הבעיה המהותית בשיטת הבחירות הנוכחית היא שאין בה ביטוי אמיתי לדעת הציבור אלא באמצעות שליחים הנבחרים בשיטות דיקטטוריות לסוגיהן או בבחירות פנימיות אשר כביכול מקיימות דמוקרטיה, אבל למעשה הקובעים הם עסקנים ומגייסי קולות אשר חלקם אפילו לא יצביעו לאותה מפלגה לכנסת.
עסקנים אלו יוצרים קבוצות לחץ וסחיטה המצפות לתגמול ויוצרות מערכת מושחתת ובלתי יעילה בהמשך. המצב גרוע יותר כי גם אלה הרשומים כחברי מפלגה הם מיעוט ביחס לבוחרים לאותה מפלגה בבחירות הסופיות לכנסת. כלומר, הנבחרים בהחלט לא מייצגים את הציבור.
כואב מאוד שהאתגר החשוב הקריטי והמשפיע על עתידנו וגורלנו יותר מהאחרים, אינו זוכה לערכי מצוינות, יושרה, חזון ותכנון ראוי כפי שזוכים תחומים רבים אחרים.
שיטה פשוטה כאן מוצעת שיטה פשוטה ליישום, המחייבת
לאחד סיום הפריימריז עם הבחירות לכנסת, אשר מהווה תרומה מהותית לשינוי המיוחל ומתייחסת אך ורק לבחירת המועמדים לכנסת ולא לבחירת מנהיגות המפלגה אותה תבחר כל מפלגה כרצונה.
כל מפלגה תחליט בשיטות כרצונה מי הם מועמדיה לבחירה כהמשך למנהיגות המפלגה (מספר גדול יחסית שיוגדר מראש) שמתוכם ייבחרו יתרת חברי הכנסת.
פתק ההצבעה של המפלגה, אותה אנו בוחרים בבחירות לכנסת, יכלול ספח שעליו רשומים אותם מועמדים. הבוחר רשאי לסמן עד 10 שמות שמייצגים את מגוון דעותיו. בין המפלגות התוצאות תהיינה כפי שהן היום. אבל נציגי המפלגה לכנסת יהיו אלה שקיבלו את מירב הקולות של המצביעים לאותה מפלגה. כלומר
רק אלה שבחרו לאותה מפלגה הם שיבחרו את נציגיהם לכנסת מאותה מפלגה. כמובן שלאור כמות הבוחרים הגדולה, האפשרויות לקומבינות ירדו באופן מובהק.
אין שום פתרון יסודי המתחרה בניקיונו, בפתיחות, בייצוגיות ובעידוד מצטיינים שכישוריהם הוכחו.
ארצית ואישית זוהי שיטה ארצית יחסית ואישית שגורמת גם לברירה טבעית בין מייצגי דעות, מגזרים ואזורים שונים. אלו שיקבלו יותר קולות מהבוחרים עצמם הם שייבחרו.
האילוץ שכל מפלגה תעבור תהליך דומה תתרום מהותית בראייה הדמוקרטית הכוללת, יעודד אחריות אישית של הנבחר, כולל גיבוש מפלגות גדולות.
הנבחר הפעם ייבחר גם אישית ויישפט על-רקע כישוריו, מעשיו והישגיו אשר יתפרסמו מראש תחת בקרה על חשבון תקציב ממשלתי מבוקר ושקוף.
יש פתרונות מעשיים המאפשרים בקלות ליישם את השיטה אשר בכל פרמטר טובה יותר מהנעשה היום.
ראוי שהמפלגות יאמצו כמצע לעתיד את הרעיון שיפתור גם להן בעיה אמיתית ויפעלו לקדם את היוזמה הזו שיש בה יתרונות ומנופים נוספים שכאן היריעה תקצר מלפרטם (למשל למנוע
הדרת נשים; הרי בכל מפלגה, הן כמועמדים והן כנבחרים חייבים להיות מינימום 20% נשים ומינימום 20% גברים, כך שלא תהיה מפלגה רק של נשים או רק של גברים).