|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
חיים צור [צילום: האלבום המשפחתי]

סיפור חייו של איש הרדיו חיים צור

הוא איבד ראייתו עוד בגיל צעיר והדבר לא מנע ממנו לערוך ולהפיק במשך שנים רבות תוכניות רדיו בקול ישראל. להופיע בנגינת כינור בקונצרטים בארץ ובעולם ולהלחין יצירות ושירים לא מעטים. אחד מהם, "ליל סתיו", אף זכה בפסטיבל הזמר והפזמון 1966 בביצוע אריק איינשטיין סיפור חייו המרתק של חיים צור
30/12/2014  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
חיים צור ורעיתו נעמי צור מי שהיתה סגנית ראש ערית ירושלים. משמאל בחתונתם [צילום: האלבום המשפחתי]

כ-40 שנה עבד חיים צור בקול ישראל בתפקידים שונים. הוא היה מפיק, ועורך תוכן ומוזיקה בתוכניות רדיו ואף הושאל מידי פעם לטלוויזיה הישראלית כמלחין של שירים ומנגינות בתוכניות כמו "סמי וסוסו" "חודש טוב" ועוד. לקראת שנות ה-90 מונה למנהל המחלקה לפולקלור ולמוזיקה בקול ישראל. העובדה כי איבד מאור עיניו בגיל צעיר בשנות ה-20 של חיו לא הרפתה ידיו והוא לא נכנע למגבלת הראיה הלא פשוטה. הוא הופיע לאורך השנים בנגינה בכינור בהופעות וקונצרטים בארץ ובעולם. והלחין עשרות יצירות ושירים עבריים ובניהם ידועים כמו "ליל סתיו" "הבלדה על אסתריקה ואברבנאל", "הנה לא ינום ולא ישן", "לי-לך", בביצוע הגששים, ועוד ועוד. חיים צור הוא אחיו של נדיר צור אף הוא היה איש קול ישראל. אשר נפטר לפני מספר חודשים עקב מחלה.

חיים צור נולד בספטמבר 1938בירושלים. אמו אסתר צור ז"ל לבית משפחת עמוס עלתה ארצה מברזיל, אביו אברהם צור ז"ל נולד בשכונת נווה צדק בתל אביב, והיה עורך דין. כבר בגיל 5-6 החל חיים צור בהשפעת ועידוד אמו שהייתה נגנית כינור בצעירותה ללמוד נגינה בכינור בקונסרבטוריון הירושלמי אצל המורה, חנוך יעקובי או כפי שנקרא אז הינריך יאקובי. מספר חיים:

"הלימודים אצל מר יעקובי לא נמשכו זמן רב כי די מהר האיש אשר היה מהיר חימה וקצר רוח כעס ופעם אחת לקח את אצבעי הקטנה אשר לא ניגנה נקי ונשך אותה. הדבר הביא לכך שהופסקו הלימודים אצלו ומצאו לי מורה אחר, את חבר תזמורת קול ישראל אריך גרינברג אשר היה בא הביתה ולימד אותי בהרבה נחת וקידם אותי יפה. אך גם זה לא נמשך זמן רב הואיל ואריך גרינברג נסע ללמוד בג'וליארד שבארה"ב. ובמקומו לימד אותי גדעון גראו תקופה קצרה עד לפרוץ מלחמת השחרור."

הפגישה המרתקת בגיל 13 עם הכנר יהודי מנוחין

לאחר מלחמת העצמאות בהיותו של חיים צור בגיל שלוש-עשרה הגיע ארצה הכנר הנודע יהודי מנוחין. חיים שהיה אז ילד בן 13 ביקש לפוגשו, נודע לו כי הכנר הדגול מתארח במלון "המלך דוד" מספר חיים צור: "טלפונים טרם היו בבתים ואז נטלתי יוזמה, והלכתי לבית המרקחת הקרוב התקשרתי למלון "המלך דוד" וביקשתי לדבר עם הכנר יהודי מנוחין. למזלי, מנוחין היה בחדרו ופתחתי בשאלה: אני כנר, האם תסכים לפגוש אותי? התשובה הייתה, כן תבוא עכשיו".

חיים מיהר-הביתה, לבש בגדי שבת וביקש מאביו שבא לארוחת צהריים לבוא עמו' לפגישה עם הכנר יהודי מנוחין. הפגישה הייתה מרתקת והותירה חוויה עמוקה בליבי מספר חיים צור. באותה פגישה מנוחין הציע לקחת את חיים לבית הספר לכנרים באנגליה אך הוריו חשבו אז שיותר חשוב שחיים יסיים לימודים ושרות צבאי ורק אז יחליט כיצד להמשיך עם לימודי הכינור.

חיים למד בבית הספר היסודי "תחכמוני" בירושלים ואת לימודיו התיכוניים עשה בגימנסיה העברית בעיר. לקראת הכתה השביעית- שמינית לערך בגימנסיה, עבר לבית ספר ערב בירושלים כדי שיוכל לעסוק ולהתאמן בנגינה. בצה"ל שירת תחילה כחיל בחכ"ל (בחיל כללי) ובהמשך הועבר לשרת בחיל מודיעין "עשיתי שם כמה עבודות מעניינות " הוא אומר.

לאחר השירות הצבאי למד באקדמיה למוזיקה ע"ש סם רובין בירושלים לאורך השנים למד צור נגינה ומוזיקה אצל מיטב המורים ובהם איתן סבר, דוד ליין רפאל מזרחי, עדן פרטוש, חיים אלכסנדר, פאול בן-חיים, אוריה בוסקוביץ'. ונוספים.

בהיותו בשנות ה-20 לחייו החל לאבד ראייתו

במקביל ללימודי המוזיקה נרשם צור ללימודי רפואה "תמיד רציתי ללמוד רפואה ולהציל את האנושות" הוא מספר. הוא עבר את בחינות הקבלה והחל ללמוד רפואה בפקולטה לרפואה בירושלים. באחת ההרצאות הרצה פרופ' מומחה לעיניים ששם לב כי חיים מקרב עינו אל הלוח ומכסה את אחת מעיניו ומתאמץ כדי לראות. הפרופסור יעץ לו להיבדק והפנה אותו לבדיקות ראיה יסודיות. הבדיקות העלו כי הוא לוקה בניוון מתקדם ברשתית וככל הנראה כך בישר לו הרופא תוך 5 שנים הוא עומד לאבד ראייתו ולהתעוור לגמרי "כמובן שהיתי בהתחלה בשוק ובהלם נפשי לשמע הבשורה הקשה", אומר חיים צור. החלטתי בעצת הפרופסור להפסיק את לימודי הרפואה כי היה ברור כי העיסוק ברפואה מצריך ראיה וכי כיצד למשל, אפשר לבדוק גרונו של אדם אם יש או אין לו דלקת מבלי יכולת לראות ולבדוק את צבע גרונו. בכיתתי בפקולטה לרפואה היה סטודנט בשם דן מיכאלי אחיה של רבקה מיכאלי לימים ומנהל בית חולים איכלוב. דן מיכאלי ידע כי חיים עוסק במוזיקה ויעץ לו לנסות מזלו בקול ישראל. אחותו של דן מיכאלי השדרנית הידועה רבקה מיכאלי הכירה לו אנשים בקול ישראל וכעבור זמן מה החל חיים צור לעבוד בקול ישראל. תחילה בתפקידים שונים ואחר כך כעורך ומפיק. התקופה הייתה תחילת שנות ה-60. כשלא הייתה טלוויזיה והרדיו היה המלך ובכך למעשה החל הרומן רב השנים של חיים צור עם הרדיו.

בנוסף לנגינה עסק חיים צור בהלחנה. השיר הראשון שהלחין היה בשנת 1961-1962 "לבציר" אותו ביצעה הזמרת הירושלמית הדסה סיגלוב אמה של חברת הכנסת והשרה לשעבר אורית נוקד.

בשנת 1966 הוגש לפסטיבל הזמר והפזמון שיר שכתבה חייה כהן רעייתו של השחקן ז'ק כהן. את הלחן כתב חיים צור וביצעו אותו אריק אנשטיין( ויפה ירקוני בגרסה נוספת). השיר זכה במקום הראשון בפסטיבל. שירים נוספים של חיים צור השתתפו בכמה פסטיבלים כמו הפסטיבל החסידי והפסטיבל המזרחי בן השירים שהלחין "על שלושה דברים" העולם עומד "בלאדה על אסתריקה ואברבנל" שנכתב יחד עם יוסי בכר, השיר "לי-לך" שהולחן למלים של יוסי גמזו ומבצעת להקת הגשש החיוור ושירים נוספים.
במשך השנים חיים צור הופיע יחד עם הפסנתרן אריה זקס בקיבוצים ועיירות פיתוח ומידי פעם ברסיטאלים בירושלים ואף מידי פעם כסולן עם תזמורות.

כששי עגנון זכה בפרס נובל הבמאי מיכה שגריר הפיק לכבודו סרט באורך רבע שעה שתורגם לכמה וכמה שפות את המוזיקה לסרט ניגן בכינור חיים צור. אגב הסרט כך מספר חיים צור בגאווה, מוקרן בבית עגנון למבקרים עד היום הזה".

בשנות השמונים של המאה שעברה כאשר הכנר הנודע איזייק שטרן היה מגיע לקונצרטים בארץ חיים צור נהג לקבל אצלו שעורים ועצות בנגינה בכינור. חיים מספר כי "הפגישות עמו היו מאוד מרתקות שכן שטרן היה אדם עם הרבה ניסיון ויכולת הוראה.

הלחין את שירי התוכנית "סמי וסוסו"

כשהוקמה הטלוויזיה בישראל הוזמן על-ידי אסתר סופר שאז עברה מניהול מחלקת הנוער ברדיו לטלוויזיה הישראלית והתמנתה להפיק את התוכנית הערבית לילדים "סמי וסוסו". היא פנתה אל חיים צור שילחין את כל השירים שליוו את התוכנית, וכך בכל שבוע היה על חיים להלחין שיר ילדים על הנושא שבו עסקה התוכנית. למעשה חיים היה מלחין הבית של התוכנית "סמי וסוסו".

כשמאוחר יותר הפיקו את התוכנית "חודש טוב" הבמאי אדיר זיק הזמין את חיים צור להיות המנהל המוסיקלי של התוכנית, אשר שודרה מדי חודש, וכך הרבה מעיבודיו ולחניו הושמעו בטלוויזיה.

כשהתמנה חיים צור למנהל המחלקה לפולקלור בקול ישראל. הוחלט לשדר בכל שבוע שעה של שירים בשפת הלאדינו. באותה תקופה היו בסך-הכל מוקלטים מעט שירים בלאדינו. דלות מצאי השירים בלאדינו הקשה מאד, ולמעשה זה היה בלתי אפשרי לשוב ולחזור על אותם שירים שוב ושוב. חיים צור פנה לאנשים שכתבו טקסטים בלאדינו שיחברו פזמונים מתחרזים. איש לא היה מוכן לקבל על עצמו לכתוב שירים חדשים. היחידה שהייתה מוכנה להירתם לנושא הייתה מתילדה כהן סארנו וכך חיים צור החל להלחין מוזיקה גם לשירים בלאדינו. למעשה כיום יש אוצר גדול של שירים בלאדינו שחיים ומתילדה יצרו, ובכך העשירו את אוצר השירים.

לאחר ארבעים ושלוש שנות עבודה בקול ישראל בתפקידים שונים חיים פרש לגמלאות הוא ממשיך להופיע בנגינת כינור גם כיום ולא זנח את מלאכת ההלחנה.

רעייתו של חיים צור נעמי צור היא אישיות בפני עצמה השווה כתבה נפרדת. היא פעילה מוערכת בתחום איכות הסביבה, הקיימות ושימור אתרים בירושלים. הייתה מנהלת סניף ירושלים של החברה להגנת הטבע וסגנית ראש עיריית ירושלים לשעבר. הזוג חיים ונעמי צור מתגורר בשכונת קריית משה בירושלים ולהם ארבעה ילדים: שתי בנות ושני בנים. אחת הבנות מיכל צור עוסקת בהייטק ובפיתוח סטארט אפים ישראלים ונבחרה לא מכבר כאחת מעשר הנשים המבטיחות של עולם ההיי-טק לשנת 2013 בדירוג שערך האתר Inc.com.

תאריך:  30/12/2014   |   עודכן:  30/12/2014
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפור חייו של איש הרדיו חיים צור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבשלום חום
30/12/14 18:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את שמו ופרסומו קנה לו תיאטרון "גשר" כבר מתחילת הדרך, עם הפקותיו המוצלחות, המבריקות והנדירות באיכותן של ההצגות שביים יבגני אריה, מייסד התיאטרון, כמו "עיר" ו"כפר". הפקת הצגת מחזהו הנודע של ברכט, שעולה שוב ושוב על כל הבימות בעולם, טעמה לא רק שלא פג, אלא הודות לבימוי רב הדמיון והיצירה הפעם, קיבלה שדרוג ועוצמה נוספים.
30/12/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
דוד היה הילד השמיני במשפחתו, ומשמע שהקטן מבין אחיו (עכ"פ מבין הזכרים). כבעל עיניים יפות ושיער אדמוני, היה מראהו נאה. אביו, ישי, מינה אותו להיות אחראי על צאן המשפחה, ובפרק חייו הראשונים (עד למשיחתו למלך) הוא רכש כישורים רבים, וכמו שהמקרא מתאר [שמ"א ט"ז, י"ח]: "בן לישי בית הלחמי יודע נגן, וגיבור חיל, ואיש מלחמה, ונבון דבר, ואיש תואר וה' עמו". ועם זאת, מעלתו הגדולה ביותר של דוד הייתה דווקא טהרת ליבו. ועקב כל הסיבות דלעיל (גם הגשמיות וגם הרוחניות), בחר השם בדוד להיות למלך המשיח (דהיינו שנמשח בשמן המשחה) על ישראל, כאשר בחירה זאת הוצאה לפועל על-ידי שמואל הנביא ע"ה.
30/12/2014  |  ערן בן-ישי  |   כתבות
חנה גולדשיין עלתה לארץ, מליטא, בשנת 1971. היא הייתה אז בת 19, וחלמה לנצח על תזמורת. אבל כבת יחידה היא נאלצה לצאת לעבודה כדי לעזור בפרנסת המשפחה. בחודשים הראשונים בארץ היא הרגישה בודדה מאוד, אך זמן קצר לאחר שהחלה בעבודתה פנתה אליה נצחונה אקשוטי, והודיעה לה שהיא מאמצת אותה כאחות.
30/12/2014  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
קשה להאמין איך בהצגה האחרונה בסבב של הצגות החנוכה, (שתחזורנה בחג הבא) צבאו כל כך הרבה אנשים על קופת תיאטרון רמת גן, כדי לא להחמיץ את הצגת "מקס בארץ האגדות". גם אני לא רציתי להחמיץ, כי יום קודם זכיתי לראות קטע קצרצר ממנה ברצף האיזכורים להצגות המופלאות שהעלה התיאטרון הזה במשך שלושים שנות קיומו - באירוע שנחגג, ואף היה ציון 3 שנים למותו בטרם עת של מייסד ת' הספריה ומנהלו, גרי בילו ז"ל. באירוע עליו כתבתי בכתבה הקודמת שלי, הבהיקו וזהרו מיטב כוכבי הבימה שהשתתפו גם בהצגת "מקס..." ואכן, זכיתי לתמורה למאמצים לראות את ההצגה הנפלאה הזו.
30/12/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כמה אנשים באמת מבינים באינסטלציה? לפעמים יש לך איזה סתימה בבית שהופכת לך את כל היום, ואז אתה מתפלל שתגיע לאיזה אינסטלטור שיודע מה שהוא עושה- חוץ מלקחת כסף !!!
30/12/2014  |  אבי אליה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il