וילדה. עיתון "דבר" מהתאריך (10.8.54) מדווח כי בטקס הסרת הלוט, השתתפו אשת נשיא המדינה רחל בן- צבי, הצייר מאנה כ"ץ, ראש עיריית ירושלים יצחק קריב וכי בטקס נשא דברים דוד פולוס יוצר הפסל.

התגורר בצריף במחנה אלנבי ומת ערירי בודד

במחצית שנות ה-50 עובר דוד פולוס להתגורר בצריף ישן בתוך חורשת אורנים במחנה אלנבי בירושלים . בשנות ה-60 פרצה שריפה בצריף הצמוד לצריף מגוריו בירושלים ולטענתו כתוצאה מימנה נשרף פסל ענק שעבד עליו "חזון אחרית הימים" .כתבת מעריב נילי פרידלנד פוגשת אותו בשנת 1969 בצריפו ומראיינת אותו. הראיון מתפרסם בעיתון מעריב תחת הכותרת: "מי מכיר את דוד פולוס?" נילי מתארת את פולוס כאיש תימהוני במקצת, נמוך קומה, כסוף שער ובעל עיני תכלת. הוא מתחמק לומר לה את גילו ומספר לה כי מלבד אהבתו לאמנות הפיסול חשוב לו ליצור פסלים בעלי שליחות ולא סתם פסלים." ארץ ישראל היא היכל, איני רוצה להכניס סתם פסלים אל ההיכל הזה". אומר פולוס ואכן כל פסליו המוצגים קשורים בתולדות ותקומת עם ישראל בארצו.

בשנת 1975 הלך דוד פולוס לעולמו והוא למעלה מגיל 80.הוא מת ערירי בודד וחסר כל. מאחר שהאיש נפטר בשנת 1975 לפני 39 שנים סביר להניח שחיים אתנו כיום אנשים לא מעטים במיוחד אנשי הקיבוצים שהכירו אותו ויש להם זיכרונות מימנו. הם מוזמנים לשתף זיכרונותיהם במדור התגובות של כתבה זו.

אלכסנדר זייד בשיח' אברק של דוד פולוס [צילום: אבישי טייכר]
תאריך:  16/12/2014   |   עודכן:  16/12/2014
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של דוד פולוס - "הפסל הנודד"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מירית פולוס
19/04/15 20:04
2
גילת
30/11/15 12:53
3
למתעניינים שלום
12/01/16 18:33
 
תיקון
12/01/16 21:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג החנוכה הקרב ובא הוא חגיגה של מסורת, מתוקים ומשפחה. כמו בכל שנה, רבות מדובר על הסכנות הקולינאריות האורבות לנו, ובראשן הסופגנייה המושחתת - אך בכדי שזו תישאר דאגתנו היחידה, המוסד לבטיחות ולגהות מציג לציבור כמה כללי בטיחות פשוטים, אשר אימוצם יותיר את החג מתוק ושמח וימנע אסונות מיותרים:
16/12/2014  |  בן עזריאל  |   כתבות
"האיומים איתם מתמודדות החברות בהן אנו חיים אינם מסתיימים בגבולות אירופה. בימים אלה, כולנו עומדים בפני איומים משותפים רבים - אתגרים בינלאומיים משותפים". דבריה של פילאר מורלס ממועצת אירופה, כאשר הכנסת החלה באשרור יישום האמנות של מועצת אירופה על פשעי אינטרנט, תחום אחד מתוך יותר מ-150 אמנות של מועצת אירופה הפתוחות בפני מדינות שאינן חברות. ישראל כבר אישררה את יישומן של תשע אמנות וחתמה על אמנה נוספת, והיא מנהלת קשרים נרחבים עם מועצת אירופה.
16/12/2014  |  מארק וייס  |   כתבות
השופטת: רות וקסמן, בית המשפט לתעבורה במחוז המרכז
16/12/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
האינטרנט מקנה לתלמידים יכולות למידה חדשות, אמצעים להעמיק את הידע, וגם דרך לתקשר עם חבריהם לכיתה, אבל גם מציג בפניהם סיכונים חדשים שלא היו מוכרים לפני העידן המקוון. מחקר ראשון מסוגו בארץ, שערכו חוקרות מהאוניברסיטה הפתוחה, סוקר את האלימות ברשת (cyber-bulling), תופעה חדשה יחסית של אלימות, שנעשתה שכיחה בקרב בני הנוער, והשתכללה עם השימוש ההולך וגובר של תלמידים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו סמארטפונים, אייפדים ומחשבים ניידים.
15/12/2014  |  מגזין ידיאופ  |   כתבות
כשמוטי הלר מדבר על ציור, קשה לי לעצור אותו. הוא כאילו פותח את הלב, שולף ממנו מונולוג אישי, ופורש אותו ככה לרווחה, כאילו מדובר באוצר יקר. אחרי כל כך הרבה שנות ציור, ואלפי יצירות, אני נדהמת לגלות את האהבה והכמיהה שהוא חש כלפי הציור, וחושבת לעצמי לרגע, למה אני לא יודעת לצייר? את הראיון הזה אנחנו מחלקים לשני חלקים, כי הזמן שיש לו לדבר איתי הוא לא ארוך במיוחד. הלר, 35, תושב ביתר עילית, צייר מוביל בציבור החרדי, מתזז בין הרצאה על קומיקס למבוגרים, לבין סדנאות מצוירות של זה"ב בבתי ספר, לבין לימודים במכללת פרוג, שם הוא מלמד ציור.
15/12/2014  |  שיפי חריטן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il